LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AEGON Koersplan.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door peewee »

DJ69,

En had hetzelfde spaargeld maandelijks op een gewone spaarrekening gezet tegen, zeg, 4% rente, dan had je nu 11.240,-- euro gehad.

Hoezo 8% -10% rendement met een Koersplan ?

Met dank aan Aegon/Spaarbeleg (en dat is cynisch bedoeld !).

Een schrale troost je bent niet de enige die is belazerd. Aegon schijnt 600.000 Koersplan-contracten te hebben afgesloten. Het is daarmee de meestverkochte woekerpolis in Nederland.

agr
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2009 17:30

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door agr »

Vandaag ontving het overzicht over 2008.

Begin 2008 had ik een saldo van 10.000 euro. Eind 2008 was er nog maar 6.000 euro over terwijl ik ook nog gewoon ingelegd had. 4.000 euro weg in 1 jaar.

Ik moet nog 5 jaar dus als het zo door gaat moet ik na 20 jaar nog geld bijleggen.

Pure diefstal van Aegon.

Tip: Ga eerst rustig zitten voordat u de brief van Aegon met het jaaroverzicht 2008 openmaakt. Dan kunt u tenminste niet stijl achterover slaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft u afgelopen jaar als kluizenaar geleefd? Enige kennis van het verloop van de aandelenkoersen afgelopen jaar?

Geitemans
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2008 15:29

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door Geitemans »

Zelfs voor een kluizenaar is dat schandalig, zoveel tijd om RTL Z te kijken.

Overigens, als je als klant van AEGON klaagt over de beleggingsresultaten, als je in het Mix of rente fund belegt, krijg je, uiteraard onder bepaalde voorwaarden, gegarandeerd 3,6% gemiddeld rendement over je inleg (of iets in die trend). Dus als je niet reeds in die fondsen zit, hop switchen. Zit je er al in, dan hoef je je geen zorgen te maken want je geld krijg je dus sowieso terug. Tenzij je uiteraard je polis direct oversluit als een willekeurige tussenpersoon erom kraait.

Mocht je onverhoopt twijfelen over de fondsen, dan kan je altijd een kijkje nemen op www.morningstar.nl. Wil je altijd een positief rendement, en geen kans op meer, dan kan je altijd nog naar je bank om een spaarrekening te openen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door santygo »

Volslagen ondoordachte uitspraak, slaat helemaal nergens op.

In Mix Fund zit zelfs een valuta risico.

http://www.aegon.nl/multimedia/pdf-AEAM ... 2-mix-fund

Geitemans
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2008 15:29

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door Geitemans »

Een valutarisico, bibber.

Een gegarandeerd nettorendement van 3,6%, is en blijft een gegarandeerd nettorendement van 3,6%. Wat het valutarisico daarmee te maken heeft, geen idee. Wel erg ondoordacht inderdaad, om daarmee aan te komen.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door santygo »

Kunt u aangeven waar dat gegarandeerde nettorendement van 3,6% omschreven staat?

Valutarisico betekent dat er in andere munteenheden als de euro belegd wordt.

royallyscrewed
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2009 03:30

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door royallyscrewed »

Kreeg vandaag het financiele overzicht over mijn koersplan over 2008. Waarde per 1-1-2008 : € 26.000 , waarde per 32-12-2008: €16.000. Dat geeft een goed gevoel. €10.000 verloren in een jaar tijd). Inleg per jaar: €1631, waarvan kosten van €278 worden afgetrokken. Vanaf 1996 ingelegd: €21.572 (die nu dus 16.000 waard is)

Voorbeeldkapitaal in het huidige overzicht (de polis loopt nog 3 jaar) : €22.000. Tegen die tijd betaald aan deze zakkenvullers: €26.465. Voorgespiegeld historisch rendement destijds was rendement FL 110.000 (rond de €47.000), dat zal wel niet meer gaan lukken lijkt me? Dit is echt de laatste keer geweest dat ik met dit soort scammers in zee ga. Deze boeven zouden ze achter tralies moeten zetten in plaats van financieële steun te geven, die wij als belastingbetalers ook nog eens mogen ophoesten door accijns- en andere lasten verhogingen. Dubbel genaaid houdt beter lijkt het motto. :evil:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

het moge toch allang bekend zijn dat die overzichten die Aegon stuurt niet kloppen, tenminste als je eerdere brieven / polissen hebt bewaard.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

addendum op mijn eerdere reactie.

