LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik denk dat @gezondheid niet telkens links moet geven waar je geen bal aan hebt. Het onderwerp is wel degelijk serieus, voor de verandering, vuurkorven zijn wel een bron van gezondheidsproblemen. BBC of BBQ heb ik geen tot weinig last van, bij vuurkorven stik ook ik de moord, behalve als men goed hout gebruikt. De meeste mensen, volgens mij dan en wat ik ruik, gebruiken het zoals ze in Engeland nog doen: als een 'bomfire". M.a.w. men gooit er alle rotzooi op wat wil branden. Hoeft men niet naar de container om afval weg te gooien. Denk dan ook dat de buren (anderen) meer dan alleen proper hout erop gooien.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Vuurkorven verschrikkelijk....echt ramen dicht nou komt nog naar binnen.
Liever bbq of oprnhaard lucht...heb er echt bloedhekel aan...gelukkig buren niet zo actief ermee...oh god let op...volgende wk mooi weer,ik word uitgerookt :lol:
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jun 2015 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb zelf een buurvrouw die haar houtkachel als hoofdverwarming had. Altijd stank. Mijn Velux-ramen beslagen met roet. Maar o wee als je daar je mond over opendoet. Dan zijn de rapen gaar! Daar heb je die zeurkous weer! Ik stook schoon (en ze meende het ook nog eens)! Gemeente Amersfoort - Bouw en Woningtoezicht - gebeld: de hoorn werd er nog net niet op gegooid. Aan "zeikerds" zitten ze daar ook niet te wachten.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jun 2015 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Interview met de betreffende wethouders van d'66. Het lijkt er op dat de presentator van de EO het probleem niet zo serieus neemt?

https://www.eo.nl/ditisdedag/radio/afle ... 23t180000/


Via de heer Slob (CU) getracht het aan de orde te brengen.

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/48709/V ... _jaar.html
Laatst gewijzigd door gezondheid op 02 jul 2015 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef:Wil je de barbecue nu ook nog gaan verbieden ? :evil:
Zolang barbeque op gas of elektrisch gebeurt, heb ik er geen problemen mee.
Er zijn dus prima alternatieven voor houtskool.

Jos Merks
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2015 05:59

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Jos Merks »

Het wordt de hoogste tijd dat dit onzinnige stoken van hout aan banden wordt gelegd.
Waarom de lucht vervuilen omdat het alleen maar leuk of gezellig is en tegelijkertijd het leven van je buren vergallen?
Houtrook bevat verschillende voor de gezondheid gevaarlijke stoffen, waaronder het kankerverwekkende fijnstof PM2.5. Waarom zou je dat onnodig over je vrienden en bekenden willen Verspreiden? Zoiets doe je toch alleen maar als je geen vrienden meer wilt hebben?
Houtrook is 12 x slechter dan de rook van sigaretten. Wat moet je nog meer vertellen om duidelijk te maken hoe slecht de rook van verbrand hout is.
[commerciële links verwijderd]
Er zijn meer dan een miljoen mensen die regelmatig hinder ondervinden van het stoken van hun buren met vuurkorf, open haard of houtkachel.
Wilt u zo graag de barbecue gebruiken, neem er dan eentje op gas en het scheelt een hoop ellende.
Bekijk ook deze uitzending eens van 1-Vandaag en nog een paar andere uitzendingen die u duidelijk zullen maken dat het verstandig is om per direct het stoken van hout te staken.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... CXtU0XCIeo (1-Vandaag)
http://www.radio1.nl/item/183016-Actie% ... haard.html

Ook nog 2 uitzendingen uit België die wellicht interessant voor uw zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=tePD8nosjp0 (Canvas België)
https://www.youtube.com/watch?v=JQlvdi2feYk (Nieuwsblad België) Meer fijnstof dan auto

Op RTV Utrecht heeft Jaap Huibers enkele columns verzorgd.
http://www.rtvutrecht.nl/radiomutrecht/ ... enden.html
http://www.rtvutrecht.nl/radiomutrecht/ ... s/1163451/
http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/radio ... oebrengen/
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jul 2015 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

BBQ op gas en elektra is inderdaad ideaal voor stadstuintjes. Een echte BBQ is, naar mijn mening, meer iets voor op een boerderij met een flinke lap erf of zo. BBQ is iets voor 'buiten', en stadstuintjes zijn niet echt 'buiten'. BBQ moet een gevoel van vrijheid geven, maar in die stadstuintjes zit je veel te veel opgesloten om dat echte buitengevoel te kunnen ervaren.

