LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Goed dat Mei Li Vos (PvdA) Pretium Privilege eens in het zonnetje zet met haar laatste kamervragen.
De klant wordt door Pretium (Privilege) gelokt met kansen op fantastische prijzen en een gratis lidmaatschap (alleen het eerste jaar). Dit wordt gecombineerd met een opzegtermijn van 3 maanden.
Klanten doen meestal niets met hun lidmaatschap. Pas bij de automatische incasso van 65 euro voor het tweede jaar beseffen ze, dat ze er meer dan 1 jaar aan vast zitten en dat de volgende jaren helemaal niet gratis zijn en dat ze niet meer kunnen opzeggen. Minder oplettende klanten beseffen niets, denken dat het Pretium van de telefoon is en betalen gewoon...
Een schoolvoorbeeld voor de Consumentenautoriteit om de Wet Oneerlijke Handelspraktijken eens op los te laten.

Ik ben zeer benieuwd wat Pretium desgevraagd door het ministerie gaat antwoorden op vraag 7.
Als ze toegeven, dat ze bij koude werving automatisch incasseren zonder schriftelijke machtiging, hebben ze een probleem en ontkomt de staatssecretaris/AFM/Currence/ING niet aan het opleggen van sancties.
Als ze dat ontkennen zullen ze wervingsscripts en welkomstbrief aan moeten passen en zal misleiding via koude werving weinig kans meer hebben??? :D

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

De nieuwe vragen die door Mei Li Vos (PvdA) zijn gesteld staan nu ook op ikregeer.nl
http://static.ikregeer.nl/pdf/V009Z21231.pdf

De vragen door Gesthuizen (SP) zijn gesteld staan hier:
http://static.ikregeer.nl/pdf/V009Z20792.pdf

Staatssecretatis Heemskerk krijgt het nog druk met al die vragen over Pretium Telecom en hun "afdeling" Gerecht Incasso.

groet, Willem
50+, alive and kicking ass!

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Gelukkig hebben we er op dit deel van het forum geen last van spontane meediscuzeurende medewerkers van een organisatie die klachten van consumenten afdoen als onzin of zeggen "dan-had-je-maar-beter-moeten-luisteren-en-lezen". Maar ze bestaan wel, van die spontane fans. Hieronder een voorbeeld ter lering en ter vermaak van PT-fan "lady". Bij welke afdeling of call center zou hij/zij werken?

http://telecom.startpagina.nl/prikbord/ ... g-10011611

http://telecom.startpagina.nl/prikbord/ ... g-10017947

Na het lezen ook enthousiast geworden? Er is nog een vacature voor telemarketeer bij PT (je moet wel beschikbaar zijn zo vroeg in de avond, zeg maar zo rond etenstijd):
http://www.cvpresentatie.tv/start.php?pid=53&vid=161960
Het is wel een zware baan: vandaag is bekend geworden dat het op 1 oktober geopende bel-me-niet-register nu al meer dan 3,3 miljoen registraties heeft.

En vervolgend op mijn eerdere bericht: Heerlijk die stilte voor de storm :twisted:

groet Willem
50+, alive and kicking ass!

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Hallo Willem1957,

Ik mis die Pretiumhelpers toch wel eens. Op dit forum kwamen ze ook en lieten ze diverse reaguurders van woede koken, totdat er vorig jaar een duitse tank verscheen :lol: Die moffen verpesten het altijd :P

Groetjes,
MementMori

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Pretium hangt nu het liefste kindje van de klas uit, dat ijverig met het vingertje wijst, als andere bedrijven belangen van consumenten schaden. Je gelooft je ogen niet.
Pretium heeft samen met o.a. lieverdje Tele2 de KPN aangeklaagd, wegens vermelding van de verkeerde ontbindingstermijn, in strijd met artikel 7:46c van de Wet Koop op Afstand. Dit heeft KPN een boete opgeleverd van 9500 euri (zie http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... it_KPN_B_V ).

