LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

witte angora schreef:
22 jun 2020 12:06
*Zucht*... wat heeft hout stoken nou met Corona te maken?
Als je op de link had geklikt dan zag je het antwoord staan. Maar ik denk dat je dat niet hebt gedaan:

https://ggdleefomgeving.nl/lucht/houtro ... ezondheid/


Hout stoken tijdens de coronacrisis? Liever niet!

Mensen met longklachten of gevoelige luchtwegen lopen extra risico als zij besmet raken met het coronavirus. Zij zijn in deze tijd dan ook nog meer dan veel anderen aan huis gebonden. Deze mensen hebben er vaak last van als hun buren hout stoken. Wil je je buren helpen? Zet ze dan niet in de rook en laat voorlopig je houtkachel, open haard of vuurkorf uit.

Daarom heb ik het even voor je gekopieerd en geplakt.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt intussen een eigen topic hierover geopend. Zullen we het houtstoken daar dan verder behandelen? Kunnen we het hier over Corona hebben.

algemeen-f162/houtstoken-tijdens-corona ... 94180.html

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
22 jun 2020 12:06
*Zucht*... wat heeft hout stoken nou met Corona te maken?
Weinig, behalve dat hier wordt aangehaakt bij de actualiteit om het eigen thema naar voren te brengen. Trittbrettfahrerei.
"Oh ja, als je Corona hebt, dan heb je last van je longen, dan heb je vast en zeker ook last van de houtkachel / barbecue van de buren."
De houtkachel was erg fijn de afgelopen maanden en dankzij een keramisch filter heeft de buurt nergens last van.

Het voordeel van alle beperkingen: de lucht is schoner. Niet omdat er minder wordt gestookt, wel omdat er minder verkeer is.

Laat de GGD maar eerst alle testen en het contactonderzoek goed uitvoeren, daarna is het weer tijd voor de andere hobby's.
tttlocke schreef:
22 jun 2020 12:25
Er is geen Oost-Europeaan te vinden die een marktconforme korte termijn huur voor een eengezinswoning kan of wil betalen, ook niet als zijn salaris met 20% zou stijgen.
Ze willen wel, maar kennen de weg nog niet. Zodra ze weten hoe je zelf aan onderdak komt, doen ze dat ook en dan kom je deze mensen ook tegen bij andere bedrijven (en nooit meer in een slachterij).

Dat het anders kan, zie je bijv. bij de natte aannemers. Strabag heeft veel mensen uit voormalig Joegoslavië in dienst, betaalt goed en het personeel heeft gratis onderdak, gratis eten, gratis vervoer naar en van huis. Wel geldt een op/af-regime: ploegendienst met 12 uursdiensten, langere periodes aaneengesloten doorwerken en dan langere tijd thuis.

Terug naar de slachterij Tönnies. Details vertellen hoe zo'n uitbraak mogelijk is.
- Acht personen in een normale eensgezinswoning met vier slaapkamertjes.
- Huur is uitgesplitst naar bed per week.
- Tijdens ziekte geen doorbetaling, maar wel een extra vergoeding voor gebruik van de woning (hele dag thuis in plaats van halve)
Op het bedrijf zijn alle voorschriften met afstand houden en mondkapjesgebruik genegeerd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mag dit?

Een Caravan gemaakt voor 4 personen is erg krap.

Een huis dat 6x groter is mogen er maar 6 slapen en geen 6x4=24!

Dan krijg je oude caravans van marktplaats die ze ergens dumpen voor onderdak en
hoe maak je voor tijdelijke huisvesting goede regels?

Net als ik in Luxemburg geen 1½ maar 2 meters afstand moet houden en mijn Franse en Duitse taal....
Als ik in Nederland soms dingen niet begreep of fout interpreteerde?

