LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensatieregeling

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Compensatieregeling

Ongelezen bericht door vakkiel »

Hallo,

Ik heb mijn woekerpolis bij Nationale Nederlanden dit jaar afgekocht. Afkoopwaarde van de polis is een kleine € 4.000,--.
Ik betaalde minder dan € 1.200,-- premie per jaar dus er mag maximaal 2,85% van de fondswaarde in rekening gebracht worden.

Begrijp ik het nou goed dat er in mijn geval maximaal € 114,-- aan kosten in rekening gebracht mag worden ? Want als dit zo is dan zou ik nog een heel bedrag terug moeten krijgen.

Ik hoor graag van jullie. Bedankt !

Sarah001
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2008 01:53

Re: Compensatieregeling

Ongelezen bericht door Sarah001 »

Helaas, Vakkiel, die 2,85% is een gemiddelde dat per jaar aan kosten mag worden berekend. Over de gehele waarde van de polis dus; in plaats van rente op rente hebben we het hier over kosten op kosten. Eventuele tegemoetkomingen via de compensatieregelingen worden pas per einde (overeengekomen) looptijd verrekend.
De compensatieregelingen slaan nergens op, in wat topics hieronder heeft A. Wever voorgerekend dat er ondanks (of dankzij,pfff)de compensatieregelingen meer dan de helft van de inleg aan 'kosten' in de zakken van verzekeringsmaatschappijen verdwijnen. Troost je met de gedachte dat je niet langer meedoet aan deze volksverlakkerij.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Compensatieregeling

Ongelezen bericht door vakkiel »

Hoi Sarah,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn polis afgekocht en er zijn veel meer kosten dan de € 114,-- in rekening gebracht door Nationale Nederlanden. Als ik jouw verhaal goed begrijp dan zou ik nog wat moeten verwachten...

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Compensatieregeling

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Vakkiel
Als een polis een korte looptijd heeft dan is er veel kans dat de kostencompensatie "gunstig " uitvalt.
Dat komt omdat er in veel beleggingspolissen in de eerste 5 jaar veel kosten verrekend worden en doordat er door de korte looptijd nog weinig "kostenruimte " voor de verzekeraar wordt opgebouwd. Doordat er door de korte looptijd nog weinig waardeontwikkeling is komen de verrekende kosten dan al gauw boven de toegestane kostenruimte.

Het is natuurlijk niet voor niets dat polissen die korter dan 5 jaar gelopen hebben van de compensatieregeling zijn uitgesloten. Dit feit is op zich al een schandaal, een gote tekortkoming van de regeling, waarvoor de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis zich zouden moeten schamen.

Met afkopen bij een polisduur van 6 jaar zit je dus "gunstig"maar het kostenbedrag van € 114, als maximum,is echter te laag.

Dus toch maar een voorbeeld doornemen.

Beleggingspolis met € 1100 premie per jaar waarvan € 100 voor een overlijdingsrisicoverzekering, die tellen miet mee, dus € 1000 voor de beleggingsverzekering.
Er worden voor deze polis over de eerste 5 jaar € 500 per jaar aan kosten verrekend en daarna € 100 per jaar.
Over de eerste 6 jaar zijn er dus in totaal € 2600 aan kosten verrekend.

Afkopen bij 6 jaar, eindwaarde polis € 4400 en er worden € 500 afkoopkosten verrekend dus er is een netto-ontvangst van € 3900.
De totale inleg voor de beleggingsverzekring is 6x € 1000 = € 6000.
De eindwaarde van de polis is € 4400 (afkoopkosten tellen niet). Dit betekent dat er een netto-rendement van - 9% is gescoord.

Om de kostenruimte voor de verzekeraar te bepalen moeten we de fictieve bruto-waarde van de polis berekenen door het toegstane kosten percentage op te tellen bij het werkelijke rendementspercentage, dus -9% + 2.85% = - 6.15%
€ 1000 per jaar wegzetten, voor 6 jaar, tegen een negatief rendement van - 6.15% levert een bedrag op van € 4850.
De kostenruimte voor de verzekeraar is dus € 4850 - € 4400 = € 450.
Voor een polis die 6 jaar duurt betekent dit 7.5% van de totale inleg.

