LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Akte van cessie en ontslag

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door Crisis »

Kan iemand mij vertellen of een akte van cessie nog geldt als je niet meer bij die werkgever werkt?

Deze werkgever moet nog wel geld aan mij overmaken maar zij houden dit achter ivm akte van cessie.
ik heb wel eens gehoord dat dat niet kan, maar waar vind ik dat? (in bijv. Burgerlijk Wetboek of iets dergelijks dan kan ik nl. een brief sturen naar de werkgever gebaseerd op wetten/regels!)

Heeft spoed dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen!
Alvast heel erg bedankt.

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door graces »

Volgens mij is dat niet juist. Zolang jij van werkgever loon tegoed hebt kan je werkgever vorderingen met dat loon verrekenen, het lijkt me ook heel onlogisch dat dat niet meer zou kunnen als je niet meer voor hem werkt.

Wel moet er rekening gehouden worden met de beslagvrije voet - LINK.

Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door Crisis »

Het is geen loon maar een vergoeding (ivm concurrentiebeding) dus misschien dat het dan anders ligt?

de ex werkgever heeft 2,5 maand niet betaald (ondanks vonnis) en wil nu een bedrag overmaken aan de schuldeiser (overigens een onterechte vordering van de schuldeiser).

Ik heb een keer gehoord dat als je uit dienst bent, de akte van cessie vervalt maar ik zou graag weten waar ik zoiets op kan zoeken op internet bijv.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door vladja »

Wat staat er precies in de akte van cessie? Aan wie is de cessie gegeven? Aan je werkgever, dat die een X bedrag van je te vorderen hebt of zit het anders?

Een acte van cessie vervalt niet zomaar omdat je ergens uit dienst treedt tenzij daarvoor een specifieke passage is opgenomen.

Vladja

Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door Crisis »

Ik weet nietwat er precies in de akte van cessie staat.

Een schuldhulpverlener heeft ons gezegd dat de akte van cessie vervalt als je ergens niet meer in dienst bent (dus er geen geld meer op het loon in te vorderen valt) .......
Maar we horen zo vaak dingen die een ander dan weer tegenspreekt dus vandaar dat ik graag zou willen weten waar je daar iets over kunt vinden? Heb al gegoogeld op "beeindiging akte van cessie", "akte van cessie en ontslag" etc. etc. maar nergens is er iets te vinden!
Er moeten toch ergens regels zijn hierover? (zeker in Nederland; het land van de wetten en regels!!)

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door graces »

Als je er niets over kunt vinden is de conclusie dat het verhaal van je hulpverlener niet klopt. Zoals gezegd zou het heel onlogisch zijn als het wel zou kloppen. Er zijn ontzettend veel regels over vorderingen, maar dat een werkgever opeens pech zou hebben als jij niet meer bij hem in dienst bent, dat zou natuurlijk nogal oneerlijk zijn.

Over hoe de werkgever zijn vordering op jou kan innen is van alles geregeld in artikel 475 en verder van het wetboek van burgerlijke rechtsvordering - LINK

Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door Crisis »

Sorry, heb ik in vorige reactie niet vermeld: het gaat niet om een vordering van de werkgever maar van een andere partij.

Bedankt voor vermelding van artikelnr waar ik eens even ga speuren!

vorage
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:01

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door vorage »

Ik begrijp een en ander nog niet heel goed. Met een akte van cessie draag je een vordering die jij hebt over op een ander.

Is hier niet bedoeld loonbeslag?? Lijkt mij overigens inderdaad dat een loonbeslag vervalt als je geen loon meer krijgt. Iets anders is dat een andere schuldeiser derdenbeslag onder de werkgever kan leggen. Als de werkgever dan nog uit andere hoofde dan loon moet betalen, zou daar ook beslag op kunnen worden gelegd.

U schrijft dat de vordering van de schuldeiser onterecht is. Ligt er wel een vonnis??

Crisis
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2009 16:33

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door Crisis »

Beste Vorage

mag ik u misschien een email sturen voor uitleg van het verhaal??

vorage
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:01

Re: Akte van cessie en ontslag

Ongelezen bericht door vorage »

Ja dat mag uiteraard.

Gesloten