LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgplicht in het mbo

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zorgplicht in het mbo

Ongelezen bericht door Radar »

Je volgt een mbo-opleiding, en hebt om een bepaalde reden extra begeleiding nodig om je diploma te kunnen behalen.

Als jouw opleiding je dan laat weten je te moeten uitschrijven omdat dat het hen niet lukt om jou te begeleiden naar een diploma en een goede start op de arbeidsmarkt, valt je toekomstdroom volledig in duigen. Hoe is het gesteld met de zorgplicht in het mbo?

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 3-04-2017/

Maandag 3 april 2017 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Jolanda V
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2017 22:29

Re: Zorgplicht in het mbo

Ongelezen bericht door Jolanda V »

Mi topje vd ijsberg. Gebeurt overal, ook in HBO en zelfs ook op dure particuliere HBO (€ 12.000,-) opleiding. Functiebeperking vooral gemeld en problematiek besproken, geen probleem voor opleiding. Inrichting opleiding bij hen uiterst geschikt, werd gezegd. Achteraf niet eens extra begeleiding gehad en ook geen specifieke decaan oid. Eind tweede jaar (propedeuse al gehaald) vastgelopen op voorspelbaar gedrag en extra 12 puntengrens. Afgerekend op regels zoals die gelden voor iedere goed functionerende student. Eind aug eenzijdig verwijderd, geen inzage in dossier en tentamens ondanks herhaalde verzoeken. Studieschuld nu (1e jaar nwe HBO opleiding) ruim € 30.000,-. Zou item graag ook uitbouwen naar HBO en WO, want speelt overal. Graag meer ervaringen gevraagd........

LH90
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2017 11:37

Re: Zorgplicht in het mbo

Ongelezen bericht door LH90 »

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Ik heb al zoveel geprobeerd. Sta met lege handen.
Hieronder de brief die naar verschillende instanties gestuurd zijn, maar krijg standaard antwoorden die ik al wist en waar ik niets mee kan!!
Er moeten scholen komen die gesubsidieerd worden voor mensen met een licht verstandelijke beperking vanaf 20 jaar en ouder.
Ik verdien een kans!! Wie kan mij helpen?

Graag zou ik het een en ander kwijt willen betreft mijn situatie. Ik ben een vrouw van 26 jaar oud met een licht verstandelijke beperking. Dit houdt in dat het voor mij moeilijker is om te leren en dat het vaak te snel gaat waardoor ik extra tijd en begeleiding nodig heb. Ik heb altijd erg graag een opleiding willen volgen, maar ik loop tegen veel zaken aan.

Ik heb inmiddels een opleiding gehaald en wilde heel graag nog een niveau hoger. Ik merk dat daar veel weerstand bij komt kijken als wij het hebben over de mensen van de opleiding. Het ROC Hilversum was niet in staat om mij op een goede manier te begeleiden. Het ROC Hilversum is verplicht tot het geven van goede begeleiding maar bepaalt zelf de richting voor de mensen met een handicap. Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Ik ben een vrouw met wensen en dromen en ik heb het gevoel dat deze mij ontnomen worden doordat ik niet verder kan en mag leren i.v.m. mijn beperking. Scholen kunnen mij niet goed begeleiden waardoor ik niet verder kom. Er zijn in Nederland weinig tot geen scholen waar je terecht kan als je een beperking hebt. Dat geldt niet alleen voor mij maar ook lotgenoten lijden hieronder.

Ik merk dat ik hier bij niemand terecht kan en ook niet gehoord wordt. Waarom zijn er zulke slechte voorzieningen in Nederland voor mensen zoals ik?
Er zijn veel mensen die tussen wal en schip vallen en maar al te graag onderdeel van de maatschappij willen zijn. Voor deze mensen zijn er weinig mogelijkheden. Zou hier alstublieft wat mee gedaan kunnen worden? Scholen voor mensen met een licht verstandelijke beperking die meer begeleiding nodig hebben zijn er veel te weinig of helemaal niet. Voor regulier onderwijs heb je eigenlijk alles. Waarom dan voor ons niet?

Mensen zien niet aan de buitenkant dat ik een licht verstandelijke beperking heb; dat maakt het gewoon zo lastig. Ik val vaak tussen de wal en het schip. Voor mensen met autisme en adhd en voor mensen in een rolstoel of met een zwaardere lichamelijke en/of verstandelijke handicap zijn er wel voorzieningen. Voor mensen met leerproblemen die vaker uitleg en meer aandacht nodig hebben, is dit er niet. Ik heb het idee dat niemand mij begrijpt en denk ik dat ik niets kan. Dit gebeurt vaak op de werkplekken waar ik gewerkt heb.
Zijn er geen opleidingen waar ik kan kiezen uit meerdere beroepen of leukere werkplekken waar ik word geaccepteerd, zoals bij een ziekenhuis, secretarieel of kapper? En als dit er niet is, zou dit dan voor deze doelgroep gestart kunnen worden?
Er zijn genoeg jongeren met een licht verstandelijke handicap die dit niet durven of bang zijn. Ik schrijf ook namens hen. Ik weet dat er in Nederland genoeg mensen zijn die dit probleem ook hebben. Ik bedoel dat er specifieke scholen worden opgezet voor mensen met een licht verstandelijke handicap. Dat ze bij de opleiding kunnen kiezen uit verschillende vakken en hierbij echt geholpen worden. Dus meer tijd en ruimte om te leren.
Daar bedoel ik mee dat het niet alleen over hout bewerking gaat, maar ook meer vakken zoals kapper, nagelstyliste, zakelijke dingen zoals apothekersassistente, ziekenhuiswerk. Dus voor ieders interesse iets passends.

Op mijn 18e jaar ben ik van het speciaal onderwijs naar het MBO ROC Hilversum gegaan. Ik ben met niveau 1 begonnen en daarna wilde ik naar niveau 2. Er is hier veel weerstand tegen geweest, om dit dus te mogen doen. Er werd tegen mij gezegd dat het me niet zou gaan lukken. Toch heb ik mijn niveau 2 wel gehaald met veel moeite. Mijn zelfbeeld is wel naar beneden gegaan, omdat er gezegd wordt dat ik het toch niet kan.

Ik sta elke dag op met depressieve gevoelens, omdat er niks is voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Ik ben hier echt heel kapot en verdrietig van. Ik zou ook gewoon een leuke baan willen hebben of een eigen bedrijf op willen starten net als alle andere mensen. Ik kan het wel, maar ik heb het gevoel dat ik word tegen gehouden. Er is niks voor ons.

Mijn ultieme wens is per 1 september 2017 te kunnen starten op een passende opleiding. Voor mij zijn er momenteel geen hulpverleners die mij hierbij kunnen helpen. Ik had een pluscoach van het ROC Hilversum. Zij heeft mij geadviseerd dat ik maar een richting moet kiezen die ik persoonlijk niet leuk vind. Tevens heeft zij beledigende dingen tegen mij gezegd; “Dat ik niets kan”. Door haar advies en haar manier van begeleiding, heb ik geen vertrouwen in dat zij haar beroep op de juiste manier uitvoert.
Kortom; Ik sta met lege handen, dus kunt u mij alstublieft helpen? Ik ben hier heel depressief over en dit is een noodkreet.

Gesloten