Testen voordat je terug mag

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

reggie2 schreef:
18 aug 2021 13:18
Lady1234 schreef:
18 aug 2021 13:11
, doet men net alsof dat hele vaccineren geen zin gehad zou hebben.
Dat maak jij er van , het is algemeen bekend dat gevaccineerden ook besmet kunnen worden en het ook door kunnen geven.
Klopt maar dat getal ligt rond de 15 a 20% van de gevaccineerde, daarom is het ook noodzakelijk dat iedereen zichzelf vaccineert. Dit is al vanaf dag 1 bekend en is vrijwel bij alle vaccins het geval dat ze niet 100% effectief zijn.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
18 aug 2021 21:46
…daarom is het ook noodzakelijk dat iedereen zichzelf vaccineert.
Zelftesten kende ik wel, maar zelfvaccinatie is nieuw voor mij :D

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
18 aug 2021 21:53
sylvesterb schreef:
18 aug 2021 21:46
…daarom is het ook noodzakelijk dat iedereen zichzelf vaccineert.
Zelftesten kende ik wel, maar zelfvaccinatie is nieuw voor mij :D
:lol: ik dacht hetzelfde

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
18 aug 2021 20:45
sjohie schreef:
18 aug 2021 08:34
Er zijn plenty wetten die een (stukje) grondwet aan banden leggen, een van de bekendere is het verbod op ontkennen van de holocaust
Heel bekend, in Duisland, zelfs in Hongarije, maar niet verboden in Nederland. Rutte himself is er voor gaan liggen want vrijheid van meningsuiting.....
Op grond van het Hoge Raad "verbeke" arrest, obv oa art. 137e van het Wetboek van Strafrecht, is het dat in form en functie in Nederland ook.

Maar goed, je selectief quoten van mijn post, maakt het niet duidelijker in dit topic zo.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als je toch dat Verbeke arrest hebt moeten opzoeken had je ook kunnen lezen dat dit uit de jaren 90 komt en gebaseerd is op groepsbelediging. Dat dit arrest volstrekt onvoldoende is om holocaustontkenning te veroordelen mag blijken uit het feit dat aan een oproep van het cidi in de jaren daarna om dit wel te gaan verbieden eerst door minister Sorgdragen (justitie d66) en later premier Rutte (VVD) is tegengehouden. Het laatste wetsvoorstel van Voordewind (CU) heeft het niet gehaald. Het openbaar discussieren over de feitelijkheid van de holocaust kan dus en is zelfs op tv gebeurd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

DeZevendeHenk schreef:
17 aug 2021 20:52
k2p schreef:
17 aug 2021 18:11
Nou, het zal allemaal wel. Ik ben "illegaal het eigen land ingekomen". Er wordt nagenoeg niet gecontrolleerd aan de grens. Heb me die 50 piek bespaard. Terug in Nederland wel de kinderen gratis laten testen.
En als je tegen de lamp gelopen was, had je dan je verlies genomen of was je dan publiek gaan klagen hoe onredelijk het allemaal is? Je hebt het moreel kompas van een bospaddenstoel.
Ik klaagde toch al voordat ik er mee weg kwam? Ik snap je punt niet zo goed. Ik heb verder geen moeite met jouw oordeel over mij, in deze zaak. Het ligt niet aan mijn moraal, wanneer de overheid zo een domme regel instelt. Ik liep nota bene minder risico op corona in Frankrijk, dan dat ik in eigen land op vakantie ging.

Vergeet trouwens niet. Alle volwassenen in mijn huishouden zijn WEL gevaccineerd. Alleen de kinderen die relatief kort geleden pas konden worden ingeënt zijn dat niet. En daar moet ik dan ineens voor betalen, nu de overheid deze regels voor terugkeer instelt NADAT ik mijn reis al heb geboekt. In Frankrijk zijn ze met hun 'pass sanitair' wat pragmatiser: kinderen tot 18 krijgen een maand uitstel omdat ze weinig tijd hebben gehad om te kunnen vaccineren.
Laatst gewijzigd door k2p op 20 aug 2021 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

Justmeagain schreef:
18 aug 2021 00:43
Al uw antwoorden vindt u in de volgde9vraag aan uzelf. "Was het nu slim om tijdens een pandemie een niet noodzakelijke reis te maken."
Nee dus,. Dus probleem wordt niet door de overheid veroorzaakt maar door niet. Gevaccineerden en mensen die koste wat het kost weg moeten.
Het gaat niet om koste wat het kost. Deze pandemie loopt al ruim 2,5 jaar. Wie bepaalt noodzakelijkheid dan nog? Wat als corona nooit weg gaat?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:
18 aug 2021 08:34
Er zijn plenty wetten die een (stukje) grondwet aan banden leggen, een van de bekendere is het verbod op ontkennen van de holocaust, wat bij wet verboden is, en feitelijk keihard tegenover het recht op vrijheid van meningsuiting staat.
...............
Sjohie. We hebben het hier niet over een stoplicht. Maar over het recht om terug te keren naar je eigen land. Dat is net even van een andere orde. En dan kom je er niet door te stellen dat de grondwet het een en ander toch toelaat. Het recht je land in te kunnen is een wezenlijk recht, en dan moet er toch wel een verdomd goede reden zijn en dit recht in te perken. Zelfs met Jihadisten kunnen we dit niet. Maar "in Frankrijk is corona, maar toch minder corona dan in Nederland zelf" is niet genoeg om dit recht in te perken.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Sannietje »

