LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-nummers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

G.G. schreef:Dit verhaal verwonderd mij in ieder geval niet. Mijn broer had overburen met een slagerij waar hij goed mee bevriend was. Op een keer liep mijn schoonzus de ruimte in waar leverworst werd gemaakt. Ik zal hier hun verhaal niet herhalen, maar ze hebben jaren geen leverworst meer gegeten terwijl ze dat voordien wel deden. Je wilt niet weten wat daar allemaal in mee wordt doorgedraaid. En kijk naar de droge metworst, die harde stukken zijn meestal 'afvalvlees' o.a. uit de kop etc. Dat was al zo tentijde van de Udema ( fabriek te Gieten bestaat niet meer) worstjes. Dus wanneer je alles zou weten dan lust je waarschijnlijk de helft niet meer van voorbereid eten en worst.

Maar.......we lezen het, we zien het, we horen er over en toch gaan we naar Mc.Donalds en BurgerKing etc. want we hebben geen zin, geen tijd of voor werk onderweg en willen niet te duur eten of een dagje uit en willen niet koken. En....ik ben er net zo schuldig aan en doe er af en toe ook aan mee. Wel ben ik ervan overtuigd dat ook in andere grote restaurants waar je goedkoop /voordelig uit bent net zo goed af en toe geknoeit wordt.

gr.G.G.
Lijkt me meer een gevalletje van: wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.
Het heeft niets te maken met gezond of ongezond en voedingswaarden.

Er zijn landen waar de kop met inhoud als een delicatesse wordt beschouwd.
Die vinden op hun beurt vast dat wij eten verknoeien/onnodig als afval beschouwen.

Nu moet ik er o.a. ook niet echt aan denken om b.v. levende maden in de pan te gooien, maar blijft het feit dat ze eiwitrijker zijn dan het ons bekende vlees en bij juiste bereiding geen enkel gevaar voor de gezondheid opleveren zolang er geen TE voor staat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Nu moet ik er o.a. ook niet echt aan denken om b.v. levende maden in de pan te gooien, maar blijft het feit dat ze eiwitrijker zijn dan het ons bekende vlees en bij juiste bereiding geen enkel gevaar voor de gezondheid opleveren zolang er geen TE voor staat.
Ik zou zeggen eet smakelijk, ik neem mijn lappie vlees wel :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wilmamazone schreef:
Nu moet ik er o.a. ook niet echt aan denken om b.v. levende maden in de pan te gooien, maar blijft het feit dat ze eiwitrijker zijn dan het ons bekende vlees en bij juiste bereiding geen enkel gevaar voor de gezondheid opleveren zolang er geen TE voor staat.
Daar moet ik ook niet aan denken, ik pak lekker een lapje vlees, heerlijk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Ben het met van Gestel eens dat er echt troep in ons eten zit: E621 en E950/951 zit in heel veel Nederlandse producten maar is echt heel slecht voor je
Dan eet je toch niet meer, nogmaals wel eens van de voedsel en warenwet gehoord? overdrijf niet zo.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

ciske schreef:
Ben het met van Gestel eens dat er echt troep in ons eten zit: E621 en E950/951 zit in heel veel Nederlandse producten maar is echt heel slecht voor je
Dan eet je toch niet meer, nogmaals wel eens van de voedsel en warenwet gehoord? overdrijf niet zo.
http://vwa.nl/organisatie
De Algemene Inspectiedienst (AID), Plantenziektenkundige Dienst (PD) en Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) zijn per 1 januari 2012 gefuseerd tot Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De NVWA bestaat uit 7 onderdelen: 5 divisies, een stafdirectie en bureau Risicobeoordeling & onderzoeksprogrammering. De organisatie staat onder leiding van een inspecteur-generaal. Hij vormt samen met de plv. inspecteur-generaal en de directeuren de directieraad van de NVWA.
Over voedsel:
http://vwa.nl/onderwerpen/levensmiddelen-food

http://vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik zeg alleen maar.. alles waar te voor staat is niet goed

alles met mate eten dan is er niks aan de hand (en uiteraard bewegen en je regelmatig bij de huisarts te laten controleren)

ik las overigens (geloof dat emmy het zei maar zeker ben ik even niet) over de vitamines welke wel en niet met mate

alle vitamine behalve A,D,E,K zijn wateroplosbaar en plas je weer uit maar inderdaad teveel van vitamine C kan je diaree krijgen maar veel mensen zullen geen reactie op vitamine C geven de adek (zo onthou ik het) vitamine kan je bij een overdosis flink ziek worden, daarom kan je beter eerst nakijken of je het nodig heb bij de huisarts.

als men trouwens alternatieven zoekt voor aspertaan.. neem dan stevia, tegenwoordig ook in de supermarkt te koop maar let wel op sommige zeggen puur stevia maar dat is een mengsel met maltodextrine (als ik het zo goed uit mn hoofd weet/herinner) je heb wel pure stevia en die zijn in meerdere gezondheidswinkels en reform winkels te koop (in vloeibaar, poeder, zoetjes en als blaadjes te koop)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bprosman »

alles waar te voor staat is niet goed
TEvreden :wink:

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bianca82 »

dat zit eraan vast dat telt niet he ;)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ankeb schreef: Ben het met van Gestel eens dat er echt troep in ons eten zit: E621 en E950/951 zit in heel veel Nederlandse producten maar is echt heel slecht voor je!

