LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Tullepetaontje
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2012 09:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Tullepetaontje »

Chocomelk schreef:Normaal zou je zeggen dat alle ouders die hun kroost naar de KDV brengen dat ze zouden moeten zeggen we betalen alleen de uren die we gebruiken en meer niet, dan zullen er KDV's zijn zoals Marlies aangaf dat het niet mogelijk is bla bla bla en doordat er bij veel KDV's wachtlijsten bestaan durven de ouders niet voor hun rechten op te komen omdat ze bang zijn dat de KDV zegt : het was leuk met u maar zoek een andere KDV.

Het is te gek voor woorden dat die KDV's daarin in feite kunnen doen wat ze willen en de ouders er de dupe van zijn.
Je slaat de spijker op z'n kop.

En dan praten we nog niet eens over situatie's waarbij één van de ouders noodgedwongen in de WW terechtkomt. Als je in de WW terechtkomt heb je dus geen recht meer op KOT!!! EN DAT VIND IK (gedeeltelijk) TERECHT!!!

Ook ik ben van mening dat als één van de ouders de mogelijkheid heeft om thuis voor de kinderen te zorgen deze ouders geen recht hebben op KOT. Naar de kapper kun je ook op Zaterdag als de andere ouder thuis is (of je neemt hem mee, gezellig samen haartjes knippen). Spelletjes spelen op de computer kan ook in aanwezigheid van je kind (er zijn spelletjes die heel leerzaam zijn voor kinderen zolang het binnen de perken gehouden wordt). Boodschappen kan je samen met de kinderen doen (niet lopen zeuren dat je dan langer bezig bent je kunt ze ook vertellen wat je nodig hebt zodat ze het gaan zien als meehelpen).

Dat wij beide werken is, hoe vreemd het ook mogen klinken, een noodzakelijk kwaad. Alles wat wij doen of gedaan hebben is v.t.v. meerdere malen besproken en er is meerdere malen over nagedacht. Situatie's kunnen veranderen en dat hebben we in het verleden ingecalculeerd (met gezond verstand geprobeerd). Maar op een gegeven moment houdt het op en wij zullen daar heus niet de enige in zijn.

Ook al waren wij in September 2011 al op de hoogte van de wijzigingen omtrent de KOT toch werden wij door de manier van werken/factureren van ons kdv voor het blok gezet.

Mijn vrouw kreeg te maken met de WW. Solliciteerde zich helemaal gek (net als zovelen op dit moment). We hebben ons eigen spaarpotje aangesproken om een studie te bekostigen die mijn vrouw (misschien) wat meer kansen op de arbeidsmarkt zou kunnen geven (het is een gok maar wie niet waagt die niet wint). Medewerking van het UWV konden/kunnen we vergeten omdat ik werk (en het budget was op). Laatste week van 2011 realiseerde wij ons dat wij per Januari 2012 geen recht meer hadden op KOT omdat het mijn vrouw niet gegund was weer aan het werk te mogen. Wisten we natuurlijk al eerder maar je blijft hopen.

Doemscenario kwam om de hoek. Mijn vrouw geen werk, automatisch niet genoeg inkomsten voor de vaste lasten. OPLOSSINGEN: Oude en onze enige auto verkopen (18 jaar oud maar voldoet voor ons prima), bord in de tuin "huis te koop", ik meer uren werken (geen probleem), vaste lasten pakket onder de loep nemen (doen we ieder jaar en we zitten aan het minimum), extra's/luxe op de lange baan (deden we al voor de crisistijd).

Als donderslag bij heldere hemel krijg ik op een dag een telefoontje van mijn vrouw. Een uitzendbureau heeft gebeld. ZE HEBBEN WERK!!! YES YES BINGO :lol: (baantje van 20-30 uur per week uitgesmeerd over 5 dagen).

