LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
11 jan 2021 13:48
Maar daar staat toch helemaal niets op :roll:
Wat bedoel je? Het is één van de vele pagina's waar de diverse steunregelingen opgesomd staan.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

interpreteer de rolling eyes even opnieuw ;)

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Laat me raden Nijogeth, je had het over dit artikel en onderzoek

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5380902 ... rspreiders

En je weet nu pas het verschil tussen voortgezet en basisonderwijs :roll:

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
11 jan 2021 13:51
interpreteer de rolling eyes even opnieuw ;)
**** nam ik je weer te serieus :mrgreen: Blijft lastig, multi-interpretabele smileys :D

Nijogeth
Berichten: 10013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
11 jan 2021 13:48
Moneyman schreef:
11 jan 2021 13:45
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 13:39
Er is geen financiële steun voor een ondernemer en dat kan ik uit eerste hand vertellen. De enige financiële steun die er is, is er voor het loon van de werknemers.
Dat is natuurlijk onzin.
https://www.kvk.nl/corona/het-coronavir ... egelingen/
Maar daar staat toch helemaal niets op :roll:
Jawel, maximaal 1500 euro. Genoeg om misschien de huurkosten of hypotheeklasten van de onderneming te betalen. Maar dan is er nog geen inkomen voor de ondernemer. Dus alsnog wordt daar niets naar gedaan. En geloof me, mijn vader en moeder hebben dat helemaal uitgepluisd.

Vandaar dat men gewoon zou moeten kijken naar de omzet van een jaar eerder of bij een nieuwe onderneming naar de omzet in het ondernemingsplan. Dan kun je de mensen die je nu kapot probeert te maken ook daadwerkelijk tegemoet komen.

En wat betreft het onderzoek, dat was m inderdaad. Kon dus niet verder kijken, ik heb geen premium. Maar het gaat dus over middelbare scholen, neem ik aan? Dat kon ik dus niet zien. Echter beroep ik me ook op bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b83b51e55/
En dit artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... asisschool

Verder zagen we toch allemaal de cijfers meebewegen. Binnen een maand na de zomervakantie was er op elke school wel een coronageval bekend. En daarbij moet je meerekenen dat jongere kinderen amper getest werden, amper verschijnselen hadden, maar wel degelijk het virus kunnen verspreiden. Zelfs makkelijker, omdat ze eigen gevrijwaard werden van beperkingen op school.

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarop is het idee dat kleine kinderen het virus niet kunnen verspreiden eigenlijk gebaseerd? Ze kunnen toch ook griepvirussen verspreiden, of mis ik nu wat?

Nijogeth
Berichten: 10013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens zal ik je een voorbeeld geven van een bekende collega van mijn vader die in een wat grotere stad een zaak heeft. Die hebben vaste lasten van enkele duizenden euro's (laten we zeggen 5000 euro), hiervan komt de TVL 70% tegemoet, dus 1500 euro is voor de ondernemer zelf. De loonkosten bedragen ook 5000 euro. Daarvan wordt maximaal 80% tegemoet gekomen (NOW) en is 1000 euro voor de ondernemer zelf. 2500 euro is voor de ondernemer zelf. Gelukkig krijgt deze een tegemoetkoming op zijn eigen inkomen van 1500 (de TOZO). Dat inkomen was nul, dus moet de ondernemer van 1500 euro per maand leven, maar ondertussen wel iedere maand 2500 euro spaargeld zien verdampen om zijn onderneming te redden. Dat is toch werkelijk belachelijk? In dit geval gaat het zelfs om een zaak die pas een jaar bestaat en dus eigenlijk niet echt een buffer heeft kunnen opbouwen, maar wel een echtpaar die daar flinke financiële investeringen in hebben gedaan.