Je moet voor de gein eens boodschappen gaan doen met dat boekje in de hand en dan ingredientenlijsten gaan checken. Je schrikt je rot!
Tjah en wat nu ?
Eet je nu geen Nederlandse producten meer ?
Wat eet je nu nog dan ?

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Additieven zijn stoffen die om technische redenen bij het vervaardigen, verwerken, bereiden, behandelen, verpakken, vervoeren of opslaan van voedingsmiddelen bewust aan deze voedingsmiddelen worden toegevoegd.

Bijvoorbeeld de additieven die ervoor zorgen dat voedsel langer houdbaar blijft.
Zij worden ook conserverings- of bewaarmiddelen genoemd.

Het gebruik en de etikettering van additieven wordt wettelijk door Europa geregeld onder de vorm van een zogenaamde positieve lijst. Alleen de additieven die erin opgenomen werden, mogen gebruikt worden. Europa heeft alle toegestane producten een E-nummer meegegeven. De E-nummers 200 tot 252 zijn de conserveermiddelen die we in onze voeding kunnen aantreffen.

De noodzaak voor het gebruik van deze additieven wordt steeds afgewogen tegenover de risico's die het gebruik of het weglaten ervan kan opleveren. Daarom wordt het gebruik van - op het eerste zicht - aanvechtbare additieven zoals sulfieten en nitrieten toch toegelaten om nog gevaarlijkere situaties te voorkomen. Zo kunnen voedselvergiftiging en infecties, soms met fatale afloop, worden vermeden.

nogmaals:
Voor elk e-nummer is vastgesteld wat je per dag maximaal van die stof mag binnenkrijgen. Dit is gebaseerd op onderzoek met proefdieren. Voor de zekerheid is er een veiligheidsmarge ingebouwd.

De Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) is over het algemeen 100 keer lager dan de hoogste hoeveelheid die bij proefdieren geen schadelijke effecten liet zien. Af en toe de ADI overschrijden levert door die ruime marge dus geen gezondheidsrisico op.

Ook is voorgeschreven in welke productgroepen bepaalde e-nummers mogen worden gebruikt, en ook in welke hoeveelheden. Dat is een extra waarborg dat de ADI's niet worden overschreden.
Kortom:
-wat vitaminen en mineralen betreft moeten de meesten ontzettend hun best doen om er te weinig van binnen te krijgen. Een mogelijk tekort bij o.a. zieken kan vastgesteld worden door een arts en die schrijft dan de juiste aanvulling voor in de juiste dosering.
-wat de e-nummers betreft moeten de meesten ontzettend hun best doen om er te veel van binnen te krijgen.

Frapant is wel dat mensen -die o.a. panisch doen over e-nummers- maar al te graag op eigen houtje o.a. grote hoeveelheden extra vitaminen en mineralen slikken met alle gezondheidsrisico van dien. De vlieger 'Baadt het niet, dan schaad het niet' gaat minder vaak op dan sommigen nog steeds wensen te geloven.
Laatst gewijzigd door Wilmamazone op 20 feb 2012 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

losseballen
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2012 23:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door losseballen »

Tjah en wat nu ?
Eet je nu geen Nederlandse producten meer ?
Wat eet je nu nog dan ?
Waarschijnlijk eekhoorntjesbrood als ontbijt ?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door bianca82 »

ligt weer aan.. veel mensen moeten het erg bont maken inderdaad om een vitaminegebrek te hebben (korsakov patienten bijvoorbeeld met vitamine B) maar er zijn ook bijvoorbeeld mensen met een genetisch verschil waardoor ze bepaalde vitaminen of mineralen niet opnemen

ook mensen met een donkerdere huidskleur moeten hier in nederland vitamine D in de gaten houden omdat ze anders te weinig binnenkrijgen

en vitamine d zorgt niet alleen voor de botten maar ook je gemoedstoestand kan aardig aangetast worden.

mijn partner heeft ook (aangetoond bij bloedprikken) een
D gebrek (overigens is hij niet getint) en ik merk altijd weer als het tijd is voor zijn D vitamine.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

losseballen schreef:
Tjah en wat nu ?
Eet je nu geen Nederlandse producten meer ?
Wat eet je nu nog dan ?
Waarschijnlijk eekhoorntjesbrood als ontbijt ?
Tja.. ook daar moet je mee oppassen :wink: :
http://www.food-info.net/nl/glossary/e.htm
Een soort paddestoel, Boletus edulis, uit Europa. Vroeger hoofdzakelijk wild geplukt, tegenwoordig gekweekt. Sterkere smaak dan champignons. Vooral gebruikt in soepen en sauzen.