Maar nu komt het:
December 2011 kinderen van kdv afgehaald (wel zo slim geweest om ze weer gelijk op de wachtlijst te plaatsen). Mijn vrouw gaat bellen met kdv (nadat ze de belastingdienst geraadpleegd heeft). Met hangen en wurgen kunnen onze kinderen ingepland worden. Door gestoei met "verplichte" dagdelen (ook bij gastouderopvang!!!) en wel of geen uurtje extra, komt de rekening er op neer dat wij zelf €500,- per maand uit eigen zak moeten betalen. Een ochtenddeeltje met een uurtje erbij in de middag is niet mogelijk want dan kunnen ze ,i.v.m. met het aantal toegestane kinderen op een groep (of bij gastouder) geen andere kinderen meer plaatsen om de dag vol te plannen. Gastouders zijn flexibel totdat ze in gaan zien dat ook hun inkomsten naar beneden gaan. Ochtenddeel en uurtje in de middag geen probleem maar of we toch maar een contract willen ondertekenen met daarin beschreven een ochtenddeel en de middag tot 14.30 uur zodat ook zij enige zekerheid (lees: inkomsten) hebben. DAAAAG "uurtje factuurtje"!!!! (gesproken en op de koffie geweest bij: 5 kdv's en 6 gastouders).

De stand van zaken op dit moment:
Na 3 weken mailen/bellen/op bezoek gaan hebben we voor ons gevoel het beste eruit gehaald wat voor ons haalbaar en mogelijk was. De oudste maakt gebruik van 5 keer p/w gebruik van de voorschoolse en 2 keer per week van de BSO. Hierbij moeten we nog wel even 24 schoolvakantiedagen uit eigen zak betalen á €76,- per dag. De jongste mag nu tot aan de zomervakantie (dankzij de hulp en ondersteuning van de huidige juffie's) 5 keer per week s'morgens met een uurtje in de middag komen (JAWEL als het eigen personeel zijn kont in de krib gooit kan het ineens wel, al is het maar tijdelijk). We moeten nu ogever €400,- per maand uit eigen zak betalen en in Juni zullen we weer opnieuw moeten onderhandelen.

Bij alle KDV's en gastouders die wij gesproken hebben was "uurtje factuurtje" NOT DONE!
De overheid zou hierover eens flink met de vuist op tafel moeten slaan willen zij de economie weer de goede kant opkrijgen (en dat telt natuurlijk niet alleen voor de KOT).

Maar zoals de "sprookjesboom" altijd afsluit:
"Dat is weer een ander verhaal".

Bij ons is de rust "voorlopig" teruggekeerd op naar het volgende "te overwinnen" obstakel.

Monique5001
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2012 10:37

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Monique5001 »

Ik heb, voor zover ik kan nagaan, in deze discussies nog niet zien terugkomen dat het vanaf 2012 ook niet meer toegestaan is kinderopvangtoeslag aan te vragen voor de uren die onder 'voorbereidingstijd' van de BSO vallen.

Mijn kinderen gaan 3 dagen per week naar de BSO. Om 14.45 uur gaat de school uit en de BSO sluit om 18.30 uur. Echter, voor die dagen moet ik 4,5 uur aftikken, vanaf 14.00 dus. Die 3 kwartier noemt de BSO noodzakelike voorbereidingstijd. Vanaf 2012 mag je hiervoor dus geen kinderopvangtoeslag meer aanvragen, en er zou een wetsvoorstel in de maak zijn om vanaf 2013 aan BSO/KDV's te verbieden deze voorbereidingstijd in rekening te brengen. Zie hiervoor ook de site van BOinK.

Ik heb 3 kinderen op de BSO, 3 dagen per week. Dat is dus 3x3x0,75 uur = 6,75 uur per week aan gedeclareerde maar niet afneembare uren. Vermenigvuldig dat met gemiddeld zo'n 6,20 per uur en dan kom je aan een slordige 40 euro per week, dus ruim 2000 euro per jaar die niet voor toeslag in aanmerking komt.
Bovendien zijn de BSO's verplicht om miv 2012 duidelijk aan de ouders een opgave te doen van wat voorbereidingstijd is en wat daadwerkelijk opvangtijd. Die van mij doet dat niet in de maandelijkse factuur, en ik kan het natuurlijk zelf wel uitrekenen. Maar als je dat niet weet en je krijgt in januari 2013 een opgave over 2012 van je BSO met daarin een uitsplitsing van voorbereidingstijd en opvangtijd, dan komt de Belastingdienst vanzelf een keer bij je terug met de boodschap dat je teveel toeslag hebt ontvangen. Of je dat even wil terugbetalen, en ook die boete graag, want je hebt teveel aangevraagd.