In Koersplan (een spaarkasovereenkomst) zit ook winstdeling, dwz dat de gespaarde waarde van mensen die voor de einddatum overlijden wordt verdeeld over de nog in leven zijnde mensen. Dit is een aanzienlijke bijdrage.

Jammer dat ik dat in de overzichten niet kon terugvinden.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door santygo »

Aanzienlijk????????????

Ooit de eindafrekiningen gezien?

Enkele tientjes! Bijzonder ondoordachte bijdrage aan dit forum.

www.koersplandewegkwijt.nl

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ondoordacht, nou ja zeg,

Is wel wat ze van spaarbeleg op hebben gegeven toen ik hem in 2006 aan mijn hypotheek met NHG heb verpand.

Heb brief uit 2007: bruto rendement 8,39%, nettorendement 8,65%.

Terwijl eerdere opgave uit 2005: bruto rendement 9,4%, netto-rendement 6,34%.

Hoe ze al die overzichten opgeven is mij niet geheel duidelijk, maar die winstdeling lijkt mij toch aanzienlijk te moeten zijn.

Mijn tussenpersoon zit er achteraan, verwacht binnenkort antwoord.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door peewee »

FelixBeijer,

bruto rendement 8,39%, nettorendement 8,65%.
Je begrijpt toch hopelijk ook dat op een investering van zeg, 100 euro, (aan betaalde premie), na aftrek van circa 20% van die inleg aan verborgen gehouden kosten, zelfs bij 8,39 resp. 8,65% rendement over het beleggingsdeel (dat na aftrek van de kosten resteert) nog steeds op DIK VERLIES staat ?

De praktijk van het Koersplan is dat de einduitkering die aan de deelnemers wordt gedaan ligt tussen de 50% en 120% van de totaal betaalde premie. Zelfs degene wier Koersplan op een gunstig moment eindigt (koersen staan net toevallig hoog) en die dus circa 120% van het totaal van hun premiebetalingen ontvangen, hadden -achteraf bezien- hun geld beter op een gewone spaarrekening kunnen zetten.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dat er tegenstijdigheden zijn is mij ook wel duidelijk.

Volgens de overzichten heb ik inderdaad ook zo'n 20-27% kosten.
In mijn brief staat wel dat het verschil tussen bruto en netto-rendement een vergoeding is voor de verzekeringsdekking en de kosten, en Aegon onderschrijft de code rendement en risico.

Als het niet blijkt te kloppen dan wil ik daar nog wel eens een sigaar over opsteken. Ik durf nog geen conclusie te trekken en wil eerst de respons van mijn tussenpersoon afwachten. :-)

Ik denk dat er foutjes zijn gemaakt....
Ik ga ook maar eens een stuitingsbrief fabriceren.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door Piet »

