LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Spotter schreef: Ik snap je punt maar het is appels met peren vergelijken. Ieder jaar in december komen er massaal reclame campagnes om de consument te verleiden om over te stappen.

Let op: je kan overstappen. Een hypotheek is geen zorgverzekering en geen GSM-abo die even wordt omgezet. Een hypotheek neem je voor vele jaren af en bindt de consument voor vele jaren. Ontbinden is vaak onmogelijk vanwege de boete.
Je hebt gelijk dat consumenten voor de zorgverzekeringen jaarlijks worden geprikkeld om een andere keuze te maken. Maar dat speelt niet bij bijvoorbeeld de keuze voor een telecom-aanbieder of een energiebedrijf. Tóch steken mensen daar wel tijd in en laten zij zich daarbij wel door tussenpersonen helpen om te kijken of er een andere keuze kan worden gemaakt.

Juist bij een langlopende overeenkomst zoals een hypotheek is het verstandig om regelmatig tussentijds je situatie te bekijken en tegen het licht te (laten) houden. Want regelmatig veranderen bijvoorbeeld ook de wettelijke en fiscale regels en in iemands leven kunnen ook veel dingen veranderen. En wellicht dat je ook extra geld hebt gebruikt of wilt gebruiken om in de hypotheek te steken, dan is het ook handig dat je goed over de gevolgen nadenkt. En om daar, als je er niet zelf uit komt of er de kennis niet voor hebt, iemand voor te vragen.

Maar dat zijn wel zaken waarbij je, als het wat dieper gaat, er wel voor zult moeten betalen. En daar zijn de meeste mensen allergisch voor. Die zijn gewend dat de adviezen "gratis" zijn, wat feitelijk betekent dat de tussenpersoon een stukje marge krijgt. Of dat nu bij je gsm abonnement is of de energie. Maar bij hypotheken is dat nu nét allemaal afgeschaft, juist om ervoor te zorgen dat je een 'objectief' en niet-sturend advies krijgt. De geldverstrekker kan je dan wel de gegevens aanleveren, maar je komt al gauw in het schemergebied tussen informeren en adviseren. Waarbij nogal strenge eisen gelden voor hoe adviezen mogen worden betaald.
Spotter schreef: De geldverstrekker en mogelijk ook de tussenpersoon lijkt niet zoveel belang te hebben met consumenten die overstappen of aanpassingen willen.

Veel staat met het traject voorafgaand aan het afsluiten van de hypotheek. En zeker in het verleden deden tussenpersonen gedreven door commissie niet altijd hun werk even eerlijk.
In het verleden waren er zeker dubieuze adviseurs. Maar als je eerlijk bent, ook veel consumenten wilden vooral goedkoop en snel veel geld lenen. En wat er verder aan consequenties aan zaten was niet relevant.

De 'goede' adviseurs, die wel een goed, helder en eerlijk advies gaven, werden zo vaak ondergesneeuwd door de provisiejagers. Want waarom zou je als consument naar een goede adviseur gaan als die adviseur duurder was en als je er misschien ook per maand duurder uit was en ook nog minder kon lenen? Dat de bekende spreuk goedkoop is duurkoop daar vaak ook gold, daar komt men nu pas achter. Gelukkig dat die cowboys er nu niet meer zo zijn.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

kweenie schreef:
Spotter schreef:
Juist bij een langlopende overeenkomst zoals een hypotheek is het verstandig om regelmatig tussentijds je situatie te bekijken en tegen het licht te (laten) houden. Want regelmatig veranderen bijvoorbeeld ook de wettelijke en fiscale regels en in iemands leven kunnen ook veel dingen veranderen. En wellicht dat je ook extra geld hebt gebruikt of wilt gebruiken om in de hypotheek te steken, dan is het ook handig dat je goed over de gevolgen nadenkt. En om daar, als je er niet zelf uit komt of er de kennis niet voor hebt, iemand voor te vragen.
Helemaal mee eens! De mentaliteit van de hypotheek consument verander je niet zomaar. Het is de taak van de banken en tussenpersonen om te laten zien dat een betaalde dienst waarde heeft.

