LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vloerverwarming wordt niet warm

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Hallo,

Wij hebben drie jaar geleden vloerverwarming laten leggen in onze aanbouw. De afgelopen winters heeft de vloerverwarming het prima gedaan. Deze zomer hebben we de stroom van de vloerverwarming eraf gehaald, omdat we wilden weten of dit ,wegens hoog elektriciteitsverbruik, de boosdoener was. Nu hebben we de stroom er voor de koudere dagen weer op gezet, maar wordt de vloer niet warm. Ik heb ergens gelezen dat het blijkbaar helemaal niet goed is om de stroom eraf te halen. Dom, hadden we ons in moeten verdiepen. Maar zou dit de reden kunnen zijn dat de vloer nu niet warm wordt?

Ik heb wat foto’s erbij gedaan, zodat de situatie misschien wat duidelijker wordt.

De thermostaatknop staat nu op 45 graden Celsius, de twee zwarte radiatorknoppen(?) staan ook helemaal open. De uiterst rechtse witte buis voelt heel warm aan. De vier buizen onder en achter de zwarte knoppen (die de vloer in gaan) voelen wel een klein beetje warm aan, maar volgens mij lang niet warm genoeg om de vloer op te kunnen warmen.

Ik hoop dat iemand ons hierbij kan helpen, want met het koude weer voor de deur zou een warme vloer echt wel heel fijn zijn!

Alvast bedankt :).
Bijlagen
C33E6C16-5604-4972-93D8-988663447C89.jpeg
(116.47 KiB) 21260 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

angel1978
Berichten: 10964
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wellicht heb je een verstopping? Of de pomp is vastgelopen of zelfs stuk.
Beter is het om niet de pomp uit te zetten in de zomer als je wil besparen maar ( en dat is sowieso verstandig ) er een pompschakelaar tussen te zetten. Deze houd je spullen heel maar zorgt ervoor dat je niet meer stroom gebruikt dan nodig.
Zou de boel even laten nakijken door een expert.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u heel dicht met uw oor bij die pomp luistert, hoort u die dan wel draaien.

Afzetten van de pomp is niet zo erg, maar geadviseerd wordt die wel één keer per maand even te laten draaien.

Misschien eens met de achterkant van een schrievendraaier tegen die pomp aantikken, zodat hij wellicht los schiet?

En was de pomp de boosdoener voor het stroomverbruik?

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de foto kan ik het niet goed zien, maar op de pomp zit vaak een kunststof afdekkapje op de as. Als dat te verwijderen is (losdraaien) dan is het uiteinde van de as zichtbaar. Daarin zit dan waarschijnlijk een sleuf waar een grote schroevendraaier in past. Als de pomp vast zit, eerst uitzetten en dan kunt u met de schroevendraaier dan de as ronddraaien in de pijlrichting. Doorgaans is dat voldoende om de pomp weer gangbaar te maken.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Bedankt voor jullie snelle reacties! Het is niet te hopen dat hij stuk is... zo’n pompschakelaar lijkt me inderdaad een goed idee, daar ga ik eens voor kijken als deze toch nog werkt! Als ik mijn oor naast de pomp hou, dan hoor ik wel een licht suizend geluid, zou een draaiende pomp zo’n geluid moeten maken? En als ik er tegenaan moet tikken, op welke plek van de pomp kan ik dat dan het beste doen (sorry, echt 0,0 verstand hiervan)?

Ons elektriciteitsverbruik is wel degelijk gedaald, best fors ook. Dit kan echter ook te maken hebben met iets anders. We kwamen er rond diezelfde periode namelijk achter dat onze vriezer al jaren op de turbo vriesstand stond. Die hebben we toen ook maar even wat lager gezet. Dus het zou ook zeker daarmee te maken gehad kunnen hebben haha!

Ik las ergens dat er ook iets mis zou kunnen zijn met pinnetje van de radiatorkraan die onder de thermostaatknop zit. Iemand hier ervaring mee? Of zou dit het echt niet kunnen zijn?

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Beste Erthanax,

Bedoelt u deze?
Bijlagen
C666A475-70DD-414E-8F65-9FCB5FE891B4.jpeg
(120.4 KiB) 21192 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad kan een knop dicht blijven zitten, hoewel je die opendraait, maar ten eerste neem ik niet aan dat u aan het eind van het stookseizoen die knoppen dicht gedraaid hebt en ten tweede zitten er twee, en dan allebei vast? Beetje veel toeval.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou aan de zijkanten dus tegen het roze/rode metalen deel tikken, zachtjes links en rechts en van boven naar beneden.

Dat kan in ieder geval geen kwaad.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Beste Lady1234,

Ik bedoelde meer die radiatorknop helemaal aan de rechterkant (wit van kleur). Ik heb er een foto van bijgevoegd. Zou hier zo’n pinnetje achter zitten die bijvoorbeeld vast zit naar binnen toe en er dus niet meer uit komt als ik de knop op een hogere temperatuur draai? Of werkt dat niet zo?
Bijlagen
A1303007-59AD-49EB-A84C-D23EC7B43542.jpeg
(153.12 KiB) 21140 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad dat werkt zo, maar het spul is nog maar een paar jaar oud en dan al vastzitten?