KPN gebruikte ten onrechte de ontbindingstermijn "7 werkdagen na dagtekening". Deze werd ook door Pretium in het jaar 2008 en daarvoor gebruikt.

Voor Pretium-slachtoffers, die worden bestookt met incasso-dreigbrieven, is het prettig om te weten, dat Pretium zelf ook tot de conclusie is gekomen, dat dit niet door de beugel kan en dat een incassoprocedure bij de kantonrechter weinig kans maakt.

Misschien stuurt Pretium nog wel een brief met excuses. :oops:
Laatst gewijzigd door KrikvdKruK op 19 nov 2009 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Het is natuurlijk wel schijnheilig gedrag van PT, maar regels zijn regels en voor iedere partij van toepassing, dus ook KPN. Die 9500 euro staat gezien het miljoenen klantenbestand van KPN denk ik wel in verhouding tot de ruim 120.000 euro boete die PT met hun klantenbestand van 200.000 mensen heeft gehad. De fout van KPN is vrij klein vergeleken met het schandalige gedrag van PT. Had PT zich in de voorgaande periode maar beperkt tot alleen een foute bedenkperiode in de brief; dan was dit forum nu geen 134 pagina's lang geworden. Het zou PT sieren als ze grootschalig al hun fouten toegeven en grootschalig met een generieke oplossing komen voor de misleiding waarvoor ze zijn veroordeeld. Als je zoekt op google is alleen de bovenste regel positief (dat is PT zelf), alle zoekresultaten daarna zijn van boze consumenten en media die negatief berichten over PT.

Hans N. is trouwens over een paar nachtjes alweer jarig. Kan PT-fan "Lady" even een bloemetje sturen?

groet Willem

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De Consumnetenautoriteit heeft een besluit genomen op het bezwaar van Pretium tegen de boete van 87000 euro. Pretium blijkt minder schuldig dan gewenst. De boete is nu verlaagd naar 81500 euro.

Pretium zal wel in beroep gaan bij de gewone rechtbank, al zullen ze ook daar wel verliezen.

Wie houdt van juridische haarkloverij zie http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... _l_Pretium .
Wat een tijdsverspilling!

Pretium hoeft nu niet meer de lengte van de ontbindingstermijn mee te delen tijdens het wervingsgesprek. Dit is volgens de letter van de Wet Koop op Afstand, maar niet praktisch dus. Het is bij het aangaan van een overeenkomst toch essentieel om te weten hoelang de ontbindindingstermijn is, bijvoorbeeld in verband met afwezigheid door vakantie.

Des te meer reden om je aan te melden bij het Bel-me-niet register ( https://www.bel-me-niet.nl/ ). waardoor je verlost bent van misleidende en onbetrouwbare telefonische verkoop.

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Zolang PT nog door kan gaan met het voeren van juridische procedures tegen de toezichthouder in plaats van die energie te stoppen in het verbeteren van de klantvriendelijkheid en hun procedures ....... Als je zo lang kunt procederen om 5500 euro korting te krijgen op je boete..... Ik neem aan dat de factuur van Vogeltje & Vogeltje dit verschil ruimschoots compenseert en dat ze dus nog duurder uit zijn dan eerst. Zouden ze de tweede boete van 35000 euro ook aanvechten?

Het is ondertussen rustig rond GI. Is die meneer "De Vries" toch bang voor het gevraagde gerechtelijke onderzoek?

groet Willem


Aanvulling:
Toch even het document even snel doorgebladerd. Ik kwam het volgende tegen: "Samengevat heeft Pretium Telecom immers welbewust, stelselmatig en structureel niet voldaan aan haar wettelijke informatieverplichtingen die gelden bij verkoop op afstand. Ze heeft nagelaten consumenten duidelijk te informeren met wie zij van doen hebben en waarvoor zij worden gebeld. Pretium Telecom heeft consumenten verder op grote schaal onvoldoende geïnformeerd over de essentiële onderdelen van haar vastnetabonnement"