Verder heeft mijn BSO 3 (!) sluitingsweken per jaar, 2 in de zomer, 1 in de kerstperiode. Prima, wij kunnen die weken zelf de opvang regelen voor onze kinderen. Maar ik betaal wel het volle pond voor die uren die ze gesloten zijn! En dat zijn ook nog eens de vakantiedagen waarvoor ze 10 uur per dag rekenen.

Dat de regels voor vergoeding van de kinderopvang zijn aangescherpt, vind ik niet meer dan terecht. En dat mijn eigen vergoeding daarmee omhoog gaat, kan ik ook accepteren. Maar het declaratiegedrag van de kinderopvangorganisaties moet hierop worden aangepast, zodat de ouders betalen voor wat ze afnemen.

Ik heb ook de reacties gezien van mensen die roepen dat ouders met kinderen zelf voor de kosten moeten opdraaien omdat zij ervoor kozen kinderen te krijgen. Ik ben het ermee eens dat de ouders een bijdrage daaraan moeten doen. Maar in een situatie waarin de kosten volledig voor eigen rekening komen, wordt het simpelweg onbetaalbaar, zeker bij meer dan 2 kinderen (want uitgaven zijn groter dan inkomsten). In die gevallen zal veelal de vrouw degene zijn die stopt met werken. Tegen de tijd dat ze niet meer voor de kinderen thuis hoeft te blijven, heeft ze veel minder kansen op de arbeidsmarkt dan een vrouw die gedurende de 'zorgjaren' is blijven werken, ook al was dat in mindere mate. En als ze al een baan vinden, dan zijn de carriereperspectieven (lees salaris) over het algemeen niet veelbelovend. En minder, of geen salaris betekent ook minder belastinginkomsten voor het rijk.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ah ze vragen 3 kwartier per kind aan voorbereidingstijd, dat tikt
lekker aan voor de BSO. :shock:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Monique5001 schreef:Ik heb, voor zover ik kan nagaan, in deze discussies nog niet zien terugkomen dat het vanaf 2012 ook niet meer toegestaan is kinderopvangtoeslag aan te vragen voor de uren die onder 'voorbereidingstijd' van de BSO vallen.

Mijn kinderen gaan 3 dagen per week naar de BSO. Om 14.45 uur gaat de school uit en de BSO sluit om 18.30 uur. Echter, voor die dagen moet ik 4,5 uur aftikken, vanaf 14.00 dus. Die 3 kwartier noemt de BSO noodzakelike voorbereidingstijd. Vanaf 2012 mag je hiervoor dus geen kinderopvangtoeslag meer aanvragen, en er zou een wetsvoorstel in de maak zijn om vanaf 2013 aan BSO/KDV's te verbieden deze voorbereidingstijd in rekening te brengen. Zie hiervoor ook de site van BOinK.

Ik heb 3 kinderen op de BSO, 3 dagen per week. Dat is dus 3x3x0,75 uur = 6,75 uur per week aan gedeclareerde maar niet afneembare uren. Vermenigvuldig dat met gemiddeld zo'n 6,20 per uur en dan kom je aan een slordige 40 euro per week, dus ruim 2000 euro per jaar die niet voor toeslag in aanmerking komt.
Bovendien zijn de BSO's verplicht om miv 2012 duidelijk aan de ouders een opgave te doen van wat voorbereidingstijd is en wat daadwerkelijk opvangtijd. Die van mij doet dat niet in de maandelijkse factuur, en ik kan het natuurlijk zelf wel uitrekenen. Maar als je dat niet weet en je krijgt in januari 2013 een opgave over 2012 van je BSO met daarin een uitsplitsing van voorbereidingstijd en opvangtijd, dan komt de Belastingdienst vanzelf een keer bij je terug met de boodschap dat je teveel toeslag hebt ontvangen. Of je dat even wil terugbetalen, en ook die boete graag, want je hebt teveel aangevraagd.

