LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] I-phone of Android

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moiseule58

I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Beste forumleden,

Dit weekend is mijn BlackBerry telefoon na een update gecrasht. Nu krijg ik verschillende adviezen uit mijn omgeving betreffende het aanschaffen van een I-phone of een Androidtoestel. Kunnen jullie advies geven? Welke is beter, makkelijker en/of betrouwbaarder?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nevyn »

De apple fan zweert bij apple en zal je vertellen dat er niks beters is. Denk zelf een beetje wat je er mee doet, heb zelf een Motorola C Plus voor 99 euro en kan hier alles mee wat ik wil doen. Internetten Appen enz.

Lees onderstaande ook eens

https://www.pdashop.nl/advies/apple-iph ... iezen.html

https://www.apparata.nl/nieuws/waarom-a ... ersom-9357

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door newmikey »

Het is een kwestie van smaak. Ik heb zelf een iPhone (van de zaak) en die voldoet uitstekend maar zowel echtgenote als zoon zweren bij een Android telefoon (respectievelijk Samsung en Huawei) en die voldoen ook uitstekend. De werking is alleen in details iets anders maar ze kunnen allemaal hetzelfde.

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nevyn schreef:De apple fan zweert bij apple en zal je vertellen dat er niks beters is. Denk zelf een beetje wat je er mee doet, heb zelf een Motorola C Plus voor 99 euro en kan hier alles mee wat ik wil doen. Internetten Appen enz.

Lees onderstaande ook eens

https://www.pdashop.nl/advies/apple-iph ... iezen.html

https://www.apparata.nl/nieuws/waarom-a ... ersom-9357
@Nevyn, bedankt voor de links. Zelf kon ik geen nuttige links vinden waar ik wijs uit word.
Nou hebben ze mij verhalen verteld dat Apple alle gegevens volgt en opslaat. Dus locatie, maar ook bestanden etc. Maar het lijkt mij dat Samsung ed dit net zo goed doen.
Wat voor mij ook belangrijk is, is dat een toestel langer mee gaat dan twee jaar, zoals mijn laatste twee BlackBerry’s.
Uit de link begrijp ik dat alleen de I-phone en de duurdere Androids langer dan twee jaar ge-update worden.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door JvandeW »

Moiseule58 schreef:Nou hebben ze mij verhalen verteld dat Apple alle gegevens volgt en opslaat. Dus locatie, maar ook bestanden etc. Maar het lijkt mij dat Samsung ed dit net zo goed doen.
Apple houdt relatief weinig informatie over je bij. En hetgeen dat ze al van je bijhouden, vragen ze bij installatie naar eer bij te houden. Waarna ja alles ook weer kunt uitschakelen. Van Apple is wel duidelijk dat data geen verdienstemodel is. Het geld halen zij uit dure en goede producten. Dus als ze data vragen, is het voor de verbetering van producten of omdat het een dienst is, zoals bijvoorbeeld iCloud.

Als je dat al helemaal niets vindt, zul je ver weg moeten blijven bij Android/Google. Van Google is bekend dat zij zoveel als mogelijk gegevens van jou willen hebben, omdat gegevens het verdienmodel is van Google. Die gegevens worden doorverkocht aan adverteerders en daarmee is de smartphone met Android niet alleen jouw product, tegelijkertijd ben jij het product van Google voor adverteerders.
Uit de link begrijp ik dat alleen de I-phone en de duurdere Androids langer dan twee jaar ge-update worden.
Tot op heden heeft Apple altijd lang updates en ondersteuning gegeven voor de Apple iPhones. De laatste update, iOS 11, is ook nog te installeren op de iPhone 5s - een telefoon uit 2013.

Bij Android hebben toestellen nog nooit zo lang de nieuwste software gekregen. De nieuwste versie, Android 8.0, is bijvoorbeeld al niet meer te installeren op de Google Nexus 6 - een apparaat in samenwerking met Motorola en Google ontwikkelt en uitgebracht eind 2014. En te bedenken dat de Nexus telefoons altijd beschreven worden als telefoons waar je lang updates op krijgt.

Bij Samsung heb je nauwelijks ondersteuning. De Samsung Galaxy S6 uit 2015 krijgt geen update naar Andorid 8.0. Slechts twee jaar ondersteuning en afschrijving in twee jaar..

