Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ferdinand1954 schreef:
08 aug 2021 12:53
Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
De vraag of er sprake is van contractbreuk is vrij analoog: ja of nee. Welke van die twee van toepassing is als jij, dankzij keuzes jouwerzijds, het contract niet uit wilt dienen, is overduidelijk: “ja”.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 aug 2021 13:47
De vraag of er sprake is van contractbreuk is vrij analoog: ja of nee.
Eens met de strekking van je bericht , maar ik noem dat juist digitaal.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een opzegboete vanwege een overlijden zou nogal kil en harteloos overkomen, maar dat is hier niet het geval. Het gaat om een boete voor contractbreuk vanwege een verhuizing.

Mijn ervaring is dat contracten, lidmaatschappen en abonnementen op naam van een overledene probleemloos en boetevrij kunnen worden opgezegd per overlijdensdatum, waarbij zelfs het teveel betaalde wordt teruggestort.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij verhuizing kan je inderdaad te maken hebben met een boete. Je had een kortere contract moeten afsluiten, of zonder vaste termijn.

Wel kan je soms je oude contract meenemen naar de nieuwe adres. Echter, bij samenwonen gaat dat niet altijd omdat hun ook al een contract hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ferdinand1954 schreef:
08 aug 2021 12:53
Een contractbreuk kan ik best volgen. Maar als het contractbreuk veroorzaakt wordt dat je gaat samenwonen, of als je de woning niet meer kunt bewonen, en terug moet naar bijvoorbeeld je ouders. Duidelijk is toch dat als er geen mogelijkheid is om je contract mee kunt nemen niet kan leiden tot een contractbreuk boete. Mij overkwam het.
Mijn partner overlijd. Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
Samenwonen is niet iets dan je even snel beslist. Meerjarige contracten zijn de laatste jaren niet voordelig gebleken, een slimme consument had dan steeds een jaarcontract. Als u besluit om direct na het oversluiten te gaan verhuizen, dan is dat niet slim te noemen.
Draai het eens om. U krijgt een jaarcontract aangeboden van een werkgever. U bent 6 maanden in dienst en het bedrijf besluit te gaan verhuizen. U kunt op de nieuwe locatie niet meer gaan werken (vanwege afstand of uw positie is geautomatiseerd), denkt u dat de werkgever u een hand kan geven en u de ww in laat gaan? Nee, u hebt recht op die 12 maanden loon. Dat is namelijk de afspraak. Nu gaat u een overeenkomst aan voor de duur van bijvoorbeeld 12 maanden waar een bepaalde prijs tegenover staat. Het bedrijf koopt stroom in en nu ineens besluit u niets meer te gaan afnemen. Dat heet simpelweg contractbreuk. En ja, daar staan boetes tegenover.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het komt mij voor dat boete ruimschoots goed gemaakt wordt door de vreugde van het samenwonen. :lol:

Gesloten