Verder heeft mijn BSO 3 (!) sluitingsweken per jaar, 2 in de zomer, 1 in de kerstperiode. Prima, wij kunnen die weken zelf de opvang regelen voor onze kinderen. Maar ik betaal wel het volle pond voor die uren die ze gesloten zijn! En dat zijn ook nog eens de vakantiedagen waarvoor ze 10 uur per dag rekenen.

Dat de regels voor vergoeding van de kinderopvang zijn aangescherpt, vind ik niet meer dan terecht. En dat mijn eigen vergoeding daarmee omhoog gaat, kan ik ook accepteren. Maar het declaratiegedrag van de kinderopvangorganisaties moet hierop worden aangepast, zodat de ouders betalen voor wat ze afnemen.

Ik heb ook de reacties gezien van mensen die roepen dat ouders met kinderen zelf voor de kosten moeten opdraaien omdat zij ervoor kozen kinderen te krijgen. Ik ben het ermee eens dat de ouders een bijdrage daaraan moeten doen. Maar in een situatie waarin de kosten volledig voor eigen rekening komen, wordt het simpelweg onbetaalbaar, zeker bij meer dan 2 kinderen (want uitgaven zijn groter dan inkomsten). In die gevallen zal veelal de vrouw degene zijn die stopt met werken. Tegen de tijd dat ze niet meer voor de kinderen thuis hoeft te blijven, heeft ze veel minder kansen op de arbeidsmarkt dan een vrouw die gedurende de 'zorgjaren' is blijven werken, ook al was dat in mindere mate. En als ze al een baan vinden, dan zijn de carriereperspectieven (lees salaris) over het algemeen niet veelbelovend. En minder, of geen salaris betekent ook minder belastinginkomsten voor het rijk.

Voorbereidingstijd ben ik niet bekend mee en als ik het reglement, av en paketten bekijk van mijn kdv dan is er:

vso pakket --> 1,5 uur
bso pakket --> 3 of 4,5 uur

En dan nog combinaties met leraardagen / studiedagen / vakanties en weet ik het wat nog meer. Lees nergens iets over - voorbereidingstijd - das dus hetzelfde als dat kdv's rekenen dat een hele dag 11 of 12 uur is ipv 8 a 9 uur.

Als bso - voobereidingstijd - berekend, staat dit dan apart op de factuur of is dit verrekend in het uurtarief?

Dat jouw bso de sluiting doorberekend vindt ik schandalig......die van mij is 1 week dicht ( tussen kerst en oud/nieuw ) maar berekend dit niet door.
Maar jij krijgt dan ook een gedeelte terug van de BL over deze vakantiesluiting van jouw bso.


Weet je wanneer nog duurder wordt ? Als je 2 kids in de kdv hebt, kot voor 2de is hoger dan eerste, maar als eerste dan naar bso gaat dan gaat de kot enorm omlaag opdat nog maar 1 kind erop zit. Tel daarbij de kot voor bso.....wel ik ben vast begonnen met sparen want ik voel de bui al hangen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

BSO voorbereidingstijd mag niet in de rekening gebracht worden, daar is Kamp heel duidelijk in geweest. Wel mag een BSO de uren opvang berekenen vanaf het moment dat zij open zijn wat erg onlogisch is.
Als een BSO drie verschillende scholen bedient en een van die scholen heeft een continurooster (kinderen iedere dag om 14.00 uur uit) dan mogen zij dus theoretisch voor alle kinderen (ook die pas om 15.15 uitgaan) vanaf 14.00 uur in rekening brengen.
Hierbij is het dus niet de keus van de ouder of alle uren gebruikt worden. Je kunt domweg geen uren gebruiken als je kind nog op school zit.