Net zoals iemand vandaag begon over hout stoken, ik heb een zwembad om af te koelen en weigerde een BBQ, dat is ook
hout gestookt en te heet... Ik heb liefde voor hout en het stoken daarvan... maar of ik thuis stook of een centrale Bio massa
laat verstoken en via lange stroomkabels de warmtepomp laat draaien?

Wel heeft een Caravan met 4 personen alleen een alles of niets besmetting risico, en dat kan ik van vuurtje stoken niet zeggen!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
22 jun 2020 12:43
16again schreef:
22 jun 2020 10:56
[...]Dat zijn nogal aantijgingen
Hoe makkelijk is die mediamanipulatie vandaag de dag? Iedereen met een mobieltje schiet plaatjes met exacte datum en GPS positie.
Het gaat niet om de beelden, maar om het verhaal wat er bij verteld word.
In dit geval ging het vooral om de timing: fonsflons suggereert dat er al beelden van ongeregeldheden op het malieveld circuleerden, terwijl het er nog rustig was.

Ik sluit overigens niet uit, dat er vreemde mogendheden zijn, die de lont wel in het kruitvat willen steken, door dit soort gemanipuleerde beelden te posten. En dan manipuleert onze media niet, en is de rol beperkt tot willig doorgeefluik

Corona heeft inkomensverschillen fors vergroot, hetgeen een goede voedingsbodem is voor allerlei onlust. Zoals Duitsland, en ook de opgelaaide rassen tegenstellingen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:
22 jun 2020 11:16
fonsflons schreef:
22 jun 2020 11:10
ps, het verschil tussen een ME charge, en stilstaande wagens zou merkbaar moeten zijn, vooral als de groep raddraaiers die later in de beelden verschijnen zichtbaar zijn en nog niets ondernomen hebben. Wat er in de media te zien was klopt zegt hij. Wat er niet klopt is dat de berichten geplaatst werden voordat het daadwerkelijk plaatsvond.
Precies dat heb ik ook gelezen: er was niets aan de hand maar toch plaatste de media al berichten dat het uit de hand liep. Dat is toch vreemd.
Het is vooral een kwestie van perspectief. Er gebeurt zoveel op en rond het Malieveld, het CS en de omliggende straten: het lijkt een klein, overzichtelijk gebied, maar alleen al op het Malieveld zélf kan je in de ene hoek rustig liggen te zonnen, terwijl er bij wijze van spreken zonder dat je het merkt in de andere hoek charges uitgevoerd worden.

Ik geloof wel dat die kennis van Fonsflons 100% zeker is van wat hij denkt gezien te hebben, maar ik geloof niet dat zijn waarneming volledig en juist is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij Tönnies is het aantal besmettingen opgelopen naar meer dan 1500 en er wordt nagedacht over een lockdown voor Kreis Gütersloh.

*

Scholen weer normaal open? Woensdagavond weten we het. Eerste reactie vanmorgen vanuit de ouders 'als het blokrooster maar blijft' :)

*

Dagkoers. 400 meter in 8 minuten zonder daarna te hijgen en om te vallen. Het wordt nog eens wat.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 jun 2020 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Een volledige lockdown? Hoe gaat dat er in dat geval uit zien? Iedereen blijft in huis, grenzen worden afgesloten, of wat dan ook? Het gebied is, als ik het goed inschat, iets kleiner dan de provincie Utrecht.

Een en ander betekent, als dat gaat werken, dat het ook in Nederland kan gebeuren, dat enkel een provincie of regio wordt afgesloten. Alleen: hoe handhaaf je dat?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een foutje kan zo gemaakt zijn:
- Er was een demonstratie op het Malieveld
- Er ontstaan 'rellen na de demonstratie'/'demonstratie loopt uit de hand'/'onrust'
----> Journalist bericht 'rellen op het Malieveld'

Betrokkene: 'Wat?, Ik sta hier op het Malieveld en er is hier op dit moment niets aan de hand'.

