LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Eens kijken of er hier ook nog serieus gereageerd kan worden:

Als we op Wikipedia kijken bij het onderwerp "varkensgriep" kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de informatie niet helemaal volledig is tenminste als de onderstaande motivatie niet in het voordeel van de toevalligheden valt:

De motivatie:

De motivatie komt meer als vraag: Hoe is het mogelijk (of het zou wel erg toevallig moeten zijn) dat er in 1 week tijd 2 films op tv zijn geweest waarvan de oudste uit 2001 (?!?) waar terloops over "swineflue" wordt gesproken ?

Was het begrip "swineflue" een hersenspinsel van de script schrijvers OF bestond deze griep variant toen al daadwerkelijk ?

Ik begin steeds meer te vermoeden dat de z.g. Mexicaanse griep al heel veel eerder bestond. (Zie engelstalige link)

http://www.capitalcentury.com/1976.html

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Swine influenza (also called H1N1 flu, swine flu, hog flu, and pig flu) is an infection by any one of several types of swine influenza virus.

...

Swine influenza virus is common throughout pig populations worldwide. Transmission of the virus from pigs to humans is not common and does not always lead to human influenza

...

If transmission does cause human influenza, it is called zoonotic swine flu

...

Swine influenza was first proposed to be a disease related to human influenza during the 1918 flu pandemic

...

The H1N1 form of swine flu is one of the descendants of the strain that caused the 1918 flu pandemic.[18][19] As well as persisting in pigs, the descendants of the 1918 virus have also circulated in humans through the 20th century, contributing to the normal seasonal epidemics of influenza

...

The 1918 flu pandemic in humans was associated with H1N1 and influenza appearing in pigs
Was het begrip "swineflue" een hersenspinsel van de script schrijvers OF bestond deze griep variant toen al daadwerkelijk ?
Nee dus, deze bestaat al vanaf het begin van de 20e eeuw.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Hmmm, dan begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom dan nu in 2009 al die ophef en paniekzaaierij.
Volgens RTL Nieuws schijnt het allemaal ook wel wat mee te vallen en is het niet erger dan een gemiddelde seizoens griep....

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... roepen.xml

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door mar42 »

Vanavond bij het jeugdjournaal word ook verteld over de mexicaanse griep.
In het voorstukje werd ook verteld dat de mexicaanse griep niet anders is dan de gewone griep.

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hmmm, dan begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom dan nu in 2009 al die ophef en paniekzaaierij.
Ik denk niet dat ze in 1918 al via internet en tv konden paniekzaaien.. Dus da's wat lastig.

De mex. griep is idd. ook niet veel zwaarder dan de normale seizoensgriep.. Daarin zit ook niet het gevaar.
Het gevaar zit vooral in de besmettelijkheid, het feit dat jonge mensen nog nooit met deze soort kennis hebben gemaakt en dus geen weerstand hebben opgebouwd ( precies om die reden hebben ouderen vanaf een bepaalde leeftijd minder kans het op te lopen, omdat ze het eerder de vorige eeuw al een keer zijn tegengekomen ) en de ziekte op zijn hoogtepunt de helft van alle mensen ziek thuis zouden kunnen liggen..

Deze griep treft vooral de werkende bevolking ( tussen 25 en 50 ) en daarmee zou de maatschappij tot een stilstand kunnen komen.. Ziekenhuizen overvol, geen dokters meer ( die zijn ook ziek ), geen winkels meer ( geen personeel, geen leveranciers, geen benzine, scholen dicht...

Vooral de volle ziekenhuizen zouden een probleem kunnen worden, daar er te weinig dokters zijn om al die patienten te behandelen en dus ook acute gevallen in gevaar komen.

Doden vallen er elk jaar, bij elke seizoensgriep en deze griep is wat dat betreft niet erger of minder erg.. Echter door de massaliteit van de mensen die ziek worden ( 30 tot 60 % van de mensen zou ziek kunnen worden in zeer korte tijd ), levert dit in korte tijd ook meteen in absolute aantallen een heleboel doden op...
Dit zijn dan bijna altijd mensen met een verzwakte weerstand of nog iets anders onder de leden ( zie ook de 1e nederlandse dode ).

De paniek is dus niet zozeer om de ziekte zelf, maar meer om de maatschappelijke impact die het kan hebben als deze op z'n hoogtepunt is.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Kijk, dat is nou een relevante uitleg van angel1978.
Ik zit me nu alleen nog af te vragen wat Ab Klink met z'n 34.000.000 vaccinaties moet.........

Zoals door angel1978 ook al genoemd zijn vooral jongeren, bepaalde groepen mensen met een min of meer verzwakte weerstand en zwangere vrouwen vanaf een bepaald moment vatbaarder voor complicaties.

Nu mogen we er van uit gaan dat die zwangere dames en een deel van de mensen met verzwakte weerstand in de door angel1978 genoemde leeftijdsgroep vallen.