Vakantiesluiting van BSO of KDV mag NIET worden doorberekend. Formeel is het zelfs zo (heb ik bevestigd gekregen van Belastingdienst/Toeslagen) dat de weken waarin een BSO of KDV is gesloten in de maand van sluiting in mindering moeten worden gebracht en niet gemiddeld mogen worden over het hele jaar.
Eén van mijn kdv'en is tussen Kerst en Nieuwjaar gesloten. In december nemen ouders dus minder uren af dan in november. Over de maand december wordt dan ook een lagere factuur verstuurd. Ergens wel logisch want anders (als je zou middelen) zou iemand die pas op 1 november of december start met de opvang relatief teveel uren betalen terwijl iemand die het hele jaar tot 1 december opvang heeft wel gecompenseerd wordt voor de sluiting in december, maar daar feitelijk geen last van heeft.

@Teun
En ja, ik werk dus al een hele tijd in de kinderopvang en ja, uurtje-factuurtje is administratief echt niet zo moeilijk. Wel het roosteren van kinderen en personeel binnen de normen waardoor minder uren per dag verkocht worden. Een KDV zal toch (financieel) gezond moeten blijven dus zal in de regel de uurprijs bij het uurtje-factuurtje systeem hoger zijn. Als je dit aan ouders (commissie) voorlegt kiezen ze er toch voor om met vaste afname te werken. Niet alleen vanwege de financiën, ook vanwege de structuur en vaste gezichten op de groep. Ouders hebben bij ons dus wel degelijk inspraak.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@zwabbertje je zegt een KDV moet toch financieel gezond moet zijn, ja dat is prima maar niet door subsidiegelden van de Overheid. Als je vindt dat het ondernemerschap is zal je je ook als een ondernemer moet gedragen en daar past dit beleid niet bij. Dat de groepen niet vol zijn behoort tot het ondernemersrisico. Daar hoeft de klant niet voor op te draaien en zeker niet de belastingbetaler.

waarschijnlijk geen ondernemersplan gemaakt? In een ondernemersplan ga je toch uit van verschillende bezettingsgraden en wat dan het uurtarief zou moeten zijn op basis van de vaste lasten.

Monique5001
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2012 10:37

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Monique5001 »

@Teun en zwabbertje

Dank voor jullie reacties.

Ik heb het inmiddels aanhangig gemaakt bij de organisatie. Ik heb 4 kinderen. 2 daarvan zitten op het kdv, maar 1 gaat vanaf volgende maand naar de BSO, de andere 2 zitten al op de BSO. De toeslag voor het kind dat zal achterblijven op het kdv gaat dan inderdaad fors omlaag, terwijl ik voor de bso'ers dan al die extra uren zou moeten gaan betalen. Ik heb het een paar jaar geleden al aangekaart en toen zijn ze me deels tegemoet gekomen. Inmiddels ben ik zo ongeveer hun grootste klant, dus zullen ze met een beter voorstel moeten komen.

Er wordt niets uitgesplitst op de factuur, noch in het contract. Er worden 39 (school)weken van 4,5 uur per dag gerekend en 13 (vakantie)weken van 10 uur per dag. Maar daarvan zijn er dus 3 weken dicht. Dat vakantiesluiting niet mag worden doorberekend, is mij ook bekend. Dat voorbereidingstijd niet mag worden doorberekend geldt wettelijk gezien volgens mij pas vanaf 2013, maar wordt het vanaf nu al niet meer vergoed. Dit is voor zover ik heb kunnen nagaan via de site van BOinK. Mocht er elders meer informatie hierover beschikbaar zijn, dan hoor ik het graag.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

zwabbertje schreef:BSO voorbereidingstijd mag niet in de rekening gebracht worden, daar is Kamp heel duidelijk in geweest. Wel mag een BSO de uren opvang berekenen vanaf het moment dat zij open zijn wat erg onlogisch is.
Komt op mij over dat dus via een omweg doorberkend wordt, bij de een het voorbereiding, bij de ander zijn het de openingstijden.
KDV welke ik gebruik heeft ook vso en bso en verschillende depedances in de buurt van enkele scholen waarbij de eindtijd van de school de openingstijd is van de bso.

zwabbertje schreef:@Teun
En ja, ik werk dus al een hele tijd in de kinderopvang en ja, uurtje-factuurtje is administratief echt niet zo moeilijk. Wel het roosteren van kinderen en personeel binnen de normen waardoor minder uren per dag verkocht worden. Een KDV zal toch (financieel) gezond moeten blijven dus zal in de regel de uurprijs bij het uurtje-factuurtje systeem hoger zijn. Als je dit aan ouders (commissie) voorlegt kiezen ze er toch voor om met vaste afname te werken. Niet alleen vanwege de financiën, ook vanwege de structuur en vaste gezichten op de groep. Ouders hebben bij ons dus wel degelijk inspraak.

