Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Cornelis7 schreef:
07 okt 2021 21:39
Petra1987 schreef:
06 okt 2021 22:26
Het probleem is dat het verkopen van voedingssupplementen een verdienmodel is. Iedereen in deze keten verdient eraan. Hoe banger mensen zijn, des te meer de opbrengst is.
Er wordt aan voedingssupplementen minder verdiend dan aan dure medicijnen, waar nog patent op is.
Feit is medicijnen zijn getest op werking en voedingssupplementen mogen worden aangeboden zonder wetenschappelijk onderzoek. merendeel van de voedingssupplementen heeft geen enkel effect,. behalve op het banksaldo van de verkoper........

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Petra1987 schreef:
08 okt 2021 23:48
Feit is medicijnen zijn getest op werking en voedingssupplementen mogen worden aangeboden zonder wetenschappelijk onderzoek. merendeel van de voedingssupplementen heeft geen enkel effect,. behalve op het banksaldo van de verkoper........
Voor €7 heb ik zojuist 100 tabletten vitamine D3 van 50 mcg bij H&B gekocht. Daar doe je 3 maanden mee en daarvan worden ze niet rijk. Zelfs de gezondheidsraad erkent dat vitamine D3 suppletie noodzakelijk is voor ouderen in het bijzonder: https://www.gezondheidsraad.nl/document ... vitamine-d
Verder is bewezen dat magnesium supplementen botontkalking tegengaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19488681/
Kijk zelf maar verder op https://scholar.google.nl/

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door kuklos »

Cornelis7 schreef:
09 okt 2021 11:39
Petra1987 schreef:
08 okt 2021 23:48
Feit is medicijnen zijn getest op werking en voedingssupplementen mogen worden aangeboden zonder wetenschappelijk onderzoek. merendeel van de voedingssupplementen heeft geen enkel effect,. behalve op het banksaldo van de verkoper........
Voor €7 heb ik zojuist 100 tabletten vitamine D3 van 50 mcg bij H&B gekocht. Daar doe je 3 maanden mee en daarvan worden ze niet rijk. Zelfs de gezondheidsraad erkent dat vitamine D3 suppletie noodzakelijk is voor ouderen in het bijzonder: https://www.gezondheidsraad.nl/document ... vitamine-d
Verder is bewezen dat magnesium supplementen botontkalking tegengaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19488681/
Kijk zelf maar verder op https://scholar.google.nl/
1) Google maar is NOOIT, maar dan ook echt helemaal NOOIT een onderbouwing van een stelling of een claim.
2) Wat je nu schrijft is op geen enkele wijze een antwoord op hetgeen Petra1987 schreef op je eerdere quatsch dat je aan voedingssupplementen minder verdient dan aan medicijnen omdat op medicijnen wel een patent rust.
==> Je bent zaken door elkaar aan het halen en ruis aan het veroorzaken en nogal complot theoriequatsch aan het neerpennen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door kuklos »

Cornelis7 schreef:
09 okt 2021 11:39
Zelfs de gezondheidsraad erkent dat vitamine D3 suppletie noodzakelijk is voor ouderen in het bijzonder:
Ik ga nu toch maar even happen. Welke medicijnen zijn hierdoor overbodig?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Noël Maesen schreef:
06 okt 2021 15:11
Wat als je de bloedwaarde niet gecontroleerd wordt omdat je NOOIT ZIEK BENT? Deze wordt pas vastgesteld als er iets aan de hand is.
Wat heb je op dat ogenblik gegeten, dit speelt ook een rol.
Er wordt dan ook regelmatig geadviseerd om, zeker vanaf een bepaalde leeftijd, regelmatig dit soort zaken, maar ook bloeddruk e.d. te laten controleren. Juist als je denkt dat er niets aan de hand is (als je wel regelmatig iets hebt wordt het immers als gecontroleerd).

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook als er “niets aan de hand”is, vindt men altijd wel wat. Dus wegblijven daar, als er niets aan de hand is.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
09 okt 2021 23:11
Ook als er “niets aan de hand”is, vindt men altijd wel wat. Dus wegblijven daar, als er niets aan de hand is.
Een jaarlijkse check up bij je huisarts is zeker wel verstandig vanaf 50 á 60-jarige leeftijd. Zo is bij mijn vader bij de jaarlijkse controle een aneurysma geconstateerd en is daaraan geopereerd. Je merkt daar zelf niets van, maar het was wel een tikkende tijdbom waar hij mee liep.
Bij 2 zussen is op latere leeftijd een te hoge bloeddruk geconstateerd, ook iets waar je zelf niets van merkt, maar wat wel heel belastend is voor je hart en bloedvaten.
Dus het advies “wegblijven” is wel een beetje je kop in het zand steken. Mensen doen toch ook mee aan de bevolkingsonderzoeken? Of moet je daar ook maar bij wegblijven?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Na je 75ste word je niet meer opgeroepen voor een mammografie of het darmkanker onderzoek. En na je 60ste niet meer voor een uitstrijkje.