Denk dan aan een online dienst als waar ik eerder naar verwees maar niet steeds wil noemen anders lijkt het reclame. Consumenten willen best betalen voor eerlijk, neutraal advies als men hiermee geld kan verdienen.
Uiteindelijk hoop ik dat er een win-win situatie komt. Banken die klanten stimuleren door meerdere producten bij hen af te nemen (betaal rekening + hypotheek + verzekering). Het totaal is goedkoper dan losse componenten welke worden afgenomen bij aparte banken/verzekeraars. En de geldverstrekker informeert over mogelijkheden om hypotheek rente te verlagen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Spotter schreef:
jonis schreef:
Daarbij is de hulp van Frits niet mooi maar niet zo fris.....voor het veranderen van opslag hoef je nl je van verstrekker te veranderen.

Jonis: waar staat dat Frits beweerd dat veranderen van opslag inhoudt dat je van verstrekker moet veranderen? Onzin.

Ikbenfrits helpt consumenten met zaken als:
-attenderen op en berekenen van de risico-opslag
-rentemiddeling
-overzetten van de hypotheek naar andere verstrekker.

Ik zeg nergens dat Frits beweert dat je van verstrekker moet veranderen....maar ik zie gewoon ook niet dat ze zeggen dat je dit ook allemaal zelf met je eigen verstrekker gewoon kunt regelen:
Elke schoorsteen moet roken, ook die van ons.

•De rekentool is gratis, Hierin krijg je snel inzicht wat oversluiten van je hypotheek voor jou oplevert en wat de kosten zijn. Hierdoor kan je een weloverwogen beslissing nemen.
•Als uit de tool blijkt dat je kunt besparen dan helpen je voor €50 graag verder met een uitgebreid overzicht en beantwoorden we telefonisch je vragen. Dit geld is genoeg om de kosten van onze adviseurs te dekken, maar we houden daar weinig aan over. Dit doen we bewust, omdat we pas geld willen verdienen als het zeker is dat jij kan besparen.
•In het geval je besluit om je hypotheek over te sluiten, dan doen we graag het advies en bemiddeling bij de bank voor jou. Wij rekenen hier €1.500 voor. Dit is ongeveer de helft van wat je zou betalen bij de meeste adviseurs. We zijn zo goedkoop omdat we veel geïnvesteerd hebben in automatisering. Dit is goed voor de kwaliteit van het advies, maar ook goed voor de kosten.
attenderen op en berekenen van de risico-opslag

:lol: had je daar nu echt Frits voor nodig.....de grote 3 presenteren hun tarieven op de site en je krijgt je advies, wie moet je dan nog attenderen?

Daarbij:
•Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

jonis schreef:
Spotter schreef:
jonis schreef:

:lol: had je daar nu echt Frits voor nodig.....de grote 3 presenteren hun tarieven op de site en je krijgt je advies, wie moet je dan nog attenderen?
Diepe zucht. Ja ik had Frits nodig om mij te realiseren dat ik een risico-opslag betaalde die niet meer nodig was vanwege de aflossing die ik had betaald.

De verstrekker heeft mij nooit gecontacteerd. Weet je wanneer ze dat doen? Een week op 7 voordat de rentevast periode afloopt!

Vervolgens heb ik mijn bank gebeld over de procedure, wat het percentage opslag eigenlijk was (verschilt per jaar zoals te zien in de voorwaarden), bij welke restschuld de risico-opslag vervalt. Dat staat namelijk niet op de website.
Daarna kon ik bepalen of ik een taxateur kon inschakelen om de waarde van mijn woning te bepalen.
Om zover te komen was ik diverse telefoongesprekken met adviseurs verder.
En als klap op de vuurpijl wilde de verstrekker dat ik ook nog persoonlijk langskwam op kantoor.

En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de personen welke beweren dat alles te vinden is op de websites van banken, welke rekenmethode banken gebruiken.
Als het allemaal zo helder is waarom heeft nog niemand het goede antwoord gegeven? Een aantal van jullie weten het toch zo goed?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Spotter schreef: Vervolgens heb ik mijn bank gebeld over de procedure, wat het percentage opslag eigenlijk was (verschilt per jaar zoals te zien in de voorwaarden), bij welke restschuld de risico-opslag vervalt. Dat staat namelijk niet op de website.
Daarna kon ik bepalen of ik een taxateur kon inschakelen om de waarde van mijn woning te bepalen.
Om zover te komen was ik diverse telefoongesprekken met adviseurs verder.
En als klap op de vuurpijl wilde de verstrekker dat ik ook nog persoonlijk langskwam op kantoor.

