Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
09 apr 2024 17:23
Dat er tegenwoordig weinig of geen voorzieningen zijn in dorpen zou ik nog het ergste vinden. Plus het gebrek aan openbaar vervoer.
Tot m’n 21e in een dorp gewoond en ik zou er van m’n leven niet meer naar terug willen.
Ik denk dat juist ouderen beter in een (middel)grote stad kunnen wonen dan zo afgelegen in 1 of ander geh oeps excuus, dorp.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
09 apr 2024 17:29
Openbaar vervoer is wel het allerlaatste dat ik mis.
Ja, zolang je auto kunt rijden, begrijp ik dat. Maar dat houdt ook een keer op, kan bij wijze van spreken, eerder zijn dan je inschat (wat ik natuurlijk niet hoop voor je).

juliomariner
Berichten: 4847
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat denk ik niet. Ik kan van mijn huis eenvoudig van een 2 generatiehuis een 3 generatiehuis maken. Ik hoop en verwacht dus eigenlijk nooit te worden afgeschoven naar zo'n muf bejaardenhuis.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

juliomariner schreef:
09 apr 2024 18:23
Dat denk ik niet. Ik kan van mijn huis eenvoudig van een 2 generatiehuis een 3 generatiehuis maken. Ik hoop en verwacht dus eigenlijk nooit te worden afgeschoven naar zo'n muf bejaardenhuis.
Bejaardentehuizen bestaan al heel lang niet meer :wink:

Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is een tweede en derde generatie huis?

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan mogen opa en oma op een zolderkamertje. Net zoiets als in 'Allo allo'.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
09 apr 2024 16:49
een of ander gehucht?, we zijn echt geen holbewoners hoor.
De vrijheid. Ik hoef niet aan de buren te denken als ik buiten wat doe. Ze wonen toch ver genoeg af om ze te kunnen storen. Ik heof dus met niemand rekening te houden.
Daarnaast de mooie natuur, de vogelgeluiden als je wakker wordt, de tuin. De buren kennen elkaar nog en helpen elkaar.
Ja maar zegt men dan je hebt geen voorzieningen. Klopt maar die mis ik dus absoluut niet. En met 10 minuten met de auto ben je in een wat grotere plaatst waar je alles wel hebt.
Het hangt er van af wat je wil en wat er kan denk ik.
Wij hebben 25 jaar een huis gehad op ( en niet in) `t Veer zoals het daar genoemd wordt,en daar is niets behalve buren.
Die varieerden van een Duitser (2e huis) tot asielzoekers uit Georgië tot Rotterdammers die op het platteland wilden wonen.
Met het oog op de oude dag en als we stoppen met varen,sinds 10 jaar een huis in een grotere plaats daar in de buurt met wel alle voorzieningen maar met een stuk minder privacy.
Gelukkig ook nu goede buren,die als we er niet zijn onze vuilnisbakken op de juiste dag buiten zetten en ook wer binnen.
Je moet het maar treffen,en wat dat aangaat hebben we het getroffen.
Dus stad of dorp of gehucht of gat,buurt en buurtbewoners zijn heel belangrijk.

juliomariner
Berichten: 4847
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lady1234 schreef:
09 apr 2024 18:43
Wat is een tweede en derde generatie huis?
Waar 2 of 3 generaties samenwonen met elk een eigen woning maar onder 1 dak.

Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
09 apr 2024 18:45
Dan mogen opa en oma op een zolderkamertje. Net zoiets als in 'Allo allo'.
Ik herinner me geen opa en oma die op een zolderkamertje verbleven.

juliomariner
Berichten: 4847
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Toch wel Madame Fanny en Monsieur Leclerk. (It is I, Leclerk)

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

In ‘Allo, ‘allo lag Moeder boven in bed, op de grond bonkend met haar wandelstok als ze iets nodig had. En spugend op de grond als iemand het over de Duitsers had, als ik me niet vergis.

En al vind ik Zoetermeer niet gezellig, erover van gedachten wisselen is het toch wel, is mijn stellige indruk.

Ik heb jarenlang gedacht dat ik terug zou keren naar mijn geboortegrond als ik niet meer hoefde te werken, maar toen het zover was, hoefde het voor mij niet meer. Al mijn kinderen wonen in het westen, de kleinkinderen dus ook, Waarom zou ik dan vrijwillig op minimaal twee uur rijden gaan wonen? Dan ontzeg ik mezelf het genoegen van vaak oppassen of langskomen. Ik vind het prima zo.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
09 apr 2024 18:23
Dat denk ik niet. Ik kan van mijn huis eenvoudig van een 2 generatiehuis een 3 generatiehuis maken. Ik hoop en verwacht dus eigenlijk nooit te worden afgeschoven naar zo'n muf bejaardenhuis.
Dat zou me echt te dicht op elkaar zijn. Bovendien moeten de kinderen en hun partners dat ook allemaal willen en leuk vinden. Een vriendin van me had ook zo'n droom, sloeg bepaald niet aan bij de kinderen.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
09 apr 2024 20:20
In ‘Allo, ‘allo lag Moeder boven in bed, op de grond bonkend met haar wandelstok als ze iets nodig had. En spugend op de grond als iemand het over de Duitsers had, als ik me niet vergis.