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

breien schreef:Het is geheel persoonlijk en ligt er ook aan wat men er allemaal van verlangd.
Een appel is wel erg hip en trendy.
Wat ik verlang is vnl emailbeheer, WhattsAppen, internetten, bellen en een goeie camera. Maar vooral betrouwbaarheid omdat ik er van baal dat er nu twee telefoons van BB na twee jaar gewoon gecrasht zijn. Ook hoor ik verhalen van telefoons die gelijk kapot zijn als ze één keer gevallen zijn. Dan lees je hier op jet forum over moederbordproblemen die bekend zijn etc. Ook virusgevoeligheid vind ik belangrijk, en dan scoort Apple weer beter.
Daarom zijn eigen ervaringen en vooral wijsheden belangrijk en interessant.

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

JvandeW schreef:
Moiseule58 schreef:Nou hebben ze mij verhalen verteld dat Apple alle gegevens volgt en opslaat. Dus locatie, maar ook bestanden etc. Maar het lijkt mij dat Samsung ed dit net zo goed doen.
Apple houdt relatief weinig informatie over je bij. En hetgeen dat ze al van je bijhouden, vragen ze bij installatie naar eer bij te houden. Waarna ja alles ook weer kunt uitschakelen. Van Apple is wel duidelijk dat data geen verdienstemodel is. Het geld halen zij uit dure en goede producten. Dus als ze data vragen, is het voor de verbetering van producten of omdat het een dienst is, zoals bijvoorbeeld iCloud.

Als je dat al helemaal niets vindt, zul je ver weg moeten blijven bij Android/Google. Van Google is bekend dat zij zoveel als mogelijk gegevens van jou willen hebben, omdat gegevens het verdienmodel is van Google. Die gegevens worden doorverkocht aan adverteerders en daarmee is de smartphone met Android niet alleen jouw product, tegelijkertijd ben jij het product van Google voor adverteerders.
Uit de link begrijp ik dat alleen de I-phone en de duurdere Androids langer dan twee jaar ge-update worden.
Tot op heden heeft Apple altijd lang updates en ondersteuning gegeven voor de Apple iPhones. De laatste update, iOS 11, is ook nog te installeren op de iPhone 5s - een telefoon uit 2013.

Bij Android hebben toestellen nog nooit zo lang de nieuwste software gekregen. De nieuwste versie, Android 8.0, is bijvoorbeeld al niet meer te installeren op de Google Nexus 6 - een apparaat in samenwerking met Motorola en Google ontwikkelt en uitgebracht eind 2014. En te bedenken dat de Nexus telefoons altijd beschreven worden als telefoons waar je lang updates op krijgt.

Bij Samsung heb je nauwelijks ondersteuning. De Samsung Galaxy S6 uit 2015 krijgt geen update naar Andorid 8.0. Slechts twee jaar ondersteuning en afschrijving in twee jaar..
Bedankt, dit is heel nuttige informatie!

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zoals ik al schreef heb ik een Motorola C Plus voor 99 euro. Voor deze prijs kan ik ieder jaar een nieuwe aanschaffen en hoef ik me niet druk te maken over Up Dates want die heb ik dan ieder jaar :D

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nevyn schreef:Zoals ik al schreef heb ik een Motorola C Plus voor 99 euro. Voor deze prijs kan ik ieder jaar een nieuwe aanschaffen en hoef ik me niet druk te maken over Up Dates want die heb ik dan ieder jaar :D
Alle specificaties net gelezen en ik ben verbaasd dat dit nog bestaat, een toestel wat alles doet en kan, voor zo weinig geld. Een van mijn kinderen vind dat ik niets heb aan een groot RAM-geheugen en een grote opslagcapaciteit omdat ik weinig game met een telefoon. Die zou dit heel mooi vinden voor zijn moeder. Ook mooi dat er extra geheugen geplaatst kan worden.
Nog even een vraagje: heeft dit toestel een actief emailbeheer? Komen er directe meldingen binnen op het toestel als er een nieuwe email binnenkomt?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dat kan je allemaal instellen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door sjohie »

Moiseule58 schreef:Beste forumleden,

Dit weekend is mijn BlackBerry telefoon na een update gecrasht. Nu krijg ik verschillende adviezen uit mijn omgeving betreffende het aanschaffen van een I-phone of een Androidtoestel. Kunnen jullie advies geven? Welke is beter, makkelijker en/of betrouwbaarder?
Blackberry maakt tegenwoordig ook android telefoons, mét hun eigen communicatie-software er op. Is dat een idee? Iphone of een android toestel van dezelfde prijs, de Samsung S8's, Huawei P10's etc, zijn beide een computer onder een platte glazen plaat met vingerafdrukscanner en een volwassen app-ecosysteem. Iphone is out-of-the-box wat gebruiksvriendelijker, Android toestellen kan je helemaal naar je hand zetten, maar dat kan soms een wat steilere leercurve betekenen.