Relevant hierbij is nog dat er in het onderzoek (nogmaals) wordt aangegeven dat het niet gaat om een deel van de gesprekken die fout zouden zijn geweest, maar dat het breder is:” Van een onrechtmatige dan wel een willekeurige selectie uit de telemarketinggesprekken is dus geen sprake"

Ook een interessante is dat PT graag wat korting wou op de boete vanwege al die vervelende negatieve publiciteit; "Ook overigens ziet de Consumentenautoriteit geen aanleiding alle aan Pretium Telecom opgelegde boetes met het aanzienlijke percentage 25% te verlagen. Voor zover Pretium Telecom als gevolg van negatieve aandacht in de pers, verband houdende met de overtredingen, imagoschade zou hebben ondervonden, valt die schade uitsluitend aan die overtredingen - en derhalve aan Pretium Telecom zelf - toe te rekenen."

Verder is het inderdaad een tijd verspillend juridisch welles-nietes spelletje dat door PT dus verloren is. Die korting op ontbindingstermijn zie ik als klein verjaardagscadeautje voor Hans N.

consupower
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:00

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door consupower »

Lees ik dat onze [Bericht aangepast door moderator] binnenkort jarig is. Dan kan ik u melden dat [Bericht aangepast door moderator] van grote zware cadeaus houdt. Omdat Hans met zijn pracht bedrijf bejaard Nederland de afgelopen jaren erg van dienst is geweest, is het nu tijd om wat terug te geven. Speciaal voor zijn verjaardag kunt u gratis uw postpakket richten aan:

[Bericht aangepast door moderator]

Cadeausuggesties: [Bericht aangepast door moderator]achtertuin moet nodig betegeld worden

gergro
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 16:15

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door gergro »

Lange tijd had ik niets meer van Pretium gehoord. De poststroom van de Amerikaweg was een jaartje geleden opgedroogd en ik dacht dat ze hun leven hadden gebeterd.

Vandaag op een verjaardagsfeestje bij vrienden geconfronteerd met volgende probleem:
Persoon (hoogbejaard) heeft abonnement bij Pretium voor vaste telefoon. Vorige week is de persoon telefonisch door Pretium benaderd voor een abonnement Suprieur Bellen en hij heeft daar telefonisch mee ingestemd. Hij heeft een op 19 november gedateerde brief gekregen waarin de volgende zin staat: "Wij en onze zusteronderneming Suprieur zorgen voor een naadloze overgang van uw Pretium Telecom abonnement naar het Suprieur Bellen abonnement. U behoudt uw bestaande telefoonnummer en u kunt gewoon uw telefoontoestel blijven gebruiken." Uiteraard is deze brief ondertekend door vriend [Bericht aangepast door moderator]. Er zit in dezelfde enveloppe ook een tweede brief bij van Suprieur B.V., waarin de loftrompet wordt gestoken voor het aangegane Suprieur Bellen abonnement met al haar financiele voordelen. Deze brief is ondertekend door [Bericht aangepast door moderator], die ik mij herinner als een andere boef van de Amerikaweg. Suprieur B.V. kent alleen een postbusnummer.

Mijn advies aan deze persoon zou zijn binnen 7 dagen per fax dit Suprieur Bellen abonnement annuleren en meteen ook het Pretium Telecom abonnement opzeggen.

Zitten hier nog addertjes onder het Haarlemse gras waar deze oude man rekening mee moet houden? Graag jullie meningen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pbarendse »

Gewoon een wild vermoeden, maar dit zou zomaar eens een nieuwe truuk kunnen zijn om onder de wet uit te komen die paal en perk stelt aan het ongevraagd verlengen van abonnementen. Op deze manier sluiten ze weer een nieuw jaarcontract af en zijn ze dus weer een jaar lang verzekerd van inkomsten...

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Suprieur. Ik heb een paar pagina's hiervoor de gegevens van Suprieur vermeld.

