LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe katalisator ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
adelaar01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2016 12:12

Nieuwe katalisator ?

Ongelezen bericht door adelaar01 »

Bij mijn Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Invite van 2010 met 56.000 km. is de flens van de van de pijp van de katalysator afgebroken. Deze flens zit aan de flens van de demper. Zie foto’s.
Nu ben ik volgens mijn dealer en Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V. verplicht om een totaal nieuwe katalysator te kopen á €1000.-.
Ook na diverse mailtjes blijven zij bij dit standpunt. Er is zelf geen sprake van enige coulance.
Naar mijn mening is de reden van dit defect dat de pijp van de katalysator tot aan de flens veel te lang is. Deze gaat als een hefboom werken op de lasnaad van de flens. Als deze lasnaad niet extra sterk is zal deze inderdaad na verloop van tijd afbreken. Dat noem ik een fabricage- en/of constructiefout.
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1433.jpg
(64.21 KiB) 1730 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

adelaar01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2016 12:12

Re: Nieuwe katalisator ?

Ongelezen bericht door adelaar01 »

zie hier de tweede foto
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1432.jpg
(61.92 KiB) 1726 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nieuwe katalisator ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Is ie echt afgebroken ?
Op de tweede foto lijkt het erop dat de pijp er slechts uitgeschoten is.
Er weer inschuiven en effe vastlassen als klemmen niet meer gaat.
Laatst gewijzigd door Brahms op 23 aug 2016 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Nieuwe katalisator ?

Ongelezen bericht door peteroo »

Dit gaat niet om garantie, maar om redelijke verwachtingen die je als eigenaar van een behoorlijk nieuwe auto mag hebben (conformiteitsbeginsel). Het lijkt op een constructiefout.
Zoek eens op internet of er meer mensen zijn met deze ervaring. Auto's zijn serieproducten en vertonen zodoende vaak de zelfde mankementen. Autofabrikanten doen het in hun broek voor negatieve verhalen over hun producten.

stofzuigertje

Re: Nieuwe katalisator ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dealers zullen vaker nieuwe aanbieden tegen hoge kosten.

Een Universele garage die meer las ervaring heeft is dan goedkoper.
Gewoon andere garage vragen om te lassen, als mislukt kan het altijd nog een nieuwe onder.
Maar ik zie eigenlijk weinig roest, vermoedelijk wegens tekort KM en dus niet goed warm worden los gekomen door roest maar lassen
lijkt me bij zo weinig roest geen punt, eigenlijk geen lassen maar hard solderen met messing denk ik trouwens zelf aan.

Er zijn maar weinig dealers met las apparaten dus ga eens naar andere niet dealer voor dit klusje.
Ik reken op 1/4 tarief wat de dealer noemde of minder.

Gesloten