LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung plasma

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

Ongeveer 3 weken terug bij de Mediamarkt een plasma gekocht van Samsung 107cm

Meer om te gamen, niet om t.v. te kijken hoewel die daarvoor soms eens gebruikt zal worden.

Gevraagd of het inbranden van het beeldscherm nog veel voor komt bij plasma's en de medewerker deelde mij mee dat dit eigenlijk vrijwel helemaal opgelost zou wezen, ook geen problemen qua gamen.

Nou is het niet zo dat we het beeld continue aan laten staan met bijvoorbeeld een vast logo in beeld.

Echter als je aan het gamen bent kun je wel zien hoeveel health je nog hebt, je ziet hoeveel ammo je nog hebt, dit zijn kleine balkjes die toch vrijwel continue op dezelfde plek in beeld hebt staan.

Nu is het zo dat we, vanaf het moment dat we de t.v. hebben, totaal maximaal een uur of 8 hebben gegamed, zelfs dat denk ik nog niet eens.
En nu zien wij toch echt dat die kleine balkjes zichtbaar blijven op de achtergrond, mogelijk verdwijnt dit heel langzaam... we houden dit nog in de gaten.

We gaan er morgen mee terug naar de Mediamarkt want dit zou wel erg rap wezen en willen graag weten wat ze ervan vinden.

Heeft iemand hier bij toeval ervaring mee, zo ja, wat is ermee gedaan?

Alvast bedankt

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door BBCS »

We gaan er morgen mee terug naar de Mediamarkt want dit zou wel erg rap wezen en willen graag weten wat ze ervan vinden.
Ik geef je weinig kans.

Heb je wel de gebruiksaanwijzing gelezen (misschien een domme vraag :wink: ), maar een plasmascherm is niet geschikt voor games of in ieder geval als computerscherm te gebruiken.
Gevraagd of het inbranden van het beeldscherm nog veel voor komt bij plasma's en de medewerker deelde mij mee dat dit eigenlijk vrijwel helemaal opgelost zou wezen, ook geen problemen qua gamen.
Echt onzinverhaal. Een verkooppraatje wat werkelijk nergens op slaat.
Het inbranden van een plasmascherm is een techniekeigenschap en dat is niet te verhelpen.

Wat je zou kunnen proberen is dat je het scherm omruild voor een LCD-scherm, die kan daar wel tegen.
En als de verkoper moeilijk doet, wijs hem dan op de wetsartikelen 17, 21 en ik geloof ook 24 van het wetboek 7.

Het plasmascherm heeft niet die eigenschappen die jij van te voren gesteld hebt, dat je er ook games op moet kunnen spelen.

Op zich heb je gewoon recht op je geld terug, omdat het scherm niet aan de conformiteit van de overeenkomst voldoet.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

Hmm...

Ik denk dat dat ik dus echt de verkeerde info heb gekregen vanuit verschillende kanten, niet alleen vanuit kennissenkring, ook vanuit i-net, fora en personeel.

Er word meerdere malen meegegeven dat plasma beter is bij gamen.
Daarnaast zit er een spelmodus op speciaal voor het gamen...
Waarom deze dan als de tv hiervoor niet geschikt zou zijn.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door BBCS »

Kijk maar eens op Wikipedia voor de uitleg hoe een plasmascherm werkt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmascherm

Daarnaast wordt er ook in de diverse handleidingen en gebruiksaanwijzingen vermeldt dat het scherm minder geschikt is voor computergebruik.

Dat wilt dus niet zeggen dat je het scherm niet op een computer mag aansluiten.
Veel computers zijn multi-media computers en je kunt er dus ook films mee afspelen.

Exeto
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2008 09:32

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Exeto »

Vreemd dat je op internet niet die de juiste informatie hebt gevonden. Als je informatie zoekt over dit soort TV's kom je toch gauw uit op fora van high-end gebruikers, waarbij de bezoekers weten waar ze het over hebben. (het Nederlandse htforum en het Amerikaanse avsforum bijvoorbeeld)

In een notendop:
Plasma's dien je de eerste 200 uur op een gedimde setting in te laten branden. Dit betekent dat alle kleur en contrastwaarden naar ongeveer 30% moeten. In deze periode moet je ook vermijden dat je te lang (ongeveer een uurtje) een vast element in beeld hebt, zoals een logo of een onderdeel van een videogame HUD.
Na dat uurtje moet je even switchen naar en ander kanaal, zodat deze image-retention als het ware weggewassen kan worden.
Na 200 uur kun je alle instellingen weer op vol zetten.

Tegenwoordig kun je op zowel LCD's en Plasma's goed videogames spelen, maar het blijven twee compleet verschillende technologieën.
Als een vuistregel: LCD's zijn beter voor PC weergave en videogames; Plasma's kunnen film en TV beter afspelen.
Maar nogmaals, deze verschillen zijn miniem.

calvino_hobbes
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:17

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door calvino_hobbes »

Ik heb een LG plasma en kan daar prima op gamen.
Vroeger bestond het probleem van inbranden net zoals nu. Alleen vroeger was de inbranding blijvend en tegenwoordig gaat het weer weg na een tijdje.

het is echt onzin om te zeggen dat je niet kunt gamen op een plasma.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

Bedoel ik heb mensen in mijn kennisenkring die ook gamen op plasma's zonder problemen.