En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de personen welke beweren dat alles te vinden is op de websites van banken, welke rekenmethode banken gebruiken.
Als het allemaal zo helder is waarom heeft nog niemand het goede antwoord gegeven? Een aantal van jullie weten het toch zo goed?
Ja stel je eens voor dat je moet langskomen...... :lol: en dat jij bij een verstrekker zit die alleen een taxatie accepteert is jouw probleem, volgens mij accepteert ING bijv gewoon de WOZ

BTW % verschilt per jaar......met een opslag "vast" zullen de verstrekkers zich zeker niet meer mee in de vingers gaan snijden. :roll:

Nogmaals: maak jij je maar druk om bijv welke van de 12 risiko categoriën je zit bij bijv ING, maar met NHG sla je er al 9 over om te beginnen.....en bij de Rabo heb je dan geen opslag en bij ABN ook niet....die NHG kun je ook nog later afsluiten; al was het maar vanwege het voordeel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Spotter schreef:
En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de personen welke beweren dat alles te vinden is op de websites van banken, welke rekenmethode banken gebruiken.
Als het allemaal zo helder is waarom heeft nog niemand het goede antwoord gegeven? Een aantal van jullie weten het toch zo goed?
Zoals je zelf al aangaf, de voorwaarden veranderen regelmatig. Bovendien hangen de voorwaarden af van de gekozen hypotheekvariant. Wij kunnen jou dus niet zeggen hoe een en ander bij jou zit.

Daar komt bij dat banken ook de vrijheid hebben om, in jouw voordeel, van die voorwaarden af te wijken. Ik kan dus wel zeggen dat het gaat om de verhouding tussen de actuele hoogte van de lening en de getaxeerde woningwaarde, als dat jouw voorwaarden zijn, maar voor het zelfde geld willen ze je bankspaarsaldo ook meenemen of nemen ze genoegen met een WOZ beschikking.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

kweenie schreef:
Spotter schreef:
En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de personen welke beweren dat alles te vinden is op de websites van banken, welke rekenmethode banken gebruiken.
Als het allemaal zo helder is waarom heeft nog niemand het goede antwoord gegeven? Een aantal van jullie weten het toch zo goed?
Zoals je zelf al aangaf, de voorwaarden veranderen regelmatig. Bovendien hangen de voorwaarden af van de gekozen hypotheekvariant. Wij kunnen jou dus niet zeggen hoe een en ander bij jou zit.

Daar komt bij dat banken ook de vrijheid hebben om, in jouw voordeel, van die voorwaarden af te wijken. Ik kan dus wel zeggen dat het gaat om de verhouding tussen de actuele hoogte van de lening en de getaxeerde woningwaarde, als dat jouw voorwaarden zijn, maar voor het zelfde geld willen ze je bankspaarsaldo ook meenemen of nemen ze genoegen met een WOZ beschikking.
De indruk wordt gewekt door een aantal reageerders dat de berekening van bepaling tariefgroep eenvoudig is en kan worden ingezien op de website van banken.
Voor de ABN AMRO geldt dat in ieder geval niet. En blijkbaar kan niemand hier de berekening geven.

Tijd om het zelf dan maar te doen.


Loan to value = resterende hypotheekschuld (geleend bedrag - aflossing ) minus saldo op banksparen (mits banksparen bij ABN wordt gedaan) / (WOZ waarde of geverifieerde taxatiewaarde * 0,85)

Als dit in een lagere tariefklasse valt bij de tariefklasse bij afsluiten vervalt de risico-opslag

De WOZ waarde is meestal lagen dan de marktwaarde. Dus altijd even kijken of een taxatie moet worden gedaan.

Het saldo van de spaarpolis wordt door ABN AMRO niet meegeteld in de verlaging van de restschuld!
Overigens gaat dit waarschijnlijk wel veranderen!

