LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoonterreur door energiebedrijven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
TristanJF
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 21:52

Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door TristanJF »

De laatste tijd word ik regelmatig telefonisch lastig gevallen door Energie: Direct.

Je wordt gebeld en als je je telefoon opneemt, hoor je eerst een computerstem zeggen: Wij vragen u een ogenblik geduld te hebben en kort daarna krijg je een telefonist(e) van Energie: Direct aan de lijn.

Op die manier lijkt het dus alsof je zelf hebt gebeld in plaats van dat je gebeld bent. Gelukkig heb ik de uitzendingen over ED van Radar en Kassa gezien en weet ik dus dat je in ieder geval geen JA moet zeggen.

Sterker nog: als ze weer eens bellen dan hang ik gelijk op zonder ook maar één woord gezegd te hebben.

Eerst hing ik gelijk op toen ik dat computerstemmetje hoorde, maar als je dan ophangt, wordt je vijf minuten later weer gebeld :?

Ik heb nu een boze mail gestuurd naar hun met het verzoek om al mijn gegevens met onmiddellijke ingang uit hun systeem te verwijderen, dus laten we hopen dat ze daar gehoor aan geven :roll:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie daar ook last van hebben gehad of van iets dergelijks bij een andere energieleverancier.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse »

Dit systeem heet 'cold calling'. Een computer draait een reeks nummers. Lijnen die niet opgenomen worden vallen vanzelf weg. Lijnen die wel worden opgenomen komen in een wachtrij waaruit ze naar de eerst beschikbare callcenter agent worden doorverbonden. Het komt bijvoorbeeld ook voor dat je de telefoon opneemt, je naam zegt, 2 seconden (of zo) stilte hoort, en dan de andere kant aan de lijn krijgt. Die begint dan met: Hallo, ik ben (naam) van (een of ander prutbedrijf). Spreek ik met (die en die)?

Ja prutser, dat zeg ik net 2 seconden geleden! Dat hebben ze dus niet gehoord, je wordt pas doorgeschakeld nadat je je naam gezegd hebt...

Het voordeel voor de opdrachtgever: enkel telefoontjes die werkelijk beantwoord worden komen bij de callcenter agents terecht. Die zijn dus minder tijd kwijt aan telefoontjes die in gesprek zijn of niet beantwoord worden, en ze hoeven zelf de nummers niet te kiezen. Ze hoeven alleen maar hun scriptje op te dreunen, en zo snel mogelijk weer naar de volgende beller te gaan. Zodra je lastige vragen gaat stellen zal de verbinding dan ook verbroken worden, want dat kost te veel tijd!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door kiz »

Die begint dan met: Hallo, ik ben (naam) van (een of ander prutbedrijf). Spreek ik met (die en die)?
En als je niet oppast heb je je eerste "ja" dan al geroepen...
Meestal vraag ik waarom ze niet weten wie ze bellen, en dan wordt de verbinding verbroken.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse »

Daarom beantwoord ik die vraag altijd met "spreekt u mee", dan kunnen ze dat alvast niet misbruiken... En vervolgens ga ik ze, als ik tijd en zin heb, lekker even aan de praat houden om vervolgens niets te kopen. Zij vervelend, ik vervelend :wink:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 »

Zij vervelend, ik vervelend
Zoveel tijd wil ik er niet eens aan besteden.

Bovendien denk ik dat ik dan ook nog eens het risico loop dat een medewerker die zich hierdoor uitgedaagd voelt mij gewoon als nieuwe klant boekt, voordat dit uitkomt is hij/zij misschien toch al weer vertrokken.
De ellende die je van zo'n onterechte switch hebt is dan niet te overzien.

Een aanmelding bij Infofilter houdt bij mij 99% van die telefoontjes tegen, die hele enkele (1 per maand??) die ondanks dat toch doorkomt hang ik direct op zodra ik in de gaten heb dat het een telefoontje is waar ik niet zelf om gevraagd heb. (Ooit heb ik eens een bedrijf wat op eigen verzoek terugbelde afgesnauwd omdat ik dacht dat zij die dag de zoveelste waren die me "iets wilden aansmeren")

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Henri42 »

Infofilter werkt perfect, een callcentre bezig houden!! lijkt me nogal kinderachtig

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

EnergieDirect houdt zich niet aan Infofilter. Ze zijn er nota bene wél bij aangesloten maar hebben er vervolgens schijt aan. Ik sta al jaren aangemeld bij Infofilter maar werd tóch door EnergieDirect gebeld.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 »

Infofilter werkt perfect
Perfect binnen de grenzen, want een bedrijf wat er niet bij aangesloten is houdt zich er niet aan.
Een bedrijf waar je al klant bent mag je ook bellen met acties, UPC had daar nog al een handje van, elke week (echt élke week) werd ik gebeld met een "fantastische aanbieding" ( internet, bellen via UPC, UPC digital etc. etc. )
Tot ik na de tiende keer beleefd afwimpelen een keer uitviel en aangaf dat het eerstvolgende telefoontje een opzegging zou betekenen i.p.v. een extra dienst afnemen heeft men mij geblokkeerd voor deze telefoontjes.

