LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@Mementomori: je hebt een nieuwe e-mail.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Willem1957,

Ik heb wat zitten slapen de afgelopen dagen, maar ik heb je berichtje ontvangen. Het klopt inderdaad wat jij zegt over de 3 maanden bedenktijd voor nieuwe klanten toen Pretium nog niet aan de informatieplicht voldeed. Pretium heeft dat waarschijnlijk rond afgelopen mei n.a.v. de dwangsom recht gezet en stuurt nu neem ik aan correcte welkomstbrieven.

Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Er zijn nieuwe schriftelijke kamervragen gesteld door Mei Li Vos. Dit keer gaat het over Pretium Telecom EN Gerecht Incasso. Het leuke is dat er zelfs nog wordt verwezen naar dit forum, we worden zowaar nog beroemd! En eens te meer het bewijs dat zelfs een forum van Trosradar dus door kamerleden wordt gelezen.

website: http://www.meilivos.pvda.nl/

Vragen over de aanmaningen van Pretium Telecom B.V. - 6 oktober 2009
Vragen van het lid Vos (PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken over de aanmaningen van Pretium Telecom B.V. en Gerecht Incasso

1) Bent u bekend met de berichten op het forum op de website van Tros Radar over de handelspraktijken van Pretium Telecom en Gerecht Incasso?

2) Is het waar dat Pretium Telecom, ondanks eerdere boetes van de Consumentenautoriteit, uitspraken van de Geschillencommissie en de kantonrechter en diverse TV-uitzendingen over de verkooppraktijken van Pretium Telecom, nog steeds doorgaat met het niet volgens de regels benaderen van potentiële klanten?

3) Bent u het met de leden van de PvdA-fractie eens dat deze handelspraktijken van Pretium Telecom in strijd zijn met de uitspraak van de Geschillencommissie (TEL07-0439) waarin wordt gesteld dat in het geval van tijdige opzegging geen abonnementskosten in rekening gebracht mogen worden? Zo nee, waarom niet?

4) Bent u voornemens om maatregelen te treffen om gedupeerden van de beschreven handelspraktijken een oplossing te kunnen bieden, zodat zij geen brieven meer ontvangen van Gerecht Incasso wanneer zij gevraagd worden abonnementsgeld te betalen, terwijl deze mensen binnen de bedenktermijn aangegeven hebben geen interesse te hebben in de aanbieding van Pretium Telecom?

5) Bent u voornemens om maatregelen te treffen om te voorkomen dat Pretium Telecom in de toekomst zich wederom schuldig maakt aan de beschreven handelspraktijken? Zo nee, waarom niet?

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 73&start=0 (geraadpleegd op 6 oktober 2009)


Update 6 oktober. Ik zie trouwens op de website van mw. Vos dat de vragen genummerd zijn 1,2, 4, 5, 6. Daar mist vraag 3. Ik heb hierboven gekopieerd van haar website en zelf genummerd, maar we missen dus vraag 3. Ben benieuwd wat dat is.

Pretium-hater-drie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2009 10:57

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Pretium-hater-drie »

[Bericht verwijderd door moderator i.v.m. overtreden van gedragsregels]

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@Pretium Hater Drie

[Bericht aangepast door moderator]

Trouwens: in de algemene voorwaarden van PT staat dat je gegevens kunnen worden gebruikt door andere BVs van de Pretium Group. Daar valt Delphi ook onder. Een constructie waardoor ze dus gelijk 200.000 potentiele nieuwe donateurs hebben. Ik heb nog geen zoektocht gedaan naar relaties van Delphi en verdere werkwijze, maar dat zou een interessante exercitie kunnen zijn voor een regenachtige zondag. Wat zijn de weersvoorspellingen voor dit weekend?

groet Willem

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door antileugens »

Je bent hoe dan ook de pineut, want, ook al krijg je het voor elkaar om die garantie uitbetaald te krijgen, je zit wel vast aan een jaarcontract en de garantie is maar éénmalig en maar voor één maand. Je betaald dus, als je de garantie uitbetaald krijgt (wat maar zeer de vraag is) nog steeds 10 maanden téveel.

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@Andrea01
Pretium Telecom zou in ons geval niet goedkoper kunnen zijn. Ken de huidige tarieven niet, maar dezelfde reclame maakten ze vorig jaar en toen klopte het niet. Trouwens wel een leuke om voor te leggen aan de reclame code commissie.

Dus als je duidelijk hebt uitgerekend dat je 10 euro duurder per maand bent .... dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie wegens valse reclame.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Zeg luitjes,

Andrea01 is zonder het te weten dat dit het aller allergrootste forum zou worden, hiermee met de bovenstaande vraag in december 2004 begonnen :P kijk maar op blz. 1. Ik denk dat haar vraag niet heel erg actueel meer is :wink: Het is echter wel zo dat de geldterug garantie van Pretium inderdaad éénmalig is voor slechts 1 maand afrekening. Verder moet je als ik het wel heb ook nog eens € 5,-- betalen om van de geldterug garantie gebruik te kunnen maken. Ook al krijg je die terug wanneer de concurrent ook naar overtuiging van Pretium inderdaad goedkoper is, loont dit niet de moeite. Als Pretium vindt dat de concurrent niet goedkoper is, ben je je € 5,-- kwijt :mrgreen: Er staat overigens weer een nieuwe versie van De Telefoongids op de site van Oetker http://www.geocities.com/hdoekter/ Let op! Deze site wordt op 26 oktober uit de lucht gehaald, omdat Geocities er mee uitscheidt.

Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

ROFLOL :-) @Andrea01

2004 .... toen hield Pretium Telecom zich (denk ik) nog wel aan de wet.

jongsluy
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2009 10:21

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jongsluy »

Pretium heeft 4 weken nodig om een telefoonverhuizing te realiseren. Mijn moeder, 86 jaar, alleenwonend, diabetes, lichtelijk verward, kan niet zonder telefoon. De pretium klantenservice meldt dat omzetting zo lang duurt omdat een monteur allerlei kabel moet verleggen(!!). Ik probeer de klantenservice te omzeilen door het klantoor te bellen (023 7510246) en krijg een ander bedrijf aan te lijn: Bem management (?). Zij kent Pretium, probeert door te verbinden, lukt niet, mag niet de naam van de directeur zeggen en verbreekt de verbinding.
Vraag wie is pretium, wie zitten er achter en hoe komt mijn moeder aan een abonnement met Pretium?

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@ jongsluy

BEM management = DEM Management: Deus Ex Machina. Het overkoepelende bedrijf waar alle BV van Pretium e.a. onder vallen.
Directeur DEM Management = Directeur Pretium Telecom [Bericht aangepast door moderator]

Vraag 1: hoe lang wordt er al gebeld via PT?
Vraag 2: aansluiting korter dan 3 maand? Kosteloos opzeggen met gebruikmaking van ouderenregeling volgens PT.

Over dat kabels verleggen van de monteur; dat valt nog mee, normale procedure is dat PT eerst een satelliet om de aarde schiet, vervolgens de zwaartekracht van de aarde aanpast, opnieuw de positie van de maan ten opzichte van de aarde en de rest van het universum moet ijken, daarna de persoonlijke handtekening van Obama, een kus van Pino uit Sesamstraat en vervolgens iemand ergens een druk op de computer geeft in Haarlem. Uiteraard was bovenstaande cynisch bedoeld richting PT. Ken de details niet maar kijk in de voorwaarden en of dit aan de voorwaarden voldoet voor verhuizing. Een maand is erg lang voor een druk op de knop. Kabels omleggen is m.i. een onzin argument.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Jongsluy,

Je moeder heeft ooit "ja" gezegd tegen een vriendelijke telemarketeer van Pretium en haar bankrekeningnummer gegeven. Dat kan al lang geleden zijn gebeurd. Je kunt dat nagaan in haar bankrekening afschriften. Vermoedelijk is zij op die manier ook lid van de Pretium intenet Inkoopcombinatie gemaakt voor € 65,-- per jaar.

Voor wat betreft het overzetten van de telefoon naar het nieuwe adres, zie ik het somber in. Pretium moet daarvoor bij KPN aankloppen, want die gaat over de kabels en de aanslutingen. KPN loopt uiteraard niet hard voor Pretium. Wat misschien nog het snelst is om op het nieuwe adres bij KPN een aansluiting te vragen met een nieuw abonnement en een nieuw telefoonnummer en bij Pretium gewoon op te zeggen. Als je moeder al langer dan 1 jaar bij Pretium is, dan heb je 1 maand opzegtermijn (nieuwe Telecomwet). In De Telefoongids http://www.geocities.com/hdoekter/ vind je het verhaal en de voorbeeldbrieven. Als de aanvraag al een tijdje loopt is het misschien beter om de termijn maar "uit te zieken" want KPN zal ook niet meteen morgen kunnen afleveren.

Sterkte en succes,
MementoMori

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Willem1975,
2004 .... toen hield Pretium Telecom zich (denk ik) nog wel aan de wet.
Hoe krijg je het opgeschreven. :?:
Hier een link ( http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AE2465 ) naar een vonnis van mei 2002.
Pretium werd toen reeds veroordeeld voor misleiding........
En moest zelfs een rectificatie plaatsen. Dat waren nog eens tijden.:lol:

Vergelijk dit eens met reclame-truc op de Pretium-web-site van dit moment: http://startpagina.paginablog.nl/startp ... oper_.html

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@krik van de kruk

Mijn hemel ..... ik schreef (denk ik) al tussen haakjes, maar ik had het dus gewoon helemaal weg kunnen laten. Dat dat bedrijf dus al sinds 2002 deze praktijken toepast. Ik dacht dat het ergens in 2007 pas begonnen was. Dat dit mogelijk is is toch echt triest in zo'n overgereguleerd land. Als je in Nederland 7 jaar lang elke dag 5 keer door rood rijdt ben je je rijbewijs allang kwijt, en als je in Nederland klaarblijkelijk dit soort praktijken toepast dan kun je gewoon blijven doorgaan.