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:Ja stel je eens voor dat je moet langskomen...... :lol: en dat jij bij een verstrekker zit die alleen een taxatie accepteert is jouw probleem, volgens mij accepteert ING bijv gewoon de WOZ
Ik weet uit ervaring dat de ING niet de WOZ accepteert. Logisch ook wel, gezien de grote afwijkingen ten opzichte van de werkelijke waarde die daarin voorkomen.
Spotter schreef:En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de personen welke beweren dat alles te vinden is op de websites van banken, welke rekenmethode banken gebruiken.
Als het allemaal zo helder is waarom heeft nog niemand het goede antwoord gegeven? Een aantal van jullie weten het toch zo goed?
Stomweg: waarom zou ik jouw huiswerk overdoen? Alleen omdat jij dat hier roept? Ik verdiep me in mijn eigen financiële zaken en weet daarom exact hoe het bij mijn hypotheek(verstrekker) geregeld is. Maar dat maakt niet dat ik me genoodzaakt voel om dat voor allerlei andere banken ook te gaan doen...

Los daarvan vraag je het onmogelijke. De materie is dermate complex dat banken dit niet in één alinea op hun website hebben staan. De rekenvoorwaarden en -methode verschilt per type hypotheek en situatie, en wijzigt ook nog eens over de jaren heen.

Niet voor niets roep ik al heel vaak in dit topic dat iedereen zich grondig moet verdiepen of moet laten adviseren in dergelijke onderwerpen.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste spotter,

Ik weet niet wie je die berekening heeft gegeven of waar je hem vandaan hebt maar hij is noet correct.

Probeer met jou berekening maar eens de bijbehorende rente te vinden.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
jonis schreef:Ja stel je eens voor dat je moet langskomen...... :lol: en dat jij bij een verstrekker zit die alleen een taxatie accepteert is jouw probleem, volgens mij accepteert ING bijv gewoon de WOZ
Ik weet uit ervaring dat de ING niet de WOZ accepteert. Logisch ook wel, gezien de grote afwijkingen ten opzichte van de werkelijke waarde die daarin voorkomen.

.
In elk geval niet bij aankoop maar voor bestaande hypotheken:
3. Rentewijziging aanvragen
Zorgt uw nieuwe schuld-marktwaardeverhouding voor een gewijzigde renteopslag of -korting? Dan geeft u dit aan ons door met het formulier Waarde van uw woning doorgeven. Stuurt u hierbij ook een recente WOZ-waarde of taxatierapport mee. U ontvangt zo snel mogelijk bericht of uw hypotheekrente verlaagd wordt.
2c Stuurt u hiervoor een kopie mee
van uw (maak een keuze):

-WOZ-beschikking (niet ouder dan 1 jaar)
-Taxatierapport (niet ouder dan 6 maanden)
Voor een wijziging van de opslag van 0,1 of 0,05% van een categorie lijkt het me sterk dat ze je daarvoor naar een taxatie verwijzen voor elke van de 12 categorieën bijv als je 1 jaar vast hebt. :roll:

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Lisare schreef:Beste spotter,

Ik weet niet wie je die berekening heeft gegeven of waar je hem vandaan hebt maar hij is noet correct.

Probeer met jou berekening maar eens de bijbehorende rente te vinden.
Beste Lisare,
Leg eens uit wat er verkeerd is aan de berekening.

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

jonis schreef:
Spotter schreef:
Ja stel je eens voor dat je moet langskomen...... :lol: en dat jij bij een verstrekker zit die alleen een taxatie accepteert is jouw probleem, volgens mij accepteert ING bijv gewoon de WOZ
Mijn bank accepteert ook de WOZ-waarde. Echter je weet vast en zeker ook dat de marktwaarde van de meeste woningen een stuk hoger ligt dan de WOZ van een flinke poos geleden.

Hogere waarde = minder risico voor de bank = hogere kans dat opslag kan vervallen

Dus het kan de moeite lonen om een taxatie te laten uitvoeren om zodoende direct de risico-opslag te kunnen laten vervallen.

Om te beoordelen of taxatie de moeite van de investering waard is moet je als consument wel weten hoe de bank rekent.

