LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windows 10

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door 16again »

Shine schreef:Dunkt me dat dit niet valt of staat met het al dan niet gratis en aanwezig zijnde spelletje Patience. Het gaat hier om een Operating System.
Het gaat niet om patience, om een OS, maar om een verdien model.
Het spelletje patience licht daarbij een tipje van de sluier op: betaalde apps en reclame.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door aarie25 »

Shine schreef:
Bob Schurkjens schreef:
Hoewel Windows 10 de ergste tekortkomingen van Windows 8 oplost en ambitie toont, doet de nieuwe interface er niets aan af dat het Microsoft het binnen Windows vooral te doen is om eigen diensten als Office, Xbox Live en OneDrive te pushen. Het wil namelijk zien dat gebruikers niet eenmalig voor een besturingssysteem betalen, maar dat het netjes blijvende abonnees worden.

Dat hoeft, afhankelijk van hoe je er naar kijkt, geen probleem te zijn. Maar als de Windows Store verandert in een walled garden en Windows afhankelijker wordt van online diensten, dan is het opeens niet meer zo aantrekkelijk om naar het OS over te stappen.
http://computerworld.nl/software/87596- ... d/pagina-5

Het is Microsoft er vooral om te doen jaarlijks inkomsten te genereren met Windows 10.

Overstappen is echter niet nodig omdat Win7 en 8 nog jaren volledig ondersteund blijven:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle
Tjemig wat wordt er afgegeven op windows. Welbeschouwd doet Apple/Mac/Iphone/iPad al jaren niets anders. En op de een of andere manier wordt dit wel door de consument probleemloos geaccepteerd. Sterker, staan ze er voor in de rij.
En zo zijn er inmiddels meerdere diensten anders dan windows of Apple die middels een abonnement inkomsten willen genereren.

Als je wilt updaten naar 10 doe het, wil je het niet, doe het dan niet. Dunkt me dat dit niet valt of staat met het al dan niet gratis en aanwezig zijnde spelletje Patience. Het gaat hier om een Operating System.
ik ben het met jou eens! mensen klagen over microsoft. maar zetten dan wel google crome op hun computer. scheelt dat google niets met jou informatie doet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door ruud_a »

aarie25 schreef:
ik ben het met jou eens! mensen klagen over microsoft. maar zetten dan wel google crome op hun computer. scheelt dat google niets met jou informatie doet.
Hoeveel keus heb je precies om niets met google, apple of microsoft te maken te krijgen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Grappig dat mijn bijdrage wordt geduid als "afgeven op Windows". Ik constateer slechts de feiten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door renewouters »

ruud_a schreef:
aarie25 schreef:
ik ben het met jou eens! mensen klagen over microsoft. maar zetten dan wel google crome op hun computer. scheelt dat google niets met jou informatie doet.
Hoeveel keus heb je precies om niets met google, apple of microsoft te maken te krijgen?
Linux en OSS.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn nogal wat problemen met camera's die niet meer herkend worden en fotobewerkingsprogrammas en plug-ins die niet meer werken. Ben dus blij dat ik niet met de massa mee gelijk de upgrade heb gedraaid. Mijn Windows 7 draait voorlopig als een zonnetje.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alternatieven
http://www.pcbsd.org/
http://www.freebsd.org/ ~ handboek

En om ook een duid in het Windows-bash zakje te doen:
http://computerworld.nl/software/87596- ... d/pagina-5

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

renewouters schreef:
ruud_a schreef:
aarie25 schreef:
ik ben het met jou eens! mensen klagen over microsoft. maar zetten dan wel google crome op hun computer. scheelt dat google niets met jou informatie doet.
Hoeveel keus heb je precies om niets met google, apple of microsoft te maken te krijgen?
Linux en OSS.
+1

Mint, Ubuntu, PCLinuxOS - allemaal besturingssystemen die goed ondersteund worden, makkelijk te installeren zijn en waar met een paar klikken met de muis nieuwe software op te installeren is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

En hoe reëel zijn die opties voor de normale gebruiker?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door newmikey »

Moneyman schreef:En hoe reëel zijn die opties voor de normale gebruiker?
Even zonder gekheid: zeer reëel. Eenmaal de installatie achter de rug, is men zó gewend. Mijn 78-jarige moeder gebruikte het (tot ze overleed zo'n 3 jaar geleden), mijn vrouw (volledig a-technisch en "computer-dommerik") gebruikt het al zo'n jaar of 10 en mijn beide kids (nu 19 en 20) hebben er vanaf zo'n 6 jaar oud mee gewerkt/gespeeld. Zoonlief is inmiddels wel computernerd geworden maar dochterlief weet nul-komma-nada van computers en runt er haar business op.

