LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Ik heb een vodafone abonnement met 50 % korting op 22,50. Dus 11,25 zou ik moeten betalen.

Echter Vodafone rekent het abonnement ex btw terug. Met de btw er boven op wordt dit dus 11,26.

Ik heb hierover een klacht ingediend. Zijn er nog meer personen die door deze btw truuk ook teveel betalen?

Ushke
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:39

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door Ushke »

Hallo,

T-Mobile doet hetzelfde. Ipv de contractueel overeengekomen € 11,00, brengen zij elke maand € 11,01 in rekening. Inderdaad met de btw truc.
In ga zelf nog een bericht sturen naar T-mobile. Gaat maar om €0,01, maar is principe.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door antileugens »

Waar mensen zich al druk over kunnen maken.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Dit is geen TRUUK.

Een consument betaald altijd incl BTW maar de ondernemer in dit geval Vodafone moet wel btw betalen over dit bedrag en dient dus ook gewoon een btw factuur te zenden aan de klanten.

U betaald dus niet 1 ct teveel u betaald gewoonweg precies wat u moet betalen.

Ik zal het even voorrekenen

Bedrag incl btw = 22,50 euro
Bedrag excl btw = 18,907 dus afgerond wordt dat 18,91 euro

Zoals normaal is wordt het op het brutobedrag gerekend ex btw zo dient men nl alles te berekenen.

18,91:2=9,455 dat wordt afgerond omdat iedereen met 2 cijfers achter de komma werkt 9,46 euro x 119% =11,257 en dat wordt afgerond op 11,26 euro incl btw.

Dit is heel normaal en dus geen truuk maar gewoon normaal rekenen zoals het hoort.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

50 % korting van 22,50 (staat ook zo op de rekening) is nog altijd 11,25.

Alle klanten afromen met 1 cent is toch een heleboel op jaarbasis voor zo'n bedrijf.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door antileugens »

Ja hoor, per miljoen klant is dat €10.000 en dat moet nog worden afgedragen aan de overheid ook. Wouw, wat een enorme bedragen voor een bedrijf van die omvang. En wat een enorm bedrag voor een consument. Als je gewerkt had had je dat geld al verdiend in de tijd dat je dat berichtje had getypt. Wouw, ik ben echt onder de indruk van de dingen die voor je van belang zijn in het leven.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

@antileugens. Voor een ondernemer maakt het niks uit of het bedrag incl btw 1ct hoger is, hij krijgt de btw toch terug. Een consument niet, dat is nu jouw denkfout.

In het contract staat duidelijk 22,50 incl btw. En dan 50 procent korting. Een kind van de lagere school kan dit nog uitrekenen, uitzonderingen daargelaten ;)

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Wat is het probleem nu precies? Ga je ook zeuren bij de winkel waar je 1 cent wisselgeld niet meer terugkrijgt?

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Als je met contant geld afrekend, dan weet je dat op de 5 cent wordt afgerond. Betaal je met de pin/bankpas, dan betaal je het exacte bedrag.

Verder: Op bijv http://www.ritel.nl/ staat duidelijk 50 % korting met het juiste bedrag 11,25 , deze komt niet overeen met de factuur.

Dit is de berekening van Vodafone, bij 22,50 klopt het bedrag ex btw + 19% weer wel: 22,5029 afgerond 22,50

Abonnementskosten
18,91 19% Basis abonnement € 22,50
-9,45 19% Creditering van Basis abonnement € 22,50
Totaal Abonnementskosten (excl. BTW) 9,46

19,00% 9,46 BTW van 1,80
Totaal (incl. BTW) 11,26

Die ene cent zal velen niks uitmaken (ik zal het ook niet merken), maar ik heb wel gelijk! Vodafone heeft gewoon de juiste bedragen volgens het contract na te komen.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Je hebt helaas geen gelijk bedragen worden altijd ex btw gerekend ook de kortingen dat is overal zo.