Ik zou een brief sturen dat het op een vergissing berust en dat het abonnement niet gewenst is. Aangetekend en binnen 7 dagen, dan ben je zeker dat je van gezeur afbent. Op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1373441 staat een iets technischer analyse van Suprieur. Ik ken het systeem niet maar sluit niet uit dat dit een methode is om wat wetten te omzeilen.

groet, Willem

Riel
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 okt 2007 22:02

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Riel »

Beste Mensen,

Kijk maar eens op : superieur.nl

Zegt volgens mij alweer genoeg. De naam Pretium staat vandaag de dag bekend als vloeken in de kerk, dus zal men onder andere namen het "weer"gaan proberen.

Mag hopen van niet.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Suprieur van Pretium, dat klinkt veelbelovend. En ze maken hun naam meer dan waar!

Sinds 16 oktober 2009 staan ze geregistreerd bij de OPTA als "Aanb. v.e. openbare elektr. comm. dienst".
En de eerste klacht staat al op 14 oktober 2009 op internet.

Zie ook http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 25&t=75766.
Uit dit verhaal blijkt wel heel duidelijk, dat het weer dezelfde mensen zijn. Ook is duidelijk dat er weer een grote puinhoop ontstaat en dat de klant er volgens Suprieur weer aan vast zit.

Wat verdient Pretium er nu aan, om zijn eigen klanten naar Suprieur over te hevelen?. Wat verkoopt dat Suprieur precies?

Kennelijk kan Suprieur het daglicht niet verdragen, want de website http://www.suprieur.nl/ is niet echt informatief.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Mensen,
Jullie hebben je best weer gedaan, zie ik. En Suprieur gaat zo te zien op stoom komen. Inderdaad geeft het Tweakers forum (zie Willem1957) inzicht in de werking. Die Wollum daar zal het waarschijnlijk een paar maandjes zonder internet moeten gaan doen omdat z'n Pa "ja" zei tegen Suprieur (Pretium). Het is waarschijnlijk de opmaat voor wat in Hoofdstuk 15 "De Toekomst" uit De Telefoongids staat: "Het succes van Pretium Telecom zal ongetwijfeld anderen inspireren tot ongekend agressieve verkoopmethoden. U moet hierbij denken aan samenwerkende piraten, die door middel van telefoonterreur doorlopend dezelfde abonnees van elkaar “overnemen”, waar bij iedere overname de consument een afkoopsom of de rest van een lopende verplichting (jaarcontract) moet betalen aan de “oude” aanbieder. Gratis geld naar binnen harken dus, zonder daarvoor iets te leveren." Pretium dacht waarschijnlijk om dat idee van Oetker zelf maar eens in de praktijk te gaan brengen :mrgreen: Zij trekken zich immers niets aan van het Bel me niet register. Het bij iedere overname weer een jaarcontract aansmeren door een soort tennismatch tussen Pretium en Suprieur is een logische tussenstap. Ik verwacht over enkele weken de eerste Kamervragen over Suprieur.
Groetjes,
MementoMori

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Als er mensen zijn die een aanbieding van Suprieur hebben ontvangen en de brief kunnen inscannen en (geanonimiseerd) op dit forum plaatsen .... dat zou erg handig zijn voor een nadere analyse van deze nieuwe praktijken van de club van [Bericht aangepast door moderator]. Direct toesturen aan mij mag ook. Mijn e-mailadres is te vinden op pagina 129.

groet, Willem
50+, alive and kicking ass!

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Naar aanleiding van wat KrikvdKruk en Willem1957 schreven, ben ik ook maar eens bij de site van de Consumentenautoriteit gaan kijken. Die site blijkt min of meer aan Pretium gewijd te zijn :D :D :D :D
Zowat de helft van de besluiten van de Consumentenautoriteit blijken over Pretium te gaan. Het is echt niet te geloven. http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... n_oordelen En wat een documenten! Geweldig! Dat is echt voor liefhebbers.

