LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Technische vraag

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Technische vraag

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als het mondstuk van een stofzuiger afgesloten wordt, zodat geen lucht meer aangezogen kan worden, gaat het toerental van de motor omhoog. Dit is ook te horen, omdat het geluid dat de motor maakt hoger wordt. Dit lijkt op het eerste gezicht niet logisch: de motor heeft het 'zwaarder' en dus zou het toerental omlaag moeten gaan. Maar omdat de motor zichzelf vacuüm zuigt, ondervindt de centrifugaalpomp minder weerstand omdat er minder lucht is. En dus gaat het toerental omhoog. En het energieverbruik omlaag, wat ook op het eerste gezicht onlogisch lijkt. Hierdoor wordt de motor wel warmer omdat er minder koude lucht voorbij komt stromen om te koelen.
Afsluiten van het mondstuk kan dus leiden tot het te warm worden van de motor. De hedendaagse stofzuigers hebben hier een beveiliging voor ingebouwd zodat de motor niet direct doorbrandt maar uitgaat om af te koelen.

Nu vraag ik me af hoe zo’n beveiliging werkt, kan iemand mij dat vertellen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik betwijfel of het energieverbruik omhoog gaat, omdat er nauwelijks lucht wordt verpompt, zou het energieverbruik wel eens kunnen dalen. E.e.a. is afhankelijk van de compressor curve, die het verband geeft tussen drukverschil (head), de flow (op de horizontale as) en het compressorrendement (de verschillende curves in onderstaande grafiek):

Afbeelding

Maar om op uw vraag terug te komen: er zijn verschillende componenten die de stroomkring onderbreken bij een te hoge temperatuur: zoek eens op PTC, clixon e.d.

Als zo'n component op de motorwikkeling zit geplakt en "aan wordt gesproken", schakelt ie de stroomkring uit.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het toerental gaat niet omhoog. Het veranderde geluid komt doordat de luchtstromen veranderen.

Er zit een klep (met veer) in de stofzuiger die er voor zorgt dat de motor nog lucht kan aanzuigen wanneer de luchttoevoer via de slang geblokkeerd is. Zou die klep er niet zijn, dan zouden er jaarlijks heel wat stofzuiger motoren verbranden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus, je verrast me! Van fiscaal advies naar een technische stofzuiger-verhandeling, chapeau!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Moneyman schreef:Fiesiekus, je verrast me! Van fiscaal advies naar een technische stofzuiger-verhandeling, chapeau!
Ach, van hypotheken heb ik meer verstand.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Revoked »

In het anker van de elektromotor zit een sensor die bij een bepaalde temperatuur een seintje geeft naar een chip die dat vervolgens afhandelt door een bruggelijkrichter te onderbreken. De elektromotor slaat uit, het apparaat zelf staat echter nog wel "aan".
De sensor is over het algemeen een piepklein bimetaaltje.
Weinig spannend verhaal, totdat je met je vingers een optater krijgt... :mrgreen:
( Ja...is me inderdaad al vaak overkomen)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Revoked schreef: De sensor is over het algemeen een piepklein bimetaaltje.
Een bimetaaltje. En dat in de 21-ste eeuw.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Moneyman schreef:Fiesiekus, je verrast me! Van fiscaal advies naar een technische stofzuiger-verhandeling, chapeau!
Overigens, als het gaat om ultra super kritische stoomketels, raak ik helemaal niet meer uitgepraat….

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door renewouters »

Fiesiekus schreef:
Revoked schreef: De sensor is over het algemeen een piepklein bimetaaltje.
Een bimetaaltje. En dat in de 21-ste eeuw.
Goedkoper dan 21e eeuwse elektronica.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Revoked »

renewouters schreef:
Fiesiekus schreef:
Revoked schreef: De sensor is over het algemeen een piepklein bimetaaltje.
Een bimetaaltje. En dat in de 21-ste eeuw.