Ombudsman Wabeke krijgt forse kritiek Koersplanzaak
• door MANNO VAN DEN BERG

De Telegraaf 6 maart 2010

AMSTERDAM – Gedupeerden van Aegon-product Koersplan halen fel uit naar Jan Wolter Wabeke. De financieel ombudsman zou onterecht zijn goedkeuring hebben uitgesproken over de schikking tussen Aegon en de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim. Een schikking die ook Koersplan betreft. „Wabeke heeft daarmee zijn eigen reglementen overtreden én schade toegebracht aan gedupeerden die nog een juridische strijd met Aegon voeren”, aldus Godfried Sippel, voorzitter van Koersplan De Weg Kwijt.
De stichting heeft hierover op 3 december 2009 een klacht ingediend, in een brief aan Kifid-voorzitter Rein Jan Hoekstra. De ombudsman is onderdeel van klachteninstituut Kifid. Ook na een tweede brief in januari bleef het echter oorverdovend stil. „Tot twee keer toe hebben we aangetekend een brief gestuurd, geen reactie, het is inmiddels maart. Dit terwijl we 22.000 gedupeerden vertegenwoordigen. Indirect gaat het om 650.000 klanten”, aldus Sippel.
Zijn stichting neemt het Wabeke kwalijk dat hij de woekerpolisschikking van Aegon redelijk en billijk heeft genoemd en in lijn met zijn aanbeveling voor woekerpolissen. Dit is volgens Sippel schadelijk voor de Koersplangedupeerden die via de rechter hun gelijk proberen te halen. „Aegon gebruikt de woorden van Wabeke in zijn communicatie en in brieven aan klanten.”
Tussen Koersplan De Weg Kwijt en Aegon loopt sinds 2005 een zaak bij de rechtbank in Utrecht. In mei 2009 kwam daaruit een vonnis dat gedupeerden fors meer compensatie biedt dan het door Aegon in juli 2009 gesloten akkoord. De zaak dient inmiddels in hoger beroep.

Wabeke gaat met zijn steun volgens Sippel bovendien zijn boekje te buiten. Diens eigen reglementen schrijven voor dat Wabeke geen uitspraken mag doen over zaken die onder de rechter zijn. Sippel. „We willen dat hij zijn woorden corrigeert en zijn steun aan de Aegon-schikking intrekt.”
Een woordvoerder van het Kifid betreurt het dat er op de klacht niet is gereageerd, maar verwijst voor een inhoudelijke reactie naar de ombudsman zelf. Wabeke erkent dat hij geen oordelen mag vellen over zaken die onder de rechter zijn. Zo’n oordeel betreft volgens hem echter een uitspraak in een individuele bij hem aanhangig gemaakte zaak. „Elke klager over Koersplan krijgt van mij daarom een brief dat ik om die reden niet bevoegd ben een uitspraak te doen, élke klager.”
Zijn uitlatingen over de Aegon-schikking vallen volgens Wabeke echter geenszins onder de term ’oordeel’ in die zin. „Ze zijn dus niet in strijd met de reglementen.”

© 1996-2010 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door peewee »

Wellicht bedoelt Wabeke dat hij wel een ''oordeel'' mag geven, maar geen ''uitspraak'' mag doen. Hoogtij van de semantiek. In gewoon Nederlands: Wabeke mag wel zijn mening verkondigen, maar kan Koersplanklagers bij het KIFID de deur wijzen zolang de rechtszaak van de Stichting Koerplan de Weg Kwijt loopt. Scheelt weer veel werk voor hem. Vermoedelijk uiteindelijk niet slecht voor de Koersplan klagers, want die doen er vermoedelijk beter aan eerst de jurisprudentie zich te laten uitkristalliseren. Als de misleiding door Aegon met het Koersplan tot en met de Hoge Raad standhoudt, zal ook Ombudsman Wabeke hier uieindelijk niet meer om heen kunnen. Altijd beter dan nu ineens halsoverkop een klachtprocedure bij het Kifid in te dienen die vermoedelijk niet meer oplevert dan de magere compensatieregeling van Wabeke/Verliespolis en WPC.
Intussen zou de Stichting Koersplan de Weg Kwijt er wellicht goed aan doen haar achterban te mobiliseren door aan de slapende Haagsche politiek te verduidelijken dat de door de rechtspraak gehanteerde ''maatman'' van ''gemiddelde, geinformeerde, oplettende consument'' per definitie slechts tot een bescherming van gemiddelde en bovengemiddelde consumenten tegen misleiding leidt. Een rechtsnorm die 49,9% van de bevolking van benedengemiddelde consumenten onbeschermd laat, lijkt mij geen ''rechtsnorm'' voor een beschaafd land. Juist in verkiezingstijd zullen politieke partijen gedwongen moeten worden om over dit punt NU een standpunt in te nemen.
Laatst gewijzigd door peewee op 08 mar 2010 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

En: lees punt 4.10 uit het vonnis van de Rechtbank Haarlem over toepasselijkheid "dwaling" bij hefboomeffect OVR-premie. Volg de discussie op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=80012

