ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
SluweVos
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2023 00:07

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door SluweVos »

Wat kost Ista meter per maand?

De grooteigenaar van ons complex (blokverwarming) wil Ista individuele meters voor warmte, warm water en koud water installeren. Meting op basis van flow op buis.
De huur van de meters + op afstand uitlezen + facturatie en incasso komt op € 225 per woning, per jaar. Ofwel € 18,75 per maand, alleen voor meten, uitlezen en facturatie. Dit alles op basis van huur voor 10 jaar. Excl. installatiekosten.

Klink 18,75 per maand redelijk?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door 16again »

Eerst jaren de mensen laten betalen voor verbruik volgens dubieuze metertjes op radiatoren.......en nu mag je je eigen meter gaan betalen.
Ik heb de indruk dat de installatiekosten gewoon verhuld inbegrepen zijn.

jaap H
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2023 11:07

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door jaap H »

Wij hebben de afrekening gehad van ISTA blokverwarming ,,, nu echter woon ik in Capelle waarvan 3 blokken van huizen staan met allemaal dezelfde woningen ,
Blok a heeft 18 woningen met een variabel energiekosten 4139.69 Totale eenheid complex 23579 prijs 0.17556 euro

Blok B heeft 14 woningen variabel energiekosten 11902.62 totale eenheid complex 17062 prijs 0.697610

Blok C heeft 22 woningen variabel energiekosten 16614.98 totale eenheid complex 30367 prijs 0.54139

woningen zijn allemaal hetzelfde dito aantal cub en afmetingen hetzelde ... Blok A heeft nog een wijkcentrum met ook in deze blok een blokverwarming waar iedere dag hetzij eten , bingo , vergadering plaats vindt

Wij wonen in Blok C (22 woningen verbruik 1707 met omrekenfactor 1921 verbruik prijs per eenheid 0.547139 betalen 1051.05 euro

Als bewoner in B 14 woningen dit zou gebruiken is dat 1707 wordt 1921 verbruik x 0.697610 zou dat moeten zijn betalen 1340.11 euro

Als bewoner in A 18 woningen dit zou gebruiken is dat 1707 wordt 1921 verbruik x 0.175567 zou dan moeten betalen 337.26 Euro
met buurtwinkel

Maar als je ISTA om uitleg vraag krijg je geen antwoord ... dus ik voel me erg in mijn portemonnee gepakt ... en vraag mij af waar ik terecht kan, bewijs heb ik van andere bewoners zoals Blok A Blok B en BLOK C

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het verschil kan komen door het moment waarop de energieprijzen voor elk complex zijn vastgesteld. Van zomer 2021 tot de piek in zomer 2022 is de gasprijs (inclusief belastingen) ongeveer 5 keer zo hoog geworden.

Als in complex A nog een gascontract tegen "oude" prijzen liep terwijl het contract bij complex B en C net op een ongunstig moment was afgelopen, dan verklaart dat de verschillen. Ook kan de grootte van de gasaansluiting een prijsverschil verklaren. Voor een groter complex kan een duurdere aansluiting nodig zijn.

Ista hoeft aan u verder niets te verklaren. U heeft bij de VVE of verhuurder wel recht op inzage in de energierekeningen van uw complex, zodat u kunt controleren of het bedrag van €16614,98 wel correct is en wat het tarief per m3 gas was en hoeveel vastrecht er betaald is.
De bewoners van de andere complexen kunnen inzage vragen in de originele energie factuur van hun complex.

HansvB666
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2023 15:55

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door HansvB666 »

ISTA is één grote 'boeventruc', waar u allen slachtoffer van bent.
1) de meters op de radiatoren, bieden u geen 'verrekening' op warme dagen in de zomer, zij registreren de 'omgevingswarmte', zij hanteren een ondergrens van 23 graden Celsius, met een marge van 4 graden Celsius. U kunt dus wel reken naar wiens voordeel dat gebeurd.
Normaal is het gezegde: "voor niets gaat de zon op"! NIET bij ISTA dus!

2) de Doprimo 3 meters, hebben een aluminium montageplaatje op de radiatoren, van de legering F22, een meer dan uitstekende (voor ISTA) warmtegeleider, die nog lang nadat u de radiator heeft uitgezet, warm blijft. En u bent ook hier het kind van de rekening.

3) Bij Zaehlershop in Duitsland kunt u losse Doprimo 3 meters kopen, ter uwer controle.

