LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.
Dat is de omgekeerde wereld. TS geeft zelf zijn gegevens af aan kleinzoon en geeft toestemming om te kopen. Kleinzoon maakt er misbruik van, maar je kan niet hard maken welke aankoop wel met toestemming is geweest en welke niet. Dan moet TS bij zijn kleinzoon zijn. Niet de zaak betwisten, via Visa zijn geld terug krijgen en Visa het oplossen met de kleinzoon.

En voor een creditcard heb je wel degelijk een wachtwoord voor nodig. maar ook deze is gewoon op te slaan.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.
Stel, volslagen hypothetisch, dat je strikt formeel gelijk hebt (wat best mogelijk zou kùnnen zijn) en dat opa jouw advies opvolgt. Stèl, dat vervolgens al die webwinkels een aanklacht wegens creditcard fraude indienen en/of de nodige incassobureus inschakelen om bij de wettelijk voogd het geld terug te halen (wat als het niet lukt kan uitmonden in een drama) en nog afgezien van de mogelijkheid dat opa zèlf de wettelijk voogd is (kleinzoon kreeg immers zakgeld van opa). Stèl dan ook dat noch paypal, noch de creditcard maatschappij vervolgens opa als een redelijk risico zien omdat hij nogal losjes met z'n gegevens omgaat.

Denk je nu ècht dat opa met dat advies verder komt? Dat opa zijn kleinzoon met een fraude-aanklacht wil opzadelen? De wettelijk voogd met 20+ incassovorderingen? Nooit meer een creditcard? Wees nu toch eens realistisch!

Opa kan beter een betalingsregeling treffen met kleinzoon en/of voogd, zodat hij op den duur zijn geld terug krijgt zònder dat hij en zijn familie ten schande worden gemaakt en bij 20+ webwinkels voorgoed als ongewenst wegens fraude te boek staan.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Ten tweede, hoe kan een bedrijf weten wie achter dit account met een kredietkaart staat.
Dat is lastig op afstand. Het gevolg is dat het bedrijf niet voldoende gemotiveerd kan betwisten dat TS de overeenkomst heeft niet gesloten (art. 149 Rv). Dat maakt dat er onverschuldigd is betaald en dus moeten de bedrijven het geld terug betalen (6:203 BW). Vervolgens kunnen de bedrijven proberen dit te verhalen op de jongen en zijn wettelijk voogd zal naar alle waarschijnlijk het gros daarvan kunnen afslaan op grond van art. 1:234 BW.

Overigens, zijn creditcards zijn erg fraude gevoelig. Voor een creditcard heb je geen wachtwoord of iets dergelijks nodig. Het is een soort contactloos betalen, maar dan met hogere bedragen.

Blijkbaar begrijp je helemaal niets van deze situatie.

Het bedrijf hoef niets te betwisten, want de kredietkaart staat op opa zijn naam.

Kredietkaart zijn helemaal niet fraudegevoelig, als je je aan de regels houd.

En zoals ik al schreef, begrijp je niets van deze situatie, want ook een kredietkaart heeft een pincode.

@alfa

Zelf geen kredietkaart?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

Mocht Paypal de transacties wel uitvoeren?

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

Student90 schreef:Mocht Paypal de transacties wel uitvoeren?



Waarom niet? :shock:

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

lijfrente schreef:
Student90 schreef:Mocht Paypal de transacties wel uitvoeren?



Waarom niet? :shock:
De minimumleeftijd voor een Paypal-account is 18 jaar... :shock:

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

lijfrente schreef:Het bedrijf hoef niets te betwisten, want de kredietkaart staat op opa zijn naam.
Stel ik ken jouw NAW gegevens, en koop op jouw naam iets bij een webwinkel en ik vink daarbij de eenmalige machtiging optie aan. Hoeft de webwinkel nu geen bewijs te leveren, omdat alles op jouw naam staat?

Opa stelt gewoon geen overeenkomst te hebben afgesloten met bedrijf x. Bedrijf x kan dat niet gemotiveerd betwisten, omdat zij niet controleren wie het formulier invult. Gevolg: bedrijf x moet het bedrag terug betalen aan opa. (Een claim indienen bij creditcard maatschappij is waarschijnlijk eenvoudiger.)
lijfrente schreef:En zoals ik al schreef, begrijp je niets van deze situatie, want ook een kredietkaart heeft een pincode.
Lang niet allemaal.
https://www.creditcardvergelijking.nl/v ... dtekening/
redhead55 schreef:Bij betaling per cc mag het bedrijf er van uitgaan met een handelingsbevoegd persoon van doen te hebben.
Heb je daar een bron bij of is dit jouw persoonlijke mening?

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

Student90 schreef:
lijfrente schreef:
Student90 schreef:Mocht Paypal de transacties wel uitvoeren?