Geschikt voor alle religies en vegetariërs en veganisten. Allergie tegen schimmels (en paddestoelen) is mogelijk. Misschien kruis-allergie met champignons.

boomsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2012 17:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door boomsma »

Als je naar een programma als de smaakpolitie kijkt dan moet het je niet verbazen wat er allemaal mis is in Restaurants. Het zijn toch geen uitzondering dat Rob geus in bijna elke plaats een smeerboel tegenkomt. Je zou nooit weer uit eten gaan. Belachelijk dat onze keuringsdienst van waren hier niets aan doet. Ze zouden een tent(restaurant kun je het niet noemen) waar de regels worden overtreden direkt moeten sluiten. Een hoge boete geven en van het geld van de boete na heropening ieder halfjaar een steekproef. Gaat men weer in de fout onmiddelijke sluiting en een verbod om iets nieuws te beginnen.
Wat ik soms zie daar zou ik mijn huisdier nog niet willen laten eten. Nogmaals onze keuringsdienst die heel veel (belasting) geld kost schiet heel erg tekort. Ja zoals bijna elke door de overheid betaalde inspectie/keuringsdienst.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

boomsma schreef:Als je naar een programma als de smaakpolitie kijkt dan moet het je niet verbazen wat er allemaal mis is in Restaurants. Het zijn toch geen uitzondering dat Rob geus in bijna elke plaats een smeerboel tegenkomt. Je zou nooit weer uit eten gaan. Belachelijk dat onze keuringsdienst van waren hier niets aan doet. Ze zouden een tent(restaurant kun je het niet noemen) waar de regels worden overtreden direkt moeten sluiten. Een hoge boete geven en van het geld van de boete na heropening ieder halfjaar een steekproef. Gaat men weer in de fout onmiddelijke sluiting en een verbod om iets nieuws te beginnen.
Wat ik soms zie daar zou ik mijn huisdier nog niet willen laten eten. Nogmaals onze keuringsdienst die heel veel (belasting) geld kost schiet heel erg tekort. Ja zoals bijna elke door de overheid betaalde inspectie/keuringsdienst.

overdrijven is ook een vak :mrgreen:

boomsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2012 17:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door boomsma »

Overdrijven is ook een vak? Het wordt toch duidelijk getoond op tv? Het lijkt wel of jij je aangesproken voelt. Wat ik schreef is gewoon bewezen en wat je daar vaak ziet is niet normaal. Tuurlijk zijn er soms punten die Geus opmerkt waar ik van denk ja kom op hier wordt gewerkt. Maar als er in een keuken van restaurants duidelijk vuiligheid is en producten ver over de datum is in een dergelijk bedrijf geen uitzondering. Als je dit dan ziet dan vraag ik me af wat controleren onze dure inspecties.

Hilde Anna
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:00

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Hilde Anna »

Interessant item! Ik ga zeker kijken! Wie meer informatie over voeding en misleidende marketing wil moet ook eens naar de website van foodwatch gaan. Deze organisatie maakt zet zich in voor het recht van consumenten op transparantie over voeding, waaronder E-nummers.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door ciske »

Het lijkt wel of jij je aangesproken voelt.
tja vast :lol:

de inspectie doet genoeg die kan niet op alle plekken zijn.

Rob Geus laat toevallig de dingen zien waar hij geweest is, niet overal is het zo'n zooi.

boomsma
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2012 17:23

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door boomsma »

niet overal, waren ook niet mijn woorden maar wel elke plaats 1 gelegenheid die hij aandoet. Maar heb geen zin met jou hierover in discussie te gaan. We mogen gelukkig vrij zijn elk zijn mening te geven.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: E-nummers

Ongelezen bericht door Chocomelk »

boomsma schreef:niet overal, waren ook niet mijn woorden maar wel elke plaats 1 gelegenheid die hij aandoet. Maar heb geen zin met jou hierover in discussie te gaan. We mogen gelukkig vrij zijn elk zijn mening te geven.
Je hebt geen zin om met Ciske de discussie aan te gaan omdat Ciske een
andere mening dan jou heeft ? :roll:

Gesloten