LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderhoudsfonds verplicht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ronenpat
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door ronenpat »

Hallo,

Kan iemand mij een serieus antwoord geven.

Ik woon sinds 2001 in een koophuis en nu krijg ik via de kopersvereniging een rekening of ik even van 8 jaar achterstand wil betalen omdat ik nooit betaald heb aan het onderhoudsfonds.
Nu willen ze bestrating gaan aanleggen en komen ze met de rekening van 8 jaar achterstand.

Mijn vraag is ben ik verplicht om mee te betalen aan het onderhoudsfonds?

En zoja kan ik dan mijn rekening van het leeghalen van een put ook aan hun decleren?
Want we zijn 1/82 deel eigenaar.

Graag hoor ik jullie reactie.

Met vriendelijke groet

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door Berenice »

Ben je wel lid geworden van de kopersvereniging?? Dit wordt je namelijk niet automatisch...

ronenpat
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door ronenpat »

Is het niet zo dat je automatisch lid bent als je het huis gekocht heb?

Als dat niet zo is dan ben ik niet lid.

bedankt voor je reactie

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door frenkievee »

Woon je in een appartement/flat? Of in een eengezinswoning?

Als je in een flat woont, dan ben je als het goed automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren. Dat staat meestal ook in huis-advertenties vermeld als "bijdrage VVE".
Woon je in een eengezinswoning, dan ben je dat in beginsel niet verplicht. Wel als dat in het koopcontract staat. Ik zou dat er even op naslaan.

Wel is het zo dat het de vereniging gesierd had je 8 jaar geleden even had verwelkomd en je een en ander had uitgelegd......
dit klinkt als moster na de maaltijd.

ronenpat
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2009 07:54

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door ronenpat »

Bedankt voor je reactie,

Woon in een eensgezinswoning.

Je bent wel voor 1/82 deel eigenaar maar onderhoud altijd alles zelf.

En nu er wat moet gebeuren komen ze geld halen dat mag toch zomaar niet.
Ben echt benieuwd of het echt wettelijk verplicht is en als je niet betaald dat ze dan een deurwaarder kunnen sturen.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door frenkievee »

Kijk voor de zekerheid je koopcontact en/of bewijs van eigendom eens goed door of daar niet iets over in staat.
En, ik weet het is wat langer geleden, is er bij de overdracht door de notaris nog iets over gezegd?
Of eigenlijk is de vraag: wist je van het bestaan van een dergelijke vereniging af?

In het koopcontract van mijn mijn huis staat een stukje over een vereniging van CAI-installatie. Dat is inmiddels achterhaald, maar wordt wel nog in de contracten opgenomen.

Je zegt: 1/82 eigendom: ik neem aan dat dat een of ander pad of straat is, wat hoor bij het complex huizen wat er staat. Als er wel eigendomsrecht is, maar in de akten staat nergens iets over verplichtingen voor onderhoud, dan zou ik even een notaris bellen over de wettelijke regelingen daaromtrent. Dat weet ik zo niet.

Ook over het leeghalen van een put: bevind die put zich in het gezamenlijke eigendom? Zo ja, dan kun je ze ingeval die 8 jaar dwingend wordt opgelegd, die rekening onder de neus schuiven.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door mgielissen »

De verplichte deelname moet in je koopcontract staan en de verkoper moet dit ook melden aan de koper. Indien dit niet zo is, kun je de verkoper daarvoor aansprakelijk stellen.

Als een vereniging groot onderhoud moet plegen oid en er is te weinig geld in kas, dan moeten alle leden bijdragen in extra kosten.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door marcel75 »

Je bent voor 1/82 deel eigenaar van een mandelig pad. Dat betekent dat de kosten ook voor gezamenlijke rekening komen. Van rechtswege ben je dan al lid van de club omdat je met z'n allen voor het onderhoud moet zorgen. Je zult moeten meebetalen aan het onderhoud.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door tufima »

Normaal gesproken zou dit vermeld moeten worden in het koopcontract en in de notariele akte van overdracht.

Mocht dit er niet in staan dan had je het ook niet kunnen weten en zou je de verkoper inderdaad kunnen aanspreken. Een dergelijke mandeligheid is dermate relevant bij de koop/verkoop dat het expliciet dient te worden vermeld.

