We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Berteman »

Terug naar de gulden. Of TS de Euro helemaal wil afschaffen is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk moet dan ook de Belgische en Franse Franc, de Spaanse Peseta, de Italiaanse Lire, de Griekse Drachme en de Duitse Mark weer terug.

Kan TS weer klagen dat de banken zulke hoge wisselkoersen rekenen omdat er in België of Duitsland op een terras het bestelde glas wijn of kop koffie in de locale valuta moet worden afgerekend en de op vakantie opgenomen locale valuta, tegen zo’n ongunstige wisselkoers van de betaalrekening worden afgeschreven.

Als TS een glas wijn op het terras te duur vindt: koop in de budgetsupermarkt ‘wijn’ in een kartonnen pak: € 2,99 voor twee liter. En drink dat leeg op een bankje in het stadspark. Maar klaag de volgende dag niet dat het een hoofdpijnwijn is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

€ 2,99 voor twee liter.
Weet je wel hoeveel gulden dat is?!

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
26 jun 2021 13:12
€ 2,99 voor twee liter.
Weet je wel hoeveel gulden dat is?!
Ja.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Kokka1 »

J. Deltoer schreef:
26 jun 2021 01:25
Vandaag op het terras voor een glas huiswijn 6,90 euro afgetikt en voor een glas speciaalbier 6,60 euro. In beide gevallen is dit ruim VIJFTIEN Gulden per consumptie.
Jongens dit gaat helemaal nergens meer over. Ik wil best de horeca steunen maar er zijn grenzen. En die euro, daar hebben ze ons goed mee gepakt.
ik zeg altijd maar, beter duur als niet te koop.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zouden we terug moeten naar de gulden; toen stegen de consumentenprijzen immers ook? Zie bv deze tabel van het CBS met de jaarmutatie van de consumentenprijsindex vanaf 1963. In 1975 stegen de prijzen met 10,2%.

Edit: Ik zie dat de tabel opent in de oorspronkelijke indeling. Voor de jaarcijfers moet je de filters aanpassen: de maanden uitzetten en alle jaren aanzetten. Het lukt me helaas niet zo snel om dit op mijn telefoon te fixen.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 26 jun 2021 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vrij simpel, koop niks meer bij de horeca en boycot ze. Het is een vrije keuze daar te gaan zitten en te bestellen.

sake1987

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn huis :
Gebouwd 1948 fl 22000,00
Verkocht. 1983 fl 132000,00
Gekocht. 2007 Eur 202000,00
Getaxeerd 2021Eur 400000,00

Dus het betreft niet alleen de horeca

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In de 16 jaar dat ik nu bij mijn stamkroeg kom heb ik het bier in prijs zien stijgen van 1,50 naar 2,20. Niet heel drastisch als je het mij vraagt. De grootste stijging in die tijd kwam toen door extra accijnzen voor de horeca. Ik weet nog de eerste keer dat ik bij een jeugd gelegenheid hier een biertje dronk toen ik na school met mijn klasgenoten van klas 2 van het gymnasium daarheen ging. De prijs was toen 60 eurocent. Tegenwoordig is het daar 1,20. Dat is pas een flinke stijging.

Ik zou aanraden niet in de stad een terrasje te pakken als je die prijzen zo extreem vindt. In de meeste dorpjes is dit een stuk lager.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door scontra »

Het enige dat ik uit het Gulden tijdperk mis is de 'daalder', want daarmee kon je op de markt meer waar voor je geld krijgen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, was een prima slogan, niet dat er iets van waar was, maar dat is op de meeste reclame van toepassing.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Arizonakid schreef:
26 jun 2021 14:47
Vrij simpel, koop niks meer bij de horeca en boycot ze. Het is een vrije keuze daar te gaan zitten en te bestellen.
Het is mij nog niet gelukt om ergens op een terras iets te gaan drinken omdat alles steeds vol is. Blijkbaar is TS de enige die problemen heeft met de hoge prijzen. ALs horecaondernemer zou je wel gek zijn om minder te vragen. Dan zitten de terrassen nog steeds vol maar draai je veel minder omzet. Overigens is het maar de vraag of er momenteel echt meer verdient wordt. Mijn dochter werkt als bijbaantje in de horeca en zij heeft nu een fors hoger uurloon dan voor de coronacrisis, domweg omdat er vrijwel geen personeel is te krijgen. Maar dat deel van het verhaal snappen veel mensen niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
26 jun 2021 15:47
Mijn huis :
Gebouwd 1948 fl 22000,00
Verkocht. 1983 fl 132000,00
Gekocht. 2007 Eur 202000,00
Getaxeerd 2021Eur 400000,00