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 14:27
Dat is toch werkelijk belachelijk?
Dat is maar de vraag. Hoe lullig ook, dit is ook gewoon één van de aspecten van ondernemerschap.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dit artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... asisschool
Wat aangeeft dat met de komst van de britse variant de situatie misschien wel opnieuw beoordeeld moet worden en dat zou kunnen betekenen dat kinderen van jonge leeftijd wellicht ook vatbaar zijn en in staat zijn om het virus te verspreiden. Precies wat men dus nu aan het doen is.

Daarmee is je claim dat basisschoolleerlingen superverspreiders zijn dus eigenlijk weer gebaseerd op hetzelfde als hiervoor: onzin!

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
11 jan 2021 14:26
Maar waarop is het idee dat kleine kinderen het virus niet kunnen verspreiden eigenlijk gebaseerd?
De stand van de wetenschap. Meer kan ik er niet van maken. En ja, die kan aan verandering onderhevig zijn.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:Vandaar dat men gewoon zou moeten kijken naar de omzet van een jaar eerder of bij een nieuwe onderneming naar de omzet in het ondernemingsplan.
Pardon? Dus een ondernemer moet een vergoeding krijgen voor een fictieve omzet gebaseerd op een schatting die diezelfde ondernemer heeft gemaakt?

:roll:

Nijogeth
Berichten: 10013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
11 jan 2021 15:00
Nijogeth schreef:Vandaar dat men gewoon zou moeten kijken naar de omzet van een jaar eerder of bij een nieuwe onderneming naar de omzet in het ondernemingsplan.
Pardon? Dus een ondernemer moet een vergoeding krijgen voor een fictieve omzet gebaseerd op een schatting die diezelfde ondernemer heeft gemaakt?

:roll:
En die als reëel beoordeeld is door de bank of investeerders. Ik vind dat als je als regering zo'n ingrijpende beslissing denkt te moeten nemen en daarmee verschrikkelijk veel mensen raakt, dat je echt wel wat water bij de wijn mag doen en niet moet beknibbelen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 15:36

En die als reëel beoordeeld is door de bank of investeerders. Ik vind dat als je als regering zo'n ingrijpende beslissing denkt te moeten nemen en daarmee verschrikkelijk veel mensen raakt, dat je echt wel wat water bij de wijn mag doen en niet moet beknibbelen.
Lijkt mij toch niet, als je voor die tijd geen bedrijf hebt en pas begonnen bent, heb je gewoon dikke pech.

Vergeet niet dat wij allemaal opdraaien voor die kosten , of dacht jij soms van niet?

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jan 2021 14:53
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 14:27
Dat is toch werkelijk belachelijk?
Dat is maar de vraag. Hoe lullig ook, dit is ook gewoon één van de aspecten van ondernemerschap.
Ligt ook aan de schaal van het ondernemersschap. KLM houdt toch wat makkelijker de hand op.
En ik denk dat er weinig ondernemingsplannen zijn geschreven, waar een scenario wordt geschetst dat de toko 3 maanden verplicht dicht moet vanwege een virus.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 15:36
angel1978 schreef:
11 jan 2021 15:00
Nijogeth schreef:Vandaar dat men gewoon zou moeten kijken naar de omzet van een jaar eerder of bij een nieuwe onderneming naar de omzet in het ondernemingsplan.
Pardon? Dus een ondernemer moet een vergoeding krijgen voor een fictieve omzet gebaseerd op een schatting die diezelfde ondernemer heeft gemaakt?