Dan “hoeft” het allemaal niet meer.

lambertusjan
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2009 18:44

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door lambertusjan »

Ik had na een dotter lage hdl/ldl, toch heeft de arts als een soort van voor alle zekerrheid Simvastatine voorgeschreven. Na een jaar ben ik daar subiet mee gestopt vanwege de vreselijke bijwerkingen.
In mijn optiek is Simvastatine (en de andere statine merken in meerdere of mindere mate) een vergif dat je spierstelsel, spijsvertering langzaam vernietigt. Toen ik stopte is na twee dagen mijn spijsvertering weer normaal.

Ik hoor net dat een bepaald merk rode rijst tabletten uit de handel is genomen omdat het teveel zou lijken op een medicijn. Jammer is dat het wel werkt, en vrijwel geen bijwerkingen heeft.
Ik ga uitzoeken waar de lobby heeft plaatsgvonden om dit te bewerkstelligen (maatschappij, waar gelobbied).
Iemand die hier iets over weet ?

lambertusjan
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2009 18:44

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door lambertusjan »

Er zijn diverse documentaires op YT (niet de gewone , maar die door universiteiten worden geplaatst als open college ed) waarin duidelijk wordt aangegeven dat LDL meting op zich helemaal niets zegt

De stelling is dat er meerdere soorten LDL zijn , waar van aleen 1 (een soort beschdigde) de boosdoener is.

Als ik de medici hier als patient naar vraag is het antwoord dat het voldoende is om LDL in zn geheel te meten.
Het zg protocol is HDL, LDL meten, verder niets.
Te duur ?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door reggie2 »

lambertusjan schreef:
03 jun 2022 16:36


Ik hoor net dat een bepaald merk rode rijst tabletten uit de handel is genomen omdat het teveel zou lijken op een medicijn. Jammer is dat het wel werkt, en vrijwel geen bijwerkingen heeft.
Ik ga uitzoeken waar de lobby heeft plaatsgvonden om dit te bewerkstelligen (maatschappij, waar gelobbied).
Iemand die hier iets over weet ?
In rode rijst tabletten zit ook dat stofje wat jij waarschijnlijk niet verdraagt dus zou dat niet gaan kopen.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door klaartje59 »

PeterPeters1966 schreef:
09 okt 2021 22:53
Noël Maesen schreef:
06 okt 2021 15:11
Wat als je de bloedwaarde niet gecontroleerd wordt omdat je NOOIT ZIEK BENT? Deze wordt pas vastgesteld als er iets aan de hand is.
Wat heb je op dat ogenblik gegeten, dit speelt ook een rol.
Er wordt dan ook regelmatig geadviseerd om, zeker vanaf een bepaalde leeftijd, regelmatig dit soort zaken, maar ook bloeddruk e.d. te laten controleren. Juist als je denkt dat er niets aan de hand is (als je wel regelmatig iets hebt wordt het immers als gecontroleerd).
Ik moet altijd nuchter bloed laten prikken voor mijn cholesterol dus voeding heeft geen invloed op de uitslag.
Ieder jaar krijg ik een hartfilmpje, bloeddruk opmeten en cholesterol en B12 nakijken. Bij ons zitten problemen met hart en bloedvaten in de familie dus dan wordt je wel voorzichtiger.
Mijn man laat ook voor prostaatkanker ieder jaar bloed prikken.
Je kop in het zand steken is nooit slim en zeker niet als je wat ouder wordt. De mogelijkheden zijn er nu dus maak daar gebruik van.

En id. niet iedereen kan even goed tegen de statines en dan is samen met de arts kijken naar een alternatief altijd verstandig.

Sassefras
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:47

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Sassefras »

Sinds november 2021 heb ik voor het eerst statines omdat mijn altijd al verhoogde cholesterol erg was gestegen gedurende Coronatijd.

Op mijn 21e al geconstateerd maar nooit verder echt op gelet of als oorzaak voor of verband met mijn vele klachten gezien.

Zoals:
Niet goed werkende hypothalemus, onvruchtbaarheid (geen cyclus), altijd pijn in gewrichten, pulserende pijn in armen/schouders/1been geheugen- en concentratieproblemen.

Sinds ongeveer 6 jaar tijdens jaarlijks bloedonderzoek in de gaten gehouden.
Normaal hield ik het door gezonde eetgewoonten (goede cholesterol ook hoog) gemiddeld net binnen de perken, maar wellicht door de stress, gewichtstoename en minder bewegen tijdens Corona steeg de waarde flink, toch besloten om in te grijpen.