Waarom niet? :shock:
De minimumleeftijd voor een Paypal-account is 18 jaar... :shock:

Moet je bij PayPal je leeftijd vermelden?

Wat is de minimumleeftijd voor een kredietkaart?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

lijfrente schreef:
Student90 schreef:
lijfrente schreef:


Waarom niet? :shock:
De minimumleeftijd voor een Paypal-account is 18 jaar... :shock:

Moet je bij PayPal je leeftijd vermelden?
https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... ption-full

https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... ement-full
lijfrente schreef:Wat is de minimumleeftijd voor een kredietkaart?
Ook 18 jaar, zoals je waarschijnlijk wel weet :wink:

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

alfatrion schreef:
lijfrente schreef:Het bedrijf hoef niets te betwisten, want de kredietkaart staat op opa zijn naam.
Stel ik ken jouw NAW gegevens, en koop op jouw naam iets bij een webwinkel en ik vink daarbij de eenmalige machtiging optie aan. Hoeft de webwinkel nu geen bewijs te leveren, omdat alles op jouw naam staat?

Op de eerste plaats, waar kom je aan mijn NAW gegevens, lijkt mij onwaarschijndelijk!

De eenmalige machtiging kan je niet afgeven, omdat het bedrijf bankgegevens vraagt, en deze heb je niet.

Opa heeft zijn bankgegevens verstrekt, dus blijkbaar weet je het verschil niet.


Opa stelt gewoon geen overeenkomst te hebben afgesloten met bedrijf x. Bedrijf x kan dat niet gemotiveerd betwisten, omdat zij niet controleren wie het formulier invult. Gevolg: bedrijf x moet het bedrag terug betalen aan opa. (Een claim indienen bij creditcard maatschappij is waarschijnlijk eenvoudiger.)
lijfrente schreef:En zoals ik al schreef, begrijp je niets van deze situatie, want ook een kredietkaart heeft een pincode.
Lang niet allemaal.
https://www.creditcardvergelijking.nl/v ... dtekening/
redhead55 schreef:Bij betaling per cc mag het bedrijf er van uitgaan met een handelingsbevoegd persoon van doen te hebben.
Heb je daar een bron bij of is dit jouw persoonlijke mening?

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

Student90 schreef: De minimumleeftijd voor een Paypal-account is 18 jaar... :shock:

Moet je bij PayPal je leeftijd vermelden?[/quote]

https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... ption-full

https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... ement-full
lijfrente schreef:Wat is de minimumleeftijd voor een kredietkaart?
Ook 18 jaar, zoals je waarschijnlijk wel weet :wink:[/quote]


Dus een account is geopend en de betaalmogelijkheden met een kredietkaart aangevuld, zou een bedrijf dan achterdochtig zijn, dat de nieuwe klant minderjarig is?

Dat is namelijk het probleem van opa!

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is er niemand die je bankrekeningnummer en je NAW gegevens kent?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

lijfrente schreef: Dus een account is geopend en de betaalmogelijkheden met een kredietkaart aangevuld, zou een bedrijf dan achterdochtig zijn, dat de nieuwe klant minderjarig is?

Dat is namelijk het probleem van opa!
De transacties zijn op naam van een minderjarige uitgevoerd... in strijd met de voorwaarden die Paypal zelf heeft opgesteld... waren de voorwaarden volgens sommigen hier niet heiliger dan de wet. Het werkt beide kanten op :wink:

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

alfatrion schreef:Is er niemand die je bankrekeningnummer en je NAW gegevens kent?
Geen privé personen!

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door lijfrente »

Student90 schreef:
lijfrente schreef: Dus een account is geopend en de betaalmogelijkheden met een kredietkaart aangevuld, zou een bedrijf dan achterdochtig zijn, dat de nieuwe klant minderjarig is?

Dat is namelijk het probleem van opa!
De transacties zijn op naam van een minderjarige uitgevoerd... in strijd met de voorwaarden die Paypal zelf heeft opgesteld... waren de voorwaarden volgens sommigen hier niet heiliger dan de wet. Het werkt beide kanten op :wink:
Nog een keer, hoe weet PayPal, dat deze transactie door een minderjarige is uitgevoerd, die dan met een kredietkaart de betaling verricht.