Er zijn € 2600 aan kosten verrekend, volgens deze berekening is er dus een compensatie zijn van € 2600 - € 450 = € 2050.
Door deze compensatie krijgt de polishouder dus de inleg voor de beleggingsverzekering bijna geheel terug, € 3900 + € 2050 = € 5950. Sparen was dus veel beter geweest.

Het is voor mij belangrijk te weten of dit klopt. Dus zou ik graag van je willen weten of je al bericht hebt gehad van Nationale Nederlanden en hoeveel je kostencompensatie werkelijk is. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet, A.Wever

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Compensatieregeling

Ongelezen bericht door vakkiel »

Hoi Wever,

Nee heb nog niks gehoord van NN. Zoals eerder vermeld pas in 2010 en over hoe en wat het verrekend wordt is nog niks bekend.
Mijn polis liep ruim 10 jaar, bij langelopende contracten is de termijn waarbij de hoogste kosten worden berekend ook 10 jaar....zodra ik wat meer weet laat ik het hier weten.....

Nationale Nederlanden wat er ook gebeurt........klant is zijn geld kwijt en directeur van Nationale Nederlanden rijd in zijn audia a6 leaseauto.......

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Compensatieregeling

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

vakkiel schreef:Hoi Wever,

Nee heb nog niks gehoord van NN. Zoals eerder vermeld pas in 2010 en over hoe en wat het verrekend wordt is nog niks bekend.
Mijn polis liep ruim 10 jaar, bij langelopende contracten is de termijn waarbij de hoogste kosten worden berekend ook 10 jaar....zodra ik wat meer weet laat ik het hier weten.....

Nationale Nederlanden wat er ook gebeurt........klant is zijn geld kwijt en directeur van Nationale Nederlanden rijd in zijn audia a6 leaseauto.......
Ikzelf val onder de ABN AMRO Meegroeihypotheek/-verzekering.

Ik kan de lezers van dit subforum aanraden ook de vergelijkbare subfora te volgen, waarin
- een hoop juridische overwegingen bij indienen schadeclaim staan vermeld
- een hoop argumentatie voor onderbouwing schadeclaim staan vermeld.

In het algemeen is de procedure:
- indienen klacht (en stuitingsbrief) bij eigen bank/verzekeraar
- KiFiD procedure (bemiddeling, daar na klacht)
- aanmelden bij Consumentenclaim
- eigen advocaat inschakelen voor gang naar de rechter

Gronden voor schade zijn heel verschillend:
- te hoge kosten (maar in meeste gevallen geen tegemoetkoming, tenzij wordt ingezet op 0,5% ipv 2,45%)
- te hoge OVR-premie die ten koste is gegaan van spaardeel (uitspraak Ombudsman: verrekenen tegen goedkoopste variant losse OVR)
- misleiding bij aankoop

Dat laatste geldt vooral voor "oude gevallen", zeg van voor 2001, of beter nog van voor 1 september 1998, toen fiscale regels zijn veranderd.
Productinformatie (en onderzoeksplicht klant) is daarna veel "beter" geworden...

Lees verder:
Eigen onderzoeksplicht woekerpolishouders
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75590

ABN AMRO MGV gedupeerden
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=61008 (recente bijdragen vanaf pagina 5)

Ik lees ergens dat "sparen" dus geen wijsheid is gebleken.

Dat is het echter wel, maar dan bij;
- spaarvariant MGV of spaarhypotheek met rente=hypotheekrente
- niet te hoog (of zelfs laag, zeg tweederde van hypotheekbedrag of lager) verzekerd kapitaal bij OVR
- losse OVR-premie tegen laagste markttarief

In dat geval was gegarandeerd het hypotheekbedrag na zeg 15 jaar beschikbaar gekomen.

Dat scenario werd in 1998 niet verteld.
Vandaar mijn stelling dat bij "oude gevallen" er aan oplichting grenzende misleiding heeft plaatsgevonden.

Mijn eigen schade is ca € 50.000.
In dat geval kan ik leven met no cure no pay advocatentarief van 25%
Suggesties?

Gesloten