Je vraagt je toch af vanaf welk moment je een bedrijf volgens de wet een "criminele organisatie" mag noemen. Misschien komt daar binnenkort wel antwoord op :twisted:

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Nog even gezocht naar de nieuwe kamervragen van Mei Li Vos. Ze staan nu op ikregeer.nl;
http://ikregeer.nl/document/V009Z18250

De missende vraag is:
3 Is het waar dat Pretium Telecom via Gerecht Incasso aanmaningen stuurt naar consumenten die binnen de wettelijk termijn van zeven dagen bedenktijd na het tot stand komen van de overeenkomst via een brief hebben laten weten geen interesse te hebben in een abonnement van Pretium Telecom?


Op zich een goede vraag, maar het zou volgens mij interessanter zijn om ipv de 7 dagen te vragen of uit het onderzoek van de consumentenautoriteit niet kan worden geconcludeerd dat het 3 maanden is; volgens mij is de conclusie in het onderzoek dat Pretium in algemeenheid niet heeft voldaan aan de wet, dus in algemeenheid 3 maanden opzegtermijn. En dan lijkt het me logisch dat dat dan doorgetrokken wordt tot en met de periode dat Pretium niet voldoet, oftewel in ieder geval mei 2009. En als dat het antwoord "ja" is op de vraag of er dan geen abonnementskosten in rekening mogen worden gebracht .... dat dan graag even tot en met 2002 terugvorderen bij Pretium Telecom voor iedereen die binnen 3 maanden heeft opgezegd :D .

Mei Li Vos verwijst trouwens ook naar een uitspraak van Geschillencommissie Telecommunicatie: (TEL07-0439). De zoekfunctie op de website van Ges. Tel. is echter een ramp. Is er andere mogelijkheid om die uitspraak te zoeken?

groet, Willem

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Willem1957,

Je vatte hem niet :wink: Andrea01 is de "oermoeder" van dit forum. Kijk maar op bladzijde 1 van dit forum bovenaan met haar vraag van 8 december 2004. Even later, wat verderop zie je CW Salm, die op 10 januari 2005 meldt dat zijn oude vader door Pretium te pakken is genomen. Pretium was al sinds begin 2004 (Carrier Pre Select systeem) bezig op die manier. Voor 2004 (in het Carrier Select tijdperk) waren er hoofdzakelijk schermutselingen over misleidende reclame over tarieven tussen KPN en Pretium, zoals in de verwijzing van KrikvdKruk.

[Bericht aangepast door moderator]

Voor zover ik weet publiceert de Geschillencommissie (afgezien van een paar voorbeelden ter illustratie) zijn uitspraken niet. De Geschillencommissie valt als 'particuliere' stichting namelijk niet onder het bestuursrecht en de Wob. Ook de aantallen uitspraken en de verhouding tussen uitspraken in het voordeel van consumenten en die in het voordeel van de aanbieders, blijven GEHEIM. Ga er maar van uit dat de consument bij de Geschillencommissie weinig kans maakt om te winnen, zeker met de enkele maanden geleden door Pretium afgedwongen wijziging van de samenstelling van de commissie.

Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

@mementomori

Ik las idd dat Andrea de oermoeder was, vandaar de roflol. Ze zal daar zoveel jaar geleden geen idee van hebben gehad dat deze post meer dan 365 duizend keer zou worden gelezen en meer dan 130 pagina's zou beslaan. Maar vergeef me, ik volg dit onderwerp nog maar sinds kort dus kende de oernaam niet. En zo onder ons gezegd ..... in die korte tijd heb ik toch al wat leuks bereikt :twisted:

Ik lees nu over die samenstelling van de Geschillencommissie. Nu zijn dat soort commissies net als o.a. de Reclame Code Commissie over het algemeen een wassen neus, maar een wassen neus waar PT invloed in heeft is wel extra triest.

groet Willem

MamMaria
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2008 11:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MamMaria »

Ik vond dit wel heel aardig; zouden we misschien uit moeten proberen:

http://www.youtube.com/watch?v=zf4ev4Du ... r_embedded#

Wie weet, misschien helpt het!
Leuk is het in ieder geval wel!

Miauw
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2008 17:14

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Miauw »

Wat een goede tip in de vorige reactie (filmpje op youtube)! Die zal ik onthouden!

jongsluy
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2009 10:21

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jongsluy »

mijn moeder is abonnee bij Pretium sinds 26 - 6 2006, schijnt telefonisch akkoord te hebben gegeven. Correspondentie met Pretium is niet aangetroffen. Ik zal de telefoon tape opvragen. Bij verandering van abonnement of verhuizing wordt het contract met een jaar verlengd. Ondertussen is overzetting van telefoon niet gebeurd. Pretium wacht rustig op KPN actie, en zoals MM schreef, KPN zal niet hard lopen voor dit. bedrijf. Mij schriftelijke klacht is ontvangen op 8 oktober, reactie wordt pas over drie weken verwacht, zo vertelde me de klantenservice medewerkster.
Wordt vervolgd.

Gesloten