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

sjohie schreef:
Moiseule58 schreef:Beste forumleden,

Dit weekend is mijn BlackBerry telefoon na een update gecrasht. Nu krijg ik verschillende adviezen uit mijn omgeving betreffende het aanschaffen van een I-phone of een Androidtoestel. Kunnen jullie advies geven? Welke is beter, makkelijker en/of betrouwbaarder?
Blackberry maakt tegenwoordig ook android telefoons, mét hun eigen communicatie-software er op. Is dat een idee? Iphone of een android toestel van dezelfde prijs, de Samsung S8's, Huawei P10's etc, zijn beide een computer onder een platte glazen plaat met vingerafdrukscanner en een volwassen app-ecosysteem. Iphone is out-of-the-box wat gebruiksvriendelijker, Android toestellen kan je helemaal naar je hand zetten, maar dat kan soms een wat steilere leercurve betekenen.
Bedankt, ik weet dat ze ook Androidtelefoons maken, de mijne kon ook al (heel beperkt) met Android overweg. Toch voor mij nooit meer een BlackBerry, terwijl ik daar heel wat van heb versleten. (Ik gebruik zelfs nog dagelijks een Playbook van 5 jaar oud). Het hart van de BB is de hub waar alles op binnen komt. Die hub viel de laatste maanden steeds vaker uit (net als op mijn vorige BB, dat een Z10J. Dan duurde het in het begin een paar minuten voor de hub hersteld was, de afgelopen weken minimaal een uur, en nu helemaal niet meer. Dat betekent dat je geen meldingen meer krijgt, mails niet meer kunt zien, laat staan openen. Bellen met een sneltoets gaat niet meer enz. Dit nu al met twee toestellen!
Daarom zijn jullie reacties belangrijk, want ik ken alleen maar BB.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moiseule58 schreef:
Nevyn schreef:De apple fan zweert bij apple en zal je vertellen dat er niks beters is. Denk zelf een beetje wat je er mee doet, heb zelf een Motorola C Plus voor 99 euro en kan hier alles mee wat ik wil doen. Internetten Appen enz.

Lees onderstaande ook eens

https://www.pdashop.nl/advies/apple-iph ... iezen.html

https://www.apparata.nl/nieuws/waarom-a ... ersom-9357
@Nevyn, bedankt voor de links. Zelf kon ik geen nuttige links vinden waar ik wijs uit word.
Nou hebben ze mij verhalen verteld dat Apple alle gegevens volgt en opslaat. Dus locatie, maar ook bestanden etc. Maar het lijkt mij dat Samsung ed dit net zo goed doen.
Wat voor mij ook belangrijk is, is dat een toestel langer mee gaat dan twee jaar, zoals mijn laatste twee BlackBerry’s.
Uit de link begrijp ik dat alleen de I-phone en de duurdere Androids langer dan twee jaar ge-update worden.
Allemaal indianen verhalen. Geloof die niet. Iedereen houdt gegevens van je bij, de NL staat nog het meest.

De keuze voor iphone of android is vooral afhankelijk van 3 zaken:
1) Wat is je budget. Ligt deze onder de 700 euro dan kom je automatisch op android.
Als je vooral (te) veel geld wilt uitgeven dan kun je ook voor apple kiezen. Apple levert echter zeer slechte prijs / kwaliteit en als de garantie is verlopen hoef je niks te verwachten. De nieuwste modellen zijn veel problemen mee. Te innovatief, te veel vernieuwing in 1x.
2) Heb je andere apple apparaten zoals ipad, dan kun je beter voor iphone kiezen
3) Gebruikersgemak. Android heeft meer opties maar veel zaken zijn ook makkelijker / sneller te regelen. Bij apple zit je vast aan wat apple voor je bedahct heeft.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door chrisd1 »

olaf79 schreef:De keuze voor iphone of android is vooral afhankelijk van 3 zaken:...
Hoe zit het met virussen, etc. op Android??; mijn echtgenote en ik hebben Apple en daar nog (helemaal) nooit mee te maken gehad.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nevyn »

chrisd1 schreef:
olaf79 schreef:De keuze voor iphone of android is vooral afhankelijk van 3 zaken:...
Hoe zit het met virussen, etc. op Android??; mijn echtgenote en ik hebben Apple en daar nog (helemaal) nooit mee te maken gehad.
Mijn vrouw en ik hebben android en er ook nog nooit mee te maken gehad