Zo kan je natuurlijk nog lang doorgaan, maar belangrijker is wat kun je tegen ISTA doen?

- Geef géén toestemming tot automatische afschrijving of trek deze in. Wacht op hun factuur, wettelijk gezien moeten zij 3 aanmaningen versturen, ook hier heet u de administratie van ISTA een spaak in het wiel gestoken, allemaal extra handelingen voor ISTA
- Bestook hun email zo vaak als u maar kunt, u legt hun administratie 'lam', minimaal 10 per dag
- Blij ISTA bellen, dit geeft een zware personeelsdruk
- Storneer betalingen, geeft hun administratie een hoop werk meer
- Weiger ISTA toegang tot uw woning
- Komt er een ISTA monteur, vraag zijn legitimatie, en zeg dat u het gaat controleren, je zoveel gekke dingen tegenwoordig tenslotte. Uurtje laten wachten of zo, als de medewerker van ISTA weer aanbelt, is uw antwoordt, "ik kom er niet door bij de klantenservice". Een koekje van eigen deeg!
- Bezoekafspraak staan, bel deze af binnen de geldige tijdslimiet.

Zo zijn er nog tal van zaken de organisatiestructuur van ISTA goed te verstoren.

HansvB666
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2023 15:55

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door HansvB666 »

Verzet u tegen ISTA op alle mogelijke manieren! Maak het hun nu eens moeilijk, dat doen zij ook bij u! Weet helaas niet hoe ik hier persoonlijk moet reageren?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunt u niet beter gaan verhuizen naar een huis met een eigen cv?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Cro »

Wat een sneu gedrag, die mensen doen ook maar gewoon hun werk. Laat ze in hun waarde en gedraag je gewoon normaal en zakelijk in plaats van dit soort misplaatste emotie.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansvB666 schreef:
08 jul 2023 16:36
Zo kan je natuurlijk nog lang doorgaan, maar belangrijker is wat kun je tegen ISTA doen?

- Geef géén toestemming tot automatische afschrijving of trek deze in. Wacht op hun factuur, wettelijk gezien moeten zij 3 aanmaningen versturen, ook hier heet u de administratie van ISTA een spaak in het wiel gestoken, allemaal extra handelingen voor ISTA
- Bestook hun email zo vaak als u maar kunt, u legt hun administratie 'lam', minimaal 10 per dag
- Blij ISTA bellen, dit geeft een zware personeelsdruk
- Storneer betalingen, geeft hun administratie een hoop werk meer
- Weiger ISTA toegang tot uw woning
- Komt er een ISTA monteur, vraag zijn legitimatie, en zeg dat u het gaat controleren, je zoveel gekke dingen tegenwoordig tenslotte. Uurtje laten wachten of zo, als de medewerker van ISTA weer aanbelt, is uw antwoordt, "ik kom er niet door bij de klantenservice". Een koekje van eigen deeg!
- Bezoekafspraak staan, bel deze af binnen de geldige tijdslimiet.

Zo zijn er nog tal van zaken de organisatiestructuur van ISTA goed te verstoren.
Kansloos en onrechtmatig gedrag, en bovendien bevat je betoog gevaarlijke onjuistheden. Je krijgt vanzelf mij of één van mijn collega's aan de deur als je op die zogenaamd verplichte 3 aanmaningen zit te wachten.

Kom je het ook even melden als je dankzij je eigen stommiteiten een bak extra geld kwijt bent?

mrdejong88
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2023 16:34

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door mrdejong88 »

heb echt een extreem hoge rekening voor stadsverwarming in rotterdam centrum op de binnenrotte.

Ben alleenstaand slaap 2 dagen in de week bij me vriendin en heb me verwarming volgens de specificatie 8,5 maanden van de 12 maanden niet gebruikt. En moet nu totaal 3500 euro betalen voor 3,5 maanden , dat is 1000 euro per maand .
Ik verbruik volgens ista 2,5 x zoveel als me ouders die een herenhuis hebben met 3 verdiepingen.
Ook is deze rekening ongeveer 5 maanden huur. Woon in een sociale huurwoning dus snap dit echt niet.
De Communicatie ruk . Weinig reactie tot geen en onderzoek in laten stellen voor meters en radiatoren maar na 2,5 maand nog niemand gezien ook niet na herhaaldelijk bellen en mailen.

ISTA 1 ster liefst 0 sterren.

