Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door witteflits »

Een wasmachine kan zelf geen vlekken afgeven mits er een metalen bh beugel of iets anders klem ligt onder de verwarmingselement. Maar voor de rest bestaat een trommel en kuip uit roestvaststaal. Chemische reacties komen wel voor en dat is vaak lastig te vinden. Ik heb wel eens iets gehoord dat een bepaalde bloem waar de kleding mee in aanraking geweest is de oorzaak was. Soms ook deo in combinatie met iets anders. Ik las dat het niet bij de handdoeken was gebeurd en dat komt waarschijnlijk doordat we ons naakte lichaam afdrogen dus die doeken komen alleen met ons schone lijf in aanraking. En als je alleen handdoeken wast dat zitten er ook geen andere kledingstukken oid bij wat een stof kan afgeven! Ik weet het het is zoeken naar de speld in de hooiberg.

erik9472
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2010 09:57

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door erik9472 »

Chemische reactie van betadinezalf en het wasmiddel. We hadden in de instellings wasserij er veel last van.

JeroenWen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021 14:27

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door JeroenWen »

De vlekken kunnen komen door in aanraking te komen met de wisteria (blauwe regen) zie onderstaande link.
https://omaweetraad.nl/vlekken/blauwe-regen

Om zeker te weten dat het door de wasautomaat komt kunt u nieuwe (een stuk of 10 goedkope) witte t shirts kopen en deze meerdere keren wassen op verschillende temperaturen en kijken of hier vlekken in komen.U mag ze tussendoor niet dragen of drogen in een wasdroger. als er nu vlekken in komen dan heeft u het bewijs dat het door de wasautomaat komt maar er is al eerder vermeld dat een wasautomaat geen vlekken kan veroorzaken.
Succes.

NovoxRijder
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2016 12:46

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door NovoxRijder »

Als je een andere wasmachine leent en daar mee gaat wassen kijken of dat weer gaat gebeuren
op die manier krijg je iets meer duidelijkheid wat de oorzaak zou kunnen zijn

Testpilootje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021 17:31

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Testpilootje »

Dag,

We hebben iets vergelijkbaars gehad. Wel met een ander merk wasmachine. De oorzaak was vuil dat zich na een groot aantal wasbeurten ophoopt in en op het zogenaamde "manchet" (dit is de kunstof afsluitring, die ervoor zorgt dat er geen water lekt uit de vulopeninge van de wasmachine). Doordat er veel vuil "aankoekt", komt dit na verloop van tijd weer in de wasmachine terecht en vervuilt de was.

De oplossing is om het manchet goed schoon te maken.

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

Wauw, wat lief dat jullie allemaal zo meedenken!

We hebben geen werkzaamheden in de buurt gehad, bij andere kranen is er geen probleem en de buren hebben ook nergens last van.

We hebben inmiddels al ruim 2 jaar deze problemen en het gaat op en af (soms ineens vlekken en soms ineens hele wassen niks). Het zit in alle soorten kleding en we wassen alles netjes los van elkaars (wit, bont, zwart). Het probleem is alleen dat ik mijn dure kleding nu niet meer durf te wassen, omdat ik bang ben dat er nog weer nieuwe vlekken in nog niet aangetaste kledingstukken komt 😔

Het gekke is dat er vooraf dus geen enkele vlek te zien is en bij het eruithalen van de schone was ineens vlekken zijn. De was ruikt super fris en de miele gaf ook aan dat het geen wasluis kan zijn, omdat de wasmachine er geweldig uit ziet en schoon is (maken altijd alles schoon na elke wasbeurt).

hans425
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door hans425 »

Wij hebben exact hetzelfde gehad met een Miele wasmachine, heel frustrerend. Ten einde raad hebben we een andere wasmachine gekocht (een Bosch) en daarna nooit meer problemen gehad met die "roest"vlekken. Hetzelfde water, wasmiddel enz.

vloerenboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:32

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door vloerenboer »

Het probleem wordt mogelijk veroorzaakt door gebruik van een poederwasmiddel. Wanneer dit niet goed oplost blijft het zitten in de kreukels van de net gewassen kleding. De oplossing kan zijn wassen met een vloeibaar wasmiddel en de kleding goed uitslaan voor dat het opgehangen wordt om te drogen.

vloerenboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:32

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door vloerenboer »

Waarschijnlijk gebruik je waspoeder. Wanneer dat niet voldoende oplost blijft het in de kreukels zitten van je kleding. De reactie is veelal dat je roestbruine strepen krijgt. De oplossing is dan een vloeibaar wasmiddel te gebruiken en je kleding voordat je het ophangt goed uit te slaan.

josdelat
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2018 21:02

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door josdelat »

Is er iemand die werkt in de metaalindustrie
Bv draaibank
in verband met metaal splinters die in kleding gaan zitten

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kan het zijn dat uw kleding in aanraking komt met bepaalde planten in de tuin? Sommige planten geven vlekken die niet zichtbaar zijn maar tijdens het wassen verschijnen de bruine vlekjes. Als je zulk wasgoed in de wasmand gooit, zou het ook op andere kleding kunnen komen.

