LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wifi-tracking

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

bprosman. Jij begrijpt het echt niet. Ik trouwens al helemaal niet, Moneyman....ook niet. Alfatrion kopieert en plakt, Olaf79 heeft toevallig een toetsenbord als onderzetter en alle letters verschijnen willekeurig op het scherm. Alleen Joris begrijpt het en het is derhalve ook niet te bevatten dat ze die persoon niet overal inzetten. Regelt alles en maakt nooit fouten omdat hij alles al eens heeft gedaan. Diploma-loos, dat wel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

alfatrion schreef:Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.
Dat zeg ik ook telkens maar niet op de manieren hoe tracking werkt en gebruikt word.

Als jij denkt van wel geef me naam en adres maar van een willekeurig kenteken langs de straat.
Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij en al zeker niet met tracking.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door bprosman »

Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij
Dat zegt de wet ook niet.
Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.
In geval van Wifi tracking deel je als WiFi provider het IP adres zelf uit (op basis van MAC adres) dus dat is in dit geval zowiezo al bekend en zal niet veel helpen omdat het geen "Public" IP adres is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door alfatrion »

joris21 schreef:
alfatrion schreef:Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.
Dat zeg ik ook telkens maar niet op de manieren hoe tracking werkt en gebruikt word.

Als jij denkt van wel geef me naam en adres maar van een willekeurig kenteken langs de straat.
Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij en al zeker niet met tracking.
Kentekens zijn persoonsgegevens voor iedereen die: a) toegang heeft tot het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer; of b) het kenteken herkent. Dergelijke gegevens worden opgeslagen in databanken die gehacked kunnen worden. Dit gebeurt ook met enige regelmaat. Vandaar dit soort maatregelen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

Het is zelfs nóg erger, Alfatrion. De kentekenscans van parkeergelegenheden horen na een week weg te zijn. Dat opslaan is geen probleem, het wissen wel. Rechtenissue waar liever niemand zijn toetsenbord aan brandt. Laat nou juist de politie gebruik maken van dit probleem en met grote regelmaat de scans uit te lezen om te kijken of er niet toevallig een paar bonnetjes kunnen worden uitgeschreven. Onverzekerd, openstaande boetes enzovoort... En dat is echt bijzonder fout. Want door wifitracking kunnen ze idd kentekens aan telefoons koppelen en voila, ze kunnen je gewoon staande houden in de AH...
Maar goed, Joris weet het toch beter, ik begrijp niets van mijn werk.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

joris21 schreef:
alfatrion schreef:Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.
Dat zeg ik ook telkens maar niet op de manieren hoe tracking werkt en gebruikt word. Als jij denkt van wel geef me naam en adres maar van een willekeurig kenteken langs de straat. Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij en al zeker niet met tracking.
Geweldig dat je dit voorbeeld geeft. Een kenteken is namelijk óók een persoonsgegeven... :lol:

En mocht je nu net dit voorbeeld nemen om aan te tonen dat dat niet het geval zou zijn, last je nogmaals zien geen idee te hebben waar je over praat.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door beusen »

Moneyman schreef:
joris21 schreef:
alfatrion schreef:Een MAC adres is, net zoals een IP adres of een kenteken, te herleiden tot een persoon.
Dat zeg ik ook telkens maar niet op de manieren hoe tracking werkt en gebruikt word. Als jij denkt van wel geef me naam en adres maar van een willekeurig kenteken langs de straat. Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij en al zeker niet met tracking.
Geweldig dat je dit voorbeeld geeft. Een kenteken is namelijk óók een persoonsgegeven... :lol:

En mocht je nu net dit voorbeeld nemen om aan te tonen dat dat niet het geval zou zijn, last je nogmaals zien geen idee te hebben waar je over praat.
Klopt, maar een normaal burger krijgt geen persoonsgegevens, behalve gegevens van de auto!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

En op een dergelijke wijze zou er eventueel met de tracking-list moeten worden omgegaan. Kentekens, da's vrij goed geregeld. Echter weten de echte kwaadwillenden hoe ze dat fraai kunnen omzeilen. Edoch, kentekens wijzen vooral voertuigen aan. Die kunnen worden bestuurd door iedereen. Zegt vrij weinig. Maar communiceren met mobieltjes wordt al een stuk persoonlijker. En daarom móet daar een structureel beleid voor komen . En handhaving. Met anonieme gegevens verzamelen is niets mis. Het is alleen nooit anoniem.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

beusen schreef:
Moneyman schreef:
joris21 schreef: Dat zeg ik ook telkens maar niet op de manieren hoe tracking werkt en gebruikt word. Als jij denkt van wel geef me naam en adres maar van een willekeurig kenteken langs de straat. Die gegevens zijn er wel maar niet toegankelijk voor jou en mij en al zeker niet met tracking.
Geweldig dat je dit voorbeeld geeft. Een kenteken is namelijk óók een persoonsgegeven... :lol:
En mocht je nu net dit voorbeeld nemen om aan te tonen dat dat niet het geval zou zijn, last je nogmaals zien geen idee te hebben waar je over praat.
Klopt, maar een normaal burger krijgt geen persoonsgegevens, behalve gegevens van de auto!
Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen is dat niet de maatstaf om te bepalen of iets een persoonsgegeven is. Anders zou jouw adresregistratie in de BRP ook geen persoonsgegeven zijn...
Laatst gewijzigd door Moneyman op 17 okt 2016 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door gemist »

Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat 's mans privacy gewaarborgd moet zijn en dat dat nu niet het geval is

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

gemist schreef:Maar volgens mij zijn we het er wel over eens dat 's mans privacy gewaarborgd moet zijn en dat dat nu niet het geval is
Zeker! Op beide punten :wink:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waar we het kennelijk over oneens zijn is wat privacy is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door bprosman »

Laat nou juist de politie gebruik maken van dit probleem en met grote regelmaat de scans uit te lezen om te kijken of er niet toevallig een paar bonnetjes kunnen worden uitgeschreven. Onverzekerd, openstaande boetes enzovoort...
Laat ik dat dan wel weer t minst erge vinden in de privacy discussie.

