LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
28 mei 2020 19:02
Wat dacht je van 28 mei 2020, om 19.03?
Als jij dat wil, van mij mag het.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tttlocke schreef:
28 mei 2020 18:47
De maatregelen zijn middel, geen doel.

Doelen wordt beschreven in termen van 'adequaat de epidemie bestrijden', 'zorgsysteem overeind houden', 'besmettingen voorkomen' etc. etc.
Als doelen worden gehaald, kunnen maatregelen worden aangepast, en wie weet wel helemaal verdwijnen. Als gevolg. Niet als doel op zich.
Die maatregelen zijn toch een middel om een bepaald doel te bereiken? Maatregelen zijn maatregelen, omdat ze tijdig zijn. Duidelijke doelen zijn niet uitgesproken. En als het doel is de samenleving te veranderen (wat volgens het RIVM niet het doel kan zijn), dan zijn het dus geen maatregelen meer.

In mijn ogen is de regering bang een harde grens te stellen, omdat ze dan mogelijk dit niet halen, maar juist door die grens niet te stellen gaan mensen mogelijk eerder van de maatregelen afstappen in de gedachte dat de maatregelen toch niet weggaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Hierboven bij hulp en tips staat hoe het eea er uit komt te zien , buiten op het terras en binnen. Je hoeft niet 1.5 meter uit elkaar te zitten wanneer je met zn tweeën aan 1 tafeltje zit, pas bij 3 wordt er gehandhaafd.
Zelf denk ik dat de terrassen gaan vollopen, het wordt prachtig Pinksterweer en dat gedogen of handhaven lijkt mij op een gegeven ogenblik niet meer te doen.
Binnen wél, maar buiten niet vlg mij. De bediening zal zich het vuur uit de sloffen gaan lopen om eindelijk weer eens wat goede omzet te draaien. :D

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is goed dat langzaam het besef komt dat die maatregelen misschien nooit meer zullen verdwijnen. Dat is een heel moeilijke en pijnlijke overstap.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Bediening: 'meneer, mevrouw, ik wil de goede sfeer niet bederven, maar zou u anderhalve meter uit elkaar willen gaan zitten?'
Meneer, mevrouw: 'bediening, ik zie net dat op het terras hiernaast plek vrij komt. Fijne dag verder.'

Dat handhaven door het personeel zal de eerste dagen nog wel lukken, tot iedereen het moe is. En iedereen is al corona-moe.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth, het lijkt wel alsof u niet uitsluit dat de regering er een paar stiekeme doelen op na houdt, die gepaard zouden kunnen gaat met het blijvend in stand houden van sommige maatregelen.

Maar het moet toch mogelijk zijn om erop te kunnen vertrouwen dat de intenties van verantwoordelijken goed zijn en dat men het liefst op enig moment een toestand bereikt waarop alle maatregelen kunnen worden afgeschaft?
Ik heb dat vertrouwen wel. Ook zonder dat een precieze 'einddatum' genoemd wordt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
28 mei 2020 18:13
Hoe is het bij jullie gesteld? Vanmiddag bij de Albert Heijn in het buurdorp viel het op dat het personeel de gele hesjes van anderhalve meter afstand niet draagt. Mensen moeten zelf hun karretje schoonmaken - als ze het willen.
Dat is hier nog steeds netjes geregeld : karren worden gedesinfecteerd aangereikt, het personeel loopt met gele hesjes en er is éénrichtingsverkeer. Gaat allemaal netjes en geordend.
De deuren van alle koelingen zijn natuurlijk écht niet clean , daarom goed je handen wassen bij thuiskomst.
Veel fruit ligt nu ook verpakt , maar ook veel nog niet.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
28 mei 2020 19:11
witte angora schreef:
28 mei 2020 19:02
Wat dacht je van 28 mei 2020, om 19.03?
Als jij dat wil, van mij mag het.
Dat ik het wil en dat het van jou mag betekent nog niet dat het gebeurt, helaas... :(

Lady1234
Berichten: 27135
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u doet toch alles al wat verboden is, en geadviseerd wordt om niet te doen? U trekt zich al nergens wat van aan en nu wilt u daarvoor ook nog de zegen hebben?

