LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb een tijdje geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ze belden zo frequent dat ik opnam met: Federal Police Office, Good Morning...tuut..tuut..tuut. Weg was ie en niet meer teruggekomen, ach, even leuk tijdverdrijf, toch?

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door ozbob »

Amusant voorval, overigens Microsoft stuurt meestal eerst een rekening en dan gaan ze pas wat doen als die is betaald..... :lol:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

ozbob schreef:Amusant voorval, overigens Microsoft stuurt meestal eerst een rekening en dan gaan ze pas wat doen als die is betaald..... :lol:
:lol: Nou, ik ga nooit wat doen en zeker niet betalen. Ook niet als ik die miljoenen $$$ heb gewonnen of dat de bank met me wil communiceren en nog een hele lange lijst. Ben maar een simpele digibeet, maar trap daar toch niet in.

Stephanie78
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2012 13:23

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Stephanie78 »

Zojuist ook gebeld door Engels sprekende man met Indiaas / Pakistaans accent, z.g.n. vanuit Amerika bellend voor Microsoft. Er was een foutmelding geconstateerd en moest idd maar even de pc opstarten... de rest van het verhaal is hier op dit forum al wel bekend. Ben er niet ingetrapt, maar vond het wel belangrijk dit voorval te melden.
Aan eerdere berichten te zien zou het heel goed kunnen dat deze man al sinds 2011 in elk geval bezig is met deze oplichtingspraktijken.

De politie bellen en vragen waar je hiervan aangifte kan doen.
Antwoord van de politie, ga naar meldpuntcybercrime (punt) nl.
Doe hier aangifte.

Helaas is het dus niet mogelijk hier aangifte te doen. Feit dat de politie zo slecht op de hoogte is, betekent voor mij dat ze met deze criminaliteit niets doen.

Bel je dan vervolgens "meld misdaad anoniem", dan krijg je te horen dat zij het ook niet weten en dat je hier op dit forum maar melding moet maken.
Oh ja, die wisten mij ook nog te vertellen dat zij verder niets met de politie te maken hebben?

Goed een prepaid nummer natrekken heeft natuurlijk ook geen zin, maar er is wel een andere mogelijkheid. De oplichter geeft namelijk telefonisch gegevens door die men op de pc moet uitvoeren (zodat de oplichter in je pc systeem kan). Deze gegevens zijn uiteraard wel te traceren, zoals uiteindelijk alles op internet.
Rest mij de vraag: WAAROM DOET DE POLITIE HIER NIETS MEE?

Ik zou graag zien dat TrosRadar dit onderwerp gaat uitzenden en eerdere gedupeerden oproept met de gegevens die de oplichters aan ze hebben verstrekt, dan ben ik benieuwd wat de woordvoerder van de politie aan de andere kant van de tafel zegt, behalve dan dat ze er mee bezig zijn.
Ik bedoel, het zal toch geen jaar duren voordat ze dergelijke oplichters hebben getraceerd?
Zie eerdere berichten in dit forum-onderwerp.


bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

WAAROM DOET DE POLITIE HIER NIETS MEE?
En wat verwacht je dan dat de politie gaat doen , ze daar ter plaatse arresteren ? . Laat de NL politie zich met echte zaken bezig houden, er voor zorgen bijvoorbeeld dat ik met een gerust hart op vakantie kan zonder dat er ingebroken wordt, dat de ruiten in mn auto blijven als ik in Eindhoven parkeer.
Als al diegenen die gebeld worden zogenaamd door Microsoft nou gewoon eens de hoorn er opgooien. PROBLEEM OPGELOST.

wootah
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2010 19:25

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door wootah »

Mja, ik heb deze thread ook gestart om aandacht te vragen.

Gek genoeg ben ik 2 dagen nog een keer opgebeld. Een keer vertelde die pakistani mij dat hij Paul heette, en een paar uur later was zijn naam opeens John Watson.... jaja... :lol:
In ieder geval heb ik hem telkens vriendelijk verzocht "to go F* yourself" en opgehangen.
Het zou idd mooi zijn als radar hier ook iets over uitzend. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen hier in trappen.

Stephanie78
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2012 13:23

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Stephanie78 »

@bprosman

Uiteraard moet je veilig kunnen parkeren en moeten inbrekers gepakt worden!
Maar dat betekent nog niet dat deze vorm van criminaliteit niet moet worden aangepakt!
Niet iedereen is zo slim om hier niet in te trappen, net zoals dat mensen nog steeds waardevolle spullen in de auto laten liggen, of iedereen die langs hun huis loopt laten zien dat ze een grotere Tv hebben dan de buren...

BTW de waarde van de spullen in je auto wegen hopelijk niet op tegen de onkosten die mensen hierdoor hebben gehad?

Dus als je graag vergelijkingen maakt...