En dat staat vrijwel nergens open op internet.

En zo kom ik weer terug op post 1 van deze thread!

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Spotter schreef:
jonis schreef:
Spotter schreef:
Ja stel je eens voor dat je moet langskomen...... :lol: en dat jij bij een verstrekker zit die alleen een taxatie accepteert is jouw probleem, volgens mij accepteert ING bijv gewoon de WOZ
Mijn bank accepteert ook de WOZ-waarde. Echter je weet vast en zeker ook dat de marktwaarde van de meeste woningen een stuk hoger ligt dan de WOZ van een flinke poos geleden.

Hogere waarde = minder risico voor de bank = hogere kans dat opslag kan vervallen

Dus het kan de moeite lonen om een taxatie te laten uitvoeren om zodoende direct de risico-opslag te kunnen laten vervallen.

Om te beoordelen of taxatie de moeite van de investering waard is moet je als consument wel weten hoe de bank rekent.

En dat staat vrijwel nergens open op internet.

En zo kom ik weer terug op post 1 van deze thread!

Ja leuk en aardig allemaal........en dat zeg je wel allemaal zo makkelijk; maar ik heb het even voor je nagezocht:

Mijn laatste WOZ (van de gemeentelijke aanslagen van dit jaar) die ligt daadwerkelijk 12% hoger dan de WOZ van 1999 die ik in mijn aankoopdossier kan terugvinden.....in mijn regio wordt de soep niet zo heet gegeten.....dan hoef ik ook niet te gaan taxeren.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spotter schreef:[Echter je weet vast en zeker ook dat de marktwaarde van de meeste woningen een stuk hoger ligt dan de WOZ van een flinke poos geleden.
Je weet dat de woz-waarde jaarlijks wordt herzien?

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

jonis schreef:
Ja leuk en aardig allemaal........en dat zeg je wel allemaal zo makkelijk; maar ik heb het even voor je nagezocht:

Mijn laatste WOZ (van de gemeentelijke aanslagen van dit jaar) die ligt daadwerkelijk 12% hoger dan de WOZ van 1999 die ik in mijn aankoopdossier kan terugvinden.....in mijn regio wordt de soep niet zo heet gegeten.....dan hoef ik ook niet te gaan taxeren.
Prima. Ik schrijf ook niet dat je perse een taxatie moet laten uitvoeren.
Ik schrijf dat je als consument dient te weten wat de rekenmethode van je bank is waarmee wordt bepaald hoe je in aanmerking komt voor een andere, lagere tariefklasse.

Neemt de bank saldo op spaarpolis en banksparen mee? Dan is een taxatie wellicht niet nodig en volstaat een lagere WOZ-waarde.

Transparantie is de sleutel!

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

Een aantal mensen reageren in deze thread met :
"De bank kan helemaal niet weten wat het onderpand waard is"

Dat is niet correct. De persoon van de bank waar ik gisteren mee sprak gaf aan dat men de WOZ-waarde van de woningen waar een hypotheek op rust kent.

Dus de bank kent:
hypotheek schuld bij afsluiten, aflossingen, saldo spaarpolis indien bij zelfde verstrekker de rekening loopt, idem voor banksparen, de tariefklasse bij afsluiten, de WOZ-waarde, de contactgegevens van de klant, de tariefklasse bij vervallen van risico-opslag.

Het is voor banken een kleine moeite om uit te zoeken of een klant teveel betaald voor de hypotheek vanwege de risico-opslag. Bij twijfel kan eventueel nog een taxatie worden uitgevoerd.

Nogmaals: deze discussie is eind 2016 heel anders. Ik ga ervan uit dat banken veel klantvriendelijker met deze opslag omgaan.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Spotter schreef:
jonis schreef:
Ja leuk en aardig allemaal........en dat zeg je wel allemaal zo makkelijk; maar ik heb het even voor je nagezocht:

Mijn laatste WOZ (van de gemeentelijke aanslagen van dit jaar) die ligt daadwerkelijk 12% hoger dan de WOZ van 1999 die ik in mijn aankoopdossier kan terugvinden.....in mijn regio wordt de soep niet zo heet gegeten.....dan hoef ik ook niet te gaan taxeren.
Prima. Ik schrijf ook niet dat je perse een taxatie moet laten uitvoeren.
Ik schrijf dat je als consument dient te weten wat de rekenmethode van je bank is waarmee wordt bepaald hoe je in aanmerking komt voor een andere, lagere tariefklasse.

