LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook in Friesland nu 2 besmettingen, een echtpaar van rond de 50 jaar.
Hun zoon gaat naar school en zal nog worden getest.
In totaal nu 382 besmettingen in Nederland en 4 overledenen ( reeds zwakke ouderen).

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2020 13:40
berndv schreef:
09 mar 2020 13:22
Voor zover ik weet is dat niet heel anders dan het huidige systeem van triage.
Bij triage denk ik aan kijken wie er het slechtst aan toe is, en die het eerste helpen.
Dit lijkt een aantal stappen verder te gaan: Erge gevallen (hier de ouderen) niet of onvoldoende hulp bieden..... en dus afschrijven.
Moest even aan deze post terugdenken toen ik net dit bericht las:
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... huXNFEUKos
(gebaseerd op dit bericht: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b04981a5/)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dankzij geheel Italië plat, China was het al, dankzij Corona nu voordelig Aandelen inkopen!

Zal wel even onze deskundige raadplegen, even vragen wat Ridder 777 hier van vind.
Laag kopen en wachten op herstel, net als dit griepje.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

We zijn er nog lang niet.
Hier wordt ( nog wel ) gekoerst op " indammen v/ h virus " , dat is het credo.
Straks valt er niets meer in te dammen en zullen we hier waarschijnlijk ook de controle verliezen en het moeten loslaten.
En dan worden mogelijk deze ouderen losgelaten 🥺 .
Laten we vooral omkijken naar deze ouderen in je directe leefomgeving.

witte angora
Berichten: 30809
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is, denk ik, daarom wijsheid om stap voor stap een voorraadje voor een week of 3, 4 in huis te halen. Massaal hamsteren is niet nodig; neem gewoon wat extra mee als je toch al boodschappen doet. Gewoon voor het geval ook hier het advies gegeven wordt zoveel mogelijk binnen te blijven.

Of het zover komt? Geen idee. Maar je wilt toch ook niet zonder eten zitten, mocht het wel zover komen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
10 mar 2020 15:24
Het is, denk ik, daarom wijsheid om stap voor stap een voorraadje voor een week of 3, 4 in huis te halen. Massaal hamsteren is niet nodig; neem gewoon wat extra mee als je toch al boodschappen doet. Gewoon voor het geval ook hier het advies gegeven wordt zoveel mogelijk binnen te blijven.

Of het zover komt? Geen idee. Maar je wilt toch ook niet zonder eten zitten, mocht het wel zover komen.

Tja , je moet maar mee willen gaan in deze "massa hysterie". Lees je ook de personen die al beter zijn geworden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
10 mar 2020 15:24
Het is, denk ik, daarom wijsheid om stap voor stap een voorraadje voor een week of 3, 4 in huis te halen. Massaal hamsteren is niet nodig; neem gewoon wat extra mee als je toch al boodschappen doet.
Alleen maar verstandig , ik ben ook ook al wat bezig geweest.
Heb heel wat houdbare producten nu op voorraad.
Je weet het immers niet?

Maar wel zielig voor mensen met weinig geld en kinderen , zij kunnen niet veel inslaan.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
10 mar 2020 15:28
Tja , je moet maar mee willen gaan in deze "massa hysterie". Lees je ook de personen die al beter zijn geworden?
Ik ben het met je eens dat het niet nodig is om hysterisch te doen. Maar gezond verstand afdoen als "massa hysterie" is ook weer veel te makkelijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij de Lidl was Toilet papier in aanbieding, 1 pak van 20 stuks.......

En ik zit dus nu met 400 rollen voor de drollen! :mrgreen:
Schreef alleen maar de 20 stuks verpakking en dus geen gewone dure!

Verder heb ik al Bier genoeg gehamsterd en kan wel paar maanden overleven.
Dan stimuleer je de economie en maakte alle economen gek als we dat massaal wel gaan doen.
AH gaat gelijk bestellen als ze een Hamster Actie hebben, en blijven vaak er mee zitten na afloop.

Maar ik zit nu wel met €99,80 aan toilet papier! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 10 mar 2020 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jefdus »

Jablan schreef:
10 mar 2020 13:06
Lowieze/De Ingenieur gaan in op de feitelijke test. Mijn bijdrage zit voor het testen - om te kunnen testen, is er dood-virus nodig. Dat zie je ook bij de Ingenieur terug: op het moment van publicatie waren er maar 14 laboratoria beschikbaar. Inmiddels zijn het er meer, omdat er voldoende virus is gekweekt om andere laboratoria mee uit te rusten.

Vaccin duurt nog veel langer, want dat is de zoektocht naar iets, dat het dna van het virus onschadelijk maakt en dan het liefste het stukje dna, dat niet muteert.
Het spijt me te moeten zeggen, maar je verhaal klopt niet. De testen werken op basis van PCR, dus het enige wat je nodig hebt is een sample van de patiënt en de juiste primers voor CORVID-19. Dit zijn kleine stukjes DNA die specifiek aan het DNA van het virus binden. Kort gezegd komt het er op neer dat als de primers aan het sample kunnen binden, dit aantoont dat DNA van CORVID-19 in het sample van de patiënt aanwezig is.