Dat Ritel zelf zo adverteert is hun probleem je contract loopt nl bij vodafone en niet bij ritel die verkoopt het alleen maar.

Ritel mag eigenlijk ook alleen maar adverteren met 50% korting op je abbo en niks anders, hun hangen er bedragen aan en dmv het afronden kom je altijd op verschil uit geheel normaal.

Maar dat staat geheel los van het feit dat je naar buiten tegen particulieren moet adverteren met incl btw maar van rechtswege mag je geen factuur sturen Zonder de BTW.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

In mijn contract met Vodafone staat duidelijk 11,25 per maand voor de 1e 12 maanden. Dus ik heb wel een punt.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Ik heb die contracten zelf ook gezien en dat zet de winkel er zelf dus op.

Dat mag niet want daar moet staan 50% korting dus ja je moet bij ritel klagen over je ene cent.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Ik heb deze niet bij Ritel afgesloten. Deze heb ik als voorbeeld, belnu.nl heeft dezelfde aanbiedingen. Bovenaan het contract staat duidelijke Contract particuliere aansluiting Vodafone en onderaan dat ik akkoord ga met de voorwaarden van Vodafone Libertel NV na ondertekening. Niks van de tussenpersoon oid. (Belnu in mijn geval). Bij belnu heb je een mooie prijzenstaffel van de abonnementen met de korting en het bedrag in euro's

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Ja het contract is standaard maar het bedrijf vult toch echt zelf die bedragen in op het contract en daar zit het puntje.

De tussenpersoon is verantwoordelijk voor de juiste informatie en die leveren ze dus niet schijnbaar.

Van de tussenpersoon hoeft er ook alleen maar een stempel op te staan en het dealer nummer dat is normaal men sluit een contract af op jou naam bij Vodafone.
De prijs wordt berekend bij de tussenpersoon, dus als die een foute ingave doet neemt Vodafone dat gewoon over niks meer niks minder.

Dus klagen moet je bij de tussenhandel doen in dit geval.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Als je bij vodafone.nl rechtsteeks besteld krijg je ook de 50% korting met het juiste bedrag

50% korting op je abonnementskosten.
Basis 22,50 2 jaar
€ 22,50 nu € 11,25

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Ja en dat heeft nu met het afronden te maken in dit geval.
Dit zul je blijven houden met prijzen incl btw voor de consument.

Het kan voorkomen worden maar ipv de gebruikelijke 2 cijfers achter de komma moet je dan met 3 gaan werken dan komt alles wel uit.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Als volgens jou de afronding correct is, dan is de conclusie is dat Vodafone 11,26 moet opgeven in de prijzen en contracten?

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door quantas01 »

Nee want je ziet het gewoon zwart wit jij.

Ik leg het al tig keer uit maar je wilt het niet snappen.

Hoe je het ook keert of draait incl btw - 50% is altijd ex btw - 50%

Dan kom je op afrondingsverschillen uit dat is niet te voorkomen.

Als jij nl een andere dienst erbij zou hebben kan je goed een cent lager uitkomen dat heeft alles met afronden te maken waar je gewoonweg niet aan zult ontkomen.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door mgielissen »

Ik snap het heel goed. Als altijd het bedrag ex btw als uitgangspunt wordt genomen is het exact 11,2574. Dus 11,26 afgerond. Toch 1 cent meer dan de 11,25 waarmee Vodafone adverteerd

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Vodafone rekening 1 cent hoger door btw afrondingtruuk

Ongelezen bericht door antileugens »

@antileugens. Voor een ondernemer maakt het niks uit of het bedrag incl btw 1ct hoger is, hij krijgt de btw toch terug. Een consument niet, dat is nu jouw denkfout.

In het contract staat duidelijk 22,50 incl btw. En dan 50 procent korting. Een kind van de lagere school kan dit nog uitrekenen, uitzonderingen daargelaten
Je hebt helemaal gelijk: Dit is het gedrag van een kind.

Gesloten