Goedkoper dan 21e eeuwse elektronica.
Idd. Niks mis mee. Er rijden ook nog steeds tweetaktdiesels rond over de spoorwegen.
Overigens is een bimetaal een uitvinding uit de 20e eeuw en zijn de processen enorm verbeterd.
Verder zou je ook je wenkbrauwen kunnen optrekken over de elektromotor uit je Stofzuigert... da's pas een oude uitvinding, die jij in de 21e eeuw nog steeds gebruikt...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het toerental gaat dus wel omhoog wat ook zeer gevaarlijk is. Dit betreft een gelijkstroom motor in tegenstelling tot een wisselstroom motor waarbij het toerental een vast gegeven is ten opzichte van de frequentie, hier 50 Herz. Daarom mag een gelijkstroom motor nooit onbelast draaien. Het gevolg zou zijn dat de lagers kapot gaan en nog meer schade tot exploderend anker toe.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Revoked »

Theotrucker schreef:Het toerental gaat dus wel omhoog wat ook zeer gevaarlijk is. Dit betreft een gelijkstroom motor in tegenstelling tot een wisselstroom motor waarbij het toerental een vast gegeven is ten opzichte van de frequentie, hier 50 Herz. Daarom mag een gelijkstroom motor nooit onbelast draaien. Het gevolg zou zijn dat de lagers kapot gaan en nog meer schade tot exploderend anker toe.
Lagers zijn lagers en gaan niet zomaar kapot.
Een gelijkstroom motor die onbelast draait...draait gewoon. Volgens mij zijn er bijzonder weinig wisselstroom-motoren in een huishouden. Daar zijn juist die bruggelijkrichters voor.
Een draadloze Dyson heeft echt een bijzonder motortje, maar da's hier niet aan de orde....

Verder is het schema van hierboven van toepassing op een (brandstofmotor-)turbo. Garrett maakt verdacht weinig elektromotoren.
Anyway...alvast een prettig weekend.
Laatst gewijzigd door Revoked op 17 aug 2018 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

atlas1302

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Het is het geluid van de verplaatste lucht die je hoort, als je hand voor de slurf houdt dan blokkeer je de lucht inlaat en de stoff. (niet ons forumlid) trekt dus eigenlijk vacuum, en dat hoor je en voel je. Zij zou dus eigenlijk in RPM af moeten nemen omdat er weerstand optreedt in de verplaatste lucht.

Daar zijn formule`s op los te laten maar je begrijpt het wel.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Revoked schreef:Volgens mij zijn er bijzonder weinig wisselstroom-motoren in een huishouden.
Pardon? De CV pomp, de wasmachine motor, de koelkastcompressor, de vaatwasser…moet ik nog even doorgaan?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan zoek die bruggelijkrichter maar in de stofzuiger! En kijk eens naar die lagers als het toerental tien keer zoveel wordt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Revoked »

Theotrucker schreef:Dan zoek die bruggelijkrichter maar in de stofzuiger! En kijk eens naar die lagers als het toerental tien keer zoveel wordt.
Die heb ik allang gevonden...op een printplaatje. Jij had het qua lagers over een bepaalde elektromotor die de lagers kapot zou laten draaien..niet "een" motor die 10maal zo snel draait.

Verder werkt bijna elke huishoudelijke elektromotor op gelijkstroom. De wisselstroom komt uit de wandcontactdoos, via een gelijkrichter de elektromotor in. En dan is het gelijkstroom....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Revoked schreef: En dan is het gelijkstroom....
En motoren met condenstor (niet zijnde een ontstoringscondensator)?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die printplaat is een snelheidsregelaar, geen gelijkrichter. Als een seriemotor bijv. Stofzuigermotor uit de stofzuiger gehaald wordt en je sluit hem dan aan zonder condensator of printplaat wordt het levensgevaarlijk. Hij spat uit elkaar.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik vind het prima allemaal. Alleen is een printplaat niet alleen maar een stuk epoxy met koperen leidinkjes. Je zult zien dat er een kleine 6/8/10-potige "anonieme" chip op zit. Lekker goedkoop en regelt vanalles.
Als je nog een Stofzuigert hebt zònder printplaat...dan heb je een echte oude. Die zijn, over het algemeen, makkelijker te herstellen. Ongeacht het soort elektromotor. Een stappenmotor is het toch niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Technische vraag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een seriemotor met koolborstels. Op het plaatje meestal een triacregelaar. Inderdaad iets meer dan alleen draden.

Gesloten