LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Stop met klagen ? Wij kunnen niet zomaar overstappen, mijn inkomen is door omstandigheden veranderd en daarbij ook nog de normen voor het verkrijgen van een hypotheek en wij krijgen niet zomaar een hypotheek bij een andere bank. Ik heb al gehoord van mensen die 2 keer het jaarsalaris konden lenen :shock:
Wij staan tegen de muur geparkeerd.

En speculeren ? Logisch toch?Ze hebben ons al een kunstje geflikt en dat kwam ook zomaar uit de lucht vallen. En het is nogal roerig op de markt momenteel.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Gezien de geringe rente verlaging van vandaag staat er wat aan te komen voor vrijdag vrees ik '' Obvion is te voorspelbaar '' Ik hoop het niet maar ............................

Ze willen je nu overhalen om langer te gaan. Nou de rente kan nog veel verder omlaag dus ik doe het niet. Sterker ik ga dit jaar weg !! maar zit nu om me heen te kijken en ben al bezig. Ben niet tegen Obvion maar de manier waarop dit is gegaan is belachelijk. En als het vertrouwen weg is moet je naar mijn inziens op zoek naar wat anders. Het is geen kortdurende relatie die je aangaat maar voor 30 jaar zeg maar. En binnen twee weken hebben ze mijn vertrouwen in hun al aangestast. Hypotheek in Oktober en 1 November al bingo. Dat is wat mij stoort. ze wisten dit namelijk al en hadden mij op de hoogte kunnen brengen wat er gaat gebeuren. Dan had ik alsnog met hun in zee kunnen gaan maar ook naar een andere hypotheek kunnen gaan kijken. Er is echt wel wat aan de hand in de wereld maar blijf eerlijk of doe een goed tegenbod ivm de situatie.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Interessante (maar niet leuke) lektuur voor Obvion "gedupeerden".
Extra aandacht voor diegenen die wellicht ook nog ambtenaar zijn

http://www.fd.nl/artikel/10950607/pensi ... p-zakt-ijs

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »


jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door jonis »

Geldt dus niet voor de Obvion hypotheek.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Struisvogelpolitiek dus of oogkleppen en geen ambtenaar.

Obvion is onderdeel van ABP en Rabo, funding ABP.
Dus probleem wordt helderder.

Poum
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:53

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Poum »

Ik heb dit artikel ook met de nodige aandacht gelezen. En als je goed leest dan blijft Obvion "netjes" binnen de gemiddelde marges (thans 1,35%!! (veel te hoog!)).....

`In augustus 2008 bedroeg de gemiddelde opslag boven op de rente op de geldmarkt (de eenmaands Euriborrente) 1,4%-punt´

´De variabele rente ligt meestal 1-2% boven het Euribor-tarief, het tarief dat banken elkaar in rekening brengen, maar loopt nu flink uit de pas.´

Dus ik denk echt niet dat we hier mee moeten aankomen....

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door jonis »

Mijn reactie was vanwegen:
"gemiddelde opslag boven op de rente op de geldmarkt"
"op 20 januari 2009 2,8%-punt"

Dan is het jammer voor diegene die het treft dat ze de opslag verhoogd hebben naar 1,3% maar vind dan nog maar eens wat goedkopers.

Stukje van de Rabo vandaag bijv:

http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/

Rabobank verbaasd over kritiek op hypotheekrente:

"Natuurlijk willen willen wij concurrerend blijven, natuurlijk willen wij goedkoper leveren. Maar we hebben onlangs een miljardenobligatie uitgegeven voor 4,375%. Hoe kunnen we dan 2% vragen voor een variabele hypotheek?" "De Rabo heeft 60 tot 80 basispunten als kosten."

"De daling van euribor heeft momenteel niets met de werkelijkheid te maken. We betalen 150 tot 200 punten risiscopremie in de markt. Met de kosten erbij kom je dan rond de 5% uit." "We hebben de rente net vorige week iets verhoogd."

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Ik las het al eerder op Nu.nl:

"We zijn één van de weinige banken ter wereld die nog proberen zelfstandig te blijven. Wij worden niet door de overheid gesteund."
&
Rabobank herhaalde vrijdag geen hulp nodig te hebben van minister Bos (Financiën) om de huidige kredietcrisis door te komen.



En ik kan maar 1 ding zeggen :

Daar gebruiken ze gewoon hun klanten voor! Gewoon de opslag verhogen bij alle klanten van Obvion en De Rabo, zo redden we het ook wel en staan we goed in de blaadjes. Wij hebben de overheid niet nodig, goed he!

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door jonis »

Nou ja , weet je hoe hoog de rente in de VS staat en hoeveel opslag ze daar voor een hypotheek rekenen? Zouden ze daar ook een hypotheekrenteaftrek kennen?

