Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn eBike wordt buiten opgeladen, wel onder een afdak. Nooit in mijn woning. Er gebeurt te veel met accu's en laadapparaat van electrische voertuigen. Als er brand uitbreekt scheelt het doden.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb geen scootmobiel, E-bike of wat dan ook. Als er brand uitbreekt scheelt het doden.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jaja,ik weet het;regels zijn regels.
ik weet er beroepshalve ( bijna) alles van.
Maar ook hier slaat het weer wat door.
Je kunt toch niet alle onheil voorkomen door regels op te stellen?
Heb weinig kennis hoe het toegaat in gebouwen,maar is het echt zo veel veiliger als alles kaal en leeg is?
In een hal van een gebouw mag zelfs geen fiets staan ,laat staan een plantje ofzo begrijp ik.
Moeilijk hoor.
Noem een voorbeeld hoe dat op de scheepvaart gaat.
Als je 150 pk of minder in de machinekamer hebt is een brandblusser voldoende,met meer pk`s moeten het er twee zijn.
Slaat nergens op natuurlijk,eventuele brand wordt daar niet meer of minder van.
Voorbeeld van de overregulering dus die je in ons land overal tegenkomt.
Ga niet emigreren hoor want voor de rest valt ons landje nog wel mee.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Thijs124 schreef:
26 mar 2024 19:08
Mijn eBike wordt buiten opgeladen, wel onder een afdak. Nooit in mijn woning. Er gebeurt te veel met accu's en laadapparaat van electrische voertuigen. Als er brand uitbreekt scheelt het doden.
Dacht even dat electrisch rijden de oplossing was.
Niet dus?
Want ze ontploffen om de haverklap?
Misschien de benzine/diesel auto en de brommer/scootmobielbrommer maar weer in ere herstellen?

Moneyman
Berichten: 30113
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
26 mar 2024 21:31
Heb weinig kennis hoe het toegaat in gebouwen,maar is het echt zo veel veiliger als alles kaal en leeg is?
In één woord: absoluut.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb gelukkig nog een explosiemotor In mijn auto en mijn motor. De eBike heeft me wel geholpen om weer mobiel te worden. Maar dat is ok nu.
Die enorme accu capaciteit in een zo klein mogelijke accu zorgt voor grote risicos. Ik heb er niet veel vertrouwen in. Het zijn gevaarlijke brandbommen. Het begint nu pas.
Het zal mijn tijd wèl duren.

Moneyman
Berichten: 30113
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morgen wordt m'n nieuwe auto thuis bezorgd. Gewoon nog met benzinemotor, zij het met wat elektrische hulp. Wellicht m'n laatste dus :wink:

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Thijs124 schreef:
26 mar 2024 21:57
Ik heb gelukkig nog een explosiemotor In mijn auto en mijn motor. De eBike heeft me wel geholpen om weer mobiel te worden. Maar dat is ok nu.
Die enorme accu capaciteit in een zo klein mogelijke accu zorgt voor grote risicos. Ik heb er niet veel vertrouwen in. Het zijn gevaarlijke brandbommen. Het begint nu pas.
Het zal mijn tijd wèl duren.
Procentueel vlliegen er meer auto's met plofmotoren in de brand dan auto's met een accu.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