Zouden ze zich bij Economische Zaken (daar hoort de Consumentenautoriteit immers onder) nog steeds niet afvragen, waarom ondanks al die ambtelijke vuurkracht Pretium toch gewoon doorgaat en binnenkort zijn eerste lustrum van op dit forum gedocumenteerde telepiraterij viert?

De eerste berichten over Suprieur sijpelen binnen ........ http://www.belazerdophetnet.nl/viewtopi ... =18&t=1411

Oeps

Groetjes,
MementoMori
Laatst gewijzigd door MementoMori op 25 nov 2009 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Leuk persbericht van de Consumentenautoriteit: Welke bedrijven zouden zich niet aan de regels hebben gehouden .....?

23-11-09 Nieuwsbericht

Bel-me-niet register

Sinds 1 oktober 2009 mogen bedrijven die adverteren geen consumenten bellen die ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register. Ook callcenters mogen dat niet. Daarnaast moeten bedrijven en/of callcenters in elk telefonisch gesprek aan de consument vragen of hij in de toekomst nog eens gebeld mag worden. Dat heet het recht van verzet. Tot slot moeten zij ook elke consument aanbieden om hem kosteloos in het Bel-me-niet register in te schrijven. OPTA ziet erop toe dat bedrijven zich aan deze regels houden.

Vier waarschuwingen en een aantal brieven
OPTA heeft aan drie bedrijven en één callcenter waarschuwingen uitgedeeld omdat ze de telemarketing-regels niet naleven. ConsuWijzer heeft in de maand oktober honderden klachten ontvangen. Naar aanleiding van deze klachten heeft OPTA nu vier waarschuwingen verstuurd.

Naast deze waarschuwingen heeft OPTA aan diverse bedrijven een brief gestuurd. OPTA heeft een vermoeden dat zij ook de regels niet nakomen.

Wilt u meer weten over telemarketing?
Op onze website vindt u veel meer informatie over het Bel-me-niet register. Ook staat daar wat u kunt zeggen of vragen wanneer een telemarketeer u belt. Of hoe u een klacht kunt indienen.


Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

Ik heb ondertussen een recente welkomstbrief van Suprieur gezien. De service van Suprieur is niet zo uniek als ze willen doen geloven. Ze maken gebruik van een simpele telefoon adapter die je aansluit op de router, vervolgens stop je je normale telefoon in de adapter. Een technologie die al een tijdje bestaat en die aangeboden wordt door vele partijen (bv tele2, xs4all, budgetphone etc.). Uitleg over VoiP bellen is te vinden op http://www.bellen.com/internet-bellen/voip/. De Voip technologie is wel een betrouwbare technologie. Mensen die al een internet + bellen abonnement hebben bellen op vergelijkbare manier via internet. Als je dan toch via internet wilt bellen, is het eigenlijk vreemd om een los abonnement bij verschillende organisaties te hebben. Er zijn vele aanbieders van internet + bellen paketten en die zijn mijns inziens altijd goedkoper dan 2 losse abonnementen (1 voor internet, 1 voor telefoon). Het basisabonnement van Suprieur is best prijzig als je het vergelijkt met bv budgetphone (http://www.bellen.com/aanmelden/default ... f=223&l=nl) of met bv xs4all. En dan de gesprekskosten; in tegenstelling tot andere aanbieders zijn die de gesprekskosten bij Suprieur nergens te vinden op hun internetsite, terwijl andere aanbieders daar een stuk transparanter in zijn (bv http://www.xs4all.nl/allediensten/belle ... kosten.php en http://www.voipplanet.nl/tarief-nederland.php). Nummerbehoud is overigens ook een service die door veel partijen wordt aangeboden (bv http://www.xs4all.nl/allediensten/belle ... behoud.php), dus daarin zijn de ook niet uniek.

Mijn conclusie; niets nieuws onder de zon. Waar Suprieur wel uniek in is, is de slechte website en het ontbreken van een transparant en helder overzicht van de gesprekskosten. Hebben ze iets te verbergen?

groet Willem

Gesloten