Primers hoeven niet 'opgekweekt' te worden. Primers moeten inderdaad 'ontworpen' worden voor elke nieuwe assay, maar als dat voor 1 lab gebeurt is, kan elk lab (of iedereen met een PCR apparaat) dit gebruiken. Het maken van de primers gebeurt op zeer grote schaal en is geen limiterende factor.

Wat wel een limiterende factor is, is dat de labs die dit werk doen, natuurlijk ook gewoon ander werk te doen hebben. Als een lab in het ziekenhuis per dag honderden samples moet gaan testen, betekent dit dat alle andere diagnostiek in het ziekenhuis stil komt te liggen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
10 mar 2020 15:24
Het is, denk ik, daarom wijsheid om stap voor stap een voorraadje voor een week of 3, 4 in huis te halen. Massaal hamsteren is niet nodig; neem gewoon wat extra mee als je toch al boodschappen doet. Gewoon voor het geval ook hier het advies gegeven wordt zoveel mogelijk binnen te blijven.

Of het zover komt? Geen idee. Maar je wilt toch ook niet zonder eten zitten, mocht het wel zover komen.
Zoveel mogelijk binnen blijven? Ik heb altijd geleerd dat je, juist als er veel virussen rondwaren, zoveel mogelijk de buitenlucht op moet zoeken. Daar krijg je meer weerstand van dan binnen te blijven in een warm huis waar virussen zichzelf juist vermenigvuldigen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
10 mar 2020 15:32

Ik ben het met je eens dat het niet nodig is om hysterisch te doen. Maar gezond verstand afdoen als "massa hysterie" is ook weer veel te makkelijk.

Gezond verstand is bij velen ver te zoeken. Gewoon normaal doen, beetje op letten is voldoende . Er zijn al zat meldingen van mensen die er weer bovenop zijn, daar hoor je niemand over.

@Lowieze inderdaad is binnen blijven helemaal niet zo goed.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Normaliter is de frisse lucht idd alleen maar aan te bevelen, zeker als je geen koorts hebt.
Niet aan te bevelen is zich nu onnodig tussen veel mensen begeven.
Ik ga niet in overvolle treinen zitten, niet in bioscopen en niet in theaters en niet in volle winkels. Ik vind ook gauw dingen vies....roltrappen, drukknoppen , leuningen etc.
In de supermarkt houd ik gepaste afstand , indien mogelijk.
Ik ben bepaald niét hysterisch , wel voorzichtig. Mijn gezondheid is niet optimaal en ik ben al wat ouder.
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 mar 2020 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Niet in volle winkels? Er zijn rustige tijden maar de kassa is een groot risico, kom je toch in de buurt....helaas.
Beter 1x veel hamsteren dan 2x per dag dus 14x per week winkelen en dus nu alles in 1 x voor hele week graag, 13X minder risico.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

KKT, om je gerust te stellen , ik ga 2x per week nd supermarkt en op rustige stille tijden.😉

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

@moederslink, niemand zegt dat je tussen veel mensen moet gaan staan/zitten. Maar je zal toch boodschappen moeten doen.
Handen wassen en klaar is kees.

Ik vind de paniek erg overdreven. Je hoort niks over de mensen die er van genezen zijn.
Opletten is goed, maar jezelf beperken gaat mij te ver.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je alleenstaand bent, is het uiteraard verstandig een voorraadje in huis te hebben waar je, als je ziek wordt, op kunt terugvallen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Nou heb ik een miezerig zakje aardappelen van 1 kilo. De rest allemaal op, gehamsterd.
Als je ziet wat er normaal aan aardappels ligt...

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem dan maar rijst of macaroni.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik vind de paniek erg overdreven. Je hoort niks over de mensen die er van genezen zijn
.
Als je de situatie goed bekijkt genezen maar weinig mensen in Italië, elke dag komen er meer bij ook in Nederland.

Dat u daar de schouders over ophaalt, en vindt dat het allemaal wel meevalt... vind ik verbazend. Ik vind de paniek niet overdreven maar beangstigend, ik ga ook voorlopig niet vliegen en blijf zitten waar ik zit en verroer me niet. Geen gezoen en geen handje drukken, dat doen we maar een ander keertje.

Verder moet iedereen het zelf weten wat zij het beste lijkt om hier mee om te gaan. Ik verwacht dat Nederland zelfs uit de middenmoot stapt om zelfs aan te sluiten bij de stip genoteerde landen met de meeste ongevallen. Nederlanders zijn deze discipline gewoon niet gewoon.

Herinnerd u zich de eerste berichten van vorige week nog, de eerste 4 besmettingen....ooohhhh 4 maar! en nu?

Gesloten