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Nevyn schreef:
chrisd1 schreef:
olaf79 schreef:De keuze voor iphone of android is vooral afhankelijk van 3 zaken:...
Hoe zit het met virussen, etc. op Android??; mijn echtgenote en ik hebben Apple en daar nog (helemaal) nooit mee te maken gehad.
Mijn vrouw en ik hebben android en er ook nog nooit mee te maken gehad
Prima natuurlijk; jullie hebben ook geen aparte virusscanner oid??

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nevyn schreef:Motorola C Plus
De Motorola Moto C Plus krijgt geen update naar Android 8.0. Dat toestel kopen is weten dat je achter loopt qua softwareondersteuning.
olaf79 schreef: Allemaal indianen verhalen. Geloof die niet.
Maar zelf kom je ook met indianenverhalen:
1) Wat is je budget. Ligt deze onder de 700 euro dan kom je automatisch op android.
Als je vooral (te) veel geld wilt uitgeven dan kun je ook voor apple kiezen.
Apple verkoopt zelf 4 toestellen onder de € 700,-. De goedkoopste, de Apple iPhone SE, kost slechts € 419,- bij Apple en is zelfs bij andere verkopers al voor slechts € 338,- te verkrijgen.
Apple levert echter zeer slechte prijs / kwaliteit
Dat is slechts een mening. En een gebaseerd op prijzen die 2 keer hoger liggen dan in werkelijkheid.
en als de garantie is verlopen hoef je niks te verwachten.
Dat hoef je bij geen enkele fabrikant bij fabrieksgarantie. Een heel erg slecht idee om consumenten wel dat idee te geven. En tevens geheel onnodig omdat we hier in Nederland gewoon een wettelijke garantie hebben die meestal ver boven fabrieksgarantie uitsteekt.
De nieuwste modellen zijn veel problemen mee. Te innovatief, te veel vernieuwing in 1x.
Niet onderbouwde onzin.
2) Heb je andere apple apparaten zoals ipad, dan kun je beter voor iphone kiezen
Niet perse. Maar door het goede ecosysteem van Apple wordt de keus om weer voor een product van Apple te kiezen nog makkelijker.
3) Gebruikersgemak. Android heeft meer opties maar veel zaken zijn ook makkelijker / sneller te regelen.
Discutabel
Bij apple zit je vast aan wat apple voor je bedahct heeft.
Ook bij Android ben je aan een ketting gelegd. Niet alles valt zomaar te veranderen en de vraag voor een leek is dan vooral; waarom zou je het willen?
chrisd1 schreef:Hoe zit het met virussen, etc. op Android??; mijn echtgenote en ik hebben Apple en daar nog (helemaal) nooit mee te maken gehad.
Zolang je het toestel niet root, is de kans op malware op een toestel met Android niet zo groot. Als je niet weet wat rooten is, hoef jij je waarschijnlijk niet zoveel zorgen te maken.

Apps die jouw data verzamelen zou ik mij meer zorgen om maken. Zelfs de meest simpele Apps op Android hebben ontzettend veel data van je nodig, terwijl die voor het gebruiken van de App niet nodig zijn. Bijvoorbeeld een kookwekker met de volgende machtigingen:

Telefoon | telefoonstatus en -identiteit lezen
Foto's/media/bestanden | de content van je USB-opslag lezen
Opslag | de content van je USB-opslag lezen

En als je de app installeert, geef je de App standaard al deze machtigingen. Bij Apple krijgt een App niet standaard al die machtigingen maar moet eerst toestemming vragen per machtiging, alvorens daar gebruik van te maken. Zo zou je bijvoorbeeld Facebook niet de machtiging geven gebruik te maken van de microfoon, maar de App verder wel blijven gebruiken.

Komt tevens bij dat Apple iedere applicatiecode controleert alvorens in de App store te plaatsen. Hierdoor wordt de kans op malware op de Apple iPhone als ook de kans dat een App code bezit die toch bepaalde informatie over jouw toestel of gebruik verzameld enorm klein.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vanaf android 7.0 gaat dat verlenen van toestemming ook per onderdeel.

