LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Incassobureaus

Ongelezen bericht door Radar »

Sommige incassobureaus overtreden keer op keer de regels: ze bedreigen, ze intimideren en doen alsof ze bevoegdheden hebben die er niet zijn. Wie zorgt ervoor dat dit stopt?

Meer over deze uitzending

Maandag 12 februari 2018 in Radar, om 21:24 uur bij AVROTROS op NPO 1

atlas1302

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wie zorgt ervoor dat dit stopt
Radar natuurlijk :idea: , het is al jaren een doorn in het oog voor vele burgers en consumenten. De overheid kan ook strengere regels opstellen voor deze cow-boys!

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

atlas1302 schreef:
Wie zorgt ervoor dat dit stopt
Radar natuurlijk :idea: , het is al jaren een doorn in het oog voor vele burgers en consumenten. De overheid kan ook strengere regels opstellen voor deze cow-boys!
De regels zijn er, dat is het probleem niet. Het probleem zit in de handhaving.

Daar waar gerechtsdeurwaarders (en dus ook hun incassobureau's) onder zeer zwaar toezicht staan van allerlei instanties, kan je als regulier incassobureau in de praktijk behoorlijk je gang gaan. Dat onderscheid mag wel eens aangepakt worden.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

In dit kader... de ACM heeft net een boete van € 415.000,00 opgelegd aan Credit Invest / De Nederlandse Incassocentrale.

https://www.nu.nl/geldzaken/5129912/inc ... enten.html

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik weet wel een aardige oplossing: als we nu eens met z'n alleen alle rekeningen op tijd gaan betalen, dan hebben die incassobureau's geen werk meer!

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door JvandeW »

renewouters schreef:Ik weet wel een aardige oplossing: als we nu eens met z'n alleen alle rekeningen op tijd gaan betalen, dan hebben die incassobureau's geen werk meer!
De incassobureau's waar de uitzending over is gegaan, die zorgen er zelf voor dat er wel werk komt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben een keer kennis genomen van een incassobureau dat fraude pleegde, omdat een vordering tegen een consument geen schijn van kans had. Ze vervalste de gegevens op de aanmelding van een proefabonnement van naam van een familielid.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:In dit kader... de ACM heeft net een boete van € 415.000,00 opgelegd aan Credit Invest / De Nederlandse Incassocentrale.
https://www.nu.nl/geldzaken/5129912/inc ... enten.html
NOS meld dat er een boete is opgelegd van € 375.000,- aan het bedrijf en € 40.000,- aan de direct leidinggevende.
https://nos.nl/artikel/2216755-fout-inc ... enten.html

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door stronkstronk »

renewouters schreef:Ik weet wel een aardige oplossing: als we nu eens met z'n alleen alle rekeningen op tijd gaan betalen, dan hebben die incassobureau's geen werk meer!
Deels waar maar tevens onzin. Het gaat over de manier van incasseren.
Ik heb een brief gehad van een incassobureau over een openstaande factuur. Ten eerste heb ik geen openstaande facturen en ten tweede is de naam van het bedrijf waar ik een openstaande factuur van zou hebben mij niet bekend.
De brief begint met: "Recentelijk bent u in gebreke gesteld en gesommeerd de vordering van onze client ".........." te voldoen. Tot op heden hebben wij geen volledige betaling ontvangen." Betalen binnen 3 dagen na dagtekening brief. De brief wordt 2 dagen na dagtekening verstuurd dus ze hebben weer een stok om mee te slaan.
Ik ben nooit in gebreke gesteld en ben nooit gesommeerd. Als je belt, voor uitleg, zeggen ze dat er geen informatie verstrekt mag worden. Je moet maar een mailtje sturen naar een info@ adres. Ondertussen gaan ze gewoon door met brieven sturen.
Normale werkwijze zou zijn:
- Brief sturen met het bewijs dat je een openstaande factuur nog niet hebt betaald. Met een normale betalingstermijn. En op een nette manier zeggen dat als je het er niet mee eens bent of je wilt de verdere procedure weten dat je dan contact op kan nemen en dat je vriendelijk te woord wordt gestaan en samen een oplossing overeenkomt.
- Herinnering van openstaande factuur
- Aanmaning met de nodige kosten etc.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