Ondanks de crisis, commotie, graaiers etc. rente niveau is nog altijd laag, tendens dalende en lang leve de hypotheekaftrek.
Zo denken de starters er op dit moment ook al weer over volgens ING en de Hypotheker, die hebben tov jan 2008 50% meer oriënterende gesprekken gevoerd.

Jeepie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:34

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jeepie »

Rente in een dalende tendens!?
En Obvion verhoogd de rente met maar liefst 0,3%!!

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Ja wat Obvion allemaal van plan is :?: Een hele bijzondere ontwikkeling :shock:

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Misschien moeten jullie je eens echt verdiepen in de materie.
De 10 jaarrente is de afgelopen maand ruim 0,40% gestegen. Het valt me nog mee dat geldverstrekkers terughoudend zijn met verhogingen.
Verder zal het jullie ook wel opgevallen zijn (of niet natuurlijk), dat de bel voor de 2e ronde in de kredietencrisis inmiddels al weer geklonken heeft.

Voor info waar je wat aan hebt:
http://www.statistics.dnb.nl/cgi-bin/gr ... g=ned&fn=0

je kunt zelf de gewenste periode selecteren.
Maar gezien de toon hier van sommige posters lezen jullie dat soort dingen liever niet.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Beste Allen,

Weer een brief gehad van Obvion waarin alles wordt ontkend. De vaste opslag mogen ze vrij aanpassen, de wet oneerlijke handelspraktijken geldt niet, "vast" is voor iedereen gelijk, enz.

Ik heb nu de keuze tussen protest aantekenen via de ombudsman (KIFID) of de weg via een dagvaarding door een advocaat. De kosten zijn voor de verzekering dus dat heeft geen invloed.

Ik weet op dit moment niet welke van de twee de slimste keuze is.

Wie heeft ervaring met één van beiden of beide en kan me helpen de keuze te maken?

Alvast bedankt

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je kunt je rechtsbijstandverzekering proberen Johan, maar ik denk niet dat ze geïnteresseerd zijn. Ik adviseer je voor Kifid te kiezen, volg wel de procedure op www.kifid.nl.

Succes, je zult het nodig hebben.

barnum
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door barnum »

Ik heb nu de keuze tussen protest aantekenen via de ombudsman (KIFID) of de weg via een dagvaarding door een advocaat. De kosten zijn voor de verzekering dus dat heeft geen invloed.
Volgens mij kun je geen notas declareren bij een rechtsbijstandverzekering. M.a.w. je start een procedure via de verzekering en zij kiezen de meest kansrijke aanpak en gaan darrmee aan de slag. Als ze voor het een kiezen kun jij het ander alsnog doen, maar de kosten van die tweede optie krijg je gewoon zelf voor je kiezen.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

Als je de kosten van een tweede procedure zelf moet dragen zou ik eerst kiezen voor een Kifid aanpak. Je betaalt dan alleen een geringe kostenvergoeding, en houdt de vrijheid om later naar de rechter te stappen.

groet,

Jack

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Dat had ik nog over het hoofd gezien, sorry Johan.
Als je voor het juridische traject kiest via je rechtbijstandsverzekering, zul je het hun eerst voor moeten leggen. Als ze een kans zien zullen ze de zaak zelf oppakken. Alleen in specifieke situaties kun je in overleg een advocaat inschekelen en dat zal veelal op hun aanwijzing zijn.
Check daarvoor je polisvoorwaarden.

Nota's indienen werkt dus niet, die worden subiet afgewezen.

Zo ik hoop dat ik je met deze uitleg een gang naar het verzekerings- cq het juridisch forum heb bespaard :D

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Allen bedankt voor de reactie. Het forum komt gelukkig ineens weer tot leven. Ik dacht bijna dat het op sterven na dood was.

Ik ben al via de rechtsbijstand bij een advocatenkantoor bezig. Volgens mij heb ik nu nog steeds een vrije keuze. Daarnaast dacht ik gelezen te hebben dat je na het kiezen van KIFID geen vrij keuze meer om zelf naar de rechter te gaan. Heb ik dit verkeerd gelezen.

Ik heb op dit moment het gevoel dat de weg via een eigen advocaat het beste is maar ik ken de juridische wegen in Nederland onvoldoende om dit goed in te kunnen schatten.

eddie99
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 nov 2008 21:52

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door eddie99 »

Ik heb ook gelezen dat je na KIFID geen vrije keuze hebt om naar de rechter te gaan (maar ook ik kan het verkeerd begrepen hebben). Een advocaat inschakelen vond ik te duur en heb daarom eieren voor mijn geld gekozen en ben nog net op tijd overgestapt naar Westland.

Succes met je procedure, houd je ons via dit forum op de hoogte.

mvg
Eddie

Gesloten