LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
22 jun 2020 10:03
Gisteravond een gesprek gehad met een vriend waarbij mij de wenkbrauwen toch even gingen fronsen. Nu ben ik helemaal wars van alle complottheorieen, en zie hoe sommige facebookkennissen met een overschot aan tijd, en lichte financiele paniek helemaal los gaan. Maar ik zat gisteravond dus met iemand die ik behoorlijk hoog heb zitten te praten over wat hij meegemaakt had op malieveld. Hij was daar vanwege wat er met de cultuur sector gebeurd en las terplekke tot zijn verbazing nieuwsberichten over rellen op het malieveld. Hij keek eens om zich heen en er was vredige demonstratie. Er was kennelijk een kleine groep jongelui aan de rand van het veld die daar niet waren om te demonstreren, maar tot op heden nog niets ondernomen hadden. Dat was voor hem het teken om weg te gaan. Mede door de zeer nadrukkelijk aanwezige ME en politiemacht. Hij beschreef het als aangifte proberen te doen op het politieburo en bij binnenkomst agenten met getrokken pistolen te treffen. Demonstreren is leuk, maar er zijn grenzen. De beelden van wat er daarna gebeurd is spreken voor zich.

Hij is nu behoorlijk gedesillusioneerd en zoals hij zelf aangaf nog meer verward. Je gaat daar naartoe om te laten merken dat je het niet eens bent met het beleid, en bent onverwacht getuige van een enorme mediamanipulatie waarbij er aangestuurd werd op het uit de hand laten lopen van de demonstratie. En dit door de media waar hij zelf voor werkt. Hoe kan het dat er al tal van berichten waren over ME charges, rellen, uit de hand gelopen demonstratie terwijl hij ter plekke was en er totaal geen sprake van was. En zoals hij aangaf merkte hij hoe deze berichten voor onrust zorgden, en feitelijk het verdere verloop triggerde.

Nogmaals, ik ben normaal totaal niet onder de indruk van dit soort verhalen, maar je staat toch wel even zonder antwoord als dit verteld wordt door iemand die je hoog hebt zitten en overduidelijk echt ontredderd is door wat hij die middag meegemaakt had. Ik was er zelf niet bij dus heb het alleen van horen zeggen.
Volgens mij klopt het wel ongeveer met het beeld in deze reportage.
https://nos.nl/artikel/2338089-chef-vei ... t-het.html

mediamanipulatie zie ik overigens niet. En een trigger door de politie ook niet.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
22 jun 2020 10:03
(...) Ik was er zelf niet bij dus heb het alleen van horen zeggen.
Ik was er ook niet bij, maar de stellige indruk die ik heb is dat niet de media manipuleren, maar een kleine groep raddraaiers.

Jaren geleden was ik op een festival bij een optreden van DJ Jean, dat onverwacht werd afgebroken. Vooraan bij het podium was het onrustig, vechtpartij, DJ Jean bekogeld, politie inzet, enz. Ik was erbij, maar heb er niets van gezien of gemerkt (wel dat DJ Jean vertrok, natuurlijk).

Ik kan me dus goed voorstellen dat een vreedzame demonstrant ergens op het Malieveld een andere indruk heeft van de gebeurtenissen dan iemand aan de rand, in de buurt van de raddraaiers.

16again
Berichten: 16108
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
22 jun 2020 10:03
Maar ik zat gisteravond dus met iemand die ik behoorlijk hoog heb zitten te praten over wat hij meegemaakt had op malieveld. Hij was daar vanwege wat er met de cultuur sector gebeurd en las terplekke tot zijn verbazing nieuwsberichten over rellen op het malieveld. Hij keek eens om zich heen en er was vredige demonstratie. Er was kennelijk een kleine groep jongelui aan de rand van het veld die daar niet waren om te demonstreren, maar tot op heden nog niets ondernomen hadden.

..bent onverwacht getuige van een enorme mediamanipulatie waarbij er aangestuurd werd op het uit de hand laten lopen van de demonstratie.
Dat zijn nogal aantijgingen
Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Wat flonsflons schreef, daar heb ik meerdere soortgelijke berichten over gehoord.

Ik heb filmpjes gezien van een ME busje dat met vrij hoge snelheid op een groep mensen inrijdt, die niets bijzonders lijken te doen.
Van een waterkanon dat los gaat op een groep keurige senioren, die ook niets bijzonders lijken te doen.
Van ME'ers die met een schild en vrij grof geweld ook een groep senioren hard achteruit duwt.

Ik was er niet bij, maar heb toch wel heel sterk de indruk dat juist politie en ME het behoorlijk hebben laten escaleren. Of, laat ik het anders zeggen, niet de juiste manieren gekozen hebben om dit protest te beëindigen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

fonsflons schreef:
22 jun 2020 11:10
ps, het verschil tussen een ME charge, en stilstaande wagens zou merkbaar moeten zijn, vooral als de groep raddraaiers die later in de beelden verschijnen zichtbaar zijn en nog niets ondernomen hebben. Wat er in de media te zien was klopt zegt hij. Wat er niet klopt is dat de berichten geplaatst werden voordat het daadwerkelijk plaatsvond.