Dus het betreft niet alleen de horeca
Sterke vergelijking. Huizen zijn een product waar het aanbod fors achterblijft, en waar producenten niet zomaar nieuwe huizen op de markt kunnen zetten. En prijsnivo is sterk afhankelijk van rente tarief.
Bij bier is er geen tekort, en de prijs nagenoeg onafhankelijk van de rentestand.
Eerder is er sprake van wurgcontracten tussen uitbaters van cafes, en de eigenaren. (=de brouwers)
Verplicht inkoop van drank bij brouwerij is voor cafe eigenaar vaak duurder dan de consumentenprijs bij de supermarkt op de hoek.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Petra1987 »

J. Deltoer schreef:
26 jun 2021 01:25
Vandaag op het terras voor een glas huiswijn 6,90 euro afgetikt en voor een glas speciaalbier 6,60 euro. In beide gevallen is dit ruim VIJFTIEN Gulden per consumptie.
Jongens dit gaat helemaal nergens meer over. Ik wil best de horeca steunen maar er zijn grenzen. En die euro, daar hebben ze ons goed mee gepakt.
Voor dit geld kun je aardig wat kopen bij de supermarkt. Het verschil tussen de prijs van de supermarkt en horeca is hun bruto winst. Een speciaal bier kost 1,40 bij de super, dit is een opslag van meer als 500%, een soort van woekerwinst. Eigenlijk zou er een wet moeten komen die dit soort woekerwinsten verbied :D.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Petra1987 schreef:
27 jun 2021 08:52
J. Deltoer schreef:
26 jun 2021 01:25
Vandaag op het terras voor een glas huiswijn 6,90 euro afgetikt en voor een glas speciaalbier 6,60 euro. In beide gevallen is dit ruim VIJFTIEN Gulden per consumptie.
Jongens dit gaat helemaal nergens meer over. Ik wil best de horeca steunen maar er zijn grenzen. En die euro, daar hebben ze ons goed mee gepakt.
Voor dit geld kun je aardig wat kopen bij de supermarkt. Het verschil tussen de prijs van de supermarkt en horeca is hun bruto winst. Een speciaal bier kost 1,40 bij de super, dit is een opslag van meer als 500%, een soort van woekerwinst. Eigenlijk zou er een wet moeten komen die dit soort woekerwinsten verbied :D.
Dit is natuurlijk de grootste onzin.
Maar ja, het praat zo lekker tijdens de borrel.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Petra1987 schreef:
27 jun 2021 08:52

Voor dit geld kun je aardig wat kopen bij de supermarkt. Het verschil tussen de prijs van de supermarkt en horeca is hun bruto winst. Een speciaal bier kost 1,40 bij de super, dit is een opslag van meer als 500%, een soort van woekerwinst. Eigenlijk zou er een wet moeten komen die dit soort woekerwinsten verbied :D.
Marge is niet hetzelfde als winst. Maar het bekt zo lekker.

Enig idee wat een klein horeca pand in een middelgrote stad elke maand aan huur kost? En aan energie, gemeentebelastingen, vergunningen etc?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door joep873 »

Ivo.w schreef:
27 jun 2021 10:18
Enig idee wat een klein horeca pand in een middelgrote stad elke maand aan huur kost?
Enig idee wat een klein horeca pand in een middelgrote stad elke maand aan huur opbrengt?
Laatst gewijzigd door joep873 op 27 jun 2021 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door angel1978 »

De afgelopen maanden vrij weinig.

Maar aangezien jij het antwoord lijkt te weten, zeg het eens. En vertaal dat eens naar een brutowinst per consumptie?

Wat zouden toch de redenen zijn waarom veel horeca over de kop gaat, ook in een stad?

Ah, je past je bericht opeens aan..

Waarom nu opeens deze vraag?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Jablan »

Weinig, want alles en iedereen probeert mee te eten van de omzet. Goede locatie? Hogere huur. Waarbij de brouwerijen vaak dubbel verdienen, want die hebben veel van die panden in bezit. Groot terras? Dat is cashen voor de gemeente. Rest is al eerder genoemd.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door joep873 »

angel1978 schreef:
27 jun 2021 10:27
Wat zouden toch de redenen zijn waarom veel horeca over de kop gaat, ook in een stad?
Omdat het goedkoper is om de boel op de fles te laten gaan en iets nieuws te laten beginnen.

De horeca munt er in uit zichzelf voortdurend te presenteren als zielige bedrijfstak die op alle mogelijke manieren ondersteund moet worden terwijl hij vol zit met partijen die overal royaal aan verdienen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je hebt nog wat gegevens aan te leveren. Ga je dat nog doen ipv je posts aanpassen?

Gesloten