Minder uren hoeft helemaal niet, als je maar goed plant en daar ontbreekt het nogal aan vanwege de beren op de weg. Tuurlijk zal een oudercommissie voor de makkelijke weg kiezen, deze zien ook beren dat de uurprijs omhoog gaat en zij dit dus in eigen portemonee voelen.
Inspraak tot op zekere hoogte neem ik aan ? Ik kan roeptoeteren zoveel ik wil, maar als directie besluit iets niet te doen dan gebeurd het ook niet...tis geen or ofzo met wettige rechten.

Maar aangezien je nu aangeeft zelf in een kdv te werken waarom vond je dan flauwekul dat ik aangaf ook gebruik te maken van de mogelijkheden welke werden geboden door zowel kdv als bl ??? Rest had ik volgens jou maar uit eigen zak moeten betalen maar dat hoef ik niet te doen opdat kdv mij een rekening stuur welke binnen de max vergoedingen van bl vallen.

Jij zou dat dan toch als geen ander moeten weten ? Of adviseer jij je klanten anders ? Is ook jouw inkomen en daar eet jij ook van.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

aardjee schreef:@zwabbertje je zegt een KDV moet toch financieel gezond moet zijn, ja dat is prima maar niet door subsidiegelden van de Overheid. Als je vindt dat het ondernemerschap is zal je je ook als een ondernemer moet gedragen en daar past dit beleid niet bij.
Dat de groepen niet vol zijn behoort tot het ondernemersrisico. Daar hoeft de klant niet voor op te draaien en zeker niet de belastingbetaler.
Ho, ho, het KDV krijgt geen subsidie, de ouder krijgt subsidie. In de periode voor de wet kinderopvang kregen wij als particulier KDV ook geen subsidie, we zijn dus gewend onze eigen broek op te houden. Dat lukt door de organisatie financieel gezond te houden en diensten aan te bieden waar we niet zelf aan failliet gaan.
Inderdaad, groepen die niet volledig vol zijn behoren tot het ondernemersrisico waar wij dus ook onze maatregelen voor treffen. 90% van de ouders die bij ons opvang afnemen zijn tevreden over de openingstijden en ervaren geen enkel probleem met de kinderopvangtoeslag. In vergelijking met anderen in onze omgeving is onze uurprijs laag en ook nog inclusief extra's als warme maaltijden etc. Een enkeling heeft behoefte aan andere opvangtijden (tot 15.00 uur). Zouden wij hieraan tegemoet komen dan betekent dit leegstand tussen 15.00 en 18.00 uur want niemand heeft behoefte aan opvang alleen op deze uren. De vaste lasten en personeelskosten tikken echter wel gewoon door tot 18.00 uur. Vind jij het dan reëel dat wij aan de behoefte van een enkeling tegemoet komen maar wel met als consequentie dat de uurprijs omhoog moet voor iedereen?
aardjee schreef: waarschijnlijk geen ondernemersplan gemaakt? In een ondernemersplan ga je toch uit van verschillende bezettingsgraden en wat dan het uurtarief zou moeten zijn op basis van de vaste lasten.
Dat doe je niet alleen in een ondernemersplan (van 20 jaar geleden), dat stel je jaarlijks bij op basis van veranderingen.