Je spreekt je tegen, maar ik stop met de discussie, want blijkbaar begrijpen enkele niet, dat de bedrijven niets aan kunnen doen, maar opa met het geven van zij kredietkaart de verantwoordelijke is.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door alfatrion »

Binnen de organisaties, zijn een hoop mensen die bij jouw gegevens. Het is mogelijk doch onwaarschijnlijk maar mogelijk desalniettemin, dat bij een webwinkel een bestelling wordt gedaan op jouw naam en dat er geld wordt afgeschreven van jouw bankrekening. Ik durf te wedden dat als dit jou dit overkomt, dat je dan naar de bank gaat om het bedrag te laten storneren. Een creditcard maatschappij heeft vast ook iets dergelijks.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Binnen de organisaties, zijn een hoop mensen die bij jouw gegevens. Het is mogelijk doch onwaarschijnlijk maar mogelijk desalniettemin, dat bij een webwinkel een bestelling wordt gedaan op jouw naam en dat er geld wordt afgeschreven van jouw bankrekening. Ik durf te wedden dat als dit jou dit overkomt, dat je dan naar de bank gaat om het bedrag te laten storneren. Een creditcard maatschappij heeft vast ook iets dergelijks.
Echter is het vrij duidelijk wat hier aan de hand is: een grootouder die onzorgvuldig is geweest met de gegevens en een kleinkind die daar misbruik van heeft gemaakt.

Als het kleinkind minderjarig is zal de schade dus op de ouders verhaald kunnen worden, en als het kind meerderjarig is, op het kind zelf.

De betrokken bedrijven valt in dezen niets te verwijten en zijn dus ook niet relevant.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

lijfrente schreef:
Student90 schreef: De transacties zijn op naam van een minderjarige uitgevoerd... in strijd met de voorwaarden die Paypal zelf heeft opgesteld... waren de voorwaarden volgens sommigen hier niet heiliger dan de wet. Het werkt beide kanten op :wink:
Nog een keer, hoe weet PayPal, dat deze transactie door een minderjarige is uitgevoerd, die dan met een kredietkaart de betaling verricht.
Dat is voor risico van Paypal. Paypal kan blijkens de voorwaarden een ID-controle verrichten (wat ook weleens gebeurd).
lijfrente schreef:Je spreekt je tegen, maar ik stop met de discussie, want blijkbaar begrijpen enkele niet, dat de bedrijven niets aan kunnen doen, maar opa met het geven van zij kredietkaart de verantwoordelijke is.
Normaal gesproken zouden (sommige van) deze bedrijven vrijwel zeker met lege handen komen te staan. Nu kunnen deze bedrijven bij Paypal aankloppen.
Laatst gewijzigd door Student90 op 26 jun 2017 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door bprosman »

(art. 1:234 BW)
Art. 1 Bram's Wetboek, schop onder zn (kleinzoon) reedt en een krantenwijk nemen.

Maar... als je er dan per se (juridisch) onderuit wil komen..... ga aangifte doen van diefstal/identiteitsfraude tegen de keinzoon, overigens een klein kansje want je hebt in beginsel je gebruikersnaam/wachtwoord gedeeld en dit staat in zo'n beetje alle algemene voorwaarden om dat niet te doen.
Normaal gesproken zouden (sommige van) deze bedrijven vrijwel zeker met lege handen komen te staan. Nu kunnen deze bedrijven bij Paypal aankloppen.
Art 9.1 Misbruik te maken (als koper of verkoper) van onze online procedure voor het oplossen van geschillen en/of PayPal Aankoopbescherming;
9.1 AD Uw rekeningwachtwoord(en) aan anderen bekend te maken of het wachtwoord van iemand anders te gebruiken. We zijn niet verantwoordelijk voor verliezen die u heeft geleden, inclusief, hoewel niet beperkt tot, situaties waarin uw rekening is gebruikt door anderen dan uzelf, ten gevolge van een misbruik van wachtwoorden;


9.2 Uw betaalmiddel veilig houden. U stemt ermee in de volgende acties te ondernemen om uw betaalmiddel te beschermen:
Geen van de verboden activiteiten uit te voeren;
De gegevens van uw betaalbronnen, wachtwoord en pincode te beschermen;
Niemand anders toegang te geven tot uw betaalbronnen, wachtwoordgegevens of pincode of deze te laten gebruiken
;
Laatst gewijzigd door bprosman op 26 jun 2017 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kleinzoon (14) heeft veel gekocht met mijn creditcard

Ongelezen bericht door Student90 »

bprosman schreef:
(art. 1:234 BW)
Art. 1 Bram's Wetboek, schop onder zn (kleinzoon) reedt en een krantenwijk nemen.

Maar... als je er dan per se (juridisch) onderuit wil komen..... ga aangifte doen van diefstal/identiteitsfraude tegen de keinzoon, overigens een klein kansje want je hebt in beginsel je gebruikersnaam/wachtwoord gedeeld en dit staat in zo'n beetje alle algemene voorwaarden om dat niet te doen.
Via het strafrecht krijg je je geld niet terug, noch worden de overeenkomsten aangetast, dus de opa komt zo nergens onderuit... Hooguit een minderjarige (!) kleinzoon die bestraft wordt... Het OM zal er echt een zaak in zien :lol:

De kleinzoon moet inderdaad maar eens aan het werk worden gezet; ik ben benieuwd wat voor gesprek opa met hem heeft gehad (doet verder uiteraard niet ter zake;)).

Gesloten