LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik ben echt benieuwd hoe de hoorzitting gaat verlopen.
U krijgt uiterlijk twee weken vóór de hoorzitting een uitnodiging. Tijdens deze zitting kunt u nog eens uitleggen waarom u het niet eens bent met het standpunt van de financiële dienstverlener (FD). De Geschillencommissie heeft uw dossier bestudeerd. U hoeft dus niet alles opnieuw uit te leggen, maar kunt wel een aanvullende toelichting geven. Een hoorzitting duurt meestal een half uur tot drie kwartier.

Het is belangrijk dat u zelf bij de zitting bent. Wanneer u echt niet zelf wilt of kunt komen, kunt u iemand machtigen om namens u het woord te voeren. U moet deze persoon dan wel een door u ondertekende machtiging meegeven naar de zitting en ons zo snel mogelijk informeren dat u zelf niet komt en wie dan namens u op de hoorzitting verschijnt. U kunt ook zelf komen en een gemachtigde meenemen, die namens u het woord voert. Bovendien kunt u nog iemand anders (bijv. familie) meenemen. U dient ons wel uiterlijk twee dagen vóór de zitting te laten weten wie, behalve u zelf, aanwezig zal/zullen zijn op de hoorzitting. Bezoekers die niet zijn aangemeld, krijgen geen toegang want de mondelinge behandeling is niet openbaar. Stuur een mail naar [email protected] waarin u de namen van de aanwezigen vermeldt en hun hoedanigheid en/of functie.

Naast u en een vertegenwoordiger van de FD zijn bij een hoorzitting aanwezig: de dag­voorzitter van de Geschillencommissie, één of meer commissieleden en een secretaris van de Geschillencommissie. U en de FD krijgen beurtelings het woord. Tussendoor kunnen de leden van de Geschillencommissie u en de FD vragen stellen.

De Geschillencommissie kan tijdens de hoorzitting nog onderzoeken of u en de FD er toch nog uit kunnen komen zonder dat zij een uitspraak doet. Lukt dat, dan zal zij samen met u en de FD een vaststellingsovereenkomst opstellen die u en FD ter zitting kunnen ondertekenen. Lukt dat niet, dan informeert zij u over de verdere procedure. U ontvangt (binnen zes tot acht weken) een uitspraak, een tussenuitspraak of partijen krijgen nog gelegenheid met elkaar te overleggen of nadere informatie aan de Geschillencommissie te verstrekken.

Tips
• Vindt u het moeilijk om uw verhaal aan anderen te vertellen? Zet uw verhaal dan op papier en lees dat tijdens de hoorzitting voor.
• Wilt u weten hoe de Geschillencommissie in vergelijkbare zaken heeft beslist? Kijk dan bij de eerdere uitspraken van Kifid.
En onder WestlandUtrecht vind ik oa:
Uitspraak 2015-034 (30-01-2015)

Vermogensbeheer. Volgens de belegger is de portefeuille te risicovol ingericht en is hij ontoereikend voorgelicht over de risico’s van de effecten in zijn portefeuille. Ook stelt de belegger dat er effectentransacties zijn verricht die in strijd waren met zijn instructies. De Commissie is van oordeel dat de vordering is verjaard. Om die reden blijft een inhoudelijke bespreking van de standpunten achterwege en wordt de vordering afgewezen.
Maar goed, al is mijn situatie wellicht heel vergelijkbaar, ik heb mijn klacht anders verwoord (en de ombudsman heeft in zijn uitspraak gesteld dat deze niet is verjaard, omdat verborgen kosten pas recent duidelijk zijn geworden).

Hier een betere onder "vermogensbeheer hypotheek":
Uitspraak 2015-374 (Bindend) (08-12-2015)

Vermogensbeheer. De Commissie oordeelt dat de uitgangspunten en doelstellingen destijds reeds bij het aangaan van het vermogensbeheer niet reëel waren en dat het onwaarschijnlijk was dat het doelvermogen zou worden behaald. Consument kon zich daarbij niet veroorloven dat de vermogensopbouw zou tegenvallen. De Commissie oordeelt dat voor zover op einddatum de dan gerealiseerde vermogensopbouw tot een tekort leidt, de helft daarvan door Aangeslotene aan Consument dient te worden vergoed.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 15 feb 2016 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En nog een belangrijke (minder goede, maar leerzame) uitspraak onder "vermogensbeheer hypotheek":
Uitspraak 2013-273 (Bindend) (11-09-2013)