Van mij mag u.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
28 mei 2020 18:21
Hoe lastig het is om wetenschappelijk onderzoek goed te duiden:
https://www.nu.nl/nucheckt/6054369/nuch ... solen.html
De rekkelijken en de preciezen. :wink:
De stelling, dat aerosolen transporteurs zijn van dit virus, kan (nog) niet worden bewezen. De omgekeerde stelling, dat aerosolen geen transportmogelijkheid voor dit virus bieden, kan ook (nog) niet worden bewezen.
Mij lijkt de enige goede conclusie, dat er geen meetinstrumenten zijn, om de overdracht per aerosol te bewijzen.

Maar wat als je een virus kunt voorzien van een marker, waarmee het zichtbaar wordt onder infrarood of uv-licht?


Dan is hier een maand geleden een PWE door de TU Delft langsgekomen. Hier het vervolg: TU Delft, resultaat pagina PWE versoepeling Coronamaatregelen
angel1978 schreef:
28 mei 2020 18:35
Nee hoor, dat is exact wat het kabinet de hele tijd al heeft gecommuniceerd. Volstrekt eenduidig en helder. Dat een Horeca Nederland elke keer probeert om de regels op te rekken en proebballonnetjes loslaat ( eerst 4 personen, afgelopen keer 2 ) in de hoop dat het wordt toegestaan...
Kun je omkeren. Het rivm is iets te star met de 1,5 meter altijd en overal.
Buiten verwaait alles heel snel, kun je met een sigaar of rookbom zelf zichtbaar maken. Is dan 1,5 meter afstand op een terras, inclusief reservering en intakegesprek (met contactloze bediening) nog realistisch?
Wat te denken van cafés met een schuifpui over de volle breedte van de gevel? Zet hem open en binnen wordt buiten.
Of vervang het Nederlandse 'huishouden' door het Vlaamse 'sociale bubble' bij het bepalen wie nu bij elkaar hoort.

Je kunt het zo voorspellen: horeca gaat open en net zo snel weer dicht, omdat open blijven absoluut geen zin heeft.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door k2p »

tttlocke schreef:
28 mei 2020 17:27
Het zal wel aan mij liggen, maar van het concept 'vaste einddatum' begrijp ik helemaal niets.
Tot je dit riep, had niemand in deze topic het over een datum. En nu gaat heel het topic over die datum :lol:

Er is wat mij betreft op voorhand geen datum te benoemen. Je kunt hoogstens transparant zijn over de criteria. Zoals bijvoorbeeld "bij minder dan 3 doden per dag, of bij minder dan 10 nieuwe bevestigde gevallen per dag, minimaal 7 opeenvolgende dagen."

Maar mij ging het niet om de exacte invulling van de criteria. Het ging me om dat het er nu op lijkt dat men zegt, "ow, kijk, een dalende trend, alles mag weer". Dan komen we onszelf later weer tegen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jawel, ik had het over die einddatum. Maar om op je in te haken, een beetje transparant zijn over de criteria daarvoor zou inderdaad al helpen.

Lady1234
Berichten: 27135
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Had ook gewoon allemaal in het Corona topic gekund.

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
28 mei 2020 19:11
witte angora schreef:
28 mei 2020 19:02
Wat dacht je van 28 mei 2020, om 19.03?
Als jij dat wil, van mij mag het.
Uiterlijk maar dan echt uiterlijk januari 2080.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

k2p schreef:
28 mei 2020 15:46
Ik ga gerust mee met argumenten als "Kijk niet naar besmettingen, want er wordt niet consequent getest.". Echter toont de grafiek voor doden nu ook dezelfde trend.
Dit artikel legt heel mooi uit waarom wij in Nederland het reproductiegetal niet dagelijks communiceren in tegenstelling tot de Duitsers.

https://www.trouw.nl/zorg/waarom-het-ri ... ~be8d0cf7/

De versoepelingen tot op heden geven geen rede tot zorg. De belasting op de zorg is minimaal en van oversterfte is geen sprake. Ik zie jouw negatieve blik en zorgen voor versoepelingen dan ook niet.

