Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

ireneklink schreef:
09 okt 2022 10:51
Iemand nog een suggestie?? Please?
Welk waterbedrijf levert bij je en hoe oud is de waterleiding in huis?
Plus: verdwijnen de vlekken weer bij een tweede keer wassen?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Jablan schreef:
12 okt 2022 18:51
ireneklink schreef:
09 okt 2022 10:51
Iemand nog een suggestie?? Please?
Welk waterbedrijf levert bij je en hoe oud is de waterleiding in huis?
Plus: verdwijnen de vlekken weer bij een tweede keer wassen?
Denk zelf ook aan de leidingen

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik zou ook denken aan ijzerdeeltjes uit de waterleiding. Zaagsel, vijlsel, ....
Als je een waterfilter op wasmachinekraan zet kan je er van af zijn.
Er zijn doorzichtige filterhuizen zodat je direct kan zien wat er in zit.

Je hebt dan tevens bewijsmateriaal tegenover het waterleidingbedrijf, wat van belang is omdat die deeltjes ook schade aan kranen en kleppen kunnen veroorzaken.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Geip Suusje schreef:
13 okt 2022 01:04
Ik zou ook denken aan ijzerdeeltjes uit de waterleiding. Zaagsel, vijlsel, ....
Als je een waterfilter op wasmachinekraan zet kan je er van af zijn.
Er zijn doorzichtige filterhuizen zodat je direct kan zien wat er in zit.

Je hebt dan tevens bewijsmateriaal tegenover het waterleidingbedrijf, wat van belang is omdat die deeltjes ook schade aan kranen en kleppen kunnen veroorzaken.
Maar oude leidingen binnen je huis, is toch je eigen verantwoordelijkheid

ireneklink
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2022 10:26

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door ireneklink »

Ik ga achter een waterfilter aan! Bedankt voor jullie reacties, ik heb zelf ook bedacht dat het nergens anders aan kan liggen dan aan de leidingen, alleen zegt iedereen tegen me dat waterleidingen altijd van koper zijn. En.... bedenk ik nu, ik woon al meer dan twintig jaar in dit huis en dit probleem is er pas sinds een half jaar. Ook al zo gek.
Maar als ik erachter ben waar het aan ligt meld ik het.

c7rl
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2015 20:01

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door c7rl »

ireneklink schreef:
11 nov 2022 16:53
Ik ga achter een waterfilter aan! Bedankt voor jullie reacties, ik heb zelf ook bedacht dat het nergens anders aan kan liggen dan aan de leidingen, alleen zegt iedereen tegen me dat waterleidingen altijd van koper zijn. En.... bedenk ik nu, ik woon al meer dan twintig jaar in dit huis en dit probleem is er pas sinds een half jaar. Ook al zo gek.
Maar als ik erachter ben waar het aan ligt meld ik het.
Ben je er inmiddels achter?

Ik wel dankzij dit forum, ik heb twee tshirts waarin bloed vlekken / roest vlekken en strepen zaten althans daar leek het op. Middels dit forum kwam ik erachter dat ik met de shirts in aanraking ben geweest met onze "blauwe regen" die voor het huis staat. Ik had deze namelijk gesnoeiden met opruimen stond ik eronder, erdoorheen gelopen en de takken tegen mij aan gehad.
Na de was had ik inderdaad dus deze bloed/roest vlekken. vond het al vreemd dat het alleen in mijn shirt zat en niet de rest.

c7rl
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2015 20:01

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door c7rl »

JeroenWen schreef:
16 aug 2021 14:34
De vlekken kunnen komen door in aanraking te komen met de wisteria (blauwe regen) zie onderstaande link.
https://omaweetraad.nl/vlekken/blauwe-regen

