Vordering incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
KeesdenD
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 15:49

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door KeesdenD »

alfatrion schreef:
09 mei 2020 14:06
Ik verwacht dat je een rechtszaak zal willen. Als je er voor zorgt dat de eis onder de 25000 euro uit komt met alle kosten en rente, dan kom je bij de kantonrechter uit en daar kun jezelf vertegenwoordigen. Even praktisch bezien: los zoveel mogelijk af. Dat je stiefmoeder in je tweede woning zit lijkt me ongelukkig. (En dan geen tegeneis indienen, want dat moet je optellen.)
KeesdenD schreef:
09 mei 2020 14:03
ze kan alleen naar de rechter met een ondertekende schuldverklaring
Onjuist. Je kan ook zonder ondertekenende schuldverklaring naar de rechter. Kom je uit bij de civiele rechtbank, dan ben je verplicht om een advocaat in de arm te nemen. Je hebt dan dus altijd kosten, ook al is de eis onterecht.
Vrienden van mij hebben dit in de familie. Zo'n lening onder elkaar en de lener betaalde niet terug. De persoon die de lening heeft gegeven wilde naar de rechter en daar werd gezegd: als er geen ondertekende overeenkomst is, is er ook geen lening voor de wet. Dit zou zijn omdat je geen bewijs hebt en zonder bewijs kan iedereen roepen 'ik heb hem/haar geld geleend en wil het terug'

Moneyman
Berichten: 30254
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

KeesdenD schreef:
09 mei 2020 16:01
vrienden van mij hebben dit in de familie zo'n lening onder elkaar en de lener betaalde niet terug de persoon die de lening heeft gegeven wilde naar de rechter daar werd gezegd als er geen ondertekende overeenkomst is is er ook geen lening voor de wet want je hebt geen bewijs en zonder bewijs kan iedereen roepen ik heb hem/haar xxxxxx geleend en wil het terug
Onzin. Natuurlijk is er wel bewijs. Er is immers € 27.000,00 overgemaakt en er is drie jaar lang € 150,00 terugbetaald. Zelfs als daar niet de omschrijvingen "lening" en "aflossing" bij zijn gebruikt, is dat voldoende om de vordering tot terugbetaling toe te laten wijzen.

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 15:54
Iedereen bedankt!! Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad dus ik zit volledig in de stress hierdoor. Nu maar hopen op een goede afloop!
Dat je in de stress zit is begrijpelijk, maar niet hopen, doch de aanbevolen stappen zetten.
1) Blijf elke maand die €150 betalen.
2) Maak een backup van het whatsapp gesprek.
3) Incassobureau contacten. Kort, zakelijk en feitelijk houden.

Aangaande punt 3, we zien op het forum dat mensen vaak hele verhalen houden, vol met emotie erin, en allerlei niet relevante zaken aanhalen. Dat is juist wat je moet vermijden. Beperk je tot de feiten en hou zelfs dat kort en zakelijk. Dus niets gaan vermelden over verstoorde relatie o.i.d.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door mahadma »

Wellicht een (overbodige) tip. Maak bij uw bank een maandelijkse periodieke overschrijving aan van € 150 naar de rekening van uw stiefmoeder voor 1 of meerdere jaren. Noteer wel wat de einddatum is. Zo maken wij vaste kosten zoals huur aan voor 12 maanden en maken na dat jaar weer een nieuw jaar vaste overschrijving aan. Zo vergeet je nooit wat en zet de overschrijfdatum bijvoorbeeld op de 28 ste, zit je in februari nog steeds goed. Kan je nooit een buil vallen (zorg wel dat het saldo oké is.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ik heb een printscreen van het whats app gesprek. Verder natuurlijk de betaalbewijzen. Tot 2 maanden terug werd dit verrekend met de huur die ze betaald maar ik kan natuurlijk laten zien dat ze al die tijd €150 minder overmaakte. Ik zal dus aangeven dat er al een lange tijd een betaalafspraak is van €150 en deze tot op heden netjes is nagekomen en dat ik de afspraak ook kan aantonen en dus de verdere stappen met vertrouwen tegemoet zie.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 16:25
Ik heb een printscreen van het whats app gesprek.
Maak daar een kopie van. Bewaar er een op het werk en een thuis. Denk aan brand. Als je Google Drive hebt, zet het ook daarin. Mail het naar jezelf.

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

@Sylvana83, nog een tip, maak een overzicht van alle betalingen, verrekeningen etc.
Dus de hoofdsom. Maandelijkse betaling tot je stiefmoeder in het huis ging wonen. nadat je stiefmoeder daar ging wonen. Zorg dat alles helder is en je het direct kan laten zien indien gevraagd.

Nog een vraag, alhoewel niet relevant voor deze discussie, waarom hebben jullie de te betalen huur niet volledig verrekend met de lening?
Laatst gewijzigd door kuklos op 09 mei 2020 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

kuklos schreef:
09 mei 2020 16:32
@Sylvan83, nog een tip, maak een overzicht van alle betalingen, verrekeningen etc.
Dus de hoofdsom. Maandelijkse betaling tot je stiefmoeder in het huis ging wonen. nadat je stiefmoeder daar ging wonen. Zorg dat alles helder is en je het direct kan laten zien indien gevraagd.

Nog een vraag, alhoewel niet relevant voor deze discussie, waarom hebben jullie de te betalen huur niet volledig verrekend met de lening?
Dat zal ik zeker doen! Waarom we de huur niet volledig hebben verrekend is omdat we de overgebleven huur simpelweg financieel nodig hadden.