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

Bedankt voor alle tips en het meedenken! We gaan alles testen en hopen dat we op die manier het probleem kunnen oplossen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar wel apart dat er niets op de hand/baddoeken aan vlekken komt🤔

sake1987

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wij hebben al enige jaren dat de donkere was na gekookte rijst ruikt.
Dachten eerst dat het aan de wasmachine lag, maar ook de nieuwe geeft het probleem.
Water en wateraansluiting gecontroleerd, trommel en machine filter allemaal schoon.
Verschillende wasprogramma's gebruikt, alle wasmiddelen zowel vast als vloeibaar, maar probleem blijft.
Misschien is het een heel klein scheutje Aziatisch bloed wat door onze aderen stroomt.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het soms erg moeilijk zo niet onmogelijk is de oorzaak te achterhalen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
15 aug 2021 22:02
Stecky schreef:
15 aug 2021 20:23
@moneyman jazeker. We hebben al drie keer een monteur of technicus gehad, maar zij kunnen niks vinden in de machine. Ze geven dus aan dat het volgens hen een externe factor moet zijn, bijvoorbeeld een chemische reactie van gel.
Je zou het uit moeten sluiten door een andere wasmachine te gebruiken om te testen. Nu maakt Miele zich er wel makkelijk af.
Volgens mij heeft Miele gedaan wat ze moeten doen. De machine controleren. Als TS de Miele monteurs niet vertrouwt is het logischer om een ander bedrijf in te schakelen voor een second opinion. Het is niet realistisch om "even" een andere wasmachine naar binnen te kruien en te proberen. En dan het risico voor TS dat als het daar niet aan ligt dat alle kosten die gemaakt zijn worden doorbelast aan TS.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Kijk eens naar je droogrek.

Als die wat ouder is en het plastic laagje rond de ijzers is gaan scheuren, dan krijg je (ook) de problemen die je schetst. Soms zie je niet eens dat het droogrek al aan het roesten is onder het pastic, maar als het natte wasgoed erop ligt, trekt de roest in het wasgoed.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PeterPeters1966 schreef:
21 aug 2021 09:42
Moneyman schreef:
15 aug 2021 22:02
Stecky schreef:
15 aug 2021 20:23
@moneyman jazeker. We hebben al drie keer een monteur of technicus gehad, maar zij kunnen niks vinden in de machine. Ze geven dus aan dat het volgens hen een externe factor moet zijn, bijvoorbeeld een chemische reactie van gel.
Je zou het uit moeten sluiten door een andere wasmachine te gebruiken om te testen. Nu maakt Miele zich er wel makkelijk af.
Volgens mij heeft Miele gedaan wat ze moeten doen. De machine controleren.
Nou nee. Het gebrek trad op binnen de eerste zes maanden, dus de bewijslast dat het gebrek niet aan de machine ligt, ligt bij de verkoper. TS heeft dan recht op herstel of vervanging. Daarvan zie ik weinig terug in dit topic.

sake1987

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

arvandongen schreef:
21 aug 2021 10:38
Kijk eens naar je droogrek.

Als die wat ouder is en het plastic laagje rond de ijzers is gaan scheuren, dan krijg je (ook) de problemen die je schetst. Soms zie je niet eens dat het droogrek al aan het roesten is onder het pastic, maar als het natte wasgoed erop ligt, trekt de roest in het wasgoed.
Ik denk dat TS dit een serieus moet bekijken.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Sannietje »

arvandongen schreef:
21 aug 2021 10:38
Kijk eens naar je droogrek.

Als die wat ouder is en het plastic laagje rond de ijzers is gaan scheuren, dan krijg je (ook) de problemen die je schetst. Soms zie je niet eens dat het droogrek al aan het roesten is onder het pastic, maar als het natte wasgoed erop ligt, trekt de roest in het wasgoed.
Nou inderdaad, heb ik ook ooit gehad.

ireneklink
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2022 10:26

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door ireneklink »

Ik zie dit onderwerp (roestvlekken op wasgoed) doordat ik op internet op zoek ben naar ‘lotgenoten’. En een oplossing!
Sinds een half jaar heb ik precies hetzelfde probleem, maar doordat onze (Miele) wasmachine al jarenlang intensief (en slordig) gebruikt was door onze kinderen, en doordat ik hem zelf al honderd keer helemaal grondig had schoongemaakt, besloot ik na overleg met de electronicawinkel hem te vervangen. Het waren hoogstwaarschijnlijk roestende lagers (als ik het me goed herinner.)
Een Siemens werd het en ik was dolblij van de ellende af te zijn, na allerlei verknalde kleren met roestvlekken die er met geen mogelijkheid meer uitgaan. Niemand anders dan ik mocht de wasmachine nog gebruiken en het ging drie weken goed…
Daar waren ze weer: precies dezelfde vlekken en strepen op een wit overhemd, ik bleek een wasmachine waar niks mee aan de hand was weggedaan te hebben. en zit nog steeds met dit probleem.
Het ligt dus NIET de wasmachine!!
We wonen in een oud huis, de wasmachine staat op de tweede verdieping… Iemand nog een suggestie?? Please?

Plaats reactie