LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door Janny »

Commissie De Wit ondervraagt Teulings, Ruding, Bruggink
De Commissie De Wit die de oorzaken van de financiële crisis onderzoekt verhoort vandaag Coen Teulings, Sweder van Wijnbergen, Onno Ruding en Bert Bruggink. De ondervragingen zijn live te zien via rtlz.nl.
Bovendien houdt onze redacteur Perry Feenstra een live blog bij!
Bron RTLZ

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... n_live.xml

Ik hoop dat er wat van de onderste stenen zichtbaar worden.
janny

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door ron1 »

Link werkt niet.

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door enpassant »

Is dat even link :D

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door ron1 »

Oorzaken van de financiele crisis, ja sorry hoor er zijn belangrijkere dingen,maar dat is mijn opinie.

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door enpassant »

Het gaat idd ergens over .

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door ron1 »

Financiele crisis, we hebben ons er zelf ingestort, meer meer meer, duurder duurder duurder, groter groter groter...laat de anderen in Haiti bijvoorbeeld maar gaan,ook al staan ze al jaaaaaren in de top 10 van armste landen,kan jou het schelen,koop een derde lcd tv voor op je kamer doe maar...je ziet toch...het gaat fout....en het gaat een keer goed fout.....in deze overgeconsumeerde verziekte maatschappij.....maar kom niet naar mij, de werkende burger die het wel goed bedoeld wijzen als het te laat ism kom niet bij mij je tekorten halen,want ik haal ze via via via weer ergens anders terug, jij je absurde criminele bonussen, dan ik ook mijn, overigens volledig legale, deel.........

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door Janny »

Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De druk op president Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB) om te vertrekken neemt snel toe. Accountants die gisteren voor de parlementaire commissie-De Wit de crisis beoordeelden, vinden dat de topman 'ongeloofwaardig' is geworden.

Hun kritiek op de gevaarlijke hypotheekbelegging en onvoldoende reserves bij banken bleek al sinds 2004 bekend bij Wellink. Desondanks greep hij niet in, zo meldde de internationaal gerespecteerde accountant Jules Muis. "Wellink moet zeggen: Ik wil het vertrouwen in DNB herstellen, ik stap op."
Muis is de voormalige vicepresident en controller van de Wereldbank, en voormalig directeur-generaal van de interne accountantsdienst van de Europese Commissie. In Nederland geldt hij als een kritische accountant. In ongehoord harde bewoordingen fileerde hij gisteren de daden van Wellink. Daarin volgt hij de econoom Sweder van Wijnbergen, die Wellink wanbeleid en een gebrek aan daadkracht verwijt. Ook Rabobank-topman Bruggink zei eerder dat DNB destijds kon ingrijpen, maar dat niet snel genoeg deed.
"Ongehoord", oordeelde Muis. Wellink beseft te weinig dat hij soms tegenover het 'rauwe kapitalisme' staat, stelt hij. Grootbanken brengen 'vergiftigde producten' op de markt voor zo veel mogelijk winst. De bankier die voor zichzelf ook een maatschappelijk dienende taak zag, is allang verdwenen. Dan is volgens de papieren regels toezicht houden niet meer voldoende, stelde de accountant. "Juist omdat Nederland zo'n ongelooflijk sterke financiële industrie heeft, was het risico bij een crisis enorm. Je verwacht grotere waakzaamheid. Ik heb geluisterd naar het verweer van DNB. Het is het verhaal van te laat komen op de lagere school: de brug was open. Te zwak."
De hele top van het financiële toezicht, vindt hij, moet plaatsmaken voor nieuwe krachten. Muis waarschuwde de Tweede Kamer via de onderzoekscommissie ook om meteen keihard in te grijpen. "Onderschat niet de huidige lobby van de grootbanken, hun brutaliteit en het venijn van deze lobby om nu al weer de tanden van het nieuwe toezicht te trekken. Het is bijna een bedreiging van de democratie", aldus Muis, die in Washington werkt. Amerikaanse banken die honderden miljarden belastinggeld als redding kregen, weigeren nu met Obama te praten, zo typeert hij de arrogantie. Ze onttrekken zich ook aan gesprekken over beter toezicht. "Het gaat hard ball worden. Ze schieten nu al gaten in het toezicht."
Als Nederlandse toezichthouders dit rauwe kapitalisme niet meteen aanpakken, dient zich de volgende crisis aan, is zijn overtuiging. "Want de financiële spelers zijn nog groter geworden: zij hebben net hun concurrenten gekannibaliseerd. Er wordt weer flink geld verdiend. Natuurlijk gaat het dan weer fout, want de economie leeft ook nog steeds op methadon - de fiscale en monetaire kunstgrepen."
En die zijn dankzij de lobby via verschillende overheden 'opgepompt', meent hij. Muis hekelde ook de accountants zelf. Ze hebben te weinig alarm geslagen. Hij pleit er daarom voor dat zij in hun controleverklaring bij de boeken meteen ook melden waar zij een systeemrisico zien. Want dat er weer een crisis komt, staat in zijn ogen bijna vast.
Bron: DFT Nieuwsbrief

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door testcase »

Janny schreef:
Ik hoop dat er wat van de onderste stenen zichtbaar worden.
janny
Hmmm, dat kinkt als een vooringenomen standpunt.

Maar ik geef je weinig kans om 2 redenen.

1) Het is namelijk een flutcommissie met middelmatige kamerleden en dan druk ik me nog voorzichtig uit. De vraagstelling is af en toe tranentrekkend en met name vooringenomen. Ik acht ze niet in staat om tot behoorlijke onderzoeksresultaten te komen.
2) Ruding zei het ook al. Het is een WERELD-crisis, waarin Nederland in zeer beperkte rol speelt. Een ding is zeker. De crisis is niet door Nederland ontstaan. Hooguit kan je nagaan hoe we zijn omgegaan met de gevolgen. Kortom we mogen wel een kleinere broek aantrekken en niet denken dat we met terugwerkende kracht een aantal prominente Nederlanders verantwoordelijk kunnen maken voor de crisis.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door CB »

Het is namelijk een flutcommissie met middelmatige kamerleden en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Nogal een boute uitspraak. Kun je je wat genuanceerder uitdrukken en dan per commissielid graag. Ben namelijk wel nieuwsgierig, waarom je alle commissieleden flut en middelmatig vindt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: zijn nu de kop stukken aan de beurt?

Ongelezen bericht door CB »

Kennelijk gaat het testcase niet lukken om zich wat genuanceerder uit te drukken helaas.

Gesloten