Dan lijkt het me dat er geen 17.000.000 vaccinaties uit te delen zijn. Gelet er ook al een grote groep is die deze prik niet wil hebben.

Ik weet niet wat Ab voor die 34 miljoen shots moet betalen van ons belasting geld (inclusief transport en personeelskosten).
Ik hoop dat ie een clausule in het contract heeft staan met de leverancier dat de bestelling onder voorbehoud is.........

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoals door angel1978 ook al genoemd zijn vooral jongeren, bepaalde groepen mensen met een min of meer verzwakte weerstand en zwangere vrouwen vanaf een bepaald moment vatbaarder voor complicaties.
Dat is dus iedereen tussen 5 en 55...
Dan lijkt het me dat er geen 17.000.000 vaccinaties uit te delen zijn. Gelet er ook al een grote groep is die deze prik niet wil hebben.
Dat er een groep ze niet wil hebben lijkt me niet relevant bij het bestellen.. Als er ineens een percentage daarvan ze toch wil hebben zit je zonder en heb je dat weer !

Wil je dat een vaccinatie werkt, dan zul je ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen het krijgen.. Daarnaast zullen in ieder geval de artsen en ander personeel in de zorg gevaccineerd moeten worden om de ziekenhuizen draaiende te houden inclusief alle patiënten.

Wil vaccinatie om ontwrichting van de samenleving tegen te gaan effectief zijn, dan zullen zoveel mogelijk nederlanders de vaccinatie moeten halen.. Daarnaast moet je dan hopen dat iedereen die 'm niet wil halen, netjes thuis blijft en niet alsnog het door gaat staan geven.

Wil je zo'n vaccinatie laten werken, dan zul je ervoor moeten zorgen dat in principe elke nederlander de prik kan halen.. 17 miljoen lijkt me dus geen overbodige luxe

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Dan hebben we al een probleem:

1. Er is nog geen vaccinatie beschikbaar.
2. Het wordt al doorgegeven door vooral jongeren die in Spanje zijn/zijn geweest. (Ook Griekenland schijnt al in "opmars" te zijn).
3. Een aantal artsen en verpleegkundigen zien niets in een vaccinatie. (Hoe groot die groep is weet ik niet)
4. Op dit moment is het besmettingsrisco in Nederland zelf in bepaalde regio's ook al relatief groot.

Hier mag dus de volgende vraag uit voort komen: Als pas op z'n vroegst in het najaar de vaccins beschikbaar komen, zal een redelijke groot aantal mensen de griep al (of niet) hebben doorstaan. Welk nut heeft b.v. voor die groep mensen de vaccinatie dan nog ?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door mar42 »

Voorlopig is de hetze over de mexicaanse griep na vanavond flink afgezwakt.
De scholen gaan na de vakantie gewoon open, dus niet langer vakantie, en net zoals het normaal ook behoort te gaan als je bent opgevoed.
Hand voor je mond als je niest en hoest, dan is er verder niks aan de hand.
En anders krijg je er wel last van gewoon lekker in je bed met paracetamol en uitzieken. :wink:

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier mag dus de volgende vraag uit voort komen: Als pas op z'n vroegst in het najaar de vaccins beschikbaar komen, zal een redelijke groot aantal mensen de griep al (of niet) hebben doorstaan. Welk nut heeft b.v. voor die groep mensen de vaccinatie dan nog ?
Belangrijkere vraag is of dit allemaal bekend was toen de vaccins zijn besteld.. Antwoord daarop lijkt me van niet..
De griep is overigens met 900 gevallen nog vrijwel in de beginfase..
Het is nu hopen dat men de echte uitbraak kan rekken totdat de vaccins wel binnen zijn..

Alternatief was geweest om te gokken wanneer de griep zijn hoogtepunt bereikt, hoeveel mensen het dan nog betreft en op basis daarvan vaccins bestellen en inkopen.. Gok je verkeerd, dan gok je met mensenlevens.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De griep is overigens met 900 gevallen nog vrijwel in de beginfase..
Ik neem aan dat dit het geregistreerde aantal is ? Uiteraard zijn er ook nog genoeg mensen die "gewoon" met een underberg op bed gaan om het uit te zweten en de griep "stilzwijgend" uitzieken. (Heb zelf ook nooit een dokter gebeld wegens het hebben van een (stevige) griep. Zelfs toen mijn vrouw en ik kinkhoest hadden hebben we geen arts gebeld..... Was toevallig dat onze KNO arts het opviel...)

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Swineflue ofwel Mexicaanse griep niet van laatste jaar ?

Ongelezen bericht door mar42 »

Het heeft ook geen zin als je griep hebt naar de dokter te gaan, omdat die zegt paracetamol en je bed in, dat helpt en niks anders helpt.

Heb dit ook meegemaakt zat bij de dokter met ruim 40 graden koorts, en ik bleek de griep te hebben, en moets dit uitzieken in bed met paracetamol.

Gesloten