Kortom, deze wet had pas aangepast mogen worden als alle Nederlandse inwoners weer veilig in eigen land zijn. Wanneer komt dat moment?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Jablan »

Nooit. Waar je ook bent buiten Nederland, zelfs in het midden van nergensland, je komt andere Nederlanders tegen. ;)

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
20 aug 2021 11:39
Justmeagain schreef:
18 aug 2021 00:43
Al uw antwoorden vindt u in de volgde9vraag aan uzelf. "Was het nu slim om tijdens een pandemie een niet noodzakelijke reis te maken."
Nee dus,. Dus probleem wordt niet door de overheid veroorzaakt maar door niet. Gevaccineerden en mensen die koste wat het kost weg moeten.
Het gaat niet om koste wat het kost. Deze pandemie loopt al ruim 2,5 jaar. Wie bepaalt noodzakelijkheid dan nog? Wat als corona nooit weg gaat?
Volgens mij 1,5 jaar, nog lang overigens.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

Excuus. Ruim 1,5 jaar inderdaad.

@Sannietje : wanneer? simpel. Dit weekend lopen de schoolvakanties af. Dus misschien dan, inplaats van zo in de laatste 2 weken van de vakantie alle kinderen een testje door de neus te boren.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Sannietje »

k2p schreef:
20 aug 2021 19:10
Excuus. Ruim 1,5 jaar inderdaad.

@Sannietje : wanneer? simpel. Dit weekend lopen de schoolvakanties af. Dus misschien dan, inplaats van zo in de laatste 2 weken van de vakantie alle kinderen een testje door de neus te boren.
Oh, dus als ik over 2 weken vakantie heb ( kinderloos), en ik zou naar het buitenland gaan (blijf in nederland)...Dan maakt het jou niet meer uit? Jij bent immers weer veilig thuis?
Nederland is nooit compleet aan inwoners...op elk moment van de dag, week, jaar...zijn er wel Nederlanders in het buitenland.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door k2p »

Sannietje schreef:
20 aug 2021 19:20
Oh, dus als ik over 2 weken vakantie heb ( kinderloos), en ik zou naar het buitenland gaan (blijf in nederland)...Dan maakt het jou niet meer uit? Jij bent immers weer veilig thuis?
Nederland is nooit compleet aan inwoners...op elk moment van de dag, week, jaar...zijn er wel Nederlanders in het buitenland.
Kinderloos? Dan heb je ruim de tijd gehad voor een vaccinatie. En als je pas in september reist, heb je voldoende tijd gehad na de aankondiging die de overheid pas eind juli deed. Ik kwam het te weten net voordat ik met de kids ging afreizen, dat ik meer kosten moest gaan maken.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door Sannietje »

Jij hebt toch ook ruim de tijd gehad om te zien, horen en lezen met wat voor maatregelen vakantiegangers naar het buitenland te maken krijgen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Testen voordat je terug mag

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:
20 aug 2021 11:49
sjohie schreef:
18 aug 2021 08:34
Er zijn plenty wetten die een (stukje) grondwet aan banden leggen, een van de bekendere is het verbod op ontkennen van de holocaust, wat bij wet verboden is, en feitelijk keihard tegenover het recht op vrijheid van meningsuiting staat.
...............
Sjohie. We hebben het hier niet over een stoplicht. Maar over het recht om terug te keren naar je eigen land. Dat is net even van een andere orde. En dan kom je er niet door te stellen dat de grondwet het een en ander toch toelaat. Het recht je land in te kunnen is een wezenlijk recht, en dan moet er toch wel een verdomd goede reden zijn en dit recht in te perken. Zelfs met Jihadisten kunnen we dit niet. Maar "in Frankrijk is corona, maar toch minder corona dan in Nederland zelf" is niet genoeg om dit recht in te perken.
Je stipt precies hét probleem aan, namelijk twee conflicterende grondwetsartikelen. Art 22 daarvan zegt dat de overheid maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid treft, en dat is bewust zo geschreven, het legt de overheid een positieve actie op. Daarnaast is er wbt het terugkeren, het recht op vrij verkeer van mens en goederen, of iets van die strekking, heb het artikel even niet paraat.

Waar het om gaat, is of het opleggen van die test, conform art. 22 te verdedigen, proportioneel is als je het tegen andere artikelen uit diezelfde grondwet zet. Gezien de recente string aan uitspraken, waarin het coronabeleid van de overheid telkenmale overeind werd gehouden door rechters, deel ik je stelligheid niet.

En laten we wel zijn, de grondwet is geen wederzijds zelfmoordpact tussen burgers en overheid. :wink:

Gesloten