En al vind ik Zoetermeer niet gezellig, erover van gedachten wisselen is het toch wel, is mijn stellige indruk.

Ik heb jarenlang gedacht dat ik terug zou keren naar mijn geboortegrond als ik niet meer hoefde te werken, maar toen het zover was, hoefde het voor mij niet meer. Al mijn kinderen wonen in het westen, de kleinkinderen dus ook, Waarom zou ik dan vrijwillig op minimaal twee uur rijden gaan wonen? Dan ontzeg ik mezelf het genoegen van vaak oppassen of langskomen. Ik vind het prima zo.
Nou, het is in ieder geval een prettiger onderwerp dan wat er allemaal niet goed gaat in Nederland. Ik dacht trouwens dat je ergens in een hutje op de hei woonde, en je iedere x mopperde als tijdens de zomervakantie de Randstedelingen massaal jouw kant op kwamen.

Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, madame Fanny en monsieur Leclerk, waren helemaal uit mijn gedachten geschoten.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2024 20:39
(…) Ik dacht trouwens dat je ergens in een hutje op de hei woonde, en je iedere x mopperde als tijdens de zomervakantie de Randstedelingen massaal jouw kant op kwamen.
Nee hoor, altijd binnen de bebouwde kom, van onbeduidend dorp tot grote stad.
Mijn wortels liggen in de Achterhoek en daar laat ik ze mooi liggen. Daar zitten ze echt niet te wachten op een spijtoptant annex de-facto randstedeling die voor te veel geld een huis wegkaapt voor de neus van een streekgenoot.
Het enige nadeel van de randstad is het ontbreken van het coulissenlandschap — het grasfalt van het Groene Hart is zwaar overschat — en echt bos. Maar daar staat genoeg tegenover.

juliomariner
Berichten: 4847
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

[quote=ZeerPrivé post_id=2969711 time=1712687759

Dat zou me echt te dicht op elkaar zijn. Bovendien moeten de kinderen en hun partners dat ook allemaal willen en leuk vinden. Een vriendin van me had ook zo'n droom, sloeg bepaald niet aan bij de kinderen.
[/quote]

Zoals u misschien weet woon ik net over de grens. De huizen zijn hier toch behoorlijk groter. Op het moment woont mijn schoonmoeder naast me. Heb geen enkele last van haar omdat je elkaar echt niet constant op de lip zit.

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
09 apr 2024 17:23
Dat er tegenwoordig weinig of geen voorzieningen zijn in dorpen zou ik nog het ergste vinden. Plus het gebrek aan openbaar vervoer.
Tot m’n 21e in een dorp gewoond en ik zou er van m’n leven niet meer naar terug willen.
Geen voorzieningen? Dat ligt natuurlijk ook net aan het soort dorp. Waar ik woon hebben we alles (behalve universiteit, HBO, MBO (alleen een paar studies) na). Geen idee wat we niet hebben en echt missen. Misschien de echte drukte, maar die mag van mij absoluut gestolen worden, ik houd namelijk niet van mensenmassa's. Maar wij zijn dan ook best een groot dorp.

Echter hebben we hier in de regio ook dorpen zonder basisschool, waar de voetbalclub is gefuseerd met de club van een ander klein dorpje vlakbij. Waar gevochten wordt om die ene supermarkt open te houden.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
09 apr 2024 21:09
ZeerPrivé schreef:
09 apr 2024 20:39
(…) Ik dacht trouwens dat je ergens in een hutje op de hei woonde, en je iedere x mopperde als tijdens de zomervakantie de Randstedelingen massaal jouw kant op kwamen.
Nee hoor, altijd binnen de bebouwde kom, van onbeduidend dorp tot grote stad.
Mijn wortels liggen in de Achterhoek en daar laat ik ze mooi liggen. Daar zitten ze echt niet te wachten op een spijtoptant annex de-facto randstedeling die voor te veel geld een huis wegkaapt voor de neus van een streekgenoot.
Het enige nadeel van de randstad is het ontbreken van het coulissenlandschap — het grasfalt van het Groene Hart is zwaar overschat — en echt bos. Maar daar staat genoeg tegenover.
Dan vergis ik me met een ander forumlid. Vraag me ook af of je nog zou kunnen wennen in de Achterhoek na decennia in de Randstad. Voor echt bos kun je altijd in de auto stappen, zo groot is Nederland ook weer niet.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Echt bos is inderdaad niet zo heel ver van de Randstad. Utrechtse Heuvelrug, maar wat te denken van de heidevelden bij Hilversum? Maar het duingebied bij De Zilk is ook erg mooi. Veel open gebied, maar toch ook hier een daar een boom waar de vele herten zich achter verschuilen als ze even niet op de foto willen.

En waar de andere WA woont, daar is ook wel iets dat op een bos lijkt, en het is best nog wel mooi ook.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Utrechtse heuvelrug is niks mis mee. Maar wel druk. Dat geldt ook voor Wassenaar vind ik, al kun je in/op Meijendel ook heel leuk wandelen.
Die stomme herten in de waterleidingduinen zie ik het liefst op een houten schildje aan de muur in de hall :mrgreen:

Plaats reactie