LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Zolang al dit soort trucjes genoemd worden als verklaring voor hoger of lager verbruik, heb ik bijzonder weinig vertrouwen in die zelf berekende verbruikscijfers.

Gewoon gedurende langere tijd de sprintmonitor.de invullen, dan heb je concreet beeld en kan je vergelijken met andere identieke voertuigen. En dan nog kan je uiteraard bijzonder weinig als je verbruik afwijkt van de opgegeven norm.

Moiseule58

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

schoers schreef:ik heb het aan de hand van kilometers gedeeld door de liters
dan kom ik op 1op 12
plus de computer in de auto geeft het aan.
de garage heeft hem na gekeken en zij komen tot de zelfde uitkomst.
De meeste nieuwe auto’s geven het zelf aan via de boordcomputer, zoals TS al aangeeft.

En hybride auto’s geven dit, voor zover mijn kennis gaat, altijd al aan op de boordcomputer. Dus zijn dat betrouwbare gegevens.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Precies. Zolang al dit soort trucjes genoemd worden als verklaring voor hoger of lager verbruik, heb ik bijzonder weinig vertrouwen in die zelf berekende verbruikscijfers.

Gewoon gedurende langere tijd de sprintmonitor.de invullen, dan heb je concreet beeld en kan je vergelijken met andere identieke voertuigen. En dan nog kan je uiteraard bijzonder weinig als je verbruik afwijkt van de opgegeven norm.
En als er al een juridische basis zou zijn, zit je, denk ik, met de bewijslast. Een eigen verklaring (want meer heb je niet) gaat niet werken.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moiseule58 schreef:De meeste nieuwe auto’s geven het zelf aan via de boordcomputer, zoals TS al aangeeft.

En hybride auto’s geven dit, voor zover mijn kennis gaat, altijd al aan op de boordcomputer. Dus zijn dat betrouwbare gegevens.
Als je op de diverse autofora eens inzoomt op wat die boordcomputer aangeeft, is dat alles behalve betrouwbaar bewijs.

Moiseule58

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Moneyman schreef:
Moiseule58 schreef:De meeste nieuwe auto’s geven het zelf aan via de boordcomputer, zoals TS al aangeeft.

En hybride auto’s geven dit, voor zover mijn kennis gaat, altijd al aan op de boordcomputer. Dus zijn dat betrouwbare gegevens.
Als je op de diverse autofora eens inzoomt op wat die boordcomputer aangeeft, is dat alles behalve betrouwbaar bewijs.
Sorry, ik ben een vrouw. Op autofora kom ik niet. Wat ik wel weet is dat je door de gegevens van de boordcomputer weet of je zuinig rijdt of niet. Hier heb ik gisteren een voorbeeld van gegeven.
Laat het dan iets afwijken, als deze afwijking consequent is, weet je nog steeds of je een zuinige rijstijl hebt.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat klopt helemaal hoor, het geeft een prima indicatie.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:dat een turbo motor veel verbruikt is bekend, uiteindelijk pers je meer lucht in de cilinders als zonder turbo ( drukvulling dus) dus heeft dat motortje ook navenant meer brandstof nodig om tot een goede mengverhouding te komen. Maar je moet me toch eens uitleggen hoe je een turbo dan niet gebruikt.
-Een bestaande motor met turbo uitrusten geeft meer vermogen, en veelal meer verbruik.
-Daarentegen kan je een turbo ook combineren met een lichtere motor, je krijgt dan een efficientere motor met lager verbruik.
http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficienc ... ying/16747

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Brainless »

De auto van mijn man (208 okt 2017) en ik (oude C5 uit 2002) geven allebei een minder verbruik aan op de boordcomputer dan werkelijk gereden.
Mijn man heeft na diverse keren getankt (je weet nl nooit of je iets meer/minder tankt per x) een gemiddelde die ca 3 km/liter afwijkt dan de computer aangeeft (volgens de computer 1/25 en werkelijk 1/22).
Mijn C5 geeft bijna 2km minder verbruik aan.
De mijne geeft dan 1/14 aan terwijl ik 1/12 rijdt.

stofzuigertje

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Auto op zijkant, niet geprobeerd, ik heb reuma dus zal dit niet proberen....

Maar bij normaal tanken blijft er bovenin een luchtbel en bij dichtdraaien dop zal ontluchting ingedrukt worden en vul pijp leeg lopen in tank.
Maar nu blijkt dat als je niet de hele auto maar het nippeltje rechts in vulopening indrukte dat er nog 4.7 liter extra in kan.
Bij indrukken hoor je lucht ontsnappen en dan gaat alles te tank in en kun je vul opening ook vol gooien!

Wel moet de controleren of je geen Diesel of Benzine ruikt na het tanken.
De tank zelf is prima maar bij ouder dan 15 jaren kan het rubber gaan zweten..... en dan verspil je brandstof en krijg je milieu vervuiling!
De Audi A2 heeft zelfs 5.2 liter extra , en bij 1 van de 4 in mijn familie om deze reden nieuwe rubber tussen tankdop en tank gemonteerd, begon iets uit te drogen hoewel nog niet lek was.....
Dus of auto recht of schuin staat, zal verschil uitmaken maar het ontluchten en dan gaat er meer in.....
Bij schuine auto zal de luchtbel bovenin verplaatsen dus daar valt weinig te behalen.

Elk VAG product heeft dit, van Skoda tot Porsche Boxster.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kweenie »

De hamvraag blijft waarom je dat zou willen en wat dit met het topic te maken heeft...

Gesloten