LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Leonie Heemskerk
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:12

Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Leonie Heemskerk »

Mijn energieleverancier (energie:direct) werkt (grotendeels) online. Rekeningen en overige informatie zijn te vinden op je persoonlijke pagina waarop je via internet kunt inloggen.

Normaal gesproken gaat de incassering van maantermijnen via automatisch incasso. Op 17 september krijg ik een incasso brief thuisgestuurd waarin staat dat ik -ondanks eerder verzonden herinneringen- niet heb betaald. Extra administratiekosten 25 euro.

Ik heb geen eerdere berichten ontvangen dus ik bel op om te vragen waar dit over gaat. Het gaat kennelijk over het maandbedrag van augustus, waarbij de incasso niet gelukt is. De herinneringen/aanmaningen zijn op mijn persoonlijke pagina online gezet en per e-mail is een melding verzonden.

Nu kom ik (natuurlijk) nooit, laat staan iedere maand, op mijn persoonlijke pagina (t is je energieleverancier... iedere maand hetzelfde) en mijn e-mailadres dat in hun systeem staat bestaat al een paar jaar niet meer. Een mail die hiernaar verstuurd wordt, komt retour met een foutmelding.

Ik begrijp dat ik er niet aan heb gedacht mijn nieuwe mailadres door te geven en had dat eea kunnen voorkomen (alhoewel.... wat als ik -tijdelijk- geen computer heb). Dom van mij.

Ik vind echter dat zij mij niet hebben bereikt met hun herinneringen en dat ik niet verplicht ben mijn 'persoonlijke pagina' te bezoeken om te kijken of de incasso van deze maand wel gelukt is.

Ik heb ook niet eerder (in de afgelopen jaren) een dergelijke of andere brief gehad en wist dit echt niet. Volgens de dame van Energie:direct staat deze procedure omschreven in hun AV en is het mijn taak om mijn gegevens up-to-date te houden. Ik kon dit niet direct vinden, wel zag ik een melding dat ze een 2e incasso-poging mogen doen als de eerste niet werkt, dit weet ik niet of ze gedaan hebben.

Wie weet de exacte/wettelijke regels?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Is er iets wat je WEL nakijkt?? Blijkbaar je bank af- en bijschrijvingen ook niet. Anders had je geweten dat er iets fout zit.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk niet echt dat je een poot hebt om op te staan. Mededelingen zijn vormvrij, en je mag de manier afspreken waarop zaken medegedeeld worden. Volgens mij kan je zelfs als je dat per se wil weigeren je e-mail te geven en eisen dat ze je gewoon rekeningen per post sturen, maar als je je e-mail geeft en een wijziging niet doorgeeft dan moet je niet gaan piepen als je met de consequenties wordt geconfronteerd.

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Bedrijven mogen herinneringen via e-mail versturen, ja. Het feit dat jouw e-mail adres niet meer klopte is ongeveer dezelfde situatie als dat iemand een bestelling heeft gedaan, vervolgens verhuist en de herinneringen op het oude adres bezorgd krijgt. "Ja, ik heb die herinneringen nooit ontvangen omdat ik inmiddels ben verhuisd." Dan is het ook logisch dat dit argument geen steek houdt.

Welkom in het computertijdperk :).

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Als je toch een automatische incasso laat doen en altijd genoeg geld op je bankrekening hebt staan is het naar mijn mening de fout van energiebedrijf. Wij hebben ook 2 keer gezeik gehad bij een ander bedrijf en het bleek dat ze zelf ons rekeningnummer verkeerd hadden
verwerkt terwijl het andere keren wel gewoon goed gegaan was. Ik heb toen ook geen cent extra aan intrum justitia betaald. Dus aan wie lag het, stond er niet genoeg geld op je bank of heeft men getracht geld af te boeken van een fout rekeningnummer?

Gesloten