(de rellen waren, zogezegd, 'om de hoek')

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Handhaven kunnen de Duitsers. Militairen, politie, alles en iedereen wordt opgetrommeld om mensen in huis te houden. Wij kijken daar naar met het idee: fijn, een boodschappendienst.

Lockdown is simpel: alles dicht. Het RKI heeft al mensen erheen gestuurd om ter plekke te beoordelen hoe hier mee om te gaan. Oproep aan het personeel van de gezondheidsminister: blijf in Duitsland, niet naar huis, hier wordt je goed verzorgd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Op RTL staat dat er al maatregelen zijn genomen:
De coronauitbraak bij het vleesbedrijf in Rheda-Wiedenbrück, een van de grootste van het land, leidde ertoe dat scholen en kinderdagverblijven in de regio weer de deuren moesten sluiten. Personeel en families worden gedwongen thuis te blijven. De regio sluit niet uit helemaal op slot te moeten.
Dit moet je niet willen. Zit nu even na te denken over een nieuw topic over de vleesverwerkende industrie. Want 'plofkippen' mogen niet, zielig voor de kippen, dan maar wat meer betalen; maar er is dus veel en veel meer aan de hand, getuige de berichten van sjohie.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Op de NOS-site ( https://nos.nl/artikel/2338201-in-buurl ... epakt.html )staat een artikel waarin uitgelegd wordt dat brandhaarden in buurlanden steeds regionaler worden aangepakt, en vooral: waarom dat zo is. Het klinkt logisch. Maar de frustratie van degenen die opgesloten worden is begrijpelijk.

Ook opmerkelijk is het lijstje van clusters waar brandhaarden te verwachten zijn:
1. Verzorgingstehuizen

2. Roma-gemeenschappen

3. Vluchtelingenkampen en asielzoekerscentra

4. Vleesverwerkingsfabrieken
Met name de 1e en laatste komen vaak in het nieuws. Van de 2e hoor je eigenlijk nooit iets (dwz ik lees het zelf nu voor het eerst), de derde een enkele keer. Kennelijk te ver van huis?

Je zou dan zeggen: probeer iets te doen waardoor die clusters minder besmettingsgevoelig worden. Maar wat zijn de mogelijkheden? Hoe zou je dat aan kunnen pakken, wat is er nodig?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is de regio in lockdown, in ieder geval voor een week. De komende week wordt er massaal getest om te zien waar de brandhaard nu zit.

Er komen, vanuit Nederlands gezichtspunt, 300 boodschappenjongens om de boel in de gaten te houden, plus een aantal tolken.

Zie: https://nos.nl/artikel/2338237-na-brand ... kdown.html

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Gütersloh: sluiting van de Kitas (kinderdagverblijven) en scholen was vorige week de eerste maatregel. Totale lockdown is net bekend gemaakt, dezelfde beperkingen als in maart plus testaanbod voor iederen. Uitzondering: restaurants mogen beperkt open blijven.

Göttingen had met het Suikerfeest een uitbraak en door complottheorieën, cultuur- en taalverschillen heeft niet iedereen zich aan de quarantaine gehouden. Daarom nu politie en hekken voor de deur.

Roma i Sinti: tot nu toe nul besmettingen en nul doden, compleet tegen elke verwachting in. Als reden wordt aangevoerd, dat deze groepen normaal al weinig tot geen contact met anderen hebben.

Verzorgingshuizen naar een lager risico brengen ... dat lijkt mij maatwerk. Ventilatie op orde, voldoende beschermingsmiddelen, meer personeel/vrijwilligers. Wat nog meer?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij ons in de gemeente hoor ik nu steeds vaker mensen zeggen dat ze het allemaal ondertussen wel weten en er vanuit gaan dat het grootste deel het ondertussen wel heeft gehad. Hier zijn ook al tijden (begin juni de laatste) geen ziekenhuisopnames of doden meer gevallen. En dat terwijl je op straat, de terrassen en in de kroegen nog maar weinig ziet van de anderhalve meter en andere maatregelen.