Moiseule58

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

JvandeW schreef:
Nevyn schreef:Motorola C Plus
De Motorola Moto C Plus krijgt geen update naar Android 8.0. Dat toestel kopen is weten dat je achter loopt qua softwareondersteuning.
olaf79 schreef: Allemaal indianen verhalen. Geloof die niet.
Maar zelf kom je ook met indianenverhalen:
1) Wat is je budget. Ligt deze onder de 700 euro dan kom je automatisch op android.
Als je vooral (te) veel geld wilt uitgeven dan kun je ook voor apple kiezen.
Apple verkoopt zelf 4 toestellen onder de € 700,-. De goedkoopste, de Apple iPhone SE, kost slechts € 419,- bij Apple en is zelfs bij andere verkopers al voor slechts € 338,- te verkrijgen.
Apple levert echter zeer slechte prijs / kwaliteit
Dat is slechts een mening. En een gebaseerd op prijzen die 2 keer hoger liggen dan in werkelijkheid.
en als de garantie is verlopen hoef je niks te verwachten.
Dat hoef je bij geen enkele fabrikant bij fabrieksgarantie. Een heel erg slecht idee om consumenten wel dat idee te geven. En tevens geheel onnodig omdat we hier in Nederland gewoon een wettelijke garantie hebben die meestal ver boven fabrieksgarantie uitsteekt.
De nieuwste modellen zijn veel problemen mee. Te innovatief, te veel vernieuwing in 1x.
Niet onderbouwde onzin.
2) Heb je andere apple apparaten zoals ipad, dan kun je beter voor iphone kiezen
Niet perse. Maar door het goede ecosysteem van Apple wordt de keus om weer voor een product van Apple te kiezen nog makkelijker.
3) Gebruikersgemak. Android heeft meer opties maar veel zaken zijn ook makkelijker / sneller te regelen.
Discutabel
Bij apple zit je vast aan wat apple voor je bedahct heeft.
Ook bij Android ben je aan een ketting gelegd. Niet alles valt zomaar te veranderen en de vraag voor een leek is dan vooral; waarom zou je het willen?
chrisd1 schreef:Hoe zit het met virussen, etc. op Android??; mijn echtgenote en ik hebben Apple en daar nog (helemaal) nooit mee te maken gehad.
Zolang je het toestel niet root, is de kans op malware op een toestel met Android niet zo groot. Als je niet weet wat rooten is, hoef jij je waarschijnlijk niet zoveel zorgen te maken.

Apps die jouw data verzamelen zou ik mij meer zorgen om maken. Zelfs de meest simpele Apps op Android hebben ontzettend veel data van je nodig, terwijl die voor het gebruiken van de App niet nodig zijn. Bijvoorbeeld een kookwekker met de volgende machtigingen:

Telefoon | telefoonstatus en -identiteit lezen
Foto's/media/bestanden | de content van je USB-opslag lezen
Opslag | de content van je USB-opslag lezen

En als je de app installeert, geef je de App standaard al deze machtigingen. Bij Apple krijgt een App niet standaard al die machtigingen maar moet eerst toestemming vragen per machtiging, alvorens daar gebruik van te maken. Zo zou je bijvoorbeeld Facebook niet de machtiging geven gebruik te maken van de microfoon, maar de App verder wel blijven gebruiken.

Komt tevens bij dat Apple iedere applicatiecode controleert alvorens in de App store te plaatsen. Hierdoor wordt de kans op malware op de Apple iPhone als ook de kans dat een App code bezit die toch bepaalde informatie over jouw toestel of gebruik verzameld enorm klein.
Jeetje, geld is niet het probleem. Wel de privacy en de bescherming tegen virussen. Dat is bij BB gewaarborgd. Ook al heb ik niets te verbergen en doe ik niets wat spannend is. Verder ben ik oer-Hollands en wil ik graag waar voor mijn geld. Ben ik de enige die nog BB gebruikt(e)? De discussie wordt wel interessant voor mij. Bij BB kun je alle apps de machtigingen die je niet wilt stopen. Tot nu toe dank voor alle reacties, al weet ik het nu echt niet meer.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: I-phone of Android

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zit bij Ziggo en heb Ziggo safe online op onze Motorola's geïnstalleerd.
En dat er geen up date op komt zowat, voor dit bedrag koop is als hij het niet meer doet een andere na een jaar :D

Gesloten