LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
joswolf2
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2009 14:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door joswolf2 »

Beste Peter, citeer"De NOP'ers maken nu mensen zwart die het überhaupt gewaagd hebben een papegaai naar de NOP te brengen!
" Ik heb niets met NOP te maken hoor en heb zelfs geen verstand van vogels.
Verder schijnt men zich wel druk te maken over een papegooi die 1999 is overleden en nog wel 60 jaar verwend had moeten worden, en nu blijkt die dood, och wat erg. Is misschien ook voor betroffene erg, maar. We leven in een consumptie wereld en maken ons graag druk om dierenleed. Maar wel ons kippe eitje of varkenslapje bij Super die Boer halen. De goedkoopste aanbieder wint waardoor deze dieren, honderd duizenden zo niet miljoenen, dierenleed doormaken tot zelfs nooit daglicht zien, tot de dag naar de slacht. We zijn wel te beroerd en duppie meer te betalen voor een kippe ei waardoor deze dieren een fatsoenlijker leven zouden kunnen hebben. Maar ooh ons vogeltje 10 jaar geleden. En maar doorgaan met dieren kopen. En die reptielen bij nop hebben ook recht. Terwijl niemand bewust is schijnbaar dat elk tropisch reptiel of visje een dood broertje achter liet. Daar gaat veel dood tijdens transport of in de winkel, en velen overleven ziektes niet. En die handel bestaat alleen maar omdat JULLIE blijven kopen.....
Maar ons vogeltje!!! die andere die daarvoor moesten sterven tellen niet. Dat vind ik wel een beetje hypocriet. Maar wij mensen voelen ons dan weer beter wanneer we af en toe onze frustratie af kunnen reageren, botvieren, in dit geval maar op NOP.
Ik ga zo nog meer van de dieren houden geloof ik. En minder van mensen. Mijn liefde heeft namelijk een beperkte capaciteit.
Jos gaat lekker huilen, niet door jullie hoor maar gewoon met mijn vrienden de wolven, afkomstig uit een dump maatschappij.
Jos
wolves-unlimited (geen NOPer)

pieterke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:22

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door pieterke »

Ik wil toch ook even mijn mening geven.
Ik ken de nop van toen ze nog in Geldrop gevestigd was. Boven op de zolder van een meubelspuiterij.
Nu ben ik er een zestal jaren niet meer geweest omdat Van Megen een hoop vrienden gedumpt heeft die te veel wisten over zijn handeltje.
Jarenlang was hij leverancier van vogels en dieren aan centerparcs. Honderden papegaaien zijn terug in de handel gebracht om nop financieel draaiende te kunnen houden.
Vraag maar eens wat er met de papegaaieneieren of jonge papegaaien gebeurd die er gefokt worden.
Ik durf gerust te stellen dat de helft van de zogenaamde overleden vogels verkocht zijn.
Het wordt tijd dat er aan dit handeltje een einde komt

a.lubbers
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2009 18:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door a.lubbers »

beste jos als je bv 5 jaar een dier in huis hebt gehad ga je je daar aan hechten en dat het verhaal wat je nu vertelt bekend is maar het is ONS dier snap je wat ik je probeer uit te leggen

neemt niet weg dat wat je vertelt klopt en dat ik daar compleet achter staan

maar moest het toch even zeggen ik neem vaker honden op die een impuls aankoop waren en dus geen tot bijna niks geleerd hebben werk met ze en probeer ze dan goed te plaatsen

de weggooi maatschappij dat is het tegenwoordig bevalt het niet weg ermee

YvetteV
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door YvetteV »

Ik vond de uitzending van gisteravond van 1 kant werd belicht
Vorig jaar hadden ze bij hun regionale omroep een 14-delige een docusoap gemaakt met als titel Ouwe Jan en daar zag je hoe de medewerkers met de vogels om ging

Ik vind het nog steeds dat de NOP op een zeer educatieve manier iets naar voren bracht wat een papegaai inhoudt vooral de kaketoes

@Engelse dame vond de zeer ruime vogelvlucht te groot en dat er meer vechten onder de vogels zou uitbreken met de dood als gevolg
het lijkt me meer dat in te kleine ruimtes voorkomt als daar teveel vogels zouden zitten

@Dode vogels het kan ook zijn dat de vogels al heel erg lang ziek zou kunnen zijn dat alleen in combinatie met stress en soms te lange reis moeten maken dat ze ook eerder dood gaan