Het feit dat de vereniging nu aangeeft dat je 8 jaar achterstallige betalingen hebt lijkt me vreemd. Ze hadden dit natuurlijk al veel eerder moeten en kunnen aangeven. Ik neem aan dat als de vereniging een redelijke administratie voert dat ze na een redelijke tijd na het verschuldigd worden van de jaarlijkse kosten even een herinnering o.i.d. sturen. Ze weten namelijk waar je woont, dus het zou een kleine moeite zijn om je er even aan te herinneren. Het lijkt erop dat de administratie in de vereniging niet naar behoren functioneert. Nu blijken er onvoldoende middelen te zijn om onderhoud te kunnen plegen en gaan ze opeens de administratie doorlichten en blijkt dat niet iedereen heeft betaald.

Als jullie echter op de hoogte waren c.q. op de hoogte hadden kunnen zijn van de jaarlijkse kosten en de verschuldigbaarheid hiervan (bijvoorbeeld uit de notariele akte) dan moeten jullie dat gewoon betalen, ook over de afgelopen jaren waarin dat niet is gebeurd.

Kosten die jullie eventueel hebben gemaakt voor onderhoud aan zaken waarvan jullie niet de volledige eigendom hebben en die dus door de vereniging hadden moeten worden gedaan kunnen inderdaad worden teruggevorderd mits redelijk.

In principe is het niet de bedoeling dat mensen zelf onderhoud gaan plegen, omdat hiervoor nou juist de vereniging is. Dus als de vereniging het niet nodig acht om onderhoud ergens aan te plegen en jullie gaan dit op eigen houtje doen, dan zou het kunnen dat de vereniging geen compensatie hiervoor geeft. Dit houdt overigens niet in dat je dan de jaarlijkse betaling kan stopzetten. Deze blijf je onverkort verschuldigd!

De details van jou verhaal zijn echter niet voldoende om hierover een uitspraak te doen.


Gezien de verloop van tijd na het laatste bericht van Topic Starter vermoed ik dat de zaak al is opgelost. Mocht Topic Starter nog meelezen dan gaan een update van de stand van zaken...

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door marcel75 »

In de notariële akte worden de kosten niet vermeld, alleen dat je een aandeel in een mandeligheid in eigendom geleverd krijgt. Het is dan aan jou om zelf te bedenken dat je als mede-eigenaar ook opdraait voor je aandeel in de kosten. Cruijff zou zeggen: "Maar dat is logisch".

Ook in de koopovereenkomst hoeft dat niet nog explicieter vermeld te worden. Er staat immers in dat er een woning verkocht met het daarbij behorende onverdeelde aandeel in de mandeligheid (of dergelijke woorden). Dat is voldoende.

Dat er nooit geint is, is inderdaad slordig. Maar ze kunnen ook gewoon op de totale nota van het onderhoud de verdeelsleutel loslaten en iedere deelgenoot aanspreken.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door tufima »

marcel75 schreef:In de notariële akte worden de kosten niet vermeld, alleen dat je een aandeel in een mandeligheid in eigendom geleverd krijgt. Het is dan aan jou om zelf te bedenken dat je als mede-eigenaar ook opdraait voor je aandeel in de kosten. Cruijff zou zeggen: "Maar dat is logisch".

Ook in de koopovereenkomst hoeft dat niet nog explicieter vermeld te worden. Er staat immers in dat er een woning verkocht met het daarbij behorende onverdeelde aandeel in de mandeligheid (of dergelijke woorden). Dat is voldoende.
Bij de koop van een woning bij de notaris is het gebruikelijk dat de akte wordt voorgelezen en wordt gevraagd of er nog vragen zijn over de inhoud van de akte. Specifieke afwijkende zaken zoals onderhavige mandeligheid zullen door de notaris worden uitgelicht en indien nodig toegelicht. Het lijkt me sterk dat dat in dit geval achterwege is gebleven....

