LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meter tikt door kachel is uit

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo allemaal,

is het normaal als je HR-ketel op 10 graden (=uit) staat en je kijkt op de gasmeter dat deze om de ...tijd door tikt?


gr,
:D

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door Athoz »

Als je waakvlam nog aan is, dan ja :P Ik kan mijn thermostaat op 0 zetten en dan gaat de CV pas aan als het 0 graden is binnen, maar de waakvlam blijft wel branden

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door bushalte »

hallo :D

ik ben bezig met testen van gaslek. ik bedoel eigenlijk dat ik de Hoofdgaskraan dicht gedraaid heb en dan nog de gasmeter zie doortikken.

Niet veel hoor laatste twee cijfers met 3 punten gestegen. was 11 en na een minuutje 14.

Thanx voor de reactie.


gr,

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Als de meter door blijft lopen met de hoofdkraan dicht kun je alle leidingkoppelingen en kranen met een zeepsopje insmeren om het lek op te sporen.
Gasleidingen horen lekdicht te zijn.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Deze HR-ketel heeft naar alle waarschijnlijkheid geen waakvlam meer maar een elektronische ontsteking. Hier kan het gasverbruik c.q. het doorlopen van de gasmeter niet aan liggen. Logischer is het dat het voorraadvat voor warm water regelmatig wordt opgewarmd waardoor, ook al staat de hoofdkraan uit, de ketel toch aan wilt slaan en zal het gas dat in de leiding van de meter naar de ketel zit verbruikt worden. Mogelijk dat hierdoor een vacuum in deze leiding getrokken wordt waardoor het telwerk van de meter 0,003 verder komt te staan.
(Ook al is het gas eerder door de meter geregistreerd.)

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door Ulbe »

De gaskraan vóór de gasmeter dichtdraaien, dan is het onmogelijk dat de gasmeter nog doortelt,

De gasmeter is een mechanisch apparaat die telt door de druk van het gas dat er doorheen stroomt,

Zoals H@rm@n al schrijft heeft de combiketel een klein voorraadvat voor het warme water die continue op temperatuur wordt gehouden, zodat u toch relatief vlot warm water tot uw beschikken heeft, dit warmhouden van dit vat kost natuurlijk energie, in de vorm van electriciteit en gas,

De stekker van de CV ketel uit het stopcontact nemen is de enigste optie om het systeem te controleren op gaslekken,

Nooit met aanstekers en lucifers controleren, áls u een lek vindt heeft u een echt probleem..., zeepsop is een prima en veilig alternatief, de prof zal een gassnuffel gebruiken,

Veel succes met uw speurtocht,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: meter tikt door kachel is uit

Ongelezen bericht door bushalte »

hartelijk dank voor de reacties :D ,

ik heb de gaskraan dichtgedraaid en einde van de dag 12 uur later, geen verschil in de gasmeter te zien.

speurtocht afgelast.

gr,

Gesloten