Uiteraard moeten we voorzichtig blijven, maar rede tot zorg is er volgens mij niet. Zodra er een vaccin is of een goede effectieve behandeling kunnen we weer terug naar het oude normaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Iedereen wacht vol spanning op het vaccin en dat zou nog wel eens een jaar minimaal kunnen duren.
Wanneer er nu weer zoveel los gaat houd ik mijn hart maar weer eens vast.
En niet te vergeten: de bastaardsatijnrups is er nu ook en de eikenprocessierups en een sprinkhanenplaag 😩...
rellen in Amerika , honger in Zuid Amerika ....kortom we zitten met zn allen in een wereldwijde crisis op verschillende vlakken ....áls het maar goed komt 😥.
Dan zitten we hier in Nederland nog niet zo slecht.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
28 mei 2020 19:36
Buiten verwaait alles heel snel, kun je met een sigaar of rookbom zelf zichtbaar maken.
Die sigaar (of sigaret) is wel duidelijk ja. Ik denk dat de meesten het zich nog wel van vroeger kunnen herinneren: café's, restaurants, treinen, alles stonk naar de sigarettenrook. Zelfs uren nadat de laatste roker weg was. Buiten daarentegen, als iemand naast je stond te paffen, was het ook zo weer weg.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@k2p: je had dit prima in het algemene topic kunnen plaatsen (Superlady was mij net voor. Typ te langzaam.)
k2p schreef:
28 mei 2020 16:38
Om het aantal bevestigde gevallen omlaag te krijgen, is het belangrijk om vast te houden aan de gepaste afstand van teveel mensen of het verplichten van beschermingsmateriaal. En helaas betekent dit in mijn optiek, nog langer plekken gesloten houden waar je vrij dicht naast elkaar komt, zoals kroegen, disco's, zwembaden, feesten, sauna's. Mondkapjes moeten verplicht worden bij alle andere gelegenheden waar anderhalf meter afstand niet realistisch is, zoals in de zorg, bij een restaurant, op kleine kantoren. Ook de landgrenzen zouden gesloten moeten blijven voor recreatief gebruik.
Het echt opheffen van alle maatregelen zou alleen pas mogen, als we kunnen tracken en tracen. En dat is naar mijn mening pas als we niet honderd(en) nieuwe gevallen hebben per dag, maar tien tot twintig.
Jij plaatst jezelf hiermee in de groep 'het kan niet streng genoeg zijn'.

Waarom zou je plekken sluiten, waar mensen dicht bij elkaar zijn? Als je dat een jaar doet, heb je een maatschappij vol met mensen, die verleerd zijn, hoe je met andere mensen omgaat.

Zwembaden zijn overigens erg in trek bij ouderen, om het lichaam goed te laten functioneren. Een sauna is ook goed voor de weerstand. Chloor doodt alles en dat wordt volop gebruikt in zwembaden en sauna's.

Mondkapjes heb je helemaal niet begrepen. In de zorg is dat eerder een arbo-ding. In een restaurant totale onzin of heb je net toevallig het magische mondkapje gekocht, dat niet af hoeft om voedsel in te nemen. Mondkapjes hebben zin op plekken, waar je met vreemden of onbekenden in contact komt en dan is de toegevoegde waarde, dat je daarmee anderen beschermt, niet jezelf.