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hallo Wevera,

Als ik jouw verhaal in de thread “gouden handdrukverzekering van Aegon” zo goed begrijp lijkt het meer op kwade opzet. Het spreekwoord “eerlijkheid duurt het langst” zal onvermijdelijk van toepassing zijn. Als je de boel opzettelijk belazert, dat gaat een keer fout lopen. Ik denk dat alle verzekeraars wachten op de “grande finale”. Dwz welke verzekeraar wordt bij RADAR publiekelijk vernederd (eerder dit jaar werd Ombudsman Wabeke publiekelijk vernederd). De vraag is ook nog: door wie? Mijn vrouw en ik zien wel wat er gebeurt.

Mijn vrouw en ik willen (wilden) voor de KIFID procedure kiezen. We zullen de uitspraak op 26 oktober afwachten en ons beraden op hoe verder. We moeten sowieso eerst nog een klacht bij Aegon indienen.

De vraag is –en blijft– of onze klacht in behandeling wordt genomen, of niet.
Zo ja, dan zit ie erin en geldt het huidige reglement; ik denk overigens wel dat het even duurt voordat de Ombudsman iets zinnigs kan zeggen (als hij uberhaupt iets zinnigs KAN en MAG zeggen).
Zo nee, dan wordt het later en verjaart het in de tussentijd niet. Ik denk overigens niet dat ie er nu in gaat, want iemand bij Aegon heeft de procedure niet nageleefd (hetgeen de noodzaak geeft om een nieuwe klacht in te dienen).

Nogmaals: volg wel altijd het geldende reglement en de juiste procedure, en wees consistent. Helaas is dat niet altijd even gemakkelijk.
Als je eenmaal een reglement zus hebt toegepast, kun je later niet anders toepassen.

De reactie van Antoin Heksenberg is overduidelijk. Probleem is dat ik als particulier niet zoveel budget heb als de stichting Koersplandewegkwijt (zoals M. van Rossum ook al aangeeft).
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 29 nov 2010 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

felixbeijer schreef: Mijn vrouw en ik willen (wilden) voor de KIFID procedure kiezen. We zullen de uitspraak op 26 oktober afwachten en ons beraden op hoe verder. We moeten sowieso eerst nog een klacht bij Aegon indienen.

De vraag is –en blijft– of onze klacht in behandeling wordt genomen, of niet. .
Klopt. En uiteraard neemt KiFiD de klacht in behandeling. Indien mogelijk ook al richting KiFiD de zwaarste argumentatie inzetten (dus ook al bij de interne klachtenprocedure die verplicht aan KiFiD voorafgaat!): een beroep op "dwaling" met als eis ontbinding polis dan wel subsidiair 100% compensatie van zelf voorgerekend (!) nadeel. In Ombudsfase zal dat vermoedelijk er niet uitkomen. Dan met zelfde inzet door naar KiFiD Geschillencommissie, die "dwaling" c.q. contractontbinding serieus zal bekijken (zie diverse KiFiD jurisprudentie). Ikzelf zit aan begin van ombudsfase, met bekende vertragingstactieken. In KiFiD reglement duurt het om te beginnen een onbepaalde tijd (!) voordat secretariaat het dossier rijp acht voor start van hoor- en wederhoor procedure. In mijn geval duurde dat alleen al 3 maanden. Daarna vraagt (en krijgt) verzekeraar steeds een maand uitstel. Binnenkort verwacht ik de reactie van verzekeraar (termijn loopt af en kan niet verder verlengd worden). En ik herhaal ook: let op de rechtbankuitspraak Haarlem van begin november (Falcon - "dwaling").

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: AEGON Koersplan.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hoi van Rossum,

Ik weet het zo net nog niet, ik denk dat het gewoon het gevolg is van quantumkoppeling in het administratiesysteem. Misschien is zo’n reactie wat overdreven.

Zoals ik van de week gemerkt heb, blijkt een grote energieleverancier er ook al last van te hebben. Maar dat is een apart verhaal.

Groet, Felix.

Gesloten