stronkstronk schreef:
renewouters schreef:Ik weet wel een aardige oplossing: als we nu eens met z'n alleen alle rekeningen op tijd gaan betalen, dan hebben die incassobureau's geen werk meer!
Deels waar maar tevens onzin. Het gaat over de manier van incasseren.
Toch is het statement van renewouters waar. Als iedereen zijn rekeningen op tijd zou betalen, zou iedere incasso automatisch een onjuiste/ frauduleuze zijn. En daarmee kansloos.

Maar goed, dit is (gelukkig voor mij :wink: ) een wel heel hypothetische discussie.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als iedereen zijn rekeningen op tijd zou betalen,

Ach , kun je altijd nog postbode worden , je hebt tenslotte veel ervaring. :D :D :D :roll:

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha! ben benieuwd of de salarissen ook gelijk liggen ;)

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door gosewijn »

:D :D :D

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als postbode bezorg je meer per m2.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Als postbode bezorg je meer per m2.
Nou......... op sommige plaatsen kon je dat nog wel eens verbazen :wink:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bron telegraaf vandaag.

Aliter melius gaat ca 50 zaken aanhangig maken bij rechter wegens onterechte betalingen inkassoburo s

Elmie wouters
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2018 21:01

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door Elmie wouters »

Op 6 januari kreeg ik een mailtje over een openstaand bedrag van €59,85 van Digital Sourcing ,uit Denemarken .
Ik wist bij God niet waar het over ging. Een paar weken later een herinnering.,terwijl ik niets ontvangen had!
Rond 6/7 februari lag een pakje in de brievenbus van Digital Sourcing ,starterskit : diamond Gelmax ?
Vandaag 14 febr. Een incassobrief ; voor 11 febr. Moest er €99,00 euro betaald zijn!
Bedrag was van € 59,85 opgelopen naar €99,00
Brief kwam sowieso al te laat. Ik heb nooit iets getekend!
Wat moet ik doen? Afwachten ? Ben niet van plan om te betalen voor iets dat ik niet besteld heb!
Heb D C gemaild dat ik pakketje wel terug stuur op hun kosten!
Hoop spoedig van jullie te horen.
Dank hiervoor .

Met vriendelijke groet,
Elmie Wouters

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Incassobureaus

Ongelezen bericht door JvandeW »

Elmie wouters schreef:Op 6 januari kreeg ik een mailtje over een openstaand bedrag van €59,85 van Digital Sourcing ,uit Denemarken .
Ik wist bij God niet waar het over ging. Een paar weken later een herinnering.,terwijl ik niets ontvangen had!
Rond 6/7 februari lag een pakje in de brievenbus van Digital Sourcing ,starterskit : diamond Gelmax ?
Vandaag 14 febr. Een incassobrief ; voor 11 febr. Moest er €99,00 euro betaald zijn!
Bedrag was van € 59,85 opgelopen naar €99,00
Brief kwam sowieso al te laat. Ik heb nooit iets getekend!
Wat moet ik doen? Afwachten ? Ben niet van plan om te betalen voor iets dat ik niet besteld heb!
Heb D C gemaild dat ik pakketje wel terug stuur op hun kosten!
Hoop spoedig van jullie te horen.
Dank hiervoor .

Met vriendelijke groet,
Elmie Wouters
Ongevraagde zendingen met het doel jou te bewegen tot het sluiten van een overeenkomst mag je houden en hoef je niets mee te doen.

https://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-toezending

Deze vraag is ook al eerder op Radar langsgekomen: viewtopic.php?t=179297"

Ik zou voorstellen dat je het bedrijf meldt dat er geen overeenkomst bestaat en als zij de zending terug willen hebben, zij jou een retourlabel toesturen. Niets op eigen kosten retourneren natuurlijk.

Gesloten