Al schijnt het bejaardentehuis hier wel tot eind mei iedere een sterfgeval te hebben gehad. Dat is ongeveer 3x zoveel als in een normale periode en bijna het dubbele van een griepperiode. Maar daar ken ik dan weer niemand van. Ik ken nu precies 5 mensen die positief zijn getest, het grootste deel is helemaal niet getest, maar wel ziek geweest (waarvan de meesten al in maart of april). Dat zorgt ervoor dat mensen denken het al gehad te hebben en dat ze zich niet meer druk maken om de maatregelen.

Mijn verwachting is dat dit de komende tijd de algehele tendens zal zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 jun 2020 14:31
Bij ons in de gemeente hoor ik nu steeds vaker mensen zeggen dat ze het allemaal ondertussen wel weten en er vanuit gaan dat het grootste deel het ondertussen wel heeft gehad.
En dat terwijl slechts 5% antistoffen heeft - en in Brabant max 10%?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Die 5% is niet representatief, het cijfer komt via Sanquin uit de groep bloeddonoren en wie geven bloed?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
23 jun 2020 15:05
Die 5% is niet representatief, het cijfer komt via Sanquin uit de groep bloeddonoren en wie geven bloed?
Licht eens toe waarom dat niet representatief zou zijn? Bij de eerste cijfers schreef men al:
Representatief voor Nederland
De 3% is een indicatief getal, op basis van ruim 4.000 donaties. De eerste meting wordt voortgezet tot er 7.000 metingen verricht zijn. Naar verwachting volgende week kan Sanquin een nog betere weerspiegeling geven van de immuniteit van de Nederlandse bevolking. “Het virus verspreidt zich via de lucht en direct contact, dus de mate van besmetting zal hetzelfde verlopen bij donors vergeleken met niet-donors,” licht Hans Zaaijer toe.

“Er zat voldoende tijd tussen de uitbraak van het coronavirus en deze meting voor de eerste donors om ziek te worden, te genezen en fit genoeg te zijn om te kunnen doneren. Daarmee is deze uitslag een goede eerste indicatie. Het wordt interessanter om over 4 weken de test te herhalen, zodat we kunnen zien hoe de groei verloopt. Dan zullen meer donors, verwacht ik, het virus hebben gehad.”

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Sanquin heeft inmiddels toegegeven, dat de groep bloeddonoren geen afspiegeling van de bevolking vormt.

Kijk ik naar het ziekteverzuim bij de klanten/opdrachtgevers op mijn werk, kom ik op eenderde tot de helft van het personeel, dat met Corona-verdachte klachten thuis heeft gezeten. Dat is ook niet representatief, want dit is het werkzame deel van de bevolking.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie dat Sanquin begin juni er het volgende over schreef:
Indicatief getal
Zaaijer: “Het percentage van 5,5% is indicatief, ons bevestigingsonderzoek is namelijk nog niet afgerond. Tot die resultaten bekend zijn, moeten we rekening houden met een foutmarge van ongeveer een half procent. Naar verwachting hebben we het bevestigingsonderzoek over twee weken afgerond, en kan Sanquin dan ook een update per regio geven.”

Representatief
Sanquins onderzoek naar groepsimmuniteit is in Nederland het eerste grootschalige onderzoek, daarmee zijn de uitkomsten waardevol en inzichtelijk. Omdat alleen donors worden onderzocht, is het gevonden percentage niet helemaal representatief voor de Nederlandse bevolking. Daarvoor wordt ook onderzoek onder leiding van het RIVM, de PIENTER Coronastudie, uitgevoerd. Sanquin zal aan dit onderzoek bijdragen door regelmatig ruim 2000 donors te testen op de aanwezigheid van antistoffen.
Mij lijkt dat ruimschoots nauwkeurig genoeg om mijn doel te dienen: namelijk de stelling van Nijogeth te weerleggen.

Gesloten