Cornelis_nh
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2015 20:38

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Cornelis_nh »

Er is een app van avg die wifi tracking tegen gaat, wordt niet meer ondersteund en vpn werkt niet meer welke is ingebouwd. Maar als je niet in de buurt bent van je eigen geregistreerde wifipoint wordt wifi automatisch uitgeschakeld, dus niet volgbaar. Voordeel dat je ook je batterij spaart, je moet wel je gps aan hebben.
Heb een Samsung s7 en daarmee kon im de app nog downloaden maar vriend die een Lg had niet, via Bluetooth wel op zijn toestel kunnen zetten.
http://www.nu.nl/apps/3695786/nieuwe-ap ... komen.html
Volg de link van Google play, soms krijg je bericht : niet bereikbaar in jouw land

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door harkja »

nvt

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door sjohie »

joris21 schreef:Ik lees en ik zeg jou dat het niet herleidbaar is.
Er zijn wel meer persoonsgegevens die niet herleidbaar zijn door anderen.
Maar een sim alleen is niet herleidbaar op de sim staat ook geen naam/adres etc enkel en alleen een nummer.
Welk persoon dat heeft kan alleen justitie met een vonnis loskrijgen en dan enkel voor abbo's
Alleen met tracking kijken ze niet naar het nr dus compleet niet spannend en ook al zouden ze dat wel doen dan nog hebben ze er niks aan.
Zelfde bv met de bonuskaart zolang jij hem niet registreert kun jij nog korting krijgen en is niet herleidbaar enkel word die data gebruikt voor wat schaffen mensen aan.
Zeker is dat wel te doen op meerdere manieren zelfs. Je imei nummer is bij je provider aan je NAW gegevens te koppelen, iets wat justitie mag opvragen. Wat betreft dit verhaal, het mac-adres van je smartphone is wat je wifi zender uitzend als het aanstaat, dat is onderdeel van het technische protocol, en is te verzamelen door deze bedrijven, ook als je niet inlogt, je in bereik van een accesspoint bevinden is hiervoor genoeg. Datzelfde MAC-adres is voor elke account/app op je device uit te lezen, iets wat de Facebooks, Apples en Googles dan ook doen. (zit in de permissies van de apps etc). Ze kunnen die gegevens dus matchen met de rest van je bij hen bekende profiel. Vervolgens gaan ze er mee aan de haal, conform erg omfloerste privacystatements.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door joris21 »

Zeker is dat wel te doen op meerdere manieren zelfs. Je imei nummer is bij je provider aan je NAW gegevens te koppelen, iets wat justitie mag opvragen. Wat betreft dit verhaal, het mac-adres van je smartphone is wat je wifi zender uitzend als het aanstaat, dat is onderdeel van het technische protocol, en is te verzamelen door deze bedrijven, ook als je niet inlogt, je in bereik van een accesspoint bevinden is hiervoor genoeg. Datzelfde MAC-adres is voor elke account/app op je device uit te lezen, iets wat de Facebooks, Apples en Googles dan ook doen. (zit in de permissies van de apps etc). Ze kunnen die gegevens dus matchen met de rest van je bij hen bekende profiel. Vervolgens gaan ze er mee aan de haal, conform erg omfloerste privacystatements.
Ja klopt wat JUSTITIE kan opvragen niet wat een winkelketen of jan met de korte achternaam opgevraagd krijgt dus.
Facebook Etc heb ik al eerder uitgelegd maar ze vragen geen gegevens op alles wat ze hebben is openbaar en door jezelf ingevuld het word gewoon bij elkaar gezet dus kortom doen ze niks verkeerds je hebt het zelf online gezet.
Je kan het mac-adres verzamelen maar daar heb je niks aan, tevens kan je dat ook faken door je je mac-adres te faken en dat kan geheel legaal.

Daar draait het gewoonweg om iedere consument roept allemaal wifi tracking en mijn privacy maar diezelfde groep gooit wel heel hun hebben en houden op Facebook etc etc en dan zet je gewoonweg zelf je deur open.
Technisch is bijna alles mogelijk maar je moet nu niet de schuld bij bv wifi tracking gaan leggen omdat je zelf je gegevens online rond hebt gestrooid.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door Moneyman »

joris21 schreef:iedere consument roept allemaal wifi tracking en mijn privacy maar diezelfde groep gooit wel heel hun hebben en houden op Facebook etc etc en dan zet je gewoonweg zelf je deur open.
Je snapt hoop ik zelf ook wel dat zulke generalisaties de discussie niet verbeteren?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wifi-tracking

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja klopt wat JUSTITIE kan opvragen niet wat een winkelketen of jan met de korte achternaam opgevraagd krijgt dus.
Nogmaals het bezwaar wat het CPB heeft is dat IEMAND (Justitie) de MAC adressen aan persoonsgegevens kan koppelen, dat hoeft NIET de partij te zijn die de gegevens opslaat. Dat punt lijkt niet tot je door te dringen.

Gesloten