Ik was wat huiverig door alle berichten omtrent statines, en wilde niet nog meer medicatie, maar toch vond ik het het moment, nu 55, om te kijken wat het effect zou zijn.

Mijn cholesterol halveerde en verrassing: de pijn in mijn gewrichten die normaal functioneren al zo lang onmogelijk maakte, verdwenen als sneeuw door de zon!!

Ik kan weer schilderen, een krant of boek vasthouden, tuinieren, lang schrijven.

Ik ben zo blij dat ik met de statines ben begonnen! Ik heb mijn leven terug!

Verder heb ik geen bijwerkingen.

Natuurlijk ben ik wel verbaasd dat de pijn in mijn gewrichten en de pulserende pijn in mijn armen, schouders en been nooit gelinkt zijn aan mijn hoge cholesterol.

Nu achteraf heeft wellicht mijn constant leven in stresstand (C-PTSS), geleidt tot een te hoge aanmaak van cortisol (naar mijn weten nooit onderzocht dus een invulling), wat weer geleid heeft tot een chronisch te hoog cholesterol. Gelukkig heb ik altijd een (eerder te) lage bloeddruk gehad.

Misschien kunnen deskundigen onder ons hier hun licht op laten schijnen. Is deze stelling terecht? Zeer interessante materie.

Alvast bedankt!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was, zou ik dit voorleggen aan mijn behandelend arts.

Janfieggen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2022 22:41

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Janfieggen »

Rode Rijst Gist
Ik heb lange tijd in verband met mijn hart allerlei Statines geslikt.
Iedere Statine gaf bij mij pijnlijke bijwerkingen met name in mijn benen.
Een vriend had dezelfde problemen en attendeerde mij op Rode Rijst Gist en dat dit geen problemen gaf.
Heb overlegd met mijn cardioloog en ben toen 10 gram Rode Rijst Gist pillen gaan slikken.
De bijwerkingen waren snel verdwenen en we hebben na een paar maanden opnieuw in mijn bloed de cholesterol waardes gemeten.

Deze bleken een veel gezonder beeld te geven dan toen met de Statines.

Slik nu Rode Rijst Gist al een paar jaar, geen bijwerkingen, nog steeds goed bloedbeeld !!!

De Statines worden vergoed door de zorgverzekering en voor de Rode Rijst Gist moeten we zelf betalen en dat is jaarlijks niet goedkoop (€ 60-70) !
Ineens kreeg ik in de winkel te horen dat het niet meer werd verkocht en dat ze de voorraden terug moeten sturen naar het magazijn !!!

Persoonlijk denk ik dat hier de machtige lobby van de geneesmiddelenfabrikanten achter zit omdat de mensen steeds meer mensen Rode Rijst Gist zijn gaan gebruiken ten koste van de omzet in Statines van de Geneesmiddelenfabrikanten.

Laten ze (de Regering) ervoor maar zorgen dat het natuurlijke Rode Rijst Gist wordt opgenomen in het vergoedingspakket en wordt betaald door de zorgverzekering.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door 16again »

In lagere dosering mag het zo te zien nog wel worden verkocht:
https://www.goldennaturals.nl/blog/drie ... ssortiment

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Radar heeft hier pas nog aandacht aan besteed

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/r ... ag-je-nog/

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Hoe lager hoe beter? Radar Extra over cholesterol(verlagers)

Ongelezen bericht door rens99 »

Ongeveer 20 jaar geleden een hartinfarct gehad en toen kreeg je automatisch statines voorgeschreven.
Ik betwijfel zelfs of mijn cholesterol toen hoog was, latere controles was cholesterol altijd goed.
Na een negatieve uitzending op tv ( ik weet niet meer welk programma ) heb ik ongeveer 10 jaar geleden gevraagd om kleinere tabletten.
Ik had ook altijd al het gevoel dat mijn geheugen minder werd door statines.
Zes jaar geleden heb ik twee keer compleet de weg kwijt geweest in mijn eigen woonplaats.
Ik was op de fiets en van het ene op het andere moment was ik kwijt waar ik was.
Na minuten en wat doelloos lopen kwam ik dan pas weer tot het besef waar ik was.
Ik was bang dat statines dementie veroorzaken en ben helemaal gestopt met statines.
Ik heb het gemeld bij Lareb
Mijn huisarts heeft nooit enige belangstelling getoond in mijn bloedwaardes.
Sinds ik gestopt ben is er nu sinds 5 jaar niets meer gebeurd en ik voel mij helderder.


Plaats reactie