Maar ik moet zeggen, na infofilter is het slechts een enkele keer.
De overheid zou infofilter dwingend moeten maken voor alle bedrijven/callcentra, daar hoeft helemaal geen nieuwe instantie voor opgezet te worden zoals onlangs voorgesteld werd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Henri42 »

natuurlijk geen staatsfilter, stel je voor dat Halsema Wilders en/of juffie Thieme met Kant gaan bepalen wie ons belt !!!!!! telefoontereur

Nemo_Tigru
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2008 14:13

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Nemo_Tigru »

Volgens mij heeft iedereen hier veel last van.

Bij ons is het zo erg dat onze eigen aanbieder ons opbelt, welke op naam van mijn vriend staat en naar mij vraagt om mij energie aan te bellen. Ik heb ze (al meerdere malen) erop gewezen!

HuJuh
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 aug 2005 12:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door HuJuh »

Ach, ik heb telefonie van Telfort. Ik kan meestal niet gebeld worden, dus ook niet door terreu... uhm.. bedrijven. :lol:

Maar als je ooit een nieuw vast nummer aan moet vragen, zorg dan iig dat het nergens geregistreerd wordt. Ik heb op mijn vorige nummer hooguit één telefoontje per half jaar gehad en verder niks. Iedereen die mijn mocht bellen had mijn mobiele of vaste nummer.

Maar toch zou het fijn zijn als er een mogelijkheid zou zijn om die telefooncomputers (die waar de topicstarter het over had) op één of andere manier buiten te sluiten zodat je daar geen last meer van hebt.

Maar ja... *wishfull thinking*

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ik heb begrepen van iemand die veel consultancy doet voor dit soort bedrijven, dat cold calling binnenkort mogelijk verboden gaat worden :)

wu wei
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:30

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door wu wei »

Ik word al maandenlang lastig gevallen, echt elke dag meerdere malen op mijn mobiel en op mijn geheime telefoonnummer door energiebedrijven. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ze me uit hun bestand moeten halen. Ook heb ik al meerdere malen de filter ingevuld waardoor je dan niet meer benaderd zou moeten worden door deze bedrijven.

Het lijkt verdorie net op stalking. Elke dag hetzelfde gedonder en ik kom er niet van af. Het brutaalste vind ik dat ze mijn geheim nummer hebben, en ik heb gevraagd hoe ze daaraan komen. Nu vertelde me laatst een callcentermedewerker dat ze dat via de gemeente mogen opvragen waarin je woont. Ik was erg boos, heb gezegt dat dat privé en geheim was. De man vertelde mij dat het voor de gemeente niet uitmaakt en dat zij de nummers gewoon mogen doorgeven van elke inwoner uit die gemeente. Ik vind dit echt privacyschending. Als ik werk dan bellen ze in de avond. Als ik een dag vrij ben dan bellen ze overdag en in de avond, en elke keer een andere maatschappij.

Ook vragen ze soms naar mijn minderjarige dochter (die een andere achternaam heeft), en is er al een paar keer aangegeven dat zij een energieschuld heeft en moet betalen (bij bedrijven waar ik nog nooit energie van heb ontvangen). Ik ga er niet op in daar dit onmogelijk is. Ik ben de hoofdbewoner en weet aan wie ik elke maand betaal en wat. Ophangen heeft geen zin, want dan bellen ze terug. Zelfs haar naam staat nu al in hun bestand. Vragen ze niet naar mij, vragen ze naar haar. Ik heb haar verteld nergens op in te gaan (je weet tenslotte niet wat een minderjarig kind doet, of dat ze ergens ja op zegt).

Eerst kreeg ik ze elke maand aan mijn deur, van die opdringerige verkopers die ik elke keer afwimpelde, en nu dit.

Pure stalking en laster.

Wat kan ik doen, want ik heb al alles geprobeerd, zelfs die filter.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Shine »

Die infofilter tip door Radar was erg leuk, maar men had erbij moeten zeggen dat dit alléén werkt indien het betreffende bedrijf bij infofilter geregistreerd staat.
Je kunt op je vingers nagaan dat o.a. een NEM hier natuurlijk niet geregistreerd staat. Dit betekent zoveel als dat de NEM iedere nederlander geoorloofd en eindeloos telefonisch kan en mag lastig vallen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 »

Sinds een poosje bel ik via internet, in het abonnement zit de mogelijkheid de laatste beller (tijdelijk of voorgoed) te blokkeren, ook als het nummer niet meegezonden wordt.
Infofilter werkt op zich redelijk goed, van enkele telefoontjes per week is het naar enkele telefoontjes per jaar gegaan.