@Vrouw met de ara zoek eerst goed van tevoren uit hoe het zit met de plaatsing in NOP

@Tonnie van Meegen mocht kennelijk niet zijn verhaal voor de camera zeggen

@Waar bleef de reacties van Gerrie Dorresteijn en Hedwig van der Horst

@Jan H. heeft al jaren ruzie met de NOP en dat de papegaai volgens hem dat je op zijn manier zeer oud kan worden dat je alleen zijn pellets geeft plus de nodige groentes en fruit

@ Eenmaal daar geplaatst zijn ze ook niet verplicht om je op te hoogte te stellen en in sommige dierenpensioens wordt je ook aan het lijntje gehouden als je van je vakantieadres naar je hond/kat vraagt

Het is jammer dat ik te verweg van Veldhoven woon maar anders had ik graag een week bij hun als vrijwilliger gewerkt om ook te kijken hoe ze daar zijn en dan te beoordelen

joswolf2
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2009 14:10

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door joswolf2 »

Beste meneer Lubbers. Emotie en rekening houden met gevoellens van eigenaren die afstand doen is misschien niet haalbaar wanneer je duizenden dieren hebt zitten. En als je altijd opneemt terwijl er een beperkte hoeveelheid ruimte is zal de rest moeten inleveren. Daarom blijf ik liever klein. Maar ik moet dan nu tegen aanbod van wolf-kruissingen keihard NEE zeggen. Ik zit vol en kan niets opnemken want dan zouden de andere opvang dieren eronder leiden. Maar aan de andere kant.. wat gebeurd er als ik nee zeg met het dier??? En zo kiest ieder zijn weg wat hij/zij denkt wat de juiste weg is.
Jos

controverse
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 22:33

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door controverse »

@Pieterke,

Weer zo'n boertje die beweert alles uit het verleden van Van Meegen te weten. Graag concrete bewijzen of anders stoppen met deze vuilspuiterij!!!

controverse
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009 22:33

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door controverse »

Ook wij hebben vandaag het droevige nieuws gekregen dat onze papegaai 11 jaar terug is overleden. Is het niet schandalig dat wij dat nu pas vandaag kregen te horen. En wij hadden een afspraak gemaakt dat als zij zou komen te overlijden wij dit gelijk zouden krijgen te horen.
Wij hadden nl al besloten om haar te laten opzetten als herrinering. Al die jaren als wij belde kregen wij te horen dat zij in volière 5 zat. Zoals vele mensen dit kregen te horen. Makkelijk je kan dan je papegaai toch niet vinden er zitten daar zoveel. Maar een tijdje terug was volière 5 bijna leeg zaten weinig vogels in.Toen was het voor ons al zoiets van er klopt hier iets niet. Gelijk de dag erna gebeld en weer werd gezegt volière 5. Waarom???? Mochten wij niet weten dat de papegaai dood was of waren ze bang voor minder inkomsten? En het gaat mij niet eens zozeer om het geld maar meer dat wij voor de gek zijn gehouden. Dit roept toch vraagtekens op!!!! En zijn de papegaaien ook echt dood? Wij zijn heel erg verdrietig en vooral BOOS. Wij hebben haar bijna 12 jaar geleden daar gebracht naar aanleiding van een tv programma. Daarin werd verteld dat de papegaaien daar beter af waren en een beter leven hadden. Vandaar dat wij daar voor gekozen hadden. Voor onze papegaai is het te laat, maar niet voor de andere misschien. DIT MOET TOT DE BODEM WORDEN UIT GEZOCHT.
ZO NIET WILLEN WIJ ZELF, MISSCHIEN MET MEER MENSEN HIER, STAPPEN ONDERNEMEN.
Sonja en Peter, ga je eens diep schamen in een hoekje van de kamer. Jullie hebben in 11 jaar (!!!!) geen enkele keer de moeite genomen om naar jullie vogel te gaan kijken? En dan nu gaan zeuren over het feit dat dit beestje dood is. Jullie zijn er zelf de oorzaak van dat deze beesten in de ellende geraken. Schandalig!! En dan ook nog hoog van de toren blazen dat anderen het niet goed gedaan hebben. Hoe haal je het in je hoofd.

leniewitch
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 22:19

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door leniewitch »

dat vind ik heel heel erg na zoveel jaren,maar ja zo als van meegen zegt,kinderen sterven ook,mag ik een tijlje om in te kisen,walgelijk na zo lange tijd,dat je de waarheid pas krijgt, die van van meegen is echt ziek in zij kop

leontb2
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:29

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door leontb2 »

Ik dacht altijd dat Radar een fatsoenlijk programma was.