Uiteraard zullen er niet specifiek kosten vermeld staan aangezien dit niet algemeen te geven is. Je bent inderdaad onderdeel van een geheel en de kosten zullen gespreid worden. Maar er zal wellicht een reglement zijn over de rechten en plichten van de vereniging/het fonds. Ik neem ook aan dat het fonds verantwoordelijkheid heeft af te leggen aan de betrokkenen over zijn handelen en de begroting.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tufima,
De notaris hoeft en zal tegenwoordig de akte echt niet meer voorlezen, maar in gewoon nederlands aangeven wat er in de akte staat. Uiteraard wordt er dan kort aandacht geschonken aan de mandeligheid, maar dat zal niet veel meer zijn dan: "U bent samen met de buren eigenaar van de steeg en moet dus ook gezamenlijk voor het onderhoud zorgen". (is althans mijn ervaring). Mijn ervaring is ook dat het merendeel van de mensen dat praatje niet zo zeer interessant vind, maar het veel belangrijker vinden dat ze de sleutels krijgen. De aandacht is er dus ook niet altijd bij.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door tufima »

Uiteraard zal de gemiddelde Nederlander zich niet de consequenties van de Mandeligheid realiseren. Daar gaat het ook helemaal niet om!

Het punt is of TS op de hoogte is c.q. op de hoogte had kunnen zijn van de mandeligheid en de consequenties daarvan.

Ik ben ervan overtuigd dat als deze er is dat deze ook als zodanig in de notariele akte staat vermeld en in dat geval ook zal zijn genoemd door de notaris. Dat TS dat voor kennisgeving aanneemt is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Kort gezegd komt het er in dat geval op neer dat, hoe vervelend ook, TS de kosten zal moeten dragen. En dat kan ook achterstallige betalingen over afgelopen jaren zijn...

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door Quisquid »

Als er een vereniging is, moet er ook een algemene ledenvergadering zijn die minstens een keer per jaar bijeenkomt (daar moet je een oproep voor krijgen) en die onder meer deze kosten vaststelt. En niet met terugwerkende kracht.
En die ook een bestuur benoemt, of ontslaat. Zoals in de statuten is geregeld.
De algemene ledenvergadering beslist ook over het onderhoud, of hoe over het onderhoud wordt beslist.

Verder, áls je al kosten verschuldigd bent - dat is hier op afstand niet te controleren - zijn deze voor een groot deel verjaard.

Informeer ook eens naar de statuten van de vereniging. Of dat de vereniging bij de Kamer van Koophandel ingeschreven moet zijn. Verenigingen met notariële statuten moeten dat en verenigingen ven eigenaars (van appartementen) tegenwoordig ook. Wie zijn de bestuurders en wie heeft de bestuurders aangesteld. Klopt de jaarrekening wel (als men acht jaar lang niets van zich heeft laten horen, vrees ik dat er helemaal geen jaarrekening is)? Hoe zijn de kosten vastgesteld? En hoe zit het met de contributie?
Ben je eigenlijk wel lid van die vereniging (hoe ben je dat dan geworden?) en is het lidmaatschap vrijwillig op te zeggen?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door SJZ »

dat de vereniging bij de Kamer van Koophandel ingeschreven moet zijn. Verenigingen met notariële statuten moeten dat en verenigingen ven eigenaars (van appartementen) tegenwoordig ook.
Verenigingen van Eigenaars hoeven NU nog niet, maar pas vanaf 1.1.2010 bij de KvK ingeschreven te staan.
Ben je eigenlijk wel lid van die vereniging (hoe ben je dat dan geworden?) en is het lidmaatschap vrijwillig op te zeggen?
Van een (echte, wettelijke, via appartementsrecht geregelde) Vereniging van Eigenaars wordt je automatisch lid na aankoop en kun je het lidmaatschap niet opzeggen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: onderhoudsfonds verplicht

Ongelezen bericht door Quisquid »

Artikel 6 lid 1 van de Handelsregisterwet 2007 bepaalt:
1.In het handelsregister worden de volgende rechtspersonen die volgens hun statuten hun zetel in Nederland hebben ingeschreven:
a. ... (enz.);
b. een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, een vereniging van eigenaars, een stichting en overige privaatrechtelijke rechtspersonen;
c. ... (enz.).

In werking getreden op 1 juli 2008.

Artikel 57 bepaalt echter (overgangsregel):
1.Opgaven ter inschrijving in het handelsregister en deponering van bescheiden waartoe de verplichting ontstaat als gevolg van de inwerkingtreding van deze wet, worden gedaan binnen 18 maanden na inwerkingtreding van deze wet.
2.... (enz.).

Deze overgangsregel is hier van toepassing, dus inderdaad is er voor VVE's nog twee weken respijt.

Gesloten