ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Roald12 »

16again schreef:
12 dec 2023 11:54
douwebakker schreef:
12 dec 2023 10:44
Je meet bij de ingang van het appartement eenvoudig het aantal liters water wat er doorstroomt per tijdseenheid en het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour.
Slechts die gegevens zijn voldoende om de energie te bepalen die aan de woning word geleverd.
Dat systeem bestaat , en heeft de voorkeur.
Echter in sommige flatgebouwen is dat niet mogelijk, elke radiator heeft dan verticale toe en afvoer naar onder en bovenburen.
Dat klopt. In mijn appartement (in Den Haag) zijn 5 vertikale buizen (in de hoeken van het appartement en een middenin (voor de hal en badkamer)). Ik vind dit een prachtig systeem omdat er vrijwel geen buizen door je appartement lopen. In de kelder bevinden zich de horizontale buizen die verbonden zijn met de ketel. Omdat de ista meters de kosten verdelen is best een redelijke beprijzing mogelijk (afgezien van defecte Ista metertjes)

In een ander appartement van mij is een (1) vertikale verwarmingsbuis aanwezig waarop een flow meter en twee temperatuur sensoren zijn bevestigd. Die meter is waarschijnlijk nauwkeuriger maar ook veel duurder dan de kleine ista metertjes (kosten 10 euro per stuk). Nadeel is lange leidingen langs de plinten naar alle radiatoren. Overigens denk ik dat ook hier sprake is van een kosten verdeling (met welliswaar nauwkeuriger metingen).

Het is dus de vraag wat je wilt: op elke radiator een dure, nauwkeurige flowmeter of een goedkope, minder nauwkeurige Ista meter. Ik kies voor de tweede oplossing.

Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Roald12 »

Nog een opmerking over een te hoge eindafrekening waar ik nog niemand over heb gehoord.

In de eindafrekening wordt vaak een verdeling gemaakt voor vaste kosten en variabele kosten. Vaak is die verdeling 30/70 dwz. 30 procent van de totale kosten worden vaste kosten geacht te zijn. Vaste kosten zijn aansluitingskosten netwerkkosten ista kosten en CV onderhoud etc.. Tegenwoordig kun je die kosten eenvoudig berekenen (kijk naar de diverse rekeningen). In mijn appartement heb ik voor 2 jaar die vaste kosten achterhaald en die bleken tussen de 20 en 25% van de totale kosten te liggen. Dan blijkt 30% wat aan de hoge kant maar als je rekening houdt met (niet bemeterde) leiding verliezen is dat nog wel acceptabel.

Nu echter de prijzen van gas (en dus ook stadsverwarming) zo omhoog gegaan zijn is 30% veel te hoog. Het zou wellicht 20% moeten zijn (in mijn geval). Ik heb dat ook aan de Ista gemeld maar die schuift dat door naar de VVE: die moet die verdeling dan maar veranderen (aldus de Ista). (de helft voor/ de helft tegen). Dat komt dan weer overeen met een opmerking van mij dat de Ista zich er wel weer erg gemakkelijk vanaf maakt .

Het komt er op neer dat iemand die niet stookt en dus alleen vaste kosten betaalt dus (veel) te veel betaalt (en dus ook veel meer dan het vorige jaar) en iemand die veel stookt te weinig betaalt.

Ik besef heel goed dat je niet elk jaar die verdeling 70/30 ter discussie wilt stellen maar eens per 3 jaar zou ik niet onredelijk vinden.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Elektrisch verwarmen zal voor de meesten nog goedkoper zijn dan in een appartement wonen waar andere mensen erg slim bezig zijn. Ik zou nog wel meer dingen kunnen bedenken om deels gratis te verwarmen.

Er zijn betere systemen zoals ik eerder (en nu ook douwe) heb gemeld. Bijvoorbeeld als je op kamstrup warmtemeter googled. Ik zal gisteren volgens mij een Siemens systeem in de kelder.
Zoals 16 again schreef zal dat niet overal zo gemakkelijk in te voeren zijn. Als het gas maar duur genoeg wordt zal dit toch wel lonend in te voeren zijn. Kwestie van leidingen verleggen. In zo'n VVE vergadering zullen de slimme mensen niet voor stemmen. Dus zitten er nu mensen in de kou en/of relatief duur elektrisch te verwarmen.

Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Roald12 »

xflorisx schreef:
12 dec 2023 13:20
Elektrisch verwarmen zal voor de meesten nog goedkoper zijn dan in een appartement wonen waar andere mensen erg slim bezig zijn. Ik zou nog wel meer dingen kunnen bedenken om deels gratis te verwarmen.

Er zijn betere systemen zoals ik eerder (en nu ook douwe) heb gemeld. Bijvoorbeeld als je op kamstrup warmtemeter googled. Ik zal gisteren volgens mij een Siemens systeem in de kelder.
Zoals 16 again schreef zal dat niet overal zo gemakkelijk in te voeren zijn. Als het gas maar duur genoeg wordt zal dit toch wel lonend in te voeren zijn. Kwestie van leidingen verleggen. In zo'n VVE vergadering zullen de slimme mensen niet voor stemmen. Dus zitten er nu mensen in de kou en/of relatief duur elektrisch te verwarmen.
Kunt U mij uitleggen hoe "sommige mensen erg slim bezig zijn" en anderen kennelijk niet? Overigens is "deels gratis" wel een merkwaardige kwalificatie. In ieder geval is elektrisch verwarmen iha. een dure oplossing tenzij de ista meter defect is en een 3 maal te hoge metingen doet.