Bij het aangaan van de vermogensbeheerovereenkomst heeft Aangeslotene naar het oordeel van de Commissie onvoldoende informatie over de financiële positie van Consument ingewonnen. Onvoldoende is evenwel gebleken dat er causaal verband bestaat tussen dit tekortschieten en de gestelde schade. Niet aannemelijk acht de Commissie, gezien de rendementswens van Consument, dat hij volgens een defensief risicoprofiel had willen beleggen en dat zijn risicobereidheid laag was. Bij Aangeslotene mocht gezien de latere mededelingen van Consument de indruk ontstaan dat het vermogen een vrij beschikbaar vermogen betrof en geen specifieke doelstelling had. Ook door de verstrekking van het krediet heeft Aangeslotene niet in strijd met een op haar rustende zorgplicht jegens Consument gehandeld. Gezien de achtergrond van Consument – zijn ondernemerschap en de ruime ervaring met beleggen die hij in het verleden heeft opgedaan met beleggen in opties – mocht van hem verwacht worden dat hij de van Aangeslotene verkregen informatie kritisch heeft bezien en dat hij daaruit heeft moeten begrijpen dat sprake was van een risicovollere beleggingsstrategie dan bij klassiek beleggen en dat hij de algemene risico’s van beleggen in effecten eveneens begreep. De vordering wordt afgewezen.
Met andere woorden, het is belangrijk dat ik zelf nauwelijks ervaring had/heb met beleggen en dat het op te bouwen vermogen uit eigen middelen in principe NIET vrij beschikbaar vermogen is, maar de specifieke doelstelling had om na 30 jaar een significant deel van de hypotheek te kunnen aflossen (omdat hypotheek rente daarna voor de belasting niet meer aftrekbaar is (en anders netto last te hoog zou worden)).

En een nog slechtere uitspraak onder "vermogensbeheer hypotheek":
Uitspraak 2011-231 (26-09-2011)

De omstandigheid dat Aangeslotene ter voldoening aan het know your customer-beginsel heeft verzuimd een voldoende goed cliëntenprofiel op te stellen, leidt in dit geval niet tot schadevergoeding. Consument heeft namelijk nagelaten aan te tonen dat de schade voorkomen zou zijn als er een afdoende cliëntenprofiel was opgemaakt, waarmee een verband tussen de omissie en de gestelde schade niet is komen vast te staan.
Met in meer detail:
4.4. De enkele omstandigheid dat Aangeslotene heeft verzuimd een voldoende goed
cliëntenprofiel op te stellen, leidt echter niet noodzakelijkerwijs tot een recht op schadevergoeding voor Consument. Deze laatste zal namelijk moeten aantonen dat de schade voorkomen zou zijn als er een afdoende cliëntenprofiel was opgemaakt. Daarin is Consument naar het oordeel van de Commissie niet geslaagd, waarmee een verband tussen de omissie en de gestelde schade niet is komen vast te staan.
4.5 Daarbij is van belang dat van Consument mocht worden verlangd dat hij kennis nam van de aan hem door Aangeslotene verstrekte schriftelijke stukken en dat hij bij Aangeslotene reclameerde indien daarin onjuiste of onvolledige informatie was opgenomen.
Indien Consument vond dat die stukken, waarin duidelijk de wijze van beleggen en de asset allocatie behorende bij het “P” profiel is toegelicht, niet beantwoordden aan zijn doelstellingen, dan had het op zijn weg gelegen niet tot ondertekening ervan over te gaan.
...
4.7 Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de eis tot schadevergoeding van Consument moet worden afgewezen.
Bewijslast lijkt duidelijk bij consument te liggen en hoe helpt het laagdrempelige KiFiD de consument hierbij?
- maar in mijn offerte bevestigd WestlandUtrecht expliciet het persoonlijk beoogde gemiddelde nettorendement van 6% met als doel "Op de einddatum wordt de hoofdsom geheel of gedeeltelijk met de opgebouwde waarde afgelost".

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door felixbeijer »

arvandongen schreef:@JoepieJoepie

Het lijkt erop dat je klachten hebt tegen 2 partijen. Ik hoop dat je dus tegen iedere partij een eigen procedure aangespannen hebt. Dan kan je iedere partij op zijn eigen verantwoordelijkheid aanspreken.

Het KiFiD, lijkt te zijn opgezet voor de consument. Echter, hogere belangen bepalen meestal anders. Het KiFiD zal proberen aan te sturen op een schikking. Waarschijnlijk zal de dienstverlener hieraan meewerken. Op deze manier voorkomt de financiële branche jurisprudentie. De branche is doodsbenauwd voor uitspraken in het voordeel van de consument, omdat dan een lawine van claims zal volgen. Al dan niet aangespoord door belangenbehartigers en claimclubs.

Onderhandel goed en wees blij met het resultaat.