De eerste barstjes in dat positieve beeld traden op bij de uitreiking van de Loden Leeuw vorig jaar. A. Hertzenberger gedroeg zich als een bitch bij de ontbijtkoekfabrikant (die toch een aardig spotje gelanceerd had) - en even daarna maakte zij zich belachelijk door te kruipen voor H. Huisman ('slechtste BN-er').

Met de reportage over het papegaaienpark heeft Radar een dubieus staaltje 'journalistiek' beoefend. Positieve berichten werden weggelaten, Omroep Brabant gaf een veel beter beeld.

Normaal vliegt Nederland op als er dieren mishandeld worden. De vele reacties op het forum duiden al aan dat Radar nu echt de plank heeft misgeslagen.

Wat mij en vele anderen betreft krijgt het Radarteam nu zelf eens een ijskoude douche. Ben hoffelijk en bied je excuses aan in je volgende uitzending. De integriteit van Radar - en daarmee de geloofwaardigheid van het programma - staat op het spel.
Laatst gewijzigd door leontb2 op 14 jan 2009 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Carla-52
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2009 13:42

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Carla-52 »

Ik zit alle commentaren zo eens na te lezen, en zie dat er veel mensen zijn die hun lorre of coco of jaco NU terug willen.... passen ze NU dan wel in het gezin.... is NU niemand meer allergisch... heeft NU ineens iedereen wel tijd voor die verschrikkelijk lieve vogel!!!!
Jaren zien ze hun vogel al niet op het park.... en nu ineens vallen de schellen van hun ogen??? Raar, want niet JIJ hoeft je vogel te herkennen, als de band goed was tussen jou en de vogel, herkent de vogel jou uit duizenden!!!!
Wij hebben een ara uitgezet bij kennisen waar we ongeveer 1 x per jaar komen... en de vogel hoort ons in de verte al aankomen! Vanaf het moment dat ik binnen stap is het weer mijn vogel en kan niemand anders er iets fatsoenlijks meer van verwachten... als ik weg ben kan de eigenaar er weer alles mee... daar wil ik meezeggen dat de band die je hebt opgebouwd gewoon blijft!!! Jij hoeft niet te zoeken naar de vogel, hij herkent jou uit duizenden.... als het goed is!!!

SandraAnn
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2008 18:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door SandraAnn »

Ik lees hier veel negatieve reacties aan het adres van mensen die hun papegaai hebben afgestaan aan het NOP. Vaak doen mensen dit echter door omstandigheden, waardoor ze niet meer voor hun dier kunnen zorgen en juist graag willen dat hun dier een plek heeft waar hij het met zekerheid de rest van zijn leven goed heeft en niet van hand tot hand gaat. Zelf heb ik mijn grijze roodstaart destijds ook daarom naar het NOP gedaan. Door het zien van de uitzending ben ik echter heel ongerust geworden, al dan niet terecht. Ik woon een heel eind van Veldhoven en heb geen auto, zodat ik er niet steeds even heen kan rijden om te kijken.
Als iedereen die n.a.v. deze uitzending zijn papagaai weer terug wil zich nu verzamelt en we samen ons hiervoor sterk maken, (ondanks het destijds ondertekenen van een formulier om afstand te doen), kunnen we dit misschien bereiken? SAMEN ZIJN WE STERK!!! Ik heb mijn gaai liever terug in een kooi in de woonkamer dan dat hij onder slechte of verkeerde omstandigheden in een grote vlucht kan vliegen of door een agressieve soortgenoot wordt doodgebeten.
Wie denkt er nog meer zo over en is evt. bereid actie te ondernemen?
Groetjes, SandraAnn

picolientje
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:26

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door picolientje »

dat bedoel ik pieterke

werknemers vertellen hier mensen brengen hun papegaai weg omdat ze hun dier slecht behandelen
koekjes , friet ,tefal pannen .nicotine noem maar op

maar dat tonny ze vrij stelde aan de dampen van een meubelspuiterij is allemaal goed

als je daar wat van zegt ben je rel schopper

aen
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:40

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door aen »

