Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HandigeHarrie schreef:
12 nov 2021 16:39
Die uitleg kan aan de muur gehangen worden (al dan niet ingelijst). Het maakt niet uit hoe lang het daar blijft hangen, lijkt mij. Dus niemand hoeft zich het hoofd te breken over de vraag hoe lang dat zou moeten.
De uitleg is gewoon online te vinden: https://www.zorgwijzer.nl/faq/naheffing-eigen-risico het consult gaat af van het eigen risico en de kosten van de overige behandeling gaan af van wat er over is. Als je een eigen risico hebt van 800 euro dan loopt dit al snel behoorlijk op maar dat is het risico wat je neemt als je je eigen risico verhoogd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Misschien er toch nog een mogelijkheid om te ontkomen aan het dubbele eigen risico ten gevolge van de telefonische intake in december. Ik heb namelijk gelezen dat een consult niet telefonisch mag worden afgehandeld , als de arts de patiënt nog nooit in persoon gezien heeft. Met andere woorden: de start op die datum zou onrechtmatig kunnen zijn.
PS ik besef dat het wel om 2020 gaat, en dat was het eerste Corona jaar. Dus wellicht gold toen niet de regel die ik hierboven noemde.

Lowieze
Berichten: 6632
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mathilde D. schreef:
21 nov 2021 19:44
Misschien er toch nog een mogelijkheid om te ontkomen aan het dubbele eigen risico ten gevolge van de telefonische intake in december. Ik heb namelijk gelezen dat een consult niet telefonisch mag worden afgehandeld , als de arts de patiënt nog nooit in persoon gezien heeft. Met andere woorden: de start op die datum zou onrechtmatig kunnen zijn.
PS ik besef dat het wel om 2020 gaat, en dat was het eerste Corona jaar. Dus wellicht gold toen niet de regel die ik hierboven noemde.
Dit is inderdaad tijdelijk door de coronamaatregelen veranderd:
“In plaats van een poliklinisch consult kan een zorgverlener het consult op afstand doen. Tijdelijk mag een eerste polikliniekbezoek, dat door het coronavirus telefonisch of schriftelijk plaatsvindt, geregistreerd worden als een regulier eerste polikliniekbezoek. Het is al toegestaan om een screen-to-screen consult als eerste consult te registeren.”

Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Je extra eigen bijdrage zit in feit dat kno, apart consult is. Vervolgens mri ook omdat dit niet door 1 arts word voorgeschreven. Daarom in jan eigen risco voor mri.. ze mogen tot 5 jaar terug ... succes

Lady1234
Berichten: 27186
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen bijdrage van 2020 terug na telefonische intake?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat iets door een andere arts wordt voorgeschreven, is niet van belang. Er is een DBC gestart in 2020.

Gesloten