Maar BBQ op gas of elektra is zo nep, dan kun je net zo goed de grill in de keuken aanzetten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
Mucha schreef:Wil je de barbecue nu ook nog gaan verbieden ? :evil:
Zolang barbeque op gas of elektrisch gebeurt, heb ik er geen problemen mee.
Er zijn dus prima alternatieven voor houtskool.
Gas en elektra zijn nepbbq's. En daar kan net zoveel walm vanaf komen als van een gewone bbq

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee hoor, mijn mening is niet wetgevend. Het is alleen mijn mening, meer niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mucha schreef:Dus we gaan straks alles verbieden waar anderen eventueel een keertje last van zouden kunnen hebben ?
het is al verboden en het is te smerig voor woorden. Je stikt bijna vd walmen en de stank en zeker op snikhete en windvrije dagen zoals nu. Handhaving vh verbod is ondoenlijk....blijkbaar :(
Een keertje , ala , maar sommige buren ???

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het beste is eerst een paar uur gekloofde houtblokken stoken. Dan heb je veel ondervuur wat lang warm blijft. Je hebt wel een flinke BBQ of vuurschaal nodig. Briketten of houtskool heb je dan niet nodig.
Mochten buren er last van hebben dan zeg je dat je zo klaar bent. meestal zijn ze het dan na 5 minuten vergeten.
Of geef ze een biertje. Prosecco als je op stand woont. Zoiets.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:
16again schreef:
Mucha schreef:Wil je de barbecue nu ook nog gaan verbieden ? :evil:
Zolang barbeque op gas of elektrisch gebeurt, heb ik er geen problemen mee.
Er zijn dus prima alternatieven voor houtskool.
Gas en elektra zijn nepbbq's. En daar kan net zoveel walm vanaf komen als van een gewone bbq

Onzin dat gas en elektra nep pbbq's zijn. Is een kwestie van smaak en daarover valt te twisten ja.

Heb een stenen en een gasbbq . En van de gasbbq komt veel minder "walm" dan een 'gewone" bbq ppur opdat er geen kolen, hout, briketten oid wordt gebruikt.

Voor de snelle BBQ gebruik ik gas zodat ik niet 1 uur hoef te wachten voordat de kolen / briketten heet zijn.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door tenormin »

Mucha schreef:Geen onzin. Gas of elektrisch barbecue kun je nu eenmaal niet vergelijken met een echte barbecue. Dat is zoiets als een scheet laten in een ligbad. Het doet denken aan een bubbelbad. Maar is het toch net niet. :(
Zoals al eerder gesteld: smaken verschillen. En een 'normale' BBC zal wel lekkerder smaken maar als ik zie hoe men, over het algemeen, het vlees toch net aan het verbranden is: bedankt. Maak met gas BBC net zulke lekkere spare ribbs en saté's als op houtvuur en niet verbrand.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef: Gas of elektrisch barbecue kun je nu eenmaal niet vergelijken met een echte barbecue.
Ik mis elke onderbouwing.

Wat BBQ betreft ben ik alleen maar lijdend voorwerp. Uit eigen ervaring weet ik dat gas/electrisch minder overlast bezorgt.
Maar houtskool BBQ is het leukst. Sta ik achter dichte ramen/roosters te lachen hoe de buren zelf last hebben van hun eigen rook in de tuintjes van 5x6 meter.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjoegel »

De rooklucht in je polo, kwaaie buren (on topic), vlammende speklappen, het hoort allemaal bij de BBQ. Ik zal nooit een gas BBQ gebruiken net als dat ik geen bier drink door een rietje.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
Mucha schreef: Gas of elektrisch barbecue kun je nu eenmaal niet vergelijken met een echte barbecue.
Ik mis elke onderbouwing.

Wat BBQ betreft ben ik alleen maar lijdend voorwerp. Uit eigen ervaring weet ik dat gas/electrisch minder overlast bezorgt.
Maar houtskool BBQ is het leukst. Sta ik achter dichte ramen/roosters te lachen hoe de buren zelf last hebben van hun eigen rook in de tuintjes van 5x6 meter.
Niet elke mening vereist een onderbouwing. Je mag ook gewoon iets vinden.

Gesloten