Heb nu heel wat voor-en tegen reacties gelezen en weet even niet wat ervan te denken.
Ik stond altijd 4-kant achter NOP. Had in mijn testament vast laten leggen dat mijn papegaai na mijn dood daar naar toe zou gaan om te voorkomen dat ze in handel of van hand tot hand zou gaan (inderdaad mensen ook dit kan een reden zijn, niet alleen maar omdat je er geen zin meer in hebt).
Toch bekruipt me het gevoel...waar rook is is vuur....als alles zo perfect geregeld is bij NOP, als alle dieren er perfect verzorgd worden, als er geen fouten in de administratie worden gemaakt, kortom als er geen fouten worden gemaakt en er is geen enkel vuiltje aan de lucht...dan kan Radar op zijn kop gaan staan maar dan valt er gewoon niets te filmen of boven water te halen. Als er iets gefilmd kan worden of achterhaald kan worden dat niet in de haak is, dan is er blijkbaar toch ergens iets mis ?

Het zou jammer zijn als de mensen van NOP dit fijne iniatief (opvang van papegaaien) zelf om zeep geholpen zouden hebben door er later een janboel van te maken. Want het begin (toen ze nog een klein park waren) was goed.

Hopelijk nemen ze alle reacties ter harte, gaan ze niet bij voorbaat alle schuld van zich af schuiven en gaan ze (eerlijk) bij zichzelf te rade waar die opmerkingen en klachten vandaan komen en hoe ze kunnen voorkomen dat mensen uberhaupt een slecht gevoel over het park kunnen krijgen.

Sterkte voor die mensen die nu verdrietig zijn omdat ze in onzekerheid zitten wat er met hun dier is gebeurd. Vaak hebben ze de vogel met verdriet er naar toe gebracht omdat ze inzien dat het in het park een beter leven zou hebben. Je kunt dat afkeuren maar persoonlijk denk ik dat ze daar beter aan doen dan zo'n dier te laten verpieteren in een kooi.

pootjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2009 10:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door pootjes »

beste mensen,

Even een standpunt.

Uiteraard snap ik dat vele mensen het NOP graag positief willen beoordelen en lijkt dit ook terecht.
Maar wie kent dhr van Meegen nu eigenlijk echt, hij heeft echt niet een schone lei en wellicht wel een nobel idee gekregen destijds om papagaaien op te gaan vangen maar dit is ook wel een mooie gelegenheid om juist zo zich op een gedekte manier zich met zijn praktijken bezig te kunnen houden. Wel denk ik dat de vrijwilligers geen blaam treft maar ik vind toch verdacht veel berichtjes van voormalige vrijwilligers of stagiaires die ook bedenkingen hebben.

Ikzelf heb gisteren te horen gekregen dat ook onze papagaai niet meer in leven zou zijn , hij zou al binnen 2 maanden na aankomst gestorven zijn dit terwijl hij volgens hun 3 maanden in quarantaine moest blijven, ik heb diverse keren gebeld en ook toen hij al dood was zou hij volgens hun nog in quarantaine zitten ( plm 7 weken na aankomst op het park) en 5 maanden later ben ik gaan kijken, hij zou in vlucht 5 zitten, kon hem toen niet vinden, maar zoals ik uit heel veel berichtjes leest lijkt vlucht 5 wel een spookvlucht want daar lijken alle mensen naar toe verwezen te worden als hun vogel al niet meer leeft.
Daarna heb ik diverse pogingen gedaan hem te vinden en telkens werd mij gezegd dat dat onmogelijk was en dat Jaap niet komt omdat hij nu andere vriendjes gevonden heeft.
Nou ja ik ben er echt kapot van.

DIT KIJKT MIJ VOLDOENDE BEWIJS DAT DAAR ZEKER IETS NIET KLOPT.
ONZE JAAP WAS GEEN ZIEKE OF ZIELIGE VOGEL MAAR JUIST JONG EN ZEER GEZOND EN HIJ MOEST WEG OMDAT ONS KINDJE HEM OOK STEEDS BELAAGDE(HIJ ZAT LOS BIJ ONS) DUS IK HEB MAAR 1 CONCLUSIE ONZE JAAP IS GEWOON WEER TERUG DE HANDEL IN GEGAAN, IS TOCH LEKKER VERDIEND GRATIS KRIJGEN EN VOLLE MEP VERKOPEN!!!!!!!