@wootah

Precies! Er zijn er blijkbaar die er nog steeds in trappen. Moet ook wel zeggen dat deze man de boel behoorlijk professioneel aanpakte...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

net zoals dat mensen nog steeds waardevolle spullen in de auto laten liggen, of iedereen die langs hun huis loopt laten zien dat ze een grotere Tv hebben dan de buren...
Dat vind ik het grootste kul argument wat ik de laatste jaren gehoord heb (ook de politie komt hier al standaard mee). Dus als ik spullen in MIJN auto laat liggen geeft dat anderen het recht om het er maar uit te halen ?. Dus als er in mijn huis ingebroken wordt omdat ze de TV kunnen zien heb ik dat aan mezelf te danken ? Zover zijn we inmiddels wel afgezakt met onze normen en waarden.
Onzin !!!!!, je moet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door acjzr1 »

bprosman schreef:
net zoals dat mensen nog steeds waardevolle spullen in de auto laten liggen, of iedereen die langs hun huis loopt laten zien dat ze een grotere Tv hebben dan de buren...
Dat vind ik het grootste kul argument wat ik de laatste jaren gehoord heb (ook de politie komt hier al standaard mee). Dus als ik spullen in MIJN auto laat liggen geeft dat anderen het recht om het er maar uit te halen ?. Dus als er in mijn huis ingebroken wordt omdat ze de TV kunnen zien heb ik dat aan mezelf te danken ? Zover zijn we inmiddels wel afgezakt met onze normen en waarden.
Onzin !!!!!, je moet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven
Helemaal mee eens bprosman!
Men is tegenwoordig meer bezig met het verdedigen van de daders en het veroordelen van de slachtoffers dan andersom!

Ik heb zelf helaas een beroving meegemaakt.
Toen ik weer bij mij positieven was heb ik de Politie gewaarschuwd en verteld waar de daders waren. Ik heb tevens verteld dat de daders de volgende dag terug zouden gaan naar Polen. De Politie vertelde mij doodleuk dat ik drie dagen later aangifte kon komen doen...? Eerder hadden ze geen tijd??? Dat de daders dan in Polen zouden zijn was geen reden om er meer haast mee te maken...
Pas toen mijn moeder belde met de boodschap dat als ze niet heel snel kwamen "ik het zelf op ging lossen" stond er binnen tien minuten een politiebusje voor de deur! De bescherming van de daders was dus duidelijk belangrijker dan het slachtoffer! De daders die overigens gedeeltelijk bekenden mochten gewoon vertrekken en zijn nooit meer gehoord :evil:

Dan heb ik dus liever dat er een sukkel belt met een Amerikaans nummer met een dom verhaal.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

acjzr1, en, helaas, staat een verhaal zoals u heeft meegemaakt, dagelijks in de krant. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat de "politie" (wat stelt het woord politie eigenlijk nog voor), niets kan doen, los van met laserguns in de bosjes liggen. En ja, dan is zo'n nep Microsoft telefoontje bijna voor iedereen een leuk tijdverdrijf. Dat er mensen intrappen is sneu, maar toch, om met Prinses Maxima te spreken:
"het was een beetje dom".

MAXIEM

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Ik krijg wel eens de indruk, dat alles wat werk oplevert, per definitie niet door de politie wordt opgepakt. Meestal is het een civiele zaak of anders gezegd: je kan overal terecht, behalve bij ons. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen (moord en doodslag, enz..), maar dat heeft weinig meer te maken met wat gewone burgers dagelijks overkomt en meemaken.

Maxiem.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

MAXIEM schreef:@@@

Ik krijg wel eens de indruk, dat alles wat werk oplevert, per definitie niet door de politie wordt opgepakt. Meestal is het een civiele zaak of anders gezegd: je kan overal terecht, behalve bij ons. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen (moord en doodslag, enz..), maar dat heeft weinig meer te maken met wat gewone burgers dagelijks overkomt en meemaken.

Maxiem.
Maar ik denk wel dat voor Internet Oplichting een speciaal "Oom Agent" instituut moet zijn, niet de gewone bekeurjuut. Als je leest hoe vaak je al word bed*********t op Marktplaats en dat daar ook al weinig aan gedaan lijkt te worden. Wat ik wel zeker weet dat dit nog maar het begin is en dat er steeds meer ondoorgrondelijke wegen worden gevonden waar we wel (??) intrappen. Dus mijn advies, net als met autorijden: niet drinken :lol: :lol:
als je aan je computer zit.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is ook wel een generatieding en waar ben je mee opgevoed. De tegenwoordige tiener trapt hier echt niet in.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door acjzr1 »

MAXIEM schreef:@@@

Ik krijg wel eens de indruk, dat alles wat werk oplevert, per definitie niet door de politie wordt opgepakt. Meestal is het een civiele zaak of anders gezegd: je kan overal terecht, behalve bij ons. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen (moord en doodslag, enz..), maar dat heeft weinig meer te maken met wat gewone burgers dagelijks overkomt en meemaken.