Neemt de bank saldo op spaarpolis en banksparen mee? Dan is een taxatie wellicht niet nodig en volstaat een lagere WOZ-waarde.

Transparantie is de sleutel!
Ik reageer op jouw:
Echter je weet vast en zeker ook dat de marktwaarde van de meeste woningen een stuk hoger ligt dan de WOZ van een flinke poos geleden.
Ik geef aan dat mijn WOZ in 16 jaar nauwelijks 12% hoger ligt.....en dan heeft het dus ook geen zin om te taxeren als er niets verbouwd oid is. Jij bent gewoon stellig in je beweringen, maar het jouw eigen waarheid/plaatje. Genoeg scenario's die anders uitzien net als de vraag:

En dan nog laat je de vraag onbeantwoord:

Wie zit halverwege de looptijd van een bankspaarhypotheek nog op een nog lagere rente te wachten of met een gevulde spaarpolis bijv een 2,9 ipv 3,8% bij bijv. 15 jaar vast? Wel of geen opslag :roll:

Spotter
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:34

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Spotter »

jonis schreef: Wie zit halverwege de looptijd van een bankspaarhypotheek nog op een nog lagere rente te wachten of met een gevulde spaarpolis bijv een 2,9 ipv 3,8% bij bijv. 15 jaar vast? Wel of geen opslag :roll:
Jij ziet overal uitzonderingen. Het zal allemaal wel. Ik zeg niet dat voor 100% van de hypotheken een financieel voordeel is te halen door de risico-opslag te verlagen.

Wat ik wel zeg is vaak genoeg herhaald in deze thread. De campagne van SNS, het bestaan van Frits, de kamervragen, de VEH en zelfs mijn bank tonen aan dat er meer transparantie moet komen.
En neem van mij aan dat deze er gaat komen. Begin december meer daarover op tv.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Spotter schreef:
jonis schreef: Wie zit halverwege de looptijd van een bankspaarhypotheek nog op een nog lagere rente te wachten of met een gevulde spaarpolis bijv een 2,9 ipv 3,8% bij bijv. 15 jaar vast? Wel of geen opslag :roll:
Jij ziet overal uitzonderingen. Het zal allemaal wel. Ik zeg niet dat voor 100% van de hypotheken een financieel voordeel is te halen door de risico-opslag te verlagen.

Wat ik wel zeg is vaak genoeg herhaald in deze thread. De campagne van SNS, het bestaan van Frits, de kamervragen, de VEH en zelfs mijn bank tonen aan dat er meer transparantie moet komen.
En neem van mij aan dat deze er gaat komen. Begin december meer daarover op tv.
Hoezo ik en overal en een uitzondering? .... Dit is gewoon wat jij aangeeft....
hypotheek schuld bij afsluiten, aflossingen, saldo spaarpolis indien bij zelfde verstrekker de rekening loopt, idem voor banksparen, de tariefklasse bij afsluiten, de WOZ-waarde, de contactgegevens van de klant, de tariefklasse bij vervallen van risico-opslag.

Het is voor banken een kleine moeite om uit te zoeken of een klant teveel betaald voor de hypotheek vanwege de risico-opslag
Wat verandert dan nog halverwege looptijd bij wel/ of geen opslag? Bruto/netto?

Ik bedoel: als je dan toch je tijd nuttig wilt besteden; los dan het woekerpolisprobleem even op.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Protest tegen onnodig teveel betalen vanwege risico-opslag

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste Spotter, je rekent nog steeds met een executiewaarde. Een begrip dat al een paar jaar niet meer bestaat in de hypotheekwereld. Er is tegenwoordig alleen nog sprake van de marktwaarde. Ook ABN heeft het in zijn tarieven alleen nog maar over marktwaarde. Met de bepaling van de executiewaarde kun je daarom ook niet zien in welke kolom je valt.

Gesloten