IK WIL HIER DE ONDERSTE STEEN BOVEN WATER HEBBEN!!!!!
HOPELIJK KUNNEN ALLE GEDUPEERDEN SAMEN IETS ONDERNEMEN, IK ZET VANDAAG OP MARKTPAATS EEN OPROEP OM JE TE MELDEN.

let wel het NOP moet blijven bestaan maar dan met een onafhankelijke directie die niet nu en ook in het verleden zich verrijkt heeft met vogelhandel.

Raymond Veldhoven
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2009 09:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Raymond Veldhoven »

Hallo, ik kom vaak in dierencentra en ook alweer enkele jaren in het papagaaiencentrum en tref daar over het algemeen keurig verzorgde hokken aan. Dat er veel papagaaien zitten die al ziek aankomen en dat het sterftecijfer hoog is verbaasd mij niet. Er worden er ook veel gestolen, helaas. Ik wordt veel droeviger als ik in sommige dierenzaken zoals Animal World in Eindhoven en "de Molen" in Oerle zie hoe de vogels opgepropt in smerige kooien zitten. Het sterftecijfer zal daar gigantisch zijn omdat de vogels die niet verkocht worden na een jaar de nek wordt omgedraaid. Daar zou eens aandacht aan mogen worden besteed. Ik vraag mij ook af of Radar weet hoe het in dierentuinen toe gaat. Denkt men echt dat alle jonggeboren dieren blijven of worden herplaatst? Deze worden vaak weer als voer voor de andere dieren gebruikt. Dat is de realiteit. Ik vond dat Radar een erg éénzijdig beeld heeft geschetst en zich schuldig heeft gemaakt aan tunnelvisie. Een veel voorkomend probleem als men persé iemand wil veroordelen. Ik geef Radar een dikke onvoldoende. [/b]

Ad 54
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 13:01

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Ad 54 »

Dit riekt toch wel heel erg naar sensatiebeluste riooljournalistiek. Ik ben een trouwe bezoeker van het centrum van af de oprichting van het opvangcentrum. als je ziet wat een verwaarloosde dieren daar alijd zijn binnengebracht kan iederereen begrijpen dat veel vogels het niet redden.
Ik vind deze uitzending een steek in de rug voor de vele vrijwilligers.

CorryD
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2009 16:51

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door CorryD »

Ik ben journalist en op dit moment schaam ik me ervoor dat hardop te zeggen. Wat Radar heeft gedaan, kan niet anders worden omschreven dan als 'riooljournalistiek'. Ergens beelden van rijen dode vogels vandaan halen en die in een uitzending over het NOP plakken zodat kijkers denken dat die beelden daar gemaakt zijn. Misselijkmakend slecht. Wel goed voor de kijkcijfers, dat dan weer wel. Maar van een omroep als de TROS had ik een dergelijke foute uitzending niet verwacht. Waarom was er geen interview met de vaste dierenarts van het park, waarom was er geen aandacht voor de quarantaine-afdeling, de patholoog? Dit programma was pure stemmingmakerij en dan nog wel op een heel journalistiek onverantwoorde manier gebracht. Als er geen beelden te vinden zijn, haal je ze maar ergens anders vandaan? De TROS zou zich moeten schamen.

Hoor en wederhoor.....Ook daar was absoluut geen sprake van. Dhr. van Meegen kreeg niet eens de kans om iets te zeggen omdat hij 'overschreeuwd' werd door de reporter. Voor zover het die naam mag hebben.

En voor al die mensen die nu roepen dat zij hun vogel terug willen.....ik stond gisteren aan de poort, maar ik heb jullie niet zien komen.

Corry Daalhof
Journalist

rvdwe1
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 jan 2009 09:15

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door rvdwe1 »

Goed initiatief POOTJES. Miischien kun je hier een link plaatsen?
Verder op andere fora's in het onderwerp ook naar voren gebracht en uit diverse postings blijkt dat van Meegen een aantal maal heeft geprobeerd om als dierentuin verder te gaan maar werd afgewezen door de NVD omdat hij niet aan de door hun gestelde eisen zou voldoen. Bron: http://www.aviornis.nl/forum/index.php/ ... 91.15.html
Het is en blijft een handelaartje.

pieterke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2009 00:22

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door pieterke »

Aan controverse,

Er werden ondermeer papegaaien verkocht aan Dhr. Souiri, bekend handelaar in Nederland.
Vraag het maar aan Van Megen. Of ben jij misschien Van Megen. Dan moet je dit wel beamen.

j56
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2009 11:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door j56 »


Gesloten