:roll:
En die als reëel beoordeeld is door de bank of investeerders. Ik vind dat als je als regering zo'n ingrijpende beslissing denkt te moeten nemen en daarmee verschrikkelijk veel mensen raakt, dat je echt wel wat water bij de wijn mag doen en niet moet beknibbelen.
Dan laat die banken of investeerders die vergoeding dan maar geven.. Je schatting zegt werkelijk niets over wat je daadwerkelijk zou hebben omgezet, zeker niet in tijden van crisis..
en je vindt dat de overheid wat water bij de wijn moet doen :roll: :lol:

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jan 2021 15:41
Moneyman schreef:
11 jan 2021 14:53
Nijogeth schreef:
11 jan 2021 14:27
Dat is toch werkelijk belachelijk?
Dat is maar de vraag. Hoe lullig ook, dit is ook gewoon één van de aspecten van ondernemerschap.
Ligt ook aan de schaal van het ondernemersschap. KLM houdt toch wat makkelijker de hand op.
En ik denk dat er weinig ondernemingsplannen zijn geschreven, waar een scenario wordt geschetst dat de toko 3 maanden verplicht dicht moet vanwege een virus.
Dat denk ik ook niet. Maar dat maakt niet dat dat dan ineens geen ondernemersrisico meer is. In een dergelijk plan wordt evenmin rekening gehouden met een scenario dat een winkel na drie maanden op slot moet omdat de eigenaar (ik noem maar wat) kanker heeft. Ook dat is ondernemersrisico. Het kenmerk van risico's is nu eenmaal dat ze ook onvoorzien kunnen zien.

Nijogeth
Berichten: 10013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dit is niet onvoorzien. De regering heeft dit beslist, die hadden dit ook niet kunnen doen.

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 jan 2021 16:53
Maar dit is niet onvoorzien. De regering heeft dit beslist, die hadden dit ook niet kunnen doen.
Dat maakt uiteraard niet dat het ineens niet meer onvoorzien zou zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
11 jan 2021 12:52
(...)
Winkelwagentjes worden schoongemaakt met een poetslap die de hele ochtend gebruikt wordt; dat heeft dus geen enkel effect. Als het al effect had. Mensen gaan gewoon weer met zijn tweeën en/of met de kinderen op stap. En er zijn er plenty, met name (inderdaad, Lady en Lowieze) ouderen die geen idee hebben wat ze in de super moeten doen, die staan maar te dralen en te draaien. Waarom? Het alternatief is thuis zitten omdat ze verder niks hebben. Maar in de super zijn ze er even uit, maken ze heel even deel uit van de maatschappij. (...)
Ik ben blij dat het hier écht anders gaat : er is nog steeds een soort wasstraat voor de karren, desinfectie buiten én binnen voor je handen.
Vanmiddag weer nd supermarkt geweest, het was wéér rustig op die tijd . Ruimte zat en men doet het verder ook goed. Geen last van gillende rennende kinderen of beppende oudjes.
1x pw nd winkel, dan red ik het om voor een week boodschappen te halen, inclusief vers fruit.
Diepvriesgroenten haal ik ook, verse groenten idem.

De rest vd week maak ik mijn ommetjes wel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
11 jan 2021 14:26
Maar waarop is het idee dat kleine kinderen het virus niet kunnen verspreiden eigenlijk gebaseerd?
Omdat kleine kinderen in het begin, de Wuhan/Bergamo-variant nauwelijks de symptomen van volwassenen hadden als ze besmet waren. Verder is er weinig onderzoek met kleine kinderen. Het was al schokkend nieuws, toen viroloog Drosten en de Berliner Charité aantoonden, dat kinderen in verhouding net zo veel virusdeeltjes in hun ontlasting, bloed, keel, neus hadden als volwassenen. Toen is de mening gaan kantelen, maar net zoals bij de mondkapjes, het duurt altijd langer voordat zoiets bij het RIVM aankomt en tussen de oren wordt opgeslagen in de grijze cellen onder het schedeldak. Nu weten we, dat kleine kinderen elkaar prima kunnen besmetten, ook msma en papa, ook opa en oma, als de (groot)ouders de kinderen optillen en even knuffelen, maar andere volwassenen minder snel, omdat die per defenitie veel groter zijn en daarom niet inademenen wat de kleintjes uitademen.
Dit jaar ben je in het voordeel als je lang bent, vanaf 1m90, besef ik mij ineens :shock:

Gesloten