LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
karinuitv
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2010 21:30

Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door karinuitv »

Beste Radar.

Vandaag een vage brief ontvangen van het Centraal Bureau voor de statistiek.CBS
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet.Vertrouw het niet zo.
Wij hebben een eigen bedrijf, maar nog nooit een brief ontvangen.
Ons bedrijf bestaat sinds 1994.

Tekst brief:
Contactpersoon CBS Contact Center
Doorkiesnummer 045-5706400
Correspondentienummer
ons kenmerk DVZ-2016-S-H0093

Onderwerp Productiestatistiek Industrie Jaar 2015
Heerlen 1 maart 2016
Geacht heer/mevrouw

Het Centraal Bureau voor de Statistiek is verantwoordelijk voor het samenstellen en publiceren van cijfers over productie,personeelsinzet en financiën van het bedrijfsleven.Een goed beeld van de ontwikkelingen van de verschillende bedrijfstakken en de bijdrage aan de Nederlandse economie zijn van groot belang voor bedrijfsleven,overheid en wetenschap.

Daarom vragen wij u de vragenlijst Productiestatistiek Industrie 2015 in te vullen.Ook voor uw bedrijf of instelling leveren deze CBS-publicaties waardevolle informatie op.Ze geven een algemeen beeld van uw bedrijfstak,u kunt zien hoe u presteert ten opzicht van de rest van de markt en u kunt uw marktaandeel vaststellen.
Meer informatie is te vinden op www.cbsvooruwbedrijf.nl/ps bij de onderzoeksresultaten.

Wat vragen wij van u? : Vul de vragenlijst vóór 1 mei 2016 in.De overheid vindt de gegevens zo belangrijk, dat invullen verplicht is.Wees op tijd, dan voorkomt u een boete.

Zo vult u de vragenlijst in: U kunt de gegevens online via een beveiligde internetverbinding invullen en naar ons opsturen.
Ga naar https://psonline.cbs.nl
Vul in: gebruikersnummer .........
toegangscode ......

Stuur niet uw jaarafrekening op, deze kunnen wij helaas niet verwerken.

Heeft u vragen? Ga dan naar www.cbsvooruwbedrijf.nl/ps voor meer informatie daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en kunt u een aantal zaken online regelen.
Op www.cbsvooruwbedrijf.nl/onderzoeksresultaten staan de resultaten van andere onderzoeken en een interactieve branchemonitor.

Wij danken u alvast hartelijk voor uw tijd en medewerking.

Hoogachtend, Hoofddireteur Dataverzameling
CBS Heerlen

Mw.dr.A.Boeijen
---------------------------------------------------------
Op de envelop en de brief staan een logo van CBS.
Op de envelop staat: Centraal Bureau voor de Statistiek
Statistics Netherlands
Postbus 4481
6401 CZ Heerlen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben dus eigenlijk niet van plan om deze vragenlijst in te vullen, want de belastingdienst weet alles van ons.
Eigenlijk vind ik dit maar een dreigbrief.
Want om te dreigen met een boete is dus belachelijk.
Wat moet je nu met zo'n brief.Ik neem aan dat er nog veel meer mensen zo'n brief hebben gehad.
Ik hoor het graag.
Dus Radar...wat moet je hier nu mee?

MvG Karin

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat dreigen met een boete is niet belachelijk, dat ik een kwestie van jou goed informeren. Want die boete krijg je gewoon als je niet meewerkt aan deze onderzoeken. Of je het leuk vindt of niet, dit is één van de vele lasten waar je als ondernemer mee te dealen hebt.

Kortom, gewoon invullen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsja, meedoen aan de steekproef is inderdaad verplicht op grond van Artikel 33, derde en vierde lid, CBS-wet. Of artikel 38b van deze wet, indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten.

Ik vind het trouwens wel erg goed dat je er even over aarzelt en je bedenkt of dit wel echt is, zouden meer mensen moeten doen!

stofzuigertje

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je weet hoe betrouwbaar Post NL of Sandd is.... gewoon niet invullen en zeggen nooit iets te hebben ontvangen.

Kost tijd en dus geld en ik werk er ook niet aan mee, sinds 2014 niets gehoord dus nog geen boete of herinnering.
Omdat je niet weet of je bent uitgekozen is het dus mogelijk dat je de niet ontvangen of verkeerd bezorgde nooit gehad hebt dus gewoon even wachten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Als je weet hoe betrouwbaar Post NL of Sandd is.... gewoon niet invullen en zeggen nooit iets te hebben ontvangen.