Mvg dhr de jong

Dutchman24
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023 21:17

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Dutchman24 »

Als de Ista meter inderdaad met 2 censoren werkt, waarvan 1 de temperatuur van de elementen van de radiator meet, en de 2e censor de kamertemperatuur, dan heb je kans dat een radiator die uitstaat, kouder aanvoelt dan de kamertemperatuur. Vervolgens, als de kosten dan worden gemeten vanaf een verschil temperatuur van 4 graden tussen het element van de verwarming en de werkelijke kamertemperatuur dan wordt elektrisch bijstoken dus ook in rekening gebracht door de Ista meter. En dan heb ik het nog niet over de koud temperatuur van de legering van een (giet)ijzeren verwarming element t.o.v. een binnen temperatuur zonder "bijverwarming" maar alleen "de aanwezigheid van mensen (menselijke verwarming)". Het lijkt me sterk dat 2 censoren dit correct kunnen meten. Ik denk dat het verschil tussen een oppervlakte temperatuur van een ijzeren legering van een radiator element niet linaire gemeten kan worden VS een kamertemperatuur.

Sprunkys
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023 21:48

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Sprunkys »

nav de Radar uitzending van 11 dec even wat opmerkingen, beetje gericht of collectieve aanpak want iedere individuele bewoner/betrokkene heeft, alleen, veel ruimte om z'n misnoegen te uiten, maar heel beperkt mogelijkheid tot aktie of aanpassingen

in m'n pensionade-tijd ben ik af en toe coach bij de energiebank, vandaar mijn interesse


was verbaasd over wat weinig concreet onderzoek van bijv een van de heer die als centrale woordvoerder optrad en met z;n rolmaat z'n radiatoren de maat nam.

Er bestaat zoiets als een standaard typering van radiatoren (op basis van aantal platen en wel/geen/hoeveel convectoren
zie: https://www.radiatorpakhuis.nl/uitleg-radiatoren
.
Dan kan toch eerst worden begonnen van alle bewoners het aantal, type radiator in kaart te brengen en hun afmetingen en locatie vervolgens van de rekeningen af de aanpassingsfacoren in beeld brengen.
Dan in kaart brengen of daar al verschillen in zitten tussen factoren voor zelfde type/maat radiator op zelfde locatie etc etd
Apart nog de locatie van het appartement (op een hoek is ongunstiger dan ergens middenin) koppelen aan dat bestand
dan heb je in ieder geval een beeld om ergens over te praten.
Het geeft niet een absoluut antwoord maar wellicht komt er wat ogenschijnlijke willekeur aan het licht? Wel handig als je
woordvoerder bent en je vindt dat je het niet begrijpt. Zorg dan dat je wel feitenkennis hebt.

Maar ik neusde even verder rond op het internet en kwam bij deze website uit
https://www.innoforte.nl/warmtemeting/w ... verdelers/

Ik stuur dit ten eerste door omdat er een goede uitleg wordt gegeven over de mogelijke variabelen en complexiteit

daarnaast is het voor bepaalde bewonersgroepen misschien interessant om, via hun VVE of woningstichting, aan te dringen op een onderzoek voor hun gebouw

uiteindelijk begrijp ik dat het gaat om een verdeelsleutel voor het totaalverbruik van een blok; de uitkomst van een aanpassing heeft voor een paar van die uitschieters naar boven natuurlijk alleen maar aantrekkelijke kanten. Maar iedereen die nu onder het gemiddelde krijgt afgerekend kan wel een verhoging tegemoet zien.
Ook al is dat eerlijker, daar worden die betrokkenen natuurlijk niet blij van. Dat is dan een proces dat nog wel even gemanaged moet worden.

zie ook de NEN 7440 normering verdeling warmtekosten

succes

Bouke
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:13

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Bouke »

Ik heb de uitzending gisteren gezien en ik was getriggerd door het volgende. In de uitleg over de warmtemeter werd gesteld dat als de temperatuur van een radiator 4 graden hoger is dan de temperatuur in de kamer er dan “verbruik” wordt gemeten. Is ook logisch want de radiator is dan warmer dan de ruimte en zal dan ook warmte afstaan. Dus als het in de kamer 14 graden is en de radiator is 20 graden (voelt dan nog steeds koud aan als je er aan voelt) meet de warmtemeter dus al verbruik. Ik weet niet of de kranen op de radiatoren 100% afsluiten maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat ze (ook in het kader van vorstbeveiliging) een heel klein beetje flow doorlaten om te voorkomen dat als het echt onder nul wordt de radiatoren bevriezen. Dan voelt de radiator nog steeds koud aan maar omdat de kamer zo koud is wordt er wel verbruik gemeten. Of is te ver doorgedacht.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door 16again »