Mocht het resultaat niet naar je zin zijn, stuur dan aan op een uitspraak. Deze uitspraak zal je teleurstellen. Zowel de hoogte van het bedrag als de argumentatie van het KiFiD. Op dat moment zal je namelijk zien dat de argumenten van de dienstverlener (zonder bewijs) als waarheid aangenomen worden. Aan de andere kant zal je zien dat jouw belangrijkste argumenten (met bewijsstukken) niet meegewogen worden.

Je kan hetzelfde spel nogmaals herhalen bij de CvB. Met hetzelfde resultaat. (Schikking indien acceptabel en anders teleurstellende uitspraak )

Dan rest het je om een procedure te starten bij de rechter.

Ergens in dit hele circus zal de dienstverlener jou een redelijke schikking voorstellen, mits je een goede zaak hebt natuurlijk.

Twijfel je of mijn ervaring bij het KiFiD slechts een uitzondering is? Maak dan eens een schatting van het aantal klachten en zoek daarbij het totaal aantal uitspraken (positief en negatief). Hoeveel % van alle klachten is tot een uitspraak gekomen? Nog interessanter hoeveel % van alle uitspraken zijn in het voordeel van de consument geweest? Heb je al eentje gevonden? Hoe goed was de uitspraak in vergelijking met de klacht?
Tsja zo een schikkingsvoorstel zal er wel aankomen.
het schijnt dat er is afgesproken dat er geen geheimhouding meer op mag.
http://amweb.nl/uncategorized/geen-gehe ... polisdeals

Maar wees voorzichtig wat je op dit forum plaatst.
Ik heb sterk het vermoeden dat dit forum wordt gelezen door meer mensen dan alleen gedupeerden.
Dat heb ik al vaker gesteld.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door arvandongen »

felixbeijer schreef:Maar wees voorzichtig wat je op dit forum plaatst.
Ik heb sterk het vermoeden dat dit forum wordt gelezen door meer mensen dan alleen gedupeerden.
Dat heb ik al vaker gesteld.
Een goede waarschuwing. Die indruk heb ik ook.

Gelukkig staat niets in mijn post(s) dat ik niet openbaar zou durven te delen. Hopelijk hebben alle partijen er iets aan: de gedupeerden en het KiFiD zelf. Uiteindelijk is iedereen gebaad bij een objectief oordelende klachtencommissie.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door felixbeijer »

arvandongen,

Uiteindelijk is het gewoon afwachten wie de sigaar mag wegstoppen.
Geschillencommissie en het KiFiD lezen dit forum waarschijnlijk ook.
De AFM ook, heb ik al vastgesteld.
De redactie van RADAR leest dit forum ongetwijfeld ook.
Kassa had laatst al een uitzending over het KiFiD.......
Zou RADAR volgen?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik houd helemaal niet van sigaren...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

De 2de helft van februari is bijna voorbij en de hoorzitting bij GC van het KiFiD heeft onder tussen plaats gevonden en wat vond ik er van – wat is het resultaat?

Het deed mij voornamelijk denken aan een mondeling tentamen op de TU/e, waarop je jezelf moeilijk kunt voorbereiden, maar dan met een paar studenten tegelijk tegenover drie professoren, waarbij je weet dat niet iedereen een voldoende kan halen. En al snel blijkt dat de drie andere studenten samen werken en de Geschillen Commissie staat dat ook gewoon openlijk toe, want ik als consument heb een klacht over een complex financieel product en mijn tussenpersoon is vooralsnog geen onderdeel van de oplossing (als je begrijpt wat ik bedoel). Samengevat, figuurlijk stond ik er een beetje alleen voor en kan ik ondanks de laagdrempeligheid van KiFiD iedereen aanraden om niet alleen te gaan, want zo’n hoorzitting kan ondanks de beste bedoelingen van de GC best intimiderend overkomen.

Misschien is het een idee dat KiFiD een database opstelt van mensen met ervaring. Al wil ik er echt geen hobby van maken, ik wil best een paar keer een ander slachtoffer bijstaan (onder voorwaarde dat hij / zij ook toezegt in die database te willen staan). En / of zij wijzen consumenten meer op commercieel advies (bijvoorbeeld op no cure / no pay basis).

Maar goed, betrokken partijen (inclusief mijzelf) gaan vooralsnog proberen er onderling uit te komen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door arvandongen »

Oei, dat is verrassend. :wink:
De Consument wordt onzeker gemaakt en vervolgens wordt door het KiFiD aangedrongen op een schikking.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik vind / vond het zelf minder verrassend, maar in mijn geval heeft KiFiD zelf in mijn ogen tenminste vooralsnog redelijk onpartijdig gehandeld, al ligt soms complexe bewijslast wel volledig bij consument. (Hulp bij probleem beschrijving zou goed zijn, maar ook hulp bij verstrekking van informatie door bank & tussenpersoon).