Precies dat heb ik ook gelezen: er was niets aan de hand maar toch plaatste de media al berichten dat het uit de hand liep. Dat is toch vreemd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom wordt er überhaupt tegen de 1.5 meter geprotesteerd?
Mensen gillen en blèren over hun afgepakte " vrijheden " :roll: .
Het valt allemaal wel mee, toch?
Wat wil men dan? Alles maar overboord gooien en net doen alsof er geen virus rondwaart terwijl het weer aan het oplaaien is nota bene?

Die aso relschoppers/ hooligans daar heb ik geen goéd woord voor over .
Moet je bv die beelden zien in Stuttgart en in Parijs , ze denken een vrijbrief te hebben om de hele boel maar aan gort te vernielen én maar te plunderen :evil:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

In welke media verschenen de berichten, dat het uit de hand liep, terwijl er nog niets was gebeurd, als eerste?
tttlocke schreef:
22 jun 2020 10:02
Vreemde voorstelling van zaken. Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen. Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Niets vreemds aan. Kijk bij Eurostat naar de werkloosheidscijfers per land en naar leeftijd.
Minimumloon in Bulgarije en Roemenië is een stuk lager dan in Duitsland, België of Nederland. Geen werk in eigen land, wel een aanbod om in een ander land te werken en twee keer zoveel te verdienen als in eigen land. Huisvesting geen probleem, wordt geregeld. Taal is geen probleem, want al je collega's spreken jouw taal.

Zo worden de mensen verleid om dit soort arbeidsovereenkomsten te tekenen. Omdat het een totaalpakket is (werk + huisvesting), kun je pas overstappen naar een andere baan, als je ook ergens anders onderdak hebt gevonden en meer dan een paar woorden Frans / Nederlands / Duits spreekt. Dat is de dwang.
Laatst gewijzigd door Jablan op 22 jun 2020 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het eerste filmpje op de sites van de NOS en RTL goed interpreteer, is het niet op het Malieveld begonnen, maar bij het station, iets verder weg. Dan kan het wel dat het op het Malieveld rustig was, terwijl de rellen elders al begonnen waren.

Als je de beelden ziet, genomen door een 'omstander', kun je je inderdaad afvragen wie er nu begon. Wat er aan vooraf ging staat er natuurlijk niet op. Maar ook: hoe kan het dat dat filmpje, het was duidelijk van een mobiel, zo snel bij beide redacties kwam?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
22 jun 2020 11:29
16again schreef:
22 jun 2020 10:56

Dat zijn nogal aantijgingen
Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.
Dat is ook mijn gedachte en de reden dat alle complottheorieën met een dikke korel zout neem. Indien het corona gebeuren een wereldwijd voorbedacht plan is dan is het verdomd knap dat van de honderd duizenden gestuurde en slimme mensen (zorg, politiek, politie, leger etc) niet 95% zegt...ja, dacht het dus niet he. Dat kan niet.

Ik kan mij dus ook totaal niet voorstellen dat dit onder onze eigen neus gebeurt. Daar geloof ik helemaal niet in. Maar dat media helemaal neutraal zijn durf ik niet te garanderen. Ik heb geen mening over het verhaal dat ik gisteravond gehoord heb. Als ik het al zo moeten omschrijven dan kom ik niet verder dan raar. Omdat ik geen enkele reden heb om deze persoon niet te geloven. En dat laatste zeg ik niet zomaar.
Ik denk dat er dan een reconstructie plaats moet vinden. Welke berichten verschenen wanneer, uit welke bron en hoe was de exacte situatie op dat moment.

Als ik namelijk naar de liveblogs kijk en de tijdstippen en de situatie op dat moment (incl. beelden ), dan zie ik echt helemaal niets vreemds.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit filmpje verscheen als eerste bij RTL en de NOS: https://twitter.com/BobHGL/status/1274682037715247104

Het is inderdaad bij de hoofdingang van het station.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
22 jun 2020 11:46
Als ik het eerste filmpje op de sites van de NOS en RTL goed interpreteer, is het niet op het Malieveld begonnen, maar bij het station, iets verder weg. Dan kan het wel dat het op het Malieveld rustig was, terwijl de rellen elders al begonnen waren.

