LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Subaru fabrieksfout puntlassen.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ciedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2010 22:12

Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Ciedric »

In september kocht ik particulier een prachtige Subaru nadat ik mijn oude Subaru ook particulier had verkocht.

Ik rijd met plezier in deze auto en zorg er goed voor. Zo hoorde ik eind januari mijn koppelingspedaal piepen en kraken. Op de scharnierpunten ben ik het gaan invetten maar dit gaf niet de oplossing.

Ik ben gaan zoeken op squeaky clutch pedal en kwam al snel horror verhalen tegen. Waarbij het hele dashboard eruit moet. Een tijdrovend en dus een dure klus.

Even in het kort gezegd. Zowel je koppelings- als rempedaal zit achter de tellerklok vast aan een bracket (steun) die op zijn beurt weer is vast gelast d.m.v. puntlassen aan het schutbord van de auto.

Deze dunne lasnaden zijn losgeraakt met woon-/werkkilometers. De auto is van augustus 2009 en had minder dan 70.000 km op de klok, dus dat is erg snel in mijn optiek van een merk dat reclame maakt omtrent zijn betrouwbaarheid.

Nu heeft mijn dealer dit netjes opgelost zonder het complete dashboard te verwijderen. Helaas geen garantie en jammer voor de klant dat ze daar in Japan de lassen niet goed zetten.
De dealer zou nog contact opnemen met Subaru Nederland maar daar hadden ze niets meer van gehoord.

Ruim vier weken terug heb ik ze zelf benaderd en vandaag pas kreeg ik dit antwoord terug:

Hierbij de reactie van onze technische afdeling:

Wij vinden het vervelend dat u geconfronteerd bent met reparatie kosten aan uw Subaru Impreza.
De door u geschetste problemen zijn geen klachten die wij seriematig terug zien in de in Europa gebruikte modellen.

Wij begrijpen dat u door het forum op meerder gevallen in Amerika attent bent gemaakt maar zie deze gevallen in de juiste proporties met de verkochte aantallen in Amerika.


Kortom zoek het uit.

Wat doe ik hier tegen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Normaal gesproken zou de verkoper het aanspreekpunt zijn voor garantie, maar aangezien je de auto particulier hebt gekocht kun je daar niets mee.

Als de fabrikant aangeeft dat dit in Europa geen veel voorkomend probleem is is het aan jou om aan te tonen dat dit wel zo is.

stofzuigertje

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geen Impreza maar Forester, maar als je mijn gedrag over de vele verkeersdrempels zag kunnen dit soort puntlassen zwaar belast worden en loskomen.

Ik moet het misbruik door huidige en/of vorige eigenaar en omdat er vaak meerdere eigenaren waren...
Bewijs maar eens dat er niemand misbruik van maakte door het verkeersdrempel springen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:Geen Impreza maar Forester, maar als je mijn gedrag over de vele verkeersdrempels zag kunnen dit soort puntlassen zwaar belast worden en loskomen.

Ik moet het misbruik door huidige en/of vorige eigenaar en omdat er vaak meerdere eigenaren waren...
Bewijs maar eens dat er niemand misbruik van maakte door het verkeersdrempel springen.
Verkeersdrempels zijn nu juist bedacht om er rustig en beheerst over heen te rijden. Wie zegt dat er met deze Impreza wilt gereden is. Wie zegt dat deze Impreza meerdere eigenaren heeft gehad ?

Je bericht gaat helemaal nergens over.........

Ciedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2010 22:12

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Ciedric »

Hiervoor reed ik Forester 2.5 XT.
De auto had dit bij de vorige eigenaar niet!
De eerste eigenaar was de eigenaar van de dealer zelf. De tweede is een prima kerel waar ik nog veel contact mee heb. De derde eigenaar ben ik.
Van de één op andere dag gebeurde dit. In de VS zijn hier veel gevallen bekend.

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2700583

De reactie van Subaru NL

Geachte heer Van den Hoven,

Een auto is een technisch product waar helaas defecten aan kunnen ontstaan.
Het percentage defecten bepaalt of iets verbeterd moet worden of niet.

Zoals u weet is de manier van gebruiken van een auto heel divers door de chauffeur,

De een rijdt alsof hij de Dakar rally aan het doen is en de ander rijdt extreem voorzichtig. Dit is de bandbreedte waarin een auto fabrikant zijn product moet plaatsen.
Om een betaalbaar product te leveren waarmee de hele bandbreedte moet worden afgedekt betekent compromissen sluiten, het is net politiek.
Het aantal defecten wat optreed aan de pedaal ophanging is dermate laag dat dit onder de norm blijft om een recall of verlengde garantie te verlenen.

Vertrouwende u hiermede enige duidelijkheid te hebben verschaft,

Met vriendelijke groet
Subaru After Sales

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Brahms »

Ciedric schreef:
De reactie van Subaru NL

Geachte heer Van den Hoven,

Een auto is een technisch product waar helaas defecten aan kunnen ontstaan.
Het percentage defecten bepaalt of iets verbeterd moet worden of niet.