Maar in dat 20-14 graden verhaal wordt gewoon warmte geleverd , al is dat weinig. Maar logisch dat dit afgerekend moet worden.
Wat ik in de uitzending mis: De focus ligt helemaal op de metertjes per woning.
Maar het totale verbruik van alle bewoners tezamen, wordt dat wel eens vergeleken met de totaal aan het pand geleverde warmte?
Die is immers wel met een betere centrale meter vast te stellen

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het lijkt mij wel interessant hoe die dingen nou echt werken. Daar werd gisteren ook naar gehint. Dat ze er niet slim mee om ging. Nu hadden ze het over leidingen etc. Maar daar ga je natuurlijk niet veel mee doen. Niet normaal dat een ouder echtpaar wat ook in de kou zat een verbruik had van omgerekend 7000 m3 gas.
Ik ken ook jonge mensen die in een normaal verwarmd appartement wonen die tussen de oudjes wonen en de temperatuur moeten regelen met de ramen open en dicht. Er komt zoveel warmte van 4 kanten muur.
Misschien dat velen juist onder die 4 graden blijven om zo gratis te verwarmen. Hoe meten die dingen als ze boven die 4 graden zijn. Meten ze dan nog steeds hoeveel het verschil is.

Het meest eerlijke is dat er echt andere systemen geïnstalleerd worden. Waarmee de hoeveelheid warm water gemeten wordt. Dus met 2 temperatuurvoelers. Dat systeem is niet te faken.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door xflorisx »

16again schreef:
12 dec 2023 09:54
Maar in dat 20-14 graden verhaal wordt gewoon warmte geleverd , al is dat weinig. Maar logisch dat dit afgerekend moet worden.
Wat ik in de uitzending mis: De focus ligt helemaal op de metertjes per woning.
Maar het totale verbruik van alle bewoners tezamen, wordt dat wel eens vergeleken met de totaal aan het pand geleverde warmte?
Die is immers wel met een betere centrale meter vast te stellen
Ja, dat is wel gebruikelijk. Je zag aan het begin ook de centrale meter. Dat is wel zo'n meter die de hoeveelheid en het temperatuurverschil meet. Dus de energieleverancier weet hoeveel GJ er aan warmte het gebouw ingaat. Daarna moeten de Ista meters de verdeling bepalen. Als dan velen er op een of andere wijze slim mee omgaan krijg je zulke grafieken dat 4 personen bijna 50 % van de kosten betalen.
Wat niet verteld werd is waar die 4 personen woonden. Zaten die bijvoorbeeld op de onderverdieping of in een hoekappartement.
Als Ista het niet beter kan verdelen is dit het failiet van zo'n systeem.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door 16again »

Ista meters meten primair de afgedragen warmte. Leuk om die te gebruiken als verdeelsleutel, maar ik zou allereerst eens de totale warmte afdracht vergelijken.
In de uitzending zag ik vooral mensen niet "slim" bezig, met electrisch bijverwarmen.
Een forse radiator ventilator lijkt mij slimmer vals spelen.

douwebakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2023 10:08

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door douwebakker »

Ik heb gisteravond ook de uitzending van Radar bekeken.
Ik ben geen verwarming expert maar een elektronica technicus met een normaal gezond verstand.
De manier van meten met ISTA meters is onnodig ingewikkeld en kan veel eenvoudiger en nauwkeuriger.
Op elke radiator zo'n meter plaatsen is niet nodig.
Stel je het volgend een voor:
Je meet bij de ingang van het appartement eenvoudig het aantal liters water wat er doorstroomt per tijdseenheid en het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour.
Slechts die gegevens zijn voldoende om de energie te bepalen die aan de woning word geleverd.
Ik heb geen idee of een dergelijke meter al bestaat, maar het lijkt me eenvoudig om zoiets te realiseren.
Op de site van https://enon.nl/vermogen-berekenen/ kun je lezen hoeveel energie het kost om een hoeveelheid water te verwarmen. Dezelfde rekenwijze kun je ook gebruiken om de geleverde energie te bepalen.
Douwe

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door 16again »

douwebakker schreef:
12 dec 2023 10:44
Je meet bij de ingang van het appartement eenvoudig het aantal liters water wat er doorstroomt per tijdseenheid en het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour.
Slechts die gegevens zijn voldoende om de energie te bepalen die aan de woning word geleverd.
Dat systeem bestaat , en heeft de voorkeur.
Echter in sommige flatgebouwen is dat niet mogelijk, elke radiator heeft dan verticale toe en afvoer naar onder en bovenburen.