Het is ècht niet zo ingewikkeld hoor, zeker niet moeilijker dan Windows of OSX, alleen anders. Maar met websurfen, tekstverwerken, fotos bewerken, twitteren, boekhouden etc. is er vrijwel géén verschil met Windows (behalve dan qua prijs en veiligheid). Op véél punten is het zelfs stukken simpeler dan Windows!

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door 89PB »

Dus als ik het goed begrijp moet je die OS op een CD branden http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden. Maar alvorens dat te doen heb je dan geen OS nodig (windows) om die notoire meervoud van OS-en te kunnen branden :wink:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door ruud_a »

Moneyman schreef:En hoe reëel zijn die opties voor de normale gebruiker?
Ik weet niet of ik onder de normale gebruikers val.....waarschijnlijk niet.

Maar ik heb een keer geprobeerd om Ubuntu naast windows te installeren.
Dat zou kunnen staat ergens op de website.
Het eerste wat Ubuntu met opstarten deed was allerlei instellingen van de computer aanpassen en windows was niet meer aan de praat te krijgen.

Dus nee, deze normale? gebruiker kan het niet zo maar.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud_A,

Als normale gebruiker ben je er toch gewoon in geslaagd Ubuntu te installeren?
Dat is wat Newmikey stelde.

Multi-boot maken is echt wat moeilijker. Doe je het andersom (eerst Ubuntu, dan Windows) dan komt de normale gebruiker er ook niet zomaar uit.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je moet dus starten met een "lege pc" en daar allereerst Ubuntu op installeren? Dus een gewone gebruiker moet een PC zonder OS kopen en daar zelf mee aan de slag? En om dat te kunnen, heb je daarnaast sowieso een pc met OS nodig om Ubuntu uberhaupt te kunnen downloaden?

Of kan je gewoon een Windows-pc kopen en daar Ubuntu in plaats van windows installeren?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso eerst op werkende PC benodigde installatie media downloaden

Belangrijke stap bij multiboot is om het 1e OS niet de hele schijf te laten gebruiken, zodat ruimte overblijft om 2e OS te installeren zonder 1e OS te overschrijven. Er zijn tooltjes om bestaande partitie te verkleinen, om ruimte te maken voor 2e OS

Overigens, menig Linux CD is "live versie" , daar kun je mee opstarten om linux te testen zonder installatie op schijf

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

tortle schreef:W10 is net zoals de SSD schijf snel opstarten en na een paar maanden zo snel als een slak en maar betalen voor de belangrijkste zaken :D Microsoft wil en zal het monopolie krijgen...
Je praat onzin.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Sowieso eerst op werkende PC benodigde installatie media downloaden

Belangrijke stap bij multiboot is om het 1e OS niet de hele schijf te laten gebruiken, zodat ruimte overblijft om 2e OS te installeren zonder 1e OS te overschrijven. Er zijn tooltjes om bestaande partitie te verkleinen, om ruimte te maken voor 2e OS

Overigens, menig Linux CD is "live versie" , daar kun je mee opstarten om linux te testen zonder installatie op schijf
Helder. Niet dat ik plannen heb hoor, maar was gewoon even nieuwsgierig ;-)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Sowieso eerst op werkende PC benodigde installatie media downloaden

Belangrijke stap bij multiboot is om het 1e OS niet de hele schijf te laten gebruiken, zodat ruimte overblijft om 2e OS te installeren zonder 1e OS te overschrijven. Er zijn tooltjes om bestaande partitie te verkleinen, om ruimte te maken voor 2e OS
Ja maar dit is dus al 10 stappen te moeilijk voor jan met de pet. Linux wordt pas wat als het meegeinstalleerd wordt met nieuw verkochte pc's. En dat gaat niet gebeuren want daarvoor heeft het te weinig geld.
Overigens, menig Linux CD is "live versie" , daar kun je mee opstarten om linux te testen zonder installatie op schijf
Leuk om een keer te kijken maar zo traag als boter en niet echt representatief als je wilt weten of je programma's, je games en al je apparaten nog werken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
Shine schreef:Dunkt me dat dit niet valt of staat met het al dan niet gratis en aanwezig zijnde spelletje Patience. Het gaat hier om een Operating System.
Het gaat niet om patience, om een OS, maar om een verdien model.
Het spelletje patience licht daarbij een tipje van de sluier op: betaalde apps en reclame.
Ja en wat is daar mis mee? Android / IOS en OSX doen dat al jaren zo.

Waarom wil je niet betalen voor software op windows?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou zeggen: liever een gratis (en al uitermate volledig) programma waarbij ik (iets) moet betalen voor eventuele extra's, dan een betaald programma met een hoop crap die ik toch niet gebruik.

Gesloten