Zoals u weet is de manier van gebruiken van een auto heel divers door de chauffeur,

De een rijdt alsof hij de Dakar rally aan het doen is en de ander rijdt extreem voorzichtig. Dit is de bandbreedte waarin een auto fabrikant zijn product moet plaatsen.
Om een betaalbaar product te leveren waarmee de hele bandbreedte moet worden afgedekt betekent compromissen sluiten, het is net politiek.
Het aantal defecten wat optreed aan de pedaal ophanging is dermate laag dat dit onder de norm blijft om een recall of verlengde garantie te verlenen.

Vertrouwende u hiermede enige duidelijkheid te hebben verschaft,

Met vriendelijke groet
Subaru After Sales
Alleen die toon al van Subaru After Sales, nee het is duidelijk mijn merk niet........
Is er geen Subaru forum oid. om eens te kijken over er meer lotgenoten zijn. Verder telt ook mee, als de lasnaad afbreekt, komt de veiligheid dan in het geding. Want dan zijn er natuurlijk meer mogelijkheden.

Ciedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2010 22:12

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Ciedric »

De kwaaltjes zijn precies hetzelfde ondanks dat ze uit een andere fabriek komen. Er wonen nu eenmaal meer mensen in de VS verder is het hebben van dit model Subaru in de VS vele malen goedkoper dan in NL die als klein landje het milieu wilt verbeteren en liefhebbers zoals ik laat betalen. En dat terwijl de VS één van de grootste vervuilers is.

Er is zeker een forum maar pas nu zijn de 2008-2013 modellen betaalbaar voor de liefhebbers en dus matig aanwezig op het forum. Ik ben overigens de eerste op het forum.

Ciedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2010 22:12

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Ciedric »

Mijn vorige auto kocht ik bij een Bovag garage en daar was van alles aan, dat zelfs de Bovag mij niet kon helpen en ik met een klachtencommissie aan de gang moest. Zegt helemaal niets dus.

Uhm dit heeft niets met remmen te maken kan ik u vertellen! Trouwens je moet zonder moeite het rempedaal met volle kracht kunnen intrappen en dat dan niet het pedaal defect gaat. Maar nogmaals dit heeft niets met de rem te maken. Waarom ontstaat dit wel bij mij en niet bij de vorige eigenaar?

De lasnaden zijn van matige kwaliteit. Je kunt niet te hard koppelen dan intrappen lijkt mij.

Zie het zo dat je bumper er tijdens het rijden plots afvalt omdat de clips die de fabriek gebruikt niet sterk genoeg zijn.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Bij het model Impreza is dit voor de modellen tussen 2008 en 2015 (o.a. GR) een redelijk bekende klacht. Een aantal punten op het schutbord zijn simpelweg niet voldoende doorgelast en de puntlassen kunnen scheuren/breken met kraakgeluiden als gevolg.
Oplossen (zeker als je er tijdig bijbent is niet heel lastig, nieuwe popnagels of enkele bouten erdoor zijn vaak al afdoende (wacht je te lang dan wordt het idd dashboard eruit een een duurdere reparatie).

Overigens kun je beter meteen een brake stopper en eventueel (mits beschibaar) een clutch brace monteren, dit lost het probleem niet op maar voorkomt wel dat de lassen het voortijdig begeven.
Subarus worden overigens gewoon in japan gemaakt en dit is geen US maar gewoon een wereldwijd voorkomende klacht (echter in Nederland zal deze zelden voorkomen gezien de verkochte aantallen en het niet al te sportieve publiek voor een Forester / Outback.

Ciedric
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2010 22:12

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Ciedric »

Klopt helemaal! Een kenner?

Het is gerepareerd d.m.v. stalen popnagels. Wel heb ik voor de manuren moeten betalen. Dit was ook voor hun de eerste keer. Zo is het tellerhuis gedemonteerd zodat de monteur kon zien of hij veilig kon boren of niet.
Ik heb tevens direct een master brake cylinder brace laten monteren. Deze had ik in mijn Forester 2.5 XT ook laten monteren voor een verbeterend gevoel op het pedaal.


Zowel de reparatie als de tijd is gewoon in rekening gebracht en dus verwacht ik wel een tegemoetkoming in de kosten.
De reacties van Subaru NL zijn ronduit belachelijk en dat voor een goed aangeschreven merk.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Subaru fabrieksfout puntlassen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ciedric schreef:Zowel de reparatie als de tijd is gewoon in rekening gebracht en dus verwacht ik wel een tegemoetkoming in de kosten.
De reacties van Subaru NL zijn ronduit belachelijk en dat voor een goed aangeschreven merk.
Ik zie dat ronduit belachelijke eigenlijk niet. Ik vind hun reactie niet zo vreemd.

Gesloten