Overigens wel een vreemd verhaal dat een callcenter zomaar geheime nummers op mag vragen.
Maar dat je elke dag meerdere malen gebeld wordt door energiebedrijven kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, zoveel energiebedrijven hebben we niet eens.
:)

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door pbarendse »

Het lijkt me sterk dat de gemeente zomaar je telefoonnummer vrijgeeft, zeker als het een geheim nummer is. Ik vraag me zelfs af of mijn telefoonnummer bij de gemeente bekend is, voor zover ik weet is dat nooit doorgegeven.

Dit valt vermoedelijk ook weer in de categorie "we verzinnen wel wat, ze trappen er toch met open ogen in". Ofwel je bent een slachtoffer geworden van cold calling (gewoon blind een reeks nummers laten draaien door de computer, als er wordt opgenomen doorschakelen naar een operator) of ze hebben je nummer ergens anders vandaan. Het leuke is dat ik vaak wel ongeveer weet waarvandaan, veel bedrijven bellen namelijk op en vragen naar mijn vrouw, onder haar meisjesnaam. Die naam is maar bij een paar instanties bekend...

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door Ron58 »

Het leuke is dat ik vaak wel ongeveer weet waarvandaan, veel bedrijven bellen namelijk op en vragen naar mijn vrouw, onder haar meisjesnaam. Die naam is maar bij een paar instanties bekend...
Zo heeft mijn schoonzusje ooit bewust haar naam eens ergens opgegeven met een extra h er tussen, die h is in de loop der jaren overal opgedoken.
Het is net een soort kettingbrief :wink:

wu wei
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:30

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door wu wei »

Ron58,

Wellicht lijkt het voor jou overdreven of onwerkelijk dat dit elke dag is.
Het is echter wel zo. :( En ik weet ook dat er niet zoveel energiebedrijven zijn, maar het zijn vaak dezelfde die soms meerdere keren op een dag bellen.

Wellicht ook omdat er bij mijn telefoonnummer meerdere namen horen. Wat ik al zei, zelfs mijn minderjarige dochter staat met een andere achternaam wel op mijn telefoonnummer, en dan denkt men dat zij de hoofdbewoner is. Ook mijn oudste dochter wordt lastig gevallen.

Ik heb al zo vaak doorgegeven dat ik ze al eerder op de dag óók aan de lijn heb gehad en dat ik er een beetje flauw van wordt.

Standaard woorden die ik dan krijg is...dan spijt het ons mevrouw dat we u weer gebeld hebben, of...wat heeft u aangegeven, wilt u overstappen? Proberen ze het alsnog. Zelfs het bedrijf wat wel aangesloten was bij de filter en laatst doorgaf dat ik uit het bestand gehaald zou worden, heeft me weer gebeld. :( Mooie regeling.

De grootste ergernis is oxxio en energiedirect. Ik krijg zelfs vaak dezelfde callcentermedewerker eraan, want ik hoor het aan het accent en aan de uitspraak en klank van de stem.

Ik kan me ook goed voorstellen dat wanneer je zelf amper last hebt ervan, je het overdreven lijkt dat het elke dag is. In het begin was het hier ook maar eens per 1 á 2 weken, en het neemt alleen maar toe.

wu wei
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:30

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door wu wei »

Pbarendse,

Ik vond het zelf ook al vreemd dat ze het via de gemeente hebben. Zover als ik weet staat nergens mijn telefoonnummer daar. Ik heb ook aan de telefoon vermeld dat het me stug leek, maar die man bleef maar volhouden, dus ik zei...okay...haal het dan maar uit het systeem, en nee ik bepaal zelf of ik over wil stappen of niet, en daar hoeft u me niet meer voor te bellen. Ik heb toen ook opgehangen.

Soms krijg ik ook een engelstalig bandje eraan, met veel geruis en gekraak. Ik heb alle telefoondata's en tijden genoteerd en ben van plan om een klacht bij de overheid neer te leggen. (of dat zal helpen, maar goed dan heb ik in elk geval iets geprobeerd).

Dit lijkt toch stalken en terreur, en ik vind dat dit verboden moet worden. 8)

rianneke2008
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2008 10:04

Re: Telefoonterreur door energiebedrijven

Ongelezen bericht door rianneke2008 »

Vandaag werd ik ook weer eens lastig gevallen door volgens mij energie direckt,vorige week hadden ze ook al gebeld en waren ze mijn gegevens al aan het invoeren voor ik ook maar toegezegd had.
Ze vroegen gelijk mijn rekening nummer al.
Nu belde ze weer en het was een zeer onaangenaam gesprek,er werd zeer onvriendelijk gereageerd op mijn nee en toen ineens opgehangen.
Een zeer onaangeprek zo noem ik het maar het was echt te gek voor woorden,het liefst wil ik een klacht indienen maar dat zal wel niet gaan.

Het is te zot voor woorden dat je als consument zo behandeld wordt.

Rianne

Gesloten