Moneyman
Berichten: 30254
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 16:25
Ik heb een printscreen van het whats app gesprek. Verder natuurlijk de betaalbewijzen. Tot 2 maanden terug werd dit verrekend met de huur die ze betaald maar ik kan natuurlijk laten zien dat ze al die tijd €150 minder overmaakte. Ik zal dus aangeven dat er al een lange tijd een betaalafspraak is van €150 en deze tot op heden netjes is nagekomen en dat ik de afspraak ook kan aantonen en dus de verdere stappen met vertrouwen tegemoet zie.
Als je dat doet, zit je safe. Ben benieuwd hoe het afloopt, houd je ons op de hoogte? Succes!

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Moneyman schreef:
09 mei 2020 17:23
Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 16:25
Ik heb een printscreen van het whats app gesprek. Verder natuurlijk de betaalbewijzen. Tot 2 maanden terug werd dit verrekend met de huur die ze betaald maar ik kan natuurlijk laten zien dat ze al die tijd €150 minder overmaakte. Ik zal dus aangeven dat er al een lange tijd een betaalafspraak is van €150 en deze tot op heden netjes is nagekomen en dat ik de afspraak ook kan aantonen en dus de verdere stappen met vertrouwen tegemoet zie.
Als je dat doet, zit je safe. Ben benieuwd hoe het afloopt, houd je ons op de hoogte? Succes!
Dat zal ik zeker doen! Mocht ik nog een vraag hebben mag ik deze hier stellen? Dit is erg belangrijk voor mij en ik vraag ook echt alleen om betrouwbaar advies!

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 17:58
Mocht ik nog een vraag hebben mag ik deze hier stellen?
Ja, stel je vraag gewoon hier. Liefst in dit topic. We zullen je zo goed mogelijk van advies proberen te voorzien.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Oja nog even 1 vraag misschien stom hoor🙈 ik ga ze natuurlijk op de hoogte stellen dat ik de vordering betwist maar ze zullen mij natuurlijk ook de komende dagen heel veel gaan bellen. Neem ik dan op of reageer ik daar niet op nadat ik duidelijk heb gemaakt de vordering te betwisten? Oja er is trouwens ook nooit een betaaldatum afgesproken maar dit is altijd voor de 25ste overgemaakt iedere maand. Ik weet niet of dit belangrijk is. Sorry voor alle misschien stomme vragen maar aangezien dit om heel veel geld gaat wil ik dit goed aanpakken

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 18:32
Oja nog even 1 vraag misschien stom hoor🙈 ik ga ze natuurlijk op de hoogte stellen dat ik de vordering betwist maar ze zullen mij natuurlijk ook de komende dagen heel veel gaan bellen. Neem ik dan op of reageer ik daar niet op nadat ik duidelijk heb gemaakt de vordering te betwisten?
Legitieme incassobureas=us sturen vooral brieven. Beun de hazen bellen. Als ze gaan bellen, vertel ze maar dat je schriftelijk communiceert en bij excessief gebeld worden aangifte zal doen wegens stalking.
Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 18:32
Oja er is trouwens ook nooit een betaaldatum afgesproken maar dit is altijd voor de 25ste overgemaakt iedere maand. Ik weet niet of dit belangrijk is. Sorry voor alle misschien stomme vragen maar aangezien dit om heel veel geld gaat wil ik dit goed aanpakken
Betaaldatum is van secundair belang. Doch blijf gewoon betalen op dezelfde datum als altijd.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Oké ga ik doen. Het gaat om incassobureau jurista ofzo en ik heb alleen tot nu toe een sms gehad. Echter staat op hun website dat ze 10 dagen het minnelijk traject doorlopen en meerdere keren gaan bellen etc

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:
09 mei 2020 18:47
Oké ga ik doen. Het gaat om incassobureau jurista ofzo en ik heb alleen tot nu toe een sms gehad. Echter staat op hun website dat ze 10 dagen het minnelijk traject doorlopen en meerdere keren gaan bellen etc
Heb jij geen brief gehad, doch enkel een sms? En middels die sms willen ze het complete bedrag plus rente vorderen?

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ja klopt helemaal. Maar het is natuurlijk zaterdag dus misschien zal ik dan volgende week wel de post ontvangen... en op hun website staat ook vermeld dat dit de stappen zijn

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Hebben we het over Juristu? Ik vind iemand een vordering sturen per sms zonder eerst een brief maar een vreemde werkwijze.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ja dat is hem inderdaad al weet ik niet of ik dit zomaar mag vermelden🙈

KeesdenD
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 15:49

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door KeesdenD »

staat gewoon uitgelegd wat ze doen die sms zal wel een onderdeel zijn


Werkwijze Juristu

Incassobureau Juristu heeft haar eigen unieke 10 dagen aanpak. Dit wil zeggen dat de debiteur 10 dagen de tijd krijgt om te betalen. Dit wordt de minnelijke fase genoemd.

In die 10 dagen voert Juristu de druk steeds meer op door middel van aanmaningen via post, telefoon, mail en sms. Deze aanpak is zeer succesvol. 85% van de openstaande vorderingen wordt betaald binnen die 10 dagen.

Betaalt de debiteur niet binnen de termijn van 10 dagen, dan kunt u ervoor kiezen een gerechtelijke procedure te starten. Via die weg incasseren wij de resterende 15% van de ingediende vorderingen.

kuklos
Berichten: 9825
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Juristu klinkt nogal als een boevenbende. In 10 dagen de druk steeds meer opvoeren. Sms sturen, geen brief. Lijk volgens hun website elke vordering die wordt ingediend te accepteren, zonder onderliggende dossiers te willen zien.

Plaats reactie