En hebt u dan die knop dichtgezet?

Ik zou eerst maar doen wat Erhtanax adviseerde.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat de pomp vernieuwd moet worden. Dan meteen een pompschakelaar in laten bouwen anders is het volgend jaar weer raak.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Ik vrees dat de pomp al meer dan een paar jaar oud is.. dat komt omdat mijn schoonvader altijd hier en daar wel wat spulletjes vandaan kon toveren door zijn grote netwerk in de bouw. Dus het is sowieso niet meer de allernieuwste. En volgens mij hebben we de knop inderdaad dicht gedraaid, maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga zeker proberen wat erthanax zegt. Bedoelde hij dan dat sleufje waarvan ik later nog een foto heb gestuurd denk je?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door crazyme »

Eerst maar eens controleren of de pomp draait. Wordt de aanvoerleiding warm wanneer andere leidingen (naar radiatoren bijvoorbeeld) warm worden ?

Hoeveel graden geeft de verdeler aan ?

Weet u zeker dat de groepen open staan ?

Draai voor de zekerheid de knoppen in de middelste stand.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het maakt helemaal niet uit of die pomp een oudje is. Bij mijn cv ketel heeft precies zo’n zelfde meer dan 40 jaar gedraaid. Zette de stroom ook uit in de zomer, maar, als ik er aan dacht, 1 keer in de maand even aan. Is een uitermate betrouwbaar merk.

Ik heb hem zelf nooit met een schroevendraaier een zetje hoeven geven, maar misschien kan Erhanax dat nog even toelichten.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies, dat is hem! Met een flinke schroevendraaier tegen de klok in draaien.
Het kan zijn dat-ie los komt. Het ziet er uit als een metalen afdekkap met een rubber ringetje eronder. Dat dekt dan de as af. In de ruimte om de as (achter het metalen dekseltje) kan wat water staan, een theelepel of zo, maar dat is normaal.
Als dit metalen dekseltje los komt zie je de as zelf, mogelijk met een vierkante kop (gebruik dan een tang) en vrijwel zeker weer met een sleuf (voor de schroevendraaier).

Gewoon linksom schroeven dus, je kunt niet kapot maken. Als dit het probleem niet oplost, gewoon beide dekseltjes netjes er weer opdraaien. Niet verschrikkelijk vast draaien, vast is vast. Succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door kweenie »

Evandelinde schreef:
26 okt 2018 21:34
Ik vrees dat de pomp al meer dan een paar jaar oud is.. dat komt omdat mijn schoonvader altijd hier en daar wel wat spulletjes vandaan kon toveren door zijn grote netwerk in de bouw. Dus het is sowieso niet meer de allernieuwste.
Daarmee is het dus ook niet bepaald een van de zuinigste. Deze pomp verbruikt ook in de laagste stand zo'n 300 kWh per jaar. Met een goede moderne pomp van zo'n 200 euro zal dat minder dan 100 kWh per jaar worden. Een zuiniger pomp heb je dus binnen 5 jaar terugverdiend.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

De pomp staat ook op stand III. In stand I scheelt al >50% verbruik plus een lagere retourtemperatuur. Verder wat hierboven staat vermeld: pomp aandraaien met een schroevendraaier op de as, wel eerst de stroom eraf.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

snuffel1 schreef:
27 okt 2018 14:20
De mening dat de pomp energie on zuinig zou zijn deel ik echter niet want de pomp doet 55 watt per uur en draait niet constant maar enkel als de watertemperatuur in het systeem te ver afgekoeld is.
80 Watt. Maar u heeft wel gelijk; die pomp draait bij warmtevraag af en toe en als er gedurende een periode niet verwarmd wordt, helemaal niet (daardoor zit ie waarschijnlijk vast).

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Bedankt voor het meedenken iedereen! Ik heb inmiddels dat ronde ding eraf gedraaid met een platte schroevendraaier, alleen er bleef maar water uit komen. Ik heb hem er nu dus weer terug op gedraaid. Heb ik het wel goed gedaan dan? Omdat erthanax zei dat er hooguit een theelepeltje aan water uit zou komen. Of is dit een teken dat ie echt aan vervanging toe is of moet worden nagekeken door een expert?
Bijlagen
B8094C25-E1BF-4971-931B-2CB7DE00FDE2.jpeg
(206.28 KiB) 1225 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Ik heb de as erachter trouwens wel linksom en rechtsom gedraaid (maakt dat trouwens iets uit?). Dit zorgde er overigens niet voor dat er meer of minder water uit kwam. Ik heb nu de stroom er weer op gezet. Ook de stand van III naar II gedaan. Benieuwd of ie nu iets gaat doen..

Gesloten