Met het verleggen van alle leidingen in een appartementen complex ben je nogal wat geld kwijt lijkt me. Dan moet het gas wel erg veel duurder worden. Er zijn ook mensen die denken dat "ieder zijn eigen CV ketel" de oplossing is. Misschien geld dat inderdaad voor mensen die vrijwel niet verwarmen of een houtkachel hebben. Je hebt inderdaad niet het gedoe dat de een denkt dat hij te veel betaalt terwijl de ander te weinig zou betalen.

Ista meters zijn best een redelijke oplossing voor de verdeling van de stookkosten. Een betere oplossing zou zijn flow meters met twee temperatuursensoren op elke radiator (maar dat is natuurlijk flink wat duurder dan de ista meters).

Eliad
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2023 11:16

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Eliad »

Hier ook een onverklaarbare rekening voor warm water, Ista beweert dat ik het afgelopen jaar heel veel warm water zou hebben gebruikt!
De rekening bedraagt maar liefst 1239,00 euro!
Hoe dan! Ik woon alleen en werk gewoon 5 dagen, met dit bedrag zou ik 2300 keer kunnen douchen!!

Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Roald12 »

Eliad schreef:
13 dec 2023 11:20
Hier ook een onverklaarbare rekening voor warm water, Ista beweert dat ik het afgelopen jaar heel veel warm water zou hebben gebruikt!
De rekening bedraagt maar liefst 1239,00 euro!
Hoe dan! Ik woon alleen en werk gewoon 5 dagen, met dit bedrag zou ik 2300 keer kunnen douchen!!
Mag ik vragen wat voor meter U heeft voor uw warme water? Hoe heeft U berekend dat U voor dit bedrag 2300 keer kunt douchen?

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door 16again »

Roald12 schreef:
12 dec 2023 13:12
Ik besef heel goed dat je niet elk jaar die verdeling 70/30 ter discussie wilt stellen maar eens per 3 jaar zou ik niet onredelijk vinden.
De VVE als geheel krijgt toch een energierekening. Daar kan het precieze percentage toch uit gedestilleerd worden?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Roald12 schreef:
12 dec 2023 19:34
xflorisx schreef:
12 dec 2023 13:20
Elektrisch verwarmen zal voor de meesten nog goedkoper zijn dan in een appartement wonen waar andere mensen erg slim bezig zijn. Ik zou nog wel meer dingen kunnen bedenken om deels gratis te verwarmen.

Er zijn betere systemen zoals ik eerder (en nu ook douwe) heb gemeld. Bijvoorbeeld als je op kamstrup warmtemeter googled. Ik zal gisteren volgens mij een Siemens systeem in de kelder.
Zoals 16 again schreef zal dat niet overal zo gemakkelijk in te voeren zijn. Als het gas maar duur genoeg wordt zal dit toch wel lonend in te voeren zijn. Kwestie van leidingen verleggen. In zo'n VVE vergadering zullen de slimme mensen niet voor stemmen. Dus zitten er nu mensen in de kou en/of relatief duur elektrisch te verwarmen.
Kunt U mij uitleggen hoe "sommige mensen erg slim bezig zijn" en anderen kennelijk niet? Overigens is "deels gratis" wel een merkwaardige kwalificatie. In ieder geval is elektrisch verwarmen iha. een dure oplossing tenzij de ista meter defect is en een 3 maal te hoge metingen doet.
Dat zou ik als techneut prima kunnen uitleggen. Er is al een tip langs gekomen. (niet van mij). Ik ga die tips verder niet geven. Ik ga niet meewerken aan frauderen of gemeen spelen naar iemands buren toe.

Je kon maandag aan een grafiek zien wat de verschillen in kosten waren tussen de diverse bewoners. Dat was gewoon abominabel verschil voor gelijke woningen. Omgerekend was het oude echtpaar 7000 m3 gas nodig aan warmte. Daar kun je 2 villa's mee verwarmen zonder in de kou te zitten. En dan zitten ze in een appartement.

Ed Raket
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2007 21:43

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Ed Raket »

Bij de (technische) manier van meten van warmteverbruik en de daarmee gepaard gaande nauwkeurigheid zijn genoeg vraagtekens te zetten.

Ik verwijs graag naar dit artikel: https://www.linkedin.com/pulse/heat-cos ... ico-bari-1

Even een stukje uit het artikel vrij vertaald: de overdracht van warmte van een radiator is niet constant gedurende de levensduur van radiator ( vanwege bv opbouw van kalk/slijmlaag aan de binnenkant, een laag rommel op de bodem van de radiator, opgesloten lucht aan de bovenkant van de radiator ). Ongetwijfeld dat de overdracht in werkelijkheid af zal wijken van hetgeen in laboratorium/test/ideale omstandigheden is gemeten.

In de uitzending van 11/12/2023 heb ik niets gezien over de mogelijke oorzaken maar alleen maar over de onduidelijkheid. M.a.w. het bedrijf van de metertjes kan geen uitleg geven aan hoe de verschillen ontstaan.... terwijl er blijkbaar echt wel bekend is wat de metingen kan beinvloeden.

Plaats reactie