Om zeker te weten dat het door de wasautomaat komt kunt u nieuwe (een stuk of 10 goedkope) witte t shirts kopen en deze meerdere keren wassen op verschillende temperaturen en kijken of hier vlekken in komen.U mag ze tussendoor niet dragen of drogen in een wasdroger. als er nu vlekken in komen dan heeft u het bewijs dat het door de wasautomaat komt maar er is al eerder vermeld dat een wasautomaat geen vlekken kan veroorzaken.
Succes.
Bingo!
Ik stond echt voor een raadsel met die vlekken in mijn t-shirts, wist niet dat die plant zo hete ik had toevallig maar één bloem gezien aan de twee bomen langs ons huis....
thanks
PS vlekken zien eryuit als druppels en strepen bloed/roest na het wassen.

c7rl
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2015 20:01

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door c7rl »

Planten zijn een andere mogelijke oorzaak van bruine vlekken.
Tijdens snoeien van o.a. Blauwe regen (Wisteria),verfbrem (Genista tinctoria), honingboom (Sophora japonica), campechehout of blauwhout (Haematoxylum campechianum), en Indigofera soorten, kan sap van deze plant op de kleding komen.

Op zich is het sap kleurloos, door het wasproces kunnen bruine vlekken ontstaan. Diverse andere planten waaronder de hopplant (Humulus), aronskelken (Zantedeschia) en vlinderstruik (Buddleja).

Vlekken veroorzaakt door planten zijn meestal niet te verwijderen. Het enige dat helpt is oude kleren dragen bij het snoeien en zulke planten ook na het snoeien nog een poosje mijden, want snoeiwonden kunnen sap blijven produceren.

https://edepot.wur.nl/364113

https://radio2.be/lees/pas-op-bij-het-p ... ol-vlekken

AnnekeS1
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:08
Contacteer:

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door AnnekeS1 »

Een ander voorbeeld.........ik had een gitaarstander. Deze gaf roestvlekken op mijn vloer. Roestvlekken komen door vocht van metaal. Ik denk dat die roestplekken in de kleding komt door de machine. Dit kost je kapitalen aan kleding. Ik zou om een andere machine vragen.

Roxxx1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2024 08:41

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Roxxx1988 »

Jeetje, wij hebben precies het zelfde probleem. Echt heel vervelend! Het zijn vlekjes in de vorm van druppeltjes op verschillende plaatsen in het wasgoed. Het is dus niet dat er een grote vlek ontstaat of dat het hele wasgoed verkleurd is. Soms meer, soms minder en soms helemaal niks.
Wij hebben geen blauwe regen of andere planten die dit soort vlekken zouden kunnen geven.

Afgelopen week heb ik een pyjamaatje gekocht voor mijn baby. Na de 2e keer wassen, jawel, een druppeltje roest dat er met geen mogelijkheid meer uit gaat.

Is er intussen iemand die de oorzaak van dit probleem weet of de oplossing heeft?

Wij hebben ook een Miele wasmachine.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Roxxx1988 schreef:
25 apr 2024 08:47
Jeetje, wij hebben precies het zelfde probleem. Echt heel vervelend! Het zijn vlekjes in de vorm van druppeltjes op verschillende plaatsen in het wasgoed. Het is dus niet dat er een grote vlek ontstaat of dat het hele wasgoed verkleurd is. Soms meer, soms minder en soms helemaal niks.
Wij hebben geen blauwe regen of andere planten die dit soort vlekken zouden kunnen geven.

Afgelopen week heb ik een pyjamaatje gekocht voor mijn baby. Na de 2e keer wassen, jawel, een druppeltje roest dat er met geen mogelijkheid meer uit gaat.

Is er intussen iemand die de oorzaak van dit probleem weet of de oplossing heeft?

Wij hebben ook een Miele wasmachine.
Dit al eens geprobeerd?
Roestvlekken kunnen eenvoudig worden verwijderd door citroensap en zout tot een pasta te mengen en dit op de vlek te wrijven. Laat het ongeveer een uur inwerken en spoel het uit. Als je het kledingstuk in de zon legt terwijl de pasta erop zit, werkt het nog beter.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door PGros »

@Morgan le Fay
Het gaat om de oorzaak. Waar komen die vlekken vandaan? Weet je wat dat is dan kan het probleem aangepakt worden.

Plaats reactie