Landsgrenzen dicht? Asociaal voor iedereen, die toevallig aan/op een grens woont of met familie in het buitenland. Bovendien zorgen de huidige gesloten grenzen voor fors gestegen transportkosten van alle goederen, die een grens moeten passeren. Dat kun je zelf controleren in je supermarkt: wat geïmporteerd wordt, stijgt sneller in prijs, dan wat uit eigen land komt.

Tracken en tracen: waarom tien tot twintig gevallen per dag? Waarom niet omdraaien: gesloten ziekenhuizen of afdelingen heropenen, zodat de zorg weer over een fatsoenlijke capaciteit beschikt? Hoe meer bedden, hoe sneller je van alles af bent en hoe sneller er weer geld verdiend kan worden om die bedden te betalen.

Dit jaar wordt de geldpers wereldwijd aangezet en dat is vind ik veel gevaarlijker, omdat onbeperkt geld bij drukken in het verleden altijd tot oorlog heeft geleid.

Het reproductiegetal schommelt en hoe minder besmettingen in absolute aantallen, hoe onbetrouwbaarder het wordt.
Nijogeth schreef:
28 mei 2020 18:58
Wat ik om me heen zie is dat bijna iedereen weer behoefte heeft aan terug gaan naar normaal en ze gedragen zich daar ook zoveel mogelijk naar.
Ik zie dat per week wisselen. Misschien verschilt het ook per regio.
Nijogeth schreef:
28 mei 2020 18:58
Overigens hebben de planbureaus SCP, CPB en PBL samen met het RIVM de overheid geadviseerd af te stappen van termen als 'nieuw normaal' en 'anderhalvemetersamenleving', omdat de mensen dan het idee krijgen dat maatregelen permanent zullen zijn en dat dat niet het doel van het herstelbeleid kan zijn. Dat staaft aardig met mijn insteek om meer duidelijkheid te verschaffen en dat men niet echt duidelijk is over wat het doel uiteindelijk is.
Zo heerlijk waar weer. De kreet 'samen tegen Corona' roept bij ons alleen nog agressie op, maar niet het gevoel van 'samen'. Nieuw normaal ... ja, dat roept elke wanna-be-dictator/populist ook. Prullenbak in. De kreet dan. Anderhalvemetersamenleving roept bij mij vooral het beeld op van een martelbank: alles korter of langer is niet goed en wordt op exact 1500 millimeter verlengd/ingekort. Zo'n samenleving lijkt mij vreselijk saai, meer iets voor een legertje robots.
Theotrucker schreef:
28 mei 2020 19:32
Het is goed dat langzaam het besef komt dat die maatregelen misschien nooit meer zullen verdwijnen. Dat is een heel moeilijke en pijnlijke overstap.
niet zo somber, Theo. Jij woont ook aan de Duitse grens en daar zie je, dat politici meer durven dan hier. Er is meer mogelijk dan nu.

Wat ik persoonlijk niet ga missen, is het handenschudden en het zoenen als begroeting van mensen, waarmee je helemaal niets hebt. Als dat het enige is, wat blijft, iets minder fysiek contact, dan teken ik ervoor.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Via Google kun je aan aardig wat gegevens komen.

Wereldwijd zijn er bijna 6 miljoen geregistreerde besmettingen. Bijna 30%, om precies te zijn, komt uit de VS: 1.746.585. Dat is een aanzienlijk deel.

Wat ook opvalt is dat er wereldwijd gezien geen afvlakking is; de curve gaat juist omhoog. Dat is geen goed teken, denk ik. Zeker niet nu de maatregelen versoepelt worden, en met name de reisbeperkingen steeds meer worden opgeheven.

Bron: https://news.google.com/covid19/map?hl= ... ceid=NL:nl

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
28 mei 2020 19:35
Maar u doet toch alles al wat verboden is, en geadviseerd wordt om niet te doen? U trekt zich al nergens wat van aan en nu wilt u daarvoor ook nog de zegen hebben?

Van mij mag u.
Heb je het nu tegen mij? Dan wordt het hoog tijd dat je eens beter leert lezen, sorry hoor.

Gesloten