En ter verduidelijking, al zijn er door KiFiD mogelijk ook wel wat schoonheidsfoutjes gemaakt, het is niet de GC die op schikking aandringt.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

We zijn (vooralsnog) niet tot schikking gekomen, we wachten af wat GC te zeggen heeft...

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik ben benieuwd!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Joepie Joepie, kunt u wat meer vertellen over de hoorzitting. Los van hoe u het beleefd hebt een feitelijk verslag. U gaf eerder aan een jurist mee te nemen. Was die erbij en had u er wat aan?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klaas Jan schreef:Hallo Joepie Joepie, kunt u wat meer vertellen over de hoorzitting. Los van hoe u het beleefd hebt een feitelijk verslag. U gaf eerder aan een jurist mee te nemen. Was die erbij en had u er wat aan?
Hoi Klaas Jan,

Ik had twee personen meegenomen, waarvan een met de nodige ervaring, de andere wou juist wat ervaring opdoen, maar ik deed dus zelf het woord. Door hen voelde ik me minder alleen tov 3 partijen tegenover de GC.

Maar het gaat daar toch veel om de voorbereiding, niet in de vallen trappen en je belangrijkste punten maken.

Dus ondanks de chaos met zoveel partijen, vooral een toneelstuk. Waarbij zowel WU als NN zich lieten vertegenwoordigen door juristen. En je er in mijn ogen vanuit mag gaan dat de GC het klappen van de zweep ook wel kent (en zij zullen het "feitelijke verslag" gaan maken).

Wat wil je (verder) specifiek weten?

Heb jij ook Expertfund belegging verbonden aan hypotheek?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het onderwerp is de hoorzitting. Die is geweest maar ik zie geen verslag van het gesprek. Wie heeft wat gezegd en beargumenteerd? Dat is toch essentiële informatie bij dit topic. Dus als u daar wat meer over zou willen zeggen, dan graag. Daar kunnen mensen die met het Expertfund en/of een zitting bij het Kifid te maken krijgen hun voordeel mee doen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klaas Jan schreef:Het onderwerp is de hoorzitting. Die is geweest maar ik zie geen verslag van het gesprek. Wie heeft wat gezegd en beargumenteerd? Dat is toch essentiële informatie bij dit topic. Dus als u daar wat meer over zou willen zeggen, dan graag. Daar kunnen mensen die met het Expertfund en/of een zitting bij het Kifid te maken krijgen hun voordeel mee doen.
Got your point, al mag bij hoorzitting formeel geen nieuwe informatie worden ingediend, want schriftelijk fase is dan afgesloten, dus het gaat vooral om toelichting vragen / geven en in mijn ogen toch ook wel (indirect) wijzen op de mogelijkheid om tot een schikking te komen (dat werkt persoonlijk contact toch wel in hand).

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Joepie Joepie schreef:Ik ben echt benieuwd hoe de hoorzitting gaat verlopen.
U kunt of wilt niet schrijven hoe de hoorzitting verlopen is. Jammer, want daar hadden anderen wat aan gehad.
Ik laat het hier bij.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klaas Jan schreef:
Joepie Joepie schreef:Ik ben echt benieuwd hoe de hoorzitting gaat verlopen.
U kunt of wilt niet schrijven hoe de hoorzitting verlopen is. Jammer, want daar hadden anderen wat aan gehad.
Ik laat het hier bij.
Ik wil er op terug komen, maar dat kost even wat tijd.

Yrma
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016 22:09

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Yrma »

OMG ook ik ben in het bezit van deze belegging, heb met Herkenning bovenstaande gelezen. Hoor graag de uitspraak want wil mij tegen deze dwaling wapenen. Het volgende wurgcontract ligt er al want, Westland Utrecht heeft de beleggingsrekening overgedaan naar NN waar de belegger geen keus in heeft gehad, en nu NN die over gaat naar beheerd beleggen, het was al beheert beleggen dus hoezo overgaan? bij NN is keuze niet vrijwillig want de belegging kan niet gestopt worden zolang de hypotheek loopt, denk dat dit ook de enige reactie op de verplichte omzetting kan zijn.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik had geklaagd en mag gratis uitstappen, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

To be continued...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: KiFiD GC hoorzitting met betrekking tot Expertfund

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Oeps...

Nationale-Nederlanden moet compensatie bieden in woekerpoliszaak

http://nu.nl/sparen/4238106/nationale-n ... szaak.html (via @NUnl)

Gesloten