Mocht nu een groter deel van onze klanten behoefte hebben aan andere opvangtijden dan nu geboden wordt dan willen wij best overwegen ons pakket aan te passen maar ook dan moet het rendabel blijven. Medewerkers willen namelijk (terecht) wel iedere maand hun salaris blijven ontvangen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zwabbertje schreef:Een enkeling heeft behoefte aan andere opvangtijden (tot 15.00 uur). Zouden wij hieraan tegemoet komen dan betekent dit leegstand tussen 15.00 en 18.00 uur want niemand heeft behoefte aan opvang alleen op deze uren. De vaste lasten en personeelskosten tikken echter wel gewoon door tot 18.00 uur. Vind jij het dan reëel dat wij aan de behoefte van een enkeling tegemoet komen maar wel met als consequentie dat de uurprijs omhoog moet voor iedereen?
En krijgt die enkeling het ook voor elkaar bij jullie om het kind om 15.00 uur op te halen + ook maar tot 15.00 hoeven te betalen.
Je betaalt natuurlijk alleen maar de uren dat je kind daar zit en hoe jij dat oplost met die tijden tot 18.00 is jou probleem is niet het probleem van de ouder.

Een winkel is ook tot 18.00 uur open, ongeacht of er veel of weinig klanten komen die winkel blijft open tot 18.00 uur al komt er naar 15.00 uur geen mens meer.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Het KDV krijgt geen subsidie??? Als ouders geen KOT kregen brachten ze hun kinderen niet naar een KDV dus hoe je het ook went of keert je wordt grotendeels betaald door de Overheid

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

aardjee schreef:Het KDV krijgt geen subsidie??? Als ouders geen KOT kregen brachten ze hun kinderen niet naar een KDV dus hoe je het ook went of keert je wordt grotendeels betaald door de Overheid

Mwah, met die stelling ben ik het niet eens. Het kdv zelf krijgt geen subsidie van de overheid.
Dat de klandizie van de kdv dit wel krijgen en hiermee het bestaansrecht van een kdv in stand houden is wat anders, das gewoon omzet.....en geen omzet is geen inkomen en kan de tent wel worden gesloten.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Chocomelk schreef: Je betaalt natuurlijk alleen maar de uren dat je kind daar zit en hoe jij dat oplost met die tijden tot 18.00 is jou probleem is niet het probleem van de ouder.

Een winkel is ook tot 18.00 uur open, ongeacht of er veel of weinig klanten komen die winkel blijft open tot 18.00 uur al komt er naar 15.00 uur geen mens meer.
Sorry maar deze opmerking vind ik nogal onnozel.
Als je zeker weet dat er na 15.00 uur geen klanten meer komen kun je om 15.00 uur sluiten en kan het personeel korter werken. Dan kan een KDV gewoon de openingstijden aanpassen en de personeelsinzet hierop inplannen, geen probleem. Als echter driekwart van je klanten wel tot 18.00 uur komt en een kwart maar tot 15.00 uur maak je dezelfde kosten als dat iedereen tot 18.00 uur opvang afneemt maar moeten deze kosten door minder betaalde uren opgebracht worden, zo moeilijk is dat toch niet te bedenken?

En denk je nu echt dat een winkelier niet op dezelfde manier de prijzen van zijn producten vaststelt? Als die maar 4 uur op een dag open zou zijn maar in die vier uur dezelfde omzet zou realiseren als in de negen uur dat hij anders open is kan de prijs van het product ook omlaag. Bovendien heeft een winkel niet te maken met een maximum aantal klanten dat gelijktijdig binnen mag zijn, een KDV of BSO wel. Die kunnen dus niet als ze tussen 15.00 en 18.00 uur maar 75% bezetting hebben op andere tijdstippen 125% bezetting hebben. De overheid wil wel graag dat de kinderopvang flexibeler wordt maar legt tegelijkertijd dusdanige eisen op dat aan die flexibiliteit niet tegen hetzelfde uurtarief tegemoet kan worden gekomen. Vervolgens wentelen ze dat af op de ouder die dan maar moet zorgen dat het KDV flexibeler gaat werken.