Als je de beelden ziet, genomen door een 'omstander', kun je je inderdaad afvragen wie er nu begon. Wat er aan vooraf ging staat er natuurlijk niet op. Maar ook: hoe kan het dat dat filmpje, het was duidelijk van een mobiel, zo snel bij beide redacties kwam?
Ondanks dat het op het malieveld zelf nog rustig was, verzamelde zich aan de randen al wat groepen die hele andere intenties hadden. Dat had de politie al lang door ( hoewel menige echte demonstrant natuurlijk nog steeds het gevoel heeft dat alles vredelievend is ). Dan kan je wachten met verzamelen tot de hel losbreekt, maar dat is niet echt handig en dus stelt de politie zich alvast op om tussen de raddraaiers en de 'normale' demonstranten te komen.. Dat dat daarna wordt uitgelegd als 'uitlokken' tja..
Dat spul dat rond het CS bezig is was ook al in beeld en daar was de ME bij aanwezig.. Dus ook daar heel duidelijk dat de politie al lang in beeld had wat er gebeurde of ontstond terwijl de argeloze demonstrant nog rustig op een bankje zit..

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar ook: hoe kan het dat dat filmpje, het was duidelijk van een mobiel, zo snel bij beide redacties kwam?
Alles dumpen ze tegenwoordig op twitter en daar heeft een redactie ook toegang toe.. Dus die hebben heel snel de beschikking over beelden van mobiele camera's.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik sprak dus telefonisch met de bedrijfsleider van mijn stamkroeg. Ik vertelde dat ik had gezien dat het aardig druk was daar in het weekend. Klopt, zei hij, het was namelijk stampvol. Dus ik stelde de vraag of ie niet bang was voor een boete en toen zei hij heel simpel, dat dat niet zo was. Ze verdienen meer als de kroeg vol staat en ze een boete van 4000 euro krijgen, dan wanneer er maar 30 personen binnen mogen.

En toen ging ik uittellen. 150 man binnen, laten we zeggen 40 euro pp aan uitgaven, dus dan zit je aan 6000 euro. Met de boete van 4000 eraf is er nog 2000 euro aan omzet over. Daar is het terras nog niet bij meegenomen. Bij 30 man en 40 pp, dan kom je maar aan een omzet van 1200.

Ja, dan kun je het risico inderdaad wel nemen als ondernemer, zeker als er amper gecontroleerd wordt.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat, in tegenstelling tot de Dam, gisteren in Den Haag de ME aanwezig was had een reden natuurlijk. De social media worden nauwlettend in de gaten gehouden. Zoals indertijd gesteld: in Amsterdam was er geen enkele aanleiding om te verwachten dat het zo druk zou worden, in mijn herinnering was er ook geen ME, er waren niet eens voldoende agenten om de boel 'schoon te vegen'.

In Den Haag wist men 'wie' er zouden komen, daarom stond de ME al paraat. Ze kennen hun pappenheimers wel.

Wat intussen ook uit de media duidelijk wordt: het waren niet de eigenlijke demonstranten die de boel verziekt hebben, het was een klein groepje raddraaiers dat met die demonstratie niets van doen had.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij herhaling dus gewoon de tapvergunning afnemen

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Hout stoken tijdens de corona? Liever niet! De voorlichting zie ik alleen op de website pagina's op internet. Waarom hoor ik hier niets over in de media? Want zeker na een hete dag gaat hier de vuurkorf aan. Net op het moment dat je woning van koude lucht wilt gaan voorzien en een gesprekje met je buren levert niets op.

Zie
https://www.moerdijk.nl/nieuws-algemeen ... niet!.html

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht*... wat heeft hout stoken nou met Corona te maken?

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De berichten in de media waren er al, voordat de ongeregeldheden waren begonnen. Ja, het is toch wat.

Zoals ik eerder vanochtend al aangaf, bij een grote bijeenkomst kan er vanalles aan de hand zijn, zonder dat je er ook iets van merkt. Als er bij Centraal flink gereld wordt, merk je daar midden op het Malieveld niets van.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Natuurlijk is er van alles mis. Of niet, net hoe je het bekijkt, maar ook dan kun je er nog steeds een moreel oordeel erover hebben.
Maar
sjohie schreef:
22 jun 2020 10:41
En voor die mensen is de enige reden om hier naar toe te komen, geld om naar huis te kunnen sturen, maw die hebben een serieuze prikkel om zo goedkoop mogelijk te leven hiero.
is iets heel anders als:
sjohie schreef:
22 jun 2020 09:46
en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken, zou óók helpen.
Er is geen Oost-Europeaan te vinden die een marktconforme korte termijn huur voor een eengezinswoning kan of wil betalen, ook niet als zijn salaris met 20% zou stijgen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
22 jun 2020 10:56
[...]Dat zijn nogal aantijgingen
Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.
Het gaat niet om de beelden, maar om het verhaal wat er bij verteld word.
Het gaat juist om de context waarin die beelden gebracht wordt, de uitleg bij die beelden, de duiding.

'Narrative' en 'framing' zijn enkele begrippen die er hier toe doen.
media_bias.jpg
(58.31 KiB) 765 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Gesloten