1 daarvan vroeg gelijk zonder dat ik het merk noemde, de naam samsung.

Mogelijk bellen we maandag even om te vragen wat we het beste kunnen doen, want was hier al bang voor eerlijk gezegd.
Ik hoord vanuit zoveel kanten als langere tijd zulke goede dingen over plasma en gamen dat we er toch aan begonnen zijn.

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Wanneer in de plasma uit de fabriek gekomen? (staat achter op de plasma)
Misschien heb je een oud type gekregen, die al lang is geproduceerd?

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

@ jeroen: de plasma is: manufactured -> oktober 2007

Lijkt mij vrij nieuw.
Gekocht ongeveer begin februari.

Zijn langs Mediamarkt geweest en spraken een andere verkoper en kwam zowaar met een ander verhaal over onze plasma, dan degeen die de verkoop uiteindelijk met ons doornam.

Vorige verkoper hoefde geen praatje te houden om de tv te kopen want we zaten tussen Samsung en Panasonic te twijfelen, de keus hebben wij gemaakt zonder de verkoper.

Eenmaal na de keus gemaakt te hebben, aan de verkoper gevraagd hoe dit zit qua inbranden en games, hij kon mij vertellen dat dit tegenwoordig bij de nieuwere plasma's verholpen zou zijn en die van ons zou daar ook onder vallen.
Daarnaast heeft hij geen kwaliteitsverschil gegeven tussen de Samsung of de Panasonic, omdat dat verschil er niet echt zou zijn.

We hebben de tip die eerder gegeven is door Exeto opgevolgd, hij staat nu op 30%
Maar gaan toch deze week nog even bellen met Samsing zelf wat de mogelijkheden zijn en of dit probleem te verhelpen is.

Zoals exeto al zegt, vreemd dat wij deze informatie hebben gekregen.
Ben er goed op de hoogte en daardoor zat ik sterk te twijfelen of wij wel met plasma in zee zouden gaan.
Aangezien vanuit meerdere kanten erg positieve reacties kwamen, uiteindelijk besloten dit te doen.

ik hou jullie op de hoogte
thnx voor de reacties en tips.

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Idd vrij nieuw en dat lijkt mij ook prima, wat mij ook gezegd is dat je de eerste 200 uur op moest letten op logo's of dingen wat op de zelfde plaats blijft staan, dat het goed is om af en toe sneeuw beeld aan te zetten na het uur, en de instellingen kleur en contrast op half, en je kan als het goed is in je menu ook aangeven instellingen voor inbranden aanzetten zodat elke keer je beeld een beetje verplaatst.

Jammer hoor dat je ingebrande balkjes in je tv hebt, misschien dat het weg gaat, ik hoop het voor jou, of anders laat eens je tv 1 uur sneeuwen zonder signaal, misschien dat dat helpt?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door BBCS »

Voor alle duidelijkheid:

Alle plasmaschermen branden in.
Dus het is echt een fabeltje dat tegenwoordig een nieuwe plasmascherm niet in kan branden.

Het is een techniek eigen eigenschap die niet verholpen kan worden.

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Ik heb een 50 inch samsung plasma en een kameraad van mij heeft exact dezelfde 50 inch plasma en wij hebben totaal geen last van enkele inbrandingen, we hebben wel het sneeuwen aangehouden en verplaatsen van beeld, want soms na 30 minuten heb je het logo er al in staan, maar als je hem dan weer op sneeuw zet dan is het met 20 seconden weer weg.

Ik vindt ze hadden betere uitleg moeten geven aan de topicstarter

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

thnx voor alle reacties

@ BBCS

Een maat van me heeft namelijk ook en plasma, echter een ander merk.
Die gamed meer, vaker & langer dan wij.

hij heeft nergens last van...

Jeroen32Holland
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jun 2007 14:53

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Jeroen32Holland »

Ik ook niet hoor, en ik heb een playstation3, totaal nix geen inbrandingen.

Ik geloof direct dat plasmaschermen in kunnen branden, alleen ik vindt dat ze jouw betere voorlichting hadden moeten geven

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door BBCS »

thnx voor alle reacties

@ BBCS

Een maat van me heeft namelijk ook en plasma, echter een ander merk.
Die gamed meer, vaker & langer dan wij.

hij heeft nergens last van...
Ik moet wel erbij zeggen dat het wel degelijk uitmaakt wat voor soort game je speelt.

Als je zo'n shooter speelt, dan beweegt het gehele beeld en heb je bijna geen stilstaande objecten.

Speel je echter bijvoorbeeld een game waarbij ook nog veel objecten stil blijven staan, dan brandt dat wel degelijk in.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door D1RK »

Foutje....
Laatst gewijzigd door D1RK op 18 jan 2009 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Wubo »

Bij ons is het probleem 'verholpen'.
We gamen nu op de LCD en de Plasma gebruiken we nu om t.v. te kijken.

We zien nu ook geen healthbars etc meer in beeld :D

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: Samsung plasma

Ongelezen bericht door Gurbe »

Dat is de juiste oplossing Wubbo, bbcs heeft gelijk ondangs al die andere verhalen. Veel game plezier op je LCD!

Gesloten