Ik snap heel goed het probleem van ouders en de kinderopvang staat er ook echt wel voor open om naar oplossingen te zoeken maar het simpelweg doorschuiven van het probleem van de overheid via de ouder naar de kinderopvang is geen oplossing.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Als je het zo wil stellen prima, het KDV dankt zijn bestaansrecht aan de KOT op dit moment ook goed

s.freriksen
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2011 11:59

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door s.freriksen »

Ja dat is ook lekker voor ouders die werkzoekend zijn.
Als je, je kind niet naar de opvang doet en je krijgt een baan kom je op de wachtlijst en kan je dus niet gaan werken.
Werk je niet en gaat je kind naar de opvang dan mag je het zelf betalen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@zwabbertje, je had de bezettingsgraden toch in je uurtarief verwerkt, dan is wat je nu zegt dus flauwekul, dan maakt het namelijk niet uit of een kwart eerder naar huis gaat, de vaste kosten zouden toch al gedekt zijn. Als je deze kosten d.m.v. extra uren rekenen nog moet dekken, dan klopt je berekening van je uurtarief niet. Dit heeft dus niets met ondernemerschap te maken, dit is gewoon de boel belazeren.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

aardjee schreef:@zwabbertje, je had de bezettingsgraden toch in je uurtarief verwerkt, dan is wat je nu zegt dus flauwekul, dan maakt het namelijk niet uit of een kwart eerder naar huis gaat, de vaste kosten zouden toch al gedekt zijn. Als je deze kosten d.m.v. extra uren rekenen nog moet dekken, dan klopt je berekening van je uurtarief niet. Dit heeft dus niets met ondernemerschap te maken, dit is gewoon de boel belazeren.
Bezettingsgraden zijn op basis van een hele dag opvang gecalculeerd. Als deze op uurbasis moeten worden gecalculeerd omdat de mogelijkheid van flexibele opvang wordt geboden zal uiteraard de gemiddelde bezettingsgraad over de hele dag lager zijn wat leidt tot een andere calculatie en dus een hoger uurtarief, niet zo moeilijk toch?

En de boel belazeren?? Sinds wanneer mag een kinderopvangondernemer (vrije markt, je weet wel, wat de overheid zo propageert) niet meer zelf bepalen welke diensten hij levert tegen welke prijs? Het staat een ouder vrij om er gebruik van te maken. Sluit ons aanbod niet aan bij zijn wensen dan is hij vrij om naar een andere aanbieder te gaan waar hij wel kan kopen wat hij nodig heeft. Daar helpen we hem zelfs nog bij.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zwabbertje schreef:
Ik snap heel goed het probleem van ouders en de kinderopvang staat er ook echt wel voor open om naar oplossingen te zoeken maar het simpelweg doorschuiven van het probleem van de overheid via de ouder naar de kinderopvang is geen oplossing.
Halloooo, de KDV's laten de mensen meer betalen als dat ze in werkelijke
uren afnemen, ook de BSO van Monique5001.

Het probleem niet gaan afschuiven, uren moeten betaald worden die je afneemt maar meer ook niet en dat zullen de KDV's etc moeten gaan begrijpen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Sta jij bij de bakker en de slager ook te gillen dat je niet wil meebetalen aan niet afgenomen broden en vlees? Denk je dat deze ondernemers niet de kosten van onverkoopbare artikelen verdisconteren in de prijs van de wel verkochte artikelen.

Wake up!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zwabbertje schreef:Sta jij bij de bakker en de slager ook te gillen dat je niet wil meebetalen aan niet afgenomen broden en vlees? Denk je dat deze ondernemers niet de kosten van onverkoopbare artikelen verdisconteren in de prijs van de wel verkochte artikelen.

Wake up!
Ik moet wakker worden, hallo zwabbertje word zelf eens wakker aub, is maar goed dat ik geen kind op de KDV of waar dan ook heb zitten want die hadden een gigantisch probleem met me.

Bij de bakker zeggen ze niet als je een brood afrekent, ach dat is dan nog 1,50 extra want we hebben 4 broden niet verkocht.
KDV zegt gewoon : je betaalt gewoon meer uren per dag als dat je afneemt, walgelijk en hoop dat er ook snel iets aan gedaan gaat worden !

Een zzp-er zegt ook niet tegen een klant, ach normaal kost ik 32,50 (zeg maar wat) per uur maar heb vorige week weinig te doen gehad dus het kost u nu maar liefst 45,00 euro per uur.

Gesloten