scharrelschipper schreef:
26 mar 2024 21:36
Thijs124 schreef:
26 mar 2024 19:08
Mijn eBike wordt buiten opgeladen, wel onder een afdak. Nooit in mijn woning. Er gebeurt te veel met accu's en laadapparaat van electrische voertuigen. Als er brand uitbreekt scheelt het doden.
Dacht even dat electrisch rijden de oplossing was.
Niet dus?
Want ze ontploffen om de haverklap?
Misschien de benzine/diesel auto en de brommer/scootmobielbrommer maar weer in ere herstellen?
Als je je "feiten" van feesboek haalt klopt het waarschijnlijk. De echte cijfers laten echter heel wat anders zien. EV's branden procentueel minder vaak dan ICE auto's. Maar blijf vooral lekker in het verleden hangen. Maakt mij niet uit.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
26 mar 2024 21:31
Jaja,ik weet het;regels zijn regels.
ik weet er beroepshalve ( bijna) alles van.
Maar ook hier slaat het weer wat door.
Je kunt toch niet alle onheil voorkomen door regels op te stellen?
Heb weinig kennis hoe het toegaat in gebouwen,maar is het echt zo veel veiliger als alles kaal en leeg is?
In een hal van een gebouw mag zelfs geen fiets staan ,laat staan een plantje ofzo begrijp ik.
Moeilijk hoor.
Noem een voorbeeld hoe dat op de scheepvaart gaat.
Als je 150 pk of minder in de machinekamer hebt is een brandblusser voldoende,met meer pk`s moeten het er twee zijn.
Slaat nergens op natuurlijk,eventuele brand wordt daar niet meer of minder van.
Voorbeeld van de overregulering dus die je in ons land overal tegenkomt.
Ga niet emigreren hoor want voor de rest valt ons landje nog wel mee.
Maar als Piet zijn scootmobiel daar mag plaatsen, mag
Gerda dat ook. En Jan en Willem willen ook wel binnen staan.
Bij een calamiteit is dat levensgevaarlijk.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
26 mar 2024 22:14
Thijs124 schreef:
26 mar 2024 21:57
Ik heb gelukkig nog een explosiemotor In mijn auto en mijn motor. De eBike heeft me wel geholpen om weer mobiel te worden. Maar dat is ok nu.
Die enorme accu capaciteit in een zo klein mogelijke accu zorgt voor grote risicos. Ik heb er niet veel vertrouwen in. Het zijn gevaarlijke brandbommen. Het begint nu pas.
Het zal mijn tijd wèl duren.
Procentueel vlliegen er meer auto's met plofmotoren in de brand dan auto's met een accu.
Daar zou ik weleens een lijstje van willen zien. Want volgens mij vliegen er nog maar weinig moderne verbrandingsmotoren in brand. Elektrische ook weinig hoor, maar als die gaan, dan heb je echt een probleem. Dan ben je namelijk 2 weken aan het blussen.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

rwolters schreef:
26 mar 2024 22:14
Thijs124 schreef:
26 mar 2024 21:57
Ik heb gelukkig nog een explosiemotor In mijn auto en mijn motor. De eBike heeft me wel geholpen om weer mobiel te worden. Maar dat is ok nu.
Die enorme accu capaciteit in een zo klein mogelijke accu zorgt voor grote risicos. Ik heb er niet veel vertrouwen in. Het zijn gevaarlijke brandbommen. Het begint nu pas.
Het zal mijn tijd wèl duren.
Procentueel vlliegen er meer auto's met plofmotoren in de brand dan auto's met een accu.
Logisch,er zijn nog steeds meer plofmotoren dan electrische.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je hebt natuurlijk al jaren en jaren verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen waar een ruimte is waar scootmobielen mogen staan en opgeladen kunnen worden.

Kan aan mij liggen, maar nog nooit gehoord dat die uit zichzelf in de fik gingen.

En dat brandgevaar in die flats is dat dan de vluchtweg vaak versperd is.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 26 mar 2024 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Dit is wat de ANWB er over heeft: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vaarlijker

Risico met een EV is dus niet groter kijkende naar de kans op een incident, maar de impact van een EV die in de brand vliegt is vaak wel groter, zowel door het moment waarop de meeste branden ontstaan alsmede het feit dat de brand moeilijker onder controle is te krijgen vanwege de batterijen.