Roald12
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2023 11:18

Re: ISTA: hoge stookkosten, klopt de meter wel?

Ongelezen bericht door Roald12 »

Hallo allemaal,
ik ben geen fan van de ISTA maar ik vind dat er in de uitzending van gisteren (11-12-2023) wel wat onjuiste en onterechte dingen gezegd zijn.

De jaarafrekening:
Ik vind de jaarafrekening volkomen helder. Er worden een paar aannamen gedaan waar je over kunt twisten maar het is volkomen duidelijk hoe de totale verwarmingskosten/gaskosten + onderhoud +istakosten worden verdeeld over de verschillende appartementen. Je moet een beetje moeite doen en een beetje kunnen rekenen (hier haken misschien wat jongeren af).

De radiatorfactoren:
Ik heb hier het volste vertrouwen in omdat die factoren geschat kunnen worden aan de hand van de afmetingen van de radiator. Ook kan je die factor experimenteel bepalen in een opstelling met meetapparatuur waarbij je de flow (m3/sec) en het temperatuur (C/K) verschil meet. Ik denk dat de Ista beide methodes gebruikt naast gegevens van de fabrikant.

Te hoge radiator factoren:
Een hoge factor betekent dat de radiator meer warmte kan/zal afstaan per tijdseenheid. De meneer in de uitzending die graag een radiator met een lage factor in zijn woonkamer ziet begrijpt dus niet dat dat geen effect op de kosten zal hebben.

verschillende radiator factoren:
Het is duidelijk dat twee identieke radiatoren op een identieke plaats dezelfde factor moeten hebben. Dat kan een keer mis gegaan zijn bij vervanging van meters. Ik ben er van overtuigd dat Ista bereid zal zijn hier naar te kijken als je kunt aantonen dat de radiatoren identiek zijn. (zoals bij de originele radiatoren bij de bouw van het appartementen complex)

verkeerde nummers op de meters:
Als op de afrekening andere apparaatnummers staan dan op de meters zelf zou ik dat melden aan de Ista (aangetekend) en na een herstel mogelijkheid (voor de Ista) de betreffende eenheden (zoals op de eindafrekening staat) eenvoudig niet betalen. Het is zeker dat een rechter je daarin gelijk geeft.

Te hoge kosten:
Ik denk dat mensen onvoldoende kijken naar hun gebruik (nu en in het verleden) naar het gebruik van de buren en naar de totale verwarmingskosten. Die totale verwarmingskosten worden trouwens grotendeels bepaald door een geijkte meter en de gas/warmwater prijzen. Ik zou iedereen ook aanraden in de winter wekelijks en in de zomer maandelijks de meterstanden van de radiatormetertjes op te nemen (of de ista standen van de Ista app). Dan kun je kontroleren of een radiator die "het hele jaar uitstaat" ook inderdaad geen verbruik meet. Er zijn mensen die denken dat een radiator die in de zon staat ook verbruik meet: dat is niet waar!

Ik heb de Ista een keer gewezen op een fout die ze gemaakt hadden en nadat ze me een keer probeerden af te poeieren met een standaard antwoord hebben ze ruiterlijk erkend een fout gemaakt te hebben. Je moet echter wel met een behoorlijk verhaal en waarnemingen komen!

Sommige mensen denken dat de Ista baat heeft bij verkeerde meters of verkeerde afrekeningen. Dat is niet zo: de Ista verdient aan de aanwezigheid van de meters, het uitlezen ervan en het maken van de eindafrekening. Op uw afrekening vindt U waarschijnlijk een bedrag voor deze diensten. Alles wat de Ista meer (moet) doen is overhead/verlies: geen wonder dat ze bij elke klacht niet even langs komen....

Maar ik denk wel dat ze zich er vaak te gemakkelijk vanaf maken als iemand klachten/vragen heeft.

Plaats reactie