Maxiem.
"De Politie" mag alleen maar verbaliseren als het echt wat oplevert!
Aanhoudingen voor "kleine vergrijpen"zijn "te duur"...
Het is immers makkelijker en veel goedkoper om een camera langst een weg te zetten waar er geen gevaar is en men dus makkelijk te betrappen is op snelheidsovertredingen dan op te treden tegen gevaarlijke criminelen die mensen overvallen, beroven of mishandelen. "De Politie is je beste vriend" ... Ik dacht het niet! 25 jaar geleden moest je heel wat in je mars hebben om agent te kunnen worden. Nu hoef je alleen maar je eigen naam te kunnen spellen. Als je zelfs dat niet kan is er altijd wel iemand die je wil helpen... Welkom bij de Politie!
Als je dan werkelijk echt niets anders kunt dan kun je nog altijd Politieagent worden...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

We raken wel heel erg offtopic maar ze zouden moeten doen waar de helpdesken heel voorzichtig naartoe gaan, afrekenen op "klanttevredenheid" en niet op "volume".
Maar om even weer het bruggetje te maken naar het onderwerp, aanpakken van deze criminelen in het buitenland gaat vanwege de complexiteit niet lukken en is veel te arbeidsintensief, bovendien... voorkomen is beter dan genezen, waag er dan een paar Postbus 51 spotjes aan. Ofwel... naar mijn mening zijn er nog wel 99 andere politietaken die belangrijker zijn. Eerder schreef iemand over de "schade die mensen hierdoor lijden"... nou en ? "het is maar geld", al eens gedacht over de "schade" die mensen geestelijk ondervinden als er weer zonodig iemand 's-nachts je huiskamer overhoop heeft gehaald terwijl je ligt te slapen ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

@bprosman, u loopt een paar daagjes achter, Postbus 51 is verdwenen en heet nu Rijksoverheid. Dit ter info.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door bprosman »

@Tenormin, ter info, ik ben ook diegene die zijn radio nog op Hilversum 1 , 2 en heeeel soms 3 zet, en nog een pond gehakt besteld. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:@Tenormin, ter info, ik ben ook diegene die zijn radio nog op Hilversum 1 , 2 en heeeel soms 3 zet, en nog een pond gehakt besteld. :wink:
Neem me niet kwalijk, hoor, zal niet meer op u reageren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:We raken wel heel erg offtopic maar ze zouden moeten doen waar de helpdesken heel voorzichtig naartoe gaan, afrekenen op "klanttevredenheid" en niet op "volume".
Maar om even weer het bruggetje te maken naar het onderwerp, aanpakken van deze criminelen in het buitenland gaat vanwege de complexiteit niet lukken en is veel te arbeidsintensief, bovendien... voorkomen is beter dan genezen, waag er dan een paar Postbus 51 spotjes aan. Ofwel... naar mijn mening zijn er nog wel 99 andere politietaken die belangrijker zijn. Eerder schreef iemand over de "schade die mensen hierdoor lijden"... nou en ? "het is maar geld", al eens gedacht over de "schade" die mensen geestelijk ondervinden als er weer zonodig iemand 's-nachts je huiskamer overhoop heeft gehaald terwijl je ligt te slapen ?
Overheidscampagnes kosten vooral veel geld en de effectiviteit is bedroevend laag. Net als alle informatie die al decennialang via allerlei consumentenprogramma's wordt gegeven.... De aard van veel problemen is immers nog steeds hetzelfde als toen Wim Bosboom nog Koning Klant presenteerde, maar men wil kennelijk niet leren.

Stephanie78
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2012 13:23

Re: 'Microsoft helpdesk' belt: je hebt een virus

Ongelezen bericht door Stephanie78 »

Uiteraard moet alle criminaliteit worden aangepakt, als u dat niet begrepen heeft moet u mijn eerdere teksten maar even lezen...

Ik vind het alleen belachelijk vergelijkingen te maken, net zo belachelijk als mijn vergelijking klonk, klonk ook die van degene die roepen dat mensen die erin trappen maar dom zijn.

Criminaliteit is criminaliteit, en u bent misschien blijven hangen bij radio 1,2 en 3 en de gehaktballen, maar de politie heeft totaal geen idee wat ze met de criminaliteit van vandaag de dag aan moeten.

Deze discussie draait volgens mij om het feit dat we in eerste instantie als burger zelf de medemens moeten waarschuwen, hoe slim of dom de medemens is, niemand verdient het opgelicht te worden.

En elke oplichter, dief, moordenaar of welke soort dan ook, wat mij betreft horen ze allen aangepakt te worden, ja toch?

Gesloten