Datzelfde risico op een verhoogde impact zal mogelijk dus ook van toepassing zijn op andere elektrische apparatuur met diezelfde type accu's.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

rwolters schreef:
26 mar 2024 22:16
scharrelschipper schreef:
26 mar 2024 21:36
Thijs124 schreef:
26 mar 2024 19:08
Mijn eBike wordt buiten opgeladen, wel onder een afdak. Nooit in mijn woning. Er gebeurt te veel met accu's en laadapparaat van electrische voertuigen. Als er brand uitbreekt scheelt het doden.
Dacht even dat electrisch rijden de oplossing was.
Niet dus?
Want ze ontploffen om de haverklap?
Misschien de benzine/diesel auto en de brommer/scootmobielbrommer maar weer in ere herstellen?
Als je je "feiten" van feesboek haalt klopt het waarschijnlijk. De echte cijfers laten echter heel wat anders zien. EV's branden procentueel minder vaak dan ICE auto's. Maar blijf vooral lekker in het verleden hangen. Maakt mij niet uit.
Hoho,ik vroeg het alleen maar hoor.
Ik bracht het niet als feiten,de vraagtekens niet gezien?

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Cro schreef:
26 mar 2024 22:58
Dit is wat de ANWB er over heeft: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vaarlijker

Risico met een EV is dus niet groter kijkende naar de kans op een incident, maar de impact van een EV die in de brand vliegt is vaak wel groter, zowel door het moment waarop de meeste branden ontstaan alsmede het feit dat de brand moeilijker onder controle is te krijgen vanwege de batterijen.

Datzelfde risico op een verhoogde impact zal mogelijk dus ook van toepassing zijn op andere elektrische apparatuur met diezelfde type accu's.
Weet niet precies wat die moderne accu`s doen.
Wij hebben aan boord uiteraard ook accu`s,tractie die je met water bij moet vullen en gel accu`s waar je niets aan moet doen.
De laatste 47 jaar heb ik een keer een ontplofte gel accu meegemaakt die geen brand veroorzaakte,alleen wat verfschade door het zuur wat eruit kwam.
Maar mogelijk zijn de accu`s van de moderne voertuigen anders van constructie en dus brandgevaarlijker.

Moneyman
Berichten: 30113
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
26 mar 2024 22:16
Als je je "feiten" van feesboek haalt klopt het waarschijnlijk. De echte cijfers laten echter heel wat anders zien. EV's branden procentueel minder vaak dan ICE auto's. Maar blijf vooral lekker in het verleden hangen. Maakt mij niet uit.
Het risico is bij een EV natuurlijk wél veel groter.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Een brandende accu auto laat een heel schip kelderen of een gevulde parkeergarage compleet uitbranden.
Dan maakt het niet meer uit hoeveel procent van de auto's op een schip of parkeergarage branden. Een is genoeg 0,001 %

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

scharrelschipper schreef:
26 mar 2024 21:31
Heb weinig kennis hoe het toegaat in gebouwen,maar is het echt zo veel veiliger als alles kaal en leeg is?
Het probleem zit niet in het ene plantje in een nis of het metalen muurschildje dat de een ophangt. Het probleem zit in degene die de boel stampvol zet omdat het zo gezellig is, liefst ook met houten bankjes of ander brandbaar materiaal. Waar je ook komt, er zijn overal wel mensen die geen maat kunnen houden en daardoor gevaarlijke situaties creëren. Dan moet alles maar weg. Ook dat ene plantje in de nis dat niemand in de weg staat. Dat was hier exact hetzelfde, als je de galerij kent snap je wat ik bedoel, die nissen aan de buitenkant zijn er juist voor gemaakt om er een flinke pot (of twee, of drie) neer te zetten. En als je even naar boven kijkt snap je wat het probleem is, en dat is dan precies naast de enige uitgang van die galerij.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Is het al 1 april of zo?
Kies voor afkortingen

Dijkgraaf beseft dat het aanpassen van formele benamingen en juridische begrippen veel voeten in aarde heeft. Maar we kunnen volgens hem wel beginnen met het vermijden van hiërarchische termen als 'hoger onderwijs' en 'middelbaar'. Als alternatief draagt hij de afkortingen aan: 'hbo en wo' in plaats van 'hoger onderwijs'.

https://nos.nl/artikel/2514460-dijkgraa ... rwijs-meer

Plaats reactie