Kost tijd en dus geld en ik werk er ook niet aan mee, sinds 2014 niets gehoord dus nog geen boete of herinnering.
Omdat je niet weet of je bent uitgekozen is het dus mogelijk dat je de niet ontvangen of verkeerd bezorgde nooit gehad hebt dus gewoon even wachten.
Wat is er mis mee om aan wettelijke bepalingen mee te werken? Bij het minst geringste wordt op dit forum met wetteksten gestrooid maar als het een keer niet uitkomt moet het vooral ontweken worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door Brahms »

GJvdZ schreef:........Wat is er mis mee om aan wettelijke bepalingen mee te werken? Bij het minst geringste wordt op dit forum met wetteksten gestrooid maar als het een keer niet uitkomt moet het vooral ontweken worden.....
Juist ! Als het zo uitkomt en in het voordeel is moeten alle wet teksten, garanties en voorwaarden strikt worden nageleefd, is het even wat werk dan worden er manieren bedacht tegen de wet in om er onderuit te komen.
CBS, kom maar op met die boete !

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door thecure »

newmikey schreef:Tsja, meedoen aan de steekproef is inderdaad verplicht op grond van Artikel 33, derde en vierde lid, CBS-wet. Of artikel 38b van deze wet, indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten.

Ik vind het trouwens wel erg goed dat je er even over aarzelt en je bedenkt of dit wel echt is, zouden meer mensen moeten doen!

Is er serieus een wet die zorgt dat dit soort onderzoeken verplicht zijn? :shock:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door Brahms »

Jazeker, per wet geregeld: http://www.cbsvooruwbedrijf.nl/index.aspx?Chapterid=300
En niet aan de wet voldoen als privépersoon en/of bedrijf raad ik altijd af..........

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door Moneyman »

En zo gek is dat niet. Er is anders geen hond die reageert, terwijl dergelijke cijfers wel relevant zijn om te hebben.

BertWolf
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2016 17:11

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door BertWolf »

thecure schreef:
newmikey schreef:Tsja, meedoen aan de steekproef is inderdaad verplicht op grond van Artikel 33, derde en vierde lid, CBS-wet. Of artikel 38b van deze wet, indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten.

Ik vind het trouwens wel erg goed dat je er even over aarzelt en je bedenkt of dit wel echt is, zouden meer mensen moeten doen!

Is er serieus een wet die zorgt dat dit soort onderzoeken verplicht zijn? :shock:
Helaas wel.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door thecure »

weer wat geleerd. bedankt heren

karinuitv
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 nov 2010 21:30

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door karinuitv »

Vorige week heb ik nog telefonisch contact gehad met iemand van het CBS.Ze begreep heel goed dat ik erover belde.Wij hebben nl.in 22 jaar tijd dat wij ons bedrijf hebben, nog nooit zo'n brief gehad.Ze vertelde dat niet iedereen zo'n brief kreeg.Ze pikken er gewoon wat mensen uit.En het is dus gewoon toeval als je er niet bij zit.Het is overigens wel verplicht om het in te vullen.Al het je niet lukt om het voor de desbetreffende datum in te vullen, kun je nog uitstel aanvragen.Ze moest er trouwens wel om lachen dat ik het een beetje een dreigbrief vond, ivm de boete die ze je op kunnen leggen.Ik heb trouwens ook maar even doorgegeven dat ze hier wel eens wat meer aandacht aan kunnen geven.Wij hadden er nl.nog nooit iets over gehoord.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BertWolf schreef:
thecure schreef:
newmikey schreef:Tsja, meedoen aan de steekproef is inderdaad verplicht op grond van Artikel 33, derde en vierde lid, CBS-wet. Of artikel 38b van deze wet, indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten.

Ik vind het trouwens wel erg goed dat je er even over aarzelt en je bedenkt of dit wel echt is, zouden meer mensen moeten doen!

Is er serieus een wet die zorgt dat dit soort onderzoeken verplicht zijn? :shock:
Helaas wel.
Hoezo helaas? Zoals Moneyman ook al aangeeft komt hier belangrijke informatie uit. Als je wilt dat de overheid zinvol beleid opstelt is het handig om cijfers te hebben op basis waarvan je iets kunt doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door kweenie »

Nette reactie wel van het CBS. Mooi dat je zo ook van hen iets meer toelichting hebt gekregen. En misschien dat ze, als ze meer van zulke reacties krijgen, de inhoud van de brief wel iets gaan aanpassen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vage brief van CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind persoonlijk de brief